Träning 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Träning 2010

Inlägg av anna »

Hej! :D
För 4:e året i rad kommer jag köra en träningstråd! :D
Eftersom året bryter mitt i veckan, räknar vi denna vecka som årets första!

Vi kör som vanligt med Rapport på söndagar om hur många pass man gjort samt vad.

Så...Vem är med :?:
Vad har ni för mål :?:
Hur/vad har ni tänkt att träna :?:

Mitt mål 2009 var 3 pass i veckan, och jag lyckades komma upp i 2,7 pass (pga långvarig lunginflammation uteblev träningen några veckor :roll: :twisted: annars hade jag nog klarat det... )
Mål i övrigt: Bättre flås och kondition. Man BLIR piggare och orkar mer om man tränar, så ÄR det bara :!: ...och så vill jag ha snygga armar, det lyckades jag inte med 2009 :twisted:

Mitt mål 2010 är fortfarande 3 pass i veckan, varierad träning:
:arrow: löppass
:arrow: aerolates
:arrow: motionscykel
:arrow: stavgång
:arrow: pilatexmix
:arrow: poweryoga

Var med och stötta, skäll (om någon verkar onödigt lat ), och peppa varandra! :D :D :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
gladamamman
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 11:53

Inlägg av gladamamman »

Får man vara med? Har inte tränat något på ca 15 år, så det börjar bli dags.
Jo, förresten, promenerar gör jag, men det blir inte så ofta det heller. Jag har inte riktigt möjlighet att ta mig iväg någonstans för att träna. Någon som har tips på trändingsvideo eller liknande att börja med?
Mamma till 2004-08 och 2006-07
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Varmt välkommen!! :D

Jag har en suverän träningsbox på dvd
http://www.pricerunner.se/pl/801-114805 ... ;;;&sort=4
Oj, vad lång den länken blv, funkar det :shock:
Det är 4 olika
Pilates (ingen bra träning, för långsamt...)
Yoga (heller inget bra)
Men så kommer Pilatesmix!! (TOPPENbra, varenda MUSKEL i kroppen går man igenom, man blir inte andfådd, men går in på djupet. Man väljer mellan halvtimme, eller timmes program
Och så är det Poweryoga - även den toppenbra!!! Mycket bra upplägg liknande den ovan, men lite mer upp och ner på mattan.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
gladamamman
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 11:53

Inlägg av gladamamman »

Länken verkar funka, så näjr jag har mera tid, så ska kika närmare. Tack för tipset :D!

Jag ska ta mig en titt på Friskis och Svettis också, behöver få upp flåset. Jag blir andfådd bara jag går ner för trappan, verkligen ingen höjdare. Men 2010 blir det ändring på saken .

Man ska ha mål också. Hmmm, det får jag fundera på.
Mamma till 2004-08 och 2006-07
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

I'm in!!!

Har köpt snordyra löparskor innan jul så nu är det väl dax... :oops:

Mitt mål är nog mest en mer aktiv vardag. Siktar som du Anna, mot ca 3 gånger i veckan av varierad aktivitet. Vi flyttar om mindre än en månad till Luleå från Malmö, så jag förväntar mig mer friluftsliv. Skidåkning och skogsturer kommer att vara likvärdiga ersättare...

:arrow: Löpning, tänkte anmäla mig till vårruset i Luleå i slutet av maj... Nån annan norrbottning som är på?
:arrow: Gym - tänkte skriva in mig på Nautilus när vi flyttat, styrka och ev lite gruppträning
:arrow: "Tura" - promenader och skidåkning, gärna hela högen!
:arrow: Cykla/gå med Leo till dagis...

Kikstartar redan idag med lite löpning eller stavgång, tror det är lite halt ute...

Hoppas vi blir ett gäng!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Jag är med i år också :D

Mitt mål är att variera min träning mer under 2010. Jag löptränar mest och skulle behöva bygga på med styrka också. Tyvärr medger inte tiden att träna på gym, så det får bli hemma eller på jobbet (vi har motionslokal + två pass i veckan- pilates och pulzpass)

Jag ska springa två gånger i veckan + ett till pass med styrka. Har i ett svagt ögonblick sagt att jag ska springa en halvmara (Göteborgsvarvet) och vill verkligen genomföra det, men är osäker på om jag hinner få upp flåset till dess....Kan springa en mil relativt otränad, men att lägga på ytterligare en mil kräver nog lite. Det går springa på vintern i Ösd, men kylan kan sätta stopp. Som nu t ex 22 minusgrader!

Är det någon som har testat crosstraining (maskin) Funderar på att köpa en och använda kalla dagar...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
gladamamman
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 11:53

Inlägg av gladamamman »

Träningsvideon beställd!

Mitt mål är ju såklart marathon till sommaren. Eller kanske inte....

Två pass i veckan till en början och så gå snabbt tjugo minuter/halvtimme på lunchen minst tre gånger i veckan om jag inte har alltför mycket att göra på jobbet. Måste alltså även inhandla bra dojor.

Det här ska bli roligt (tycker jag nu!) - Nu börjar mitt nya liv!

:D
Mamma till 2004-08 och 2006-07
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Jag hänger på!

Börjar jobba igen om 3 veckor, så då är det slut med den naturliga motionen med barnvagnspromenad dagligen. Målet är lite bättre flås och tillräckligt med träning för att slipp nack och ryggont när man börjar sitta vid datorn hela tiden igen...

