Jag är motiverad!
-
Lillpinglan
Nu e vi tillbaka.... med huvet mellan benen.... vi svek schemat och följde Lillan och det funkade en tid. I vintras somnade hon utan ett uns av protest varje gång jag lade henne i overall och vagn på balkongen. En eller två ggr per dag, så fort hon visade sig trött. Inga problem. Nattning fortsatte strula men det gick väl att få henne att somna efter en tids vagning. Vaknade några ggr per natt men det funkade okej. Sen sprack det.
Idag är hon 9 månader. Sen någon vecka tillbaka har hon vaknat massor med gånger per natt. Eller vaknat och vaknat.. hon vill inte komma UPP men det är så tydligt att hon VILL sova men får ingen RO.. Hon skriker (inte hysteriskt) och kastar sig av och an och vrider sig åt än den ena sidan och än den andra. Så slappnar ansiktet av och man tror det är lugnt men... bara någon sekund senare så skriker hon igen och vrider sig som en mask. Benen rätt upp i vädret, armarna fäktar, slår sig själv i huvet också ibland upprepade gånger (huu)... och allt detta med ögonen fortfarande stängda, så hon verkar inte vilja komma upp. Hon fick flytta in i dubbelsängen då jag inte orkade springa upp varje gång. Pappan flyttar ut till soffan ibland, då han verkligen behöver sova. Funkade bättre ett tag.. Hon vill gärna klamra sig fast vid mig och klämma mig i ansiktet, fingra och hålla i näsan, klamrar fast båda fötterna och benen på mig. Ibland lugnar hon sig så, men en kort stund senare missnöjd och orolig igen. Om jag så mycket som rör en fena så vaknar hon. Så är hon flera timmar per natt. Framåt småtimmarna blir det bättre. Jag kan ibland få hålla henne i ett ganska fast grepp, då kan hon lugna sig och sen sova i nån timme in på morgonen. Men då tycker jag att vi sover för länge på morgonen och dagen försvinner (om vi vaknar vid 8.30-9.00).. trots att jag samtidigt tar tillfället i akt och sover när HON väl sover. Storasyster blir också störd på natten och sover snällt tills vi går upp. (Underbara unge men inte rättvist..)
På dagen blir det också en vild protest om jag lägger henne numera. Samma vagn och samma plats som i vintras, men NU räcker det med att jag påbörjar rörelsen att lägga ner henne i vagnen så blir hon skitarg och protesterar vilt bra länge innan hon förhoppningsvis somnar. Sover kanske.. en timme? Och oftast bara 1 ggr per dag. Somnar sen på kvällen oftast vid 20-21-tiden. Trasslig natt och sover till 7 ibland, men oftare till 8-9. Noll struktur alltså!!
Det är med huvet mellan benen jag är tillbaka. För jag förstår att jag bör anamma fasta schemat med fasta mattider och lurar om jag ska "ha här att göra". Kanske mest skriver här för att få tips om det kan vara nåt annat som stör? Separationsfas? Tandsprickning (när det var som värst så upptäckte jag första tanden)? Övertrött? Dåliga signaler från mamma och pappa som är helt slut? Allergi (kanske ska prova mjölkfri välling inför natten)?
Hon struntar i gosedjur, snuttefiltar och tummen. Tar napp. Eller brukar mest spotta ut den och ha MIG som snuttefilt om natten då hon fingrar och drar i ansiktet.
Äter glatt allt jag ger henne, med stor aptit. Ligger över normalkurvan och är mullig och go. Superglad, supernöjd, supermysig dagtid. Alltid. Aldrig kinkig. Bara när hon ska läggas. Hon är inte heller särskilt blyg eller överdrivet mammig.
.... TIps någon?
Idag är hon 9 månader. Sen någon vecka tillbaka har hon vaknat massor med gånger per natt. Eller vaknat och vaknat.. hon vill inte komma UPP men det är så tydligt att hon VILL sova men får ingen RO.. Hon skriker (inte hysteriskt) och kastar sig av och an och vrider sig åt än den ena sidan och än den andra. Så slappnar ansiktet av och man tror det är lugnt men... bara någon sekund senare så skriker hon igen och vrider sig som en mask. Benen rätt upp i vädret, armarna fäktar, slår sig själv i huvet också ibland upprepade gånger (huu)... och allt detta med ögonen fortfarande stängda, så hon verkar inte vilja komma upp. Hon fick flytta in i dubbelsängen då jag inte orkade springa upp varje gång. Pappan flyttar ut till soffan ibland, då han verkligen behöver sova. Funkade bättre ett tag.. Hon vill gärna klamra sig fast vid mig och klämma mig i ansiktet, fingra och hålla i näsan, klamrar fast båda fötterna och benen på mig. Ibland lugnar hon sig så, men en kort stund senare missnöjd och orolig igen. Om jag så mycket som rör en fena så vaknar hon. Så är hon flera timmar per natt. Framåt småtimmarna blir det bättre. Jag kan ibland få hålla henne i ett ganska fast grepp, då kan hon lugna sig och sen sova i nån timme in på morgonen. Men då tycker jag att vi sover för länge på morgonen och dagen försvinner (om vi vaknar vid 8.30-9.00).. trots att jag samtidigt tar tillfället i akt och sover när HON väl sover. Storasyster blir också störd på natten och sover snällt tills vi går upp. (Underbara unge men inte rättvist..)
