SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej LiMa!

Hur har det gått?

1) Han kommer inte att förlora förmågan att somna själv för att ni låter bli att vagna. Han kommer däremot att förlora den om ni ALLTID är där och vagnar. Ser du skillnaden?
När man är förbannad så lyssnar man inte på andra, gäller oss stora och gäller våra små. När vi är arga skriker vi allt vi kan för att få det vi vill.
Det är stressande, jag vet, har varit där själv. Men vad är alternativet tänker jag.

Ledsen skall man inte inte inte vara. Arg, förbannad, pissed off får man vara. Så enkelt och så svårt. Det gäller att lyssna och att våga backa.
Prova att klocka hur länge han skriker. Själv, innan jag gjorde det, tyckte jag att Smulan skrek i eeeevigheter. När jag klockade såg jag närmare hur länge denna "eeeevighet" egentligen var.

2) Där vet ni bäst, ni som känner Kalle, tänker jag.
En tanke som slår mig är om det kan vara så att Kalle har fått en ökningsperiod här nu. Vissa bebisar har ytterligare en vid 3-månader. Då vaknar de ånyo om nätterna för nattamat.
Jag skulle i alla fall rekommendera att behålla 04-målet. Det för att längre fram ha en fulltankad Kalle inför vargtimmen som börjar där vid 04.00.

Själv vagnade jag inte bort några nattmål alls, med tiden sov Smulan sig över dem alla av sig själv. Därav ställer jag, personligen alltså, mig frågande till varför man väljer att vagna bort något som i slutändan ändå faller bort av sig självt.
:arrow: Jag säger det för att ge dig fler perspektiv, inte för något annat!

Hur man än vrider och vänder och oavsett HUR man väljer att göra det så är HUVUDSAKEN att man inte hattar fram och tillbaka. Bestämmer ni er för att vagna bort så fortsätt med det. Vela inte.
Bestämmer ni er för att fortsätta med båda nattmålen så ge alltid båda nattmålen tills barnet tydligt visar att det inte vill ha dem mer.

3) Kur? Ni kurar inte nu LiMa! Påtalar det med för att än en gång få in att ni modellerar. En modell innebär att man tillsammans hittar en gemensam väg som passar alla :heart: :)
Iaf; jag var mycket generös med Alvedon under Smulans alla vaccinationer, i övrigt gjorde jag inte så mycket mer.

:D
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej!

Jo, vi börjar faktiskt se framsteg nu. Roligt! :D Framförallt går det betydligt snabbare att söva om honom nu. Vi har backat betydligt med vagnandet och han har stundtals varit grym på att somna in själv. Fantastiska lilla pojke! :heart:

Natt 9: Vaken 01 - 01:30 samt 06 - 06:30 (vaknade även lagom till nattmålet vid 4).

Natt 10: Vaken 01 - 01:30 samt 04 - 04:45 (hade svårt att komma till ro efter nattmålet).

Natt 11 (inatt): Vaknade 03:20 :!: och fick nattmålet då samt en bajsblöja bytt. Somnade om av sig själv efteråt trots mankemanget med blöjbytet. Vaknade igen ca 06 - 06:10.

I fredags (efter sprutan) var Kalle lite hängig och verkade ha ont i kroppen. Han fick alvedon och blev bättre. Ingen direkt feber under natten.

Vi kör vidare på inslagen linje med nattmål vid 04. Hur stor marginal kan man ha på denna tid förresten? :?: Jag tänker mig att om han vaknar innan 03 så försöker jag söva om, men börjar klockan närma sig 03:30 så tar jag upp och matar.

Angående begreppet "kur" som jag använde i förra inlägget så är det hämtat från AW som kallar detta med att vagna bort nattmål för en "trenätterskur". Men i vårt fall blev det ju mer av en "elvadagarsmodellering" :wink: .

Nu behöver jag alla tummar hållna för att vi ska fortsätta i samma fina stil som inatt. 8) Sen när denna nya nattrutin förhoppningsvis börjar sätta sig börjar det nog bli dags att modifiera schemat lite väl? Med mindre sömn på dagen.

På matfronten så har vi börjat blanda upp Semp1 med Semp2.