Så tanken blir, lite mjukt
- 1 lunchgympa-pass i veckan (gratis på jobbet!)
- Återuppta AshtangaYoga träningen (1gång vecka på lokal + regelbundet hemma)
- Rask promenad de dagar ingen annan motion utövats (gärna oftare)

Nån skrev om poweryoga, måste slå ett slag för Ashtanga Yoga -det är det som poweryogan bygger på, fast fortfarande med teknik och andlighet från yogan!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
mari.g: Välkommen! :D Ja, har du investerat i så dyra skor ska väl inget hindra - go girl! :wink: Om det är halt gör man ytterligare en investering - broddar! Funkar fint även på ren is!

LindaVega: :D Välkommen tillbaka, du är ju gammal i gänget, kul att du vill hänga på ett år till! :D -22...oj. Ja, då hade jag helt klart valt inne-träning :wink:

Glada mamman igen: kul att du beställde videon, jag tycker som sagt den är jättebra, och det är ju ett fantastiskt bra pris på den också, då gör det inget att 2 av dem är sämre träning( men det kanske inte du tycker!)

Sagasmamma: Välkommen! :D Så bra med ett pass träning på jobbet!
Ja, det är jag som kör poweryoga, tycker det är jättebra! I alla fall det bandet jag rekommenderar ovan. Köpte nämligen en annan poweryoga, som inte alls var lika bra!
Jag gjorde HathaYoga 30 min varje morgon i 7 år, innan Clara kom, sedan har det liksom inte blivit av... Det var ju mer riktat på själen, kanske likt AshtangaYoga? Vet inte, har inte provat det!.
Men numera vill jag ha träningens effekter lite mer, fast jag nog egentligen verkligen skulle behöva varva ner i mitt stressiga liv...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Hej!
Nu kanske jag tar mig vatten över huvudet, men men. Tränade hyffsat regelbundet innan lillkillen kom, men har skaffat mig en massa ursäkter för att inte komma igång igen. Denna tråd kanske kan pusha mig i rätt riktning. Annars blir jag väl en av dem som får stå här och skämmas.

Mina målsättningar för 2010: (ska satsa realistiskt..)
Träna 2 gånger per vecka (kondition eller styrketräning). Försöka variera mig lite och faktiskt få tummen ur att träna hemma om jag inte kan komma iväg till gymmet (vilket jag inte kan mån-tors när mannen är bortrest). Dessutom regelbundet ta långpromenader.

När kom ni igång med löpträningen igen efter förlossningen? Jag har inte testat ännu, men är lite sugen. Känner mig otroligt ringrostig dock eftersom jag inte sprang alls under hela graviditeten.

LindaVega: Ang crosstrainer måste jag säga att jag gillar den. Jag kommer lätt upp i arbetspuls och tycker att det är lättare att motivera mig att träna längre tid på den än på cykel. Det finns ett varierande crosscountry program som inte är så dumt på maskinen jag testat. Du kan ju alltid försöka gå till ett gym och testa någon gång innan så att det inte blir en maskin som mest står och samlar damm.

Ska bli skoj det här! :D
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Välkommen Sofiapia!
vad kul med så mycket nya ansikten här!
Bra att du satsar realistiskt, många går in för hårt och tröttnar efter någon månad. :?
Nya mamman lär dyka upp här, hon kan nog svara på sin vinkel med löpträning efter förlossning.
Jag har inte joggat så många år, så det var definitivt inte i närheten av förlossning.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Anna: Ashtanga Yoga är det som poweryogan bygger på -det är ett serie -eller kanske snarare ett flöde-av kombinerad andning och rörelse. Lite som att göra "solhälsningen" fast hela passet om du förstår. Man håller ställningar i upp till 5 andetag, men det är hela tiden rörelse mellan, så kroppen hålls varm -både styrke och konditionskrävande, när man väl lärt sig serien av rörelser

Googlade lite och hittade ett fint klipp på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=Hu9Sq1Rv ... re=related

Om du är intresserad har jag både direktimporterade DVDsfrån USA som jag kan kopiera och tips på kurser (i göteborg ifos...)

LindaVega: Ang crosstrainer -jag har en hemma, använde den regelbundet innan graviditeten, kalasbra träning både armar ,rygg och ben men pga foglossningen fick jag sluta och har inte kommit mig för att använda den igen. Nu står den i barnkammaren, men skall plockas fram igen så snart granen åkt ut och lämnat lite plats -lovar! I alla fall -det är värt att betala lite mer för en med större hjul, det gör det mycket roligare att träna -gå till en affär och testa olika.

Skall bli kalaskul att komma igång igen!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Jag är med :D

Har tänkt fortsätta som på hösten, alltså:

- minst 3 pass per vecka
- mest löpning men också stavgång, styrka och cykling
- springa kortare pass på vardagarna och ett långt (10-15 km) på veckosluten
- styrketräna hemma 2 ggr i veckan
- har som mål att springa en halvmaraton

sen blir det en del vagnpromenader också.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Inlägg: 4527
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Sagasmamma: Oj. :shock: Kollade på klippet, det såg definitivt krävande ut! :shock: :D KAN du det där??
Jag håller mig tills vidare till poweryogan, men hör av mig om jag skulle vilja prova! (där skulle man nog kunna få de där snygga armarna jag vill ha i och för sig... :wink: )

Tilda: Toppen att du vill vara med 2010! Du kom ju in på slutet av tråden -09, och var VERKLIGEN en frisk fläkt! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Anna&Viktor
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 17 jan 2007, 10:15
Ort: Nyköping

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej! Jag hänger på! Allt för att motivera mig att träna...

Mina mål:
:arrow: Minst 2 jympapass/vecka (leda 1 pass/vecka + träna 1 pass/vecka)
:arrow: Styrketräning eller core 1 gång/vecka (hemma eller på friskis)
:arrow: 2 promenader/vecka

Leder medeljympa på friskis, så att hålla mig i tillräcklig kondition för att leda är ett mål i sig... och så vill jag bli stark!
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"