På dagen blir det också en vild protest om jag lägger henne numera. Samma vagn och samma plats som i vintras, men NU räcker det med att jag påbörjar rörelsen att lägga ner henne i vagnen så blir hon skitarg och protesterar vilt bra länge innan hon förhoppningsvis somnar. Sover kanske.. en timme? Och oftast bara 1 ggr per dag. Somnar sen på kvällen oftast vid 20-21-tiden. Trasslig natt och sover till 7 ibland, men oftare till 8-9. Noll struktur alltså!!
Det är med huvet mellan benen jag är tillbaka. För jag förstår att jag bör anamma fasta schemat med fasta mattider och lurar om jag ska "ha här att göra". Kanske mest skriver här för att få tips om det kan vara nåt annat som stör? Separationsfas? Tandsprickning (när det var som värst så upptäckte jag första tanden)? Övertrött? Dåliga signaler från mamma och pappa som är helt slut? Allergi (kanske ska prova mjölkfri välling inför natten)?
Hon struntar i gosedjur, snuttefiltar och tummen. Tar napp. Eller brukar mest spotta ut den och ha MIG som snuttefilt om natten då hon fingrar och drar i ansiktet.
Äter glatt allt jag ger henne, med stor aptit. Ligger över normalkurvan och är mullig och go. Superglad, supernöjd, supermysig dagtid. Alltid. Aldrig kinkig. Bara när hon ska läggas. Hon är inte heller särskilt blyg eller överdrivet mammig.
.... TIps någon?
Storasyster 070626 aldrig behövt nån kur
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
-
TorpSara
Jag tycker att du verkligen ska läsa om säkerheten i SHN-boken. Du gör henne inte lycklig och glad nu, som du ju märker. Hon behöver nöjaktiga svar och framförallt LUGN och ro. Bjud henne det, det du gör nu är inte alls snällt mot ett litet barn.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
-
Kalaskakan
Lägger till; SHN är det bästa i det här läget tycker jag LillP.
Precis som TorpSara skriver så gör ni henne en otjänst nu...
(Och ha inte det där huvudet mellan benen nu, ni har testat att följa henne, inser att det inte funkar längre. Ta bort huvudet från mellan benen, använd det och finn ett bättre sätt tycker jag
)
Precis som TorpSara skriver så gör ni henne en otjänst nu...
(Och ha inte det där huvudet mellan benen nu, ni har testat att följa henne, inser att det inte funkar längre. Ta bort huvudet från mellan benen, använd det och finn ett bättre sätt tycker jag
-
chokladkaninen
...och jag vill tillägga att hon förmodligen har en släng av 8-månadersångest, och då är det allra viktigaste att det finns rutiner och en grundtrygghet - har man inga rutiner då så finns det ju inget alls att förhålla sig till, och allt blir sjukt trassligt.
Så desto större anledning att skriva under på Kalaskakans och TorpSaras tips. 
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
Lillpinglan
Jag var precis in här för att tacka TorpS för påminnelsen om varför jag lämnade forumet för en tid sen.
Har tyvärr inte fått mail med indikation om att både CK och KK också svarat!! Era svar såg jag inte förrän precis nu. Och era svar fick mig på lite andra tankar.
Nu med stundande sommar och semester måste jag nog "skynda" mig att läsa på om SHN i så fall. Snabb fråga.. Vad gäller för en 9½-månaders bebis..? Hur många sovtimmar, antal lurar per dag (och längd), antal timmar mellan måltider o.s.v.? Hon ammas inte längre. Äter välling morgon och kvällsmål (innan läggdags), däremellan riktig mat och frukt.
Spiralen är verkligen på väg neråt i hög fart nu! Psykologtid inbokad för både pappan och mig. Inte för att jag förstår vad denne kan göra men vill dra i alla trådar jag kan komma på, för att få hjälp med vår situation.
Har tyvärr inte fått mail med indikation om att både CK och KK också svarat!! Era svar såg jag inte förrän precis nu. Och era svar fick mig på lite andra tankar.