Har även börjat föra in ramsan lite mer medvetet och använder mig av skak i handtaget på nätterna. Får se när den börjar "ta". Ramsan alltså... :wink:

:heart: // Linda
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej LiMa!

Ni kör på jättebra, gillar din attityd 8)

Hade tänkt som du med nattmålet, absolut!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Heureka! :!: :!: :!:

Idag fick jag för första gången pojken att bli lugn och somna själv enbart med hjälp av ramsan! Tjoho! Det funkar! :D

I övrigt lite bakslag på nätterna... :? Kalle fortästter att vakna två till tre ggr per natt; vid ca 01, 03 och 06. Lite smådrygt, men inte mycket att göra åt. Funderar på att ge ersättning vid 04-målet (som numera oftast infaller runt 03:15 eftersom han vaknar då) istället för att amma. Har så himla lite mjölk nu. :( Men sist jag prövade med flaskan på natten så ratade Kalle den helt. Fast det var iofs direkt efter att jag ammat. Blir kanske annat om han får flaskan direkt?

Kram
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej LiMa!

Du jobbar så bra så! Å du, känner du dig lite off, kolla ditt förra inlägg. Där SPRUDLADE det av energi och attityd! :D

Kanske är det så att Kalle behöver mer och riktig mat?! Det brukar vara ett vinnande koncept i den åldern han är i. Mina barn har visat TYDLIGT vid 3-3,5 månad att de måste ha mer mat. De har inte sovit ordentligt annars. Fram med gröt och mosad banan :D

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej!

Beträffande mat så stämmer det säkert att Kalle skulle sova bättre på nätterna med mer rejäl mat i magen. Han har aldrig vatit så förtjust i att äta några större mängder så det är svårt at få i honom sådär jättemycket MER mat än vad han får just nu. Det enda jag är rädd för är att magen hans ska börja trassla om vi börjar med kraftigare mat. :? Han har lite lätt för att få knip.

Sen hade vi ett litet bakslag inatt igen... Motorisk utveckling i all ära, men just inatt kom Kalle på att om man inte riktigt kan sova så kan man ju istället flippa över sig själv på rygg. :roll: Detta upptäckte jag att han hade gjort vid 02-tiden när det gick osedvanligt segt att få honom att somna om. Han hade tidigare vaknat såväl 00 (då jag ramsade) och 00:30 då han klarade att somna om helt själv. Frågan är när han egentligen hade vänt sig? Jag misstänker att han vänt sig redan 00 och att det var därför han sen vaknade kort därpå igen. Han sover inte så stabilt på rygg. Hur ska vi tänka? Inatt vände jag på honom några gånger och ramsade tills han tillslut låg kvar och kunde somna. Idag vid dagslurarna har jag solfjädrat honom tills han slutat sprattla runt så förfärligt. Känns lite typiskt bara nu när vi fått in ramsan så fint. Nu är vi liksom tillbaks i de lite mer handgripliga verktygen. Han har verkligen jättesvårt att somna när han fått slagsida. Vad göra? :?:
LiMa

Inlägg av LiMa »

Ett litet tillägg till förra inlägget...

Känner mig rätt nedslagen. :( Vi som hade kommit så långt med att backa med vagning etc. åsså blir det såhär!? Vet inte alls hur jag ska göra nu. :?: Känns som en moment 22-situation där det blir dåligt hur jag än gör. Tidigare så hade jag rätt bra med is i magen och lät Kalle ligga och tjoa lite för sig själv när han skulle sova utan inblandning från min sida. Det gick hur bra som helst. Han var förbannad ett tag men lugnade ner sig på egen hand och jag kunde bekräftelseramsa.

Om jag kör med den mer laid back stilen nu och låter honom vara lite sur så hinner han flippa över på rygg vid minsta upprördhet, bli jätteledsen och kan absolut inte sova.

Om jag istället är med aktiv och går in och vagnar / solfjädrar / buffar så blir jag lätt kvar (eller får gå tillbaks snart igen alla fall) om han inte blir tillräckligt lugn, eftersom han som sagt flippar över på rygg så fort han blir det minsta upprörd. Känns verkligen som jag är där och stör, men vad är alternativet?

Ursäkta negativiteten, men det känns så tråkigt att vi knappt han "njuta frukterna av vårt arbete" mer än nån dag. Hade behövt lite längre tid för självförtroendets och attitydens skull. Jag som just insett kraften i att inte överarbeta läggningarna. Nu står jag där igen och har fastnat i nåt slags täsk av olika verktyg...