Nu med stundande sommar och semester måste jag nog "skynda" mig att läsa på om SHN i så fall. Snabb fråga.. Vad gäller för en 9½-månaders bebis..? Hur många sovtimmar, antal lurar per dag (och längd), antal timmar mellan måltider o.s.v.? Hon ammas inte längre. Äter välling morgon och kvällsmål (innan läggdags), däremellan riktig mat och frukt.
Spiralen är verkligen på väg neråt i hög fart nu! Psykologtid inbokad för både pappan och mig. Inte för att jag förstår vad denne kan göra men vill dra i alla trådar jag kan komma på, för att få hjälp med vår situation.
Vad menar du med detta?Lillpinglan skrev:Jag var precis in här för att tacka TorpS för påminnelsen om varför jag lämnade forumet för en tid sen.
Här kommer en översikt om det du frågar efter:
Vill ni läsa mer om SHN-kuren så läs under fliken "Sova hela natten" som du finner i listen ovan. Har du funderingar om kuren så starta en tråd under "Kurforum om barn 4-12 mån".TorsMamma skrev:
Standardmodellen - Översikt över olika åldrar
Här finner du en mycket kort lathund över hur Standardmodellen utvecklas med barnet över tiden.
Observera att Standardmodellen och schemat ska anpassasefter den enskilda familjen och det enskilda barnet. Vissa barn fixar exempelvis tre lurar, andra måste ha fyra rätt länge. För vissa trasslar kvällsluren redan vid två månader och andra är morgonsociala.
Se inte denna sammanfattning som att den ska följas slaviskt, utan använd den som inspiration för att hitta just era rutiner!
Standardmodellen är ett redskap för att underlätta, och det finns inga sanningar.
9-11 månader:
(14 tim sömn / 10 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra har redan bytt.
12 månader:
(13,5 tim sömn / 10,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- Här väljer en del att byta till 1 lur och andra väntar till senare ca. 15 mån.
--------------------------------------------------------------------------------
Fördelning av sömntimmar.
Detta är en sammanfattning av ”typiska” fördelningar av timmar och som de ”flesta” SM barn brukar gilla.
Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv.
Förklaring av t.ex. (12-45-2-45) 12 timmars natt, 45 min lur fm, 2 tim lur dag, 45 min lur em.
AW säger att en 12 timmars natt kan de flesta barn ha långt upp i skolåldern!
”Tröttis” tankar:
9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)
12 mån – 24 mån (13,5 timmar)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)
9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45
12-1,5(eller 2)
11,5-2
-------------------------------------------------------------------------------
[/list]
Lycka till!
-
Lillpinglan
Tack för svar! Och jag menar EXAKT det jag skrev. Jag blir rätt arg! Sömnbrist, förtvivlad och maktlös med samvetskval upp över öronen, då mår man förbaskat dåligt redan, och att då även få pekpinnar och fördömande svar.. Fy! Det kanske inte var menat så, men så tolkar jag och mina närmaste inlägget.Elle skrev:Vad menar du med detta?Lillpinglan skrev:Jag var precis in här för att tacka TorpS för påminnelsen om varför jag lämnade forumet för en tid sen.![]()
Här kommer en översikt om det du frågar efter:Vill ni läsa mer om SHN-kuren så läs under fliken "Sova hela natten" som du finner i listen ovan. Har du funderingar om kuren så starta en tråd under "Kurforum om barn 4-12 mån".TorsMamma skrev:
Standardmodellen - Översikt över olika åldrar
Här finner du en mycket kort lathund över hur Standardmodellen utvecklas med barnet över tiden.
Observera att Standardmodellen och schemat ska anpassasefter den enskilda familjen och det enskilda barnet. Vissa barn fixar exempelvis tre lurar, andra måste ha fyra rätt länge. För vissa trasslar kvällsluren redan vid två månader och andra är morgonsociala.
Se inte denna sammanfattning som att den ska följas slaviskt, utan använd den som inspiration för att hitta just era rutiner!
Standardmodellen är ett redskap för att underlätta, och det finns inga sanningar.
9-11 månader:
(14 tim sömn / 10 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra har redan bytt.
12 månader:
(13,5 tim sömn / 10,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- Här väljer en del att byta till 1 lur och andra väntar till senare ca. 15 mån.
--------------------------------------------------------------------------------
Fördelning av sömntimmar.
Detta är en sammanfattning av ”typiska” fördelningar av timmar och som de ”flesta” SM barn brukar gilla.
Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim… osv.
Förklaring av t.ex. (12-45-2-45) 12 timmars natt, 45 min lur fm, 2 tim lur dag, 45 min lur em.
AW säger att en 12 timmars natt kan de flesta barn ha långt upp i skolåldern!
”Tröttis” tankar:
9-11 mån (14 timmar)
12-45-1,5 (45 min fm är förutsättningar allt mellan 20-45 min)
12-20-1,5 (20 min fm är förutsättningar allt mellan 5-20 min)
9-11 mån (14 timmar)
12-20-1,5
11-2-45
12-1,5(eller 2)
11,5-2
-------------------------------------------------------------------------------
[/list]
Lycka till!
Elle
Har snurrat in mig i diverse trådar och sömntips under så lång tid att jag knappt fattar ENS din lathund men jag tackar dig för att du har tagit dig tid att svara!
Kanske behöver jag återkomma, just nu är jag bara så himlans lycklig för vet ni vad.... lillan SOVER!!! Sen två-tre veckor (minns inte) SOVER hon... !!!! Utan den minsta kur eller schema. *TJOHHOOOOO* Den kvällen allt TVÄRVÄNDE..... hade jag gjort tre grejer annorlunda.
1) Bytt vanlig välling mot majsvälling. Stod i affären och skulle köpa ny, glodde på alla paketen och funderade... mjölkfritt hade jag testat redan, inget resultat. Så hittade jag majsvälling som ska vara glutenfri. Hmm... varför inte prova?
2) Installerat en AC i sovrummet. Svalkar och väsnas.
3) Bytt diverse sovmusik till vanliga vaggvisor.
Vilket är då receptet? Ingen aning!??! Eller är det slumpen? Har hon kommit in i en ny fas? En fas där allt bara stämmer, från att ha sömntrasslat i TIO MÅNADER? Hon har fått två tänder, hon kryper och nu börjar hon försöka ställa sig upp. Men lik förbaskat kan man väl inte skylla på nåt sånt.. om hon trasslat VARJE sömntillfälle sedan födseln och helt plötsligt över en natt bara sover?
Daglurarna har blivit ute i vagnen nu då vi varit utomhus i värmen. Funkar klockrent. Inga protester, somnar inom kort. EN gång har jag sedan vändningen testat söva henne inomhus i dubbelsängen (där hon numera sover sen länge tillbaks), tog lite tid men inga protester. Vagna på balkongen har jag inte testat sen dess, kanske skulle hon protestera då som tidigare, det får vi se.
NJUTER...... Vore najs med TVÅ fasta sovtider per dag, men i dagsläget är jag bara glad att hon sover. Daglurarna infaller olika, oftast tyvärr bara EN sådan. Vore också najs att hon får egen säng istället för att sova i dubbelsängen mellan oss (oftast bara bredvid mig, pappa blir utsparkad av henne ofta). Vi bor trångt i lägenhet. Eget rum finns inte. Avskärma vet jag inte hur jag ska få till, trångt redan som det är i sovrummet. Inte ens mörkt i sovrummet, för smal rullgardin och den putar ut då vi måste ha fönstret öppet pga värmen eller numera pga AC-slangen ska ut därigenom. Egen säng får nästan inte plats men ska slänga ut ett sängbord och skjuta dubbelsängen åt sidan så kanske.. Nåja. LILLAN SOVER i alla fall. Vet inte om hon får ihop 14 timmar men det är då väldigt nära. Hon läggs oftast nån gång vid 18-19, ibland somnar hon direkt, ibland småbabblar hon och filosoferar till 20. Vill helst ha mig nära, men dröjer hon så ligger jag inte kvar hela tiden utan tittar till henne då och då. Sover hela natten med nåt enstaka uppvak för nappen, vaknar vid 07-08. Daglurar varierar mellan 45 min och 2 h. Kanske minns dåligt, jag har inte klockat henne. När energin återvänder kanske vi kan samla ihop hjärncellerna och börja få lite tankekapacitet igen. Nu samlar vi sömn, vad gör jag här vid datorn egentligen, jag ska SOVA! Tjohooo!!
Jag kanske inte borde "ropa hej" men det gör jag ändå. Jag är LYCKLIG och tackar dig som orkat läsa mina frusterade inlägg och bemödat sig att svara. Jag önskar att jag vore så duktig att jag kunde fixa att hålla ett schema, jag förstår att rutiner är viktiga och kan hjälpa oss i många situationer. Kanske måste vi ta tag i det om det vänder igen. Just nu ville jag bara avlägga rapport. Och tacka. Vore kul om nån vill reflektera! Kram
-
Kalaskakan
Här kommer då min reflektion, du kanske inte kommer att gilla den men här är den iaf.
Här inne svarar vi utifrån våra erfarenheter som mammor och utifrån egna tolkningar av SM/BB/SHN, utifrån det som har fungerat