Sorry... var tvungen att få ur mig lite blä... :roll:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej LiMa!

För att det skall bli så skonsamt så möjligt för lille Kalle, ta det lugnt med att testa olika matsorter. Kör gröt (finns många sorter, titta i affären så hittar du bra för känsliga magar!) tills dess att han kommit upp i kanske två portioner om dagen (morgon och kväll?) och ge katrinplommonpuré till. Klart han skall ha riktig mat!

Välkommen till fenomenet vändningscirkus :lol: 8) det här fixar ni! Det är inget som varar för evigt! Läs här!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Kram,

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej!

Tack för länken och tilltron till vår förmåga. :D Vet dock inte riktigt om det kommer att funka för oss att göra just så som det föreslogs. I tråden verkade det handla om bebisar som råkat hamna på rygg någon gång i sömnen under natten och mest behövde lite hjälp på traven för att somna om. Kalle vänder sig så fort jag lägger honom och blir inte alls lugnad av att bli vänd. Sen var det barnet även mycket äldre. Lill-Kalle är ju bara tre månader... :) Inte så lätt med det motoriska än. Svårt att få styrsel på alla kroppsdelar. :wink:

Inatt kände vi oss helt handfallna :? (hade inte utarbetat nån riktig strategi än då) utan vi tog i ren desperation till alla tänkbara verktyg och Kalle fortsatte varva upp sig och vända sig så fort vi slutade. Känns som att vi rullade ut röda mattan och bjöd vargarna på snittar och champagne... :oops: Till saken hör att Kalle ju fortfarande ofta vaknar vid tvåsnåret. Inatt var vi vakna mellan 02 och 04. Inte kul för nån.
Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.
Har övat på att vända tillbaka idag. Kalle verkar dock inte rikitgt fatta galoppen än så det är mest jag som vänder. :wink: Tvivlar även starkt på att han skulle kunna somna i ryggläge. Hittills har det gjort honom helt förtvivlad och jätteledsen :cry: då han blivit liggande så som en strandad skalbagge, och i det skicket vill jag inte att han ska behöva ligga nån längre stund.
Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ.
I och med att Kalle vänder tillbaks så fort man vänt honom rätt (och än så länge inte visat minsta tecken på att vara intresserad av att vända sig åt andra hållet) så kan nog detta bli lite trxigt. Men visst, jag kan försöka att börja med att bara vända och gå därifrån. Men om han varvar upp sig direkt igen och är på väg att vända sig tänker jag mig att jag buffar honom lugn och går därifrån med ramsa. Kan det vara en lämplig strategi? :?: Tänker mig att det viktigaste just nu måste vara att vi är konsekventa och inte hattar hit och dit med vagnar och solfjädrar och buffar, eller som det stod i tråden...
där får man välja strategi, helt enkelt, och ha superattityden för just den strategi man väljer, och STÅ för den fullt ut. Så man inte börjar vela fram och tillbaka. För det är nog DET, framför allt, som bidrar med vargarna
Känner mig lite dum som ordnade vargkalas inatt... :roll: men man tänker inte så klart vid tresnåret. :wink:

Heja oss inatt! Vi måste peppa upp oss till tänderna med attityd!! :twisted:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

PEPPING LiMa!

:lol: :lol:

Vi har alla varit i den situationen. Törs jag lova. När ungen har vänt sig och man står såhär :shock: och tänker WHAT?!

Strategi 2 låter utmärkt och även dina tankar kring det. Kör också på med träningen dagtid som du säger att ni också gör!

Och FRAMFÖRALLT, attityden! Den är verkligen avgörande här! Vad är du rädd för? Att han skall skrika? Att han skall vända sig igen? Att DU skall bli stressad av situationen?

Det kan inte hända så mycket. Kalle vänder sig, ropar och frågar! Tänk dig att han aldrig kunnat vända sig i sitt lilla liv också plötsligt kan man! Det är ju en världsnyhet av rang! 8) Sen kan man bli förbannad när man inte kan vända sig tillbaka och då kommer MAMMA och vänder! :shock:
Det gör du för att förmedla att på natten sover man. Då händer INGENTING. Akrobatik utövas på dagtid 8) Du svarar på hans frågor även här. Vad är det som gäller?

Kasta ett köttben till de där vargarna nu, så de springer åt andra hållet :wink:

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Anna! Vilket underbart peppande svar! TACK! :) :heart: :heart: :heart: Nu är jag laddad inför natten!

Vad jag är rädd för? Att bli stressad och att jag och pojken inte får sova. Vi blir båda två så gnälliga då... :wink:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hur gick natten?! :D

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Anna! :)

Jo, natten gick rätt bra faktiskt. Vi körde på följande strategi:
1) avvakta
2) ramsa
3) vända
4) buffa

Läggningen gick bra. Vi var inne och vände honom en gång tror jag, efter det svor han som en borstbindare ett tag men sen blev det tyst. Vi trodde att han somnat på rygg men när vi gick in och kikade en stund senare så sov han så gott på mage. Sen vaknade han inte förrän runt 03:30 och då var det ju dags för käk. Efter käket hade han lite svårt att somna om. Jag lät honom härja lite, vände tilbaks honom och ramsade varvid han omedelbart flippade över igen, fick härja ett tag till och sen vände jag bestämt över honom, buffade några tag och ramsade kort. Då kom han till ro. Vaknade 20min senare. Jag vände, buffade och ramsade. Sen sov vi till 07:30. Zzzzzz...... :) Har kört på samma teknik idag på dan förutom att jag vagnat istället för att buffa då han sovit i vagn. Känns som det går, under omständigheterna, rätt bra. Skönt!

En sak som är lite konstig är bara att Kalle verkligen varit sjukt gnällig, om man får säga så, de senaste två dagarna. :? Inget är kul längre än några minuter åt gången och han vill stå upp i knät mest hela tiden (eller ha någon form av spexig underhållning :wink: ). Vet inte om det är kopplat till hans nya motoriska färdigheter på nåt vis. Vi har haft betydligt värre nätter än dessa förut och han har ändå varit en solstråle. Tänker att det är nån "fas" eller nåt. :?

Tack igen för peppen igår. Den hjälpte verkligen!

Kram
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Jaaa! Du är så duktig!!! Du gör precis som man skall och med attityd! WOW!

Jag tror absolut att hans "kinkighet" beror på frustration nu när han utvecklas motoriskt. Gör vad du kan för att stimulera en sådan utveckling, med möjlighet att öva och allt det där. I övrigt skall världen vara sig lik, det ger trygghet :D

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej igen! :)

En liten lägesrapport...

Angående vändningarna så har vi vant oss vid dessa och Kalle med. Han kan nu somna även på rygg, på sidan eller som sist vi var hemma hos mina föräldrar, med benen hängande utanför vagnen :shock: . Jo, jag vet... dags att börja med säng snart. Det var inget farligt läge dock, såg bara mindre bekvämt ut. :? Om han somnat på sniskan inför natten brukar jag vända honom till mage när jag går och lägger mig själv några timmar senare.

Sen har vi börjat med gröt till 10-målet. Han är inte jätteimpad men får i sig nästan en hel portion varje gång. På slutet brukar jag piffa upp anrättningen med lite bananmos så slinker det ner någon sked till. :wink: Har testat med potatis också vid 14-målet men det gillades inte. Pausar på det och ska testa med morot istället. Vill ju väcka hans lust till mat, inte avskräcka honom.

Nu till min fundering...

:?: Han har börjat vakna vid 2-snåret igen på nätterna och varit ursvår att få att somna om. Har inte gett honom mat då men vatten (liggandes i sängen) eftersom de varit så varmt. Känns dock inte bra att han ska ligga och gruffa, gny och vara missnöjd i upp till en timme på natten. Har kvar ett mål mat vid 04 som jag ibland får tidigarelägga något pga oroligheterna. Hur ska jag tänka? Ska jag ge gröten (som ju faktiskt funkar) till kvällsmålet vid 18 och testa grönsaks-smakisar på förmiddagen istället? Så han står sig över natten liksom. När kan man börja med välling? Har läst i nån tråd att man kan börja med att successivt byta ut en skopa ersättning. När börjar man i så fall med det och i hur snabb takt övergår man från det ena till det andra?

Kram / Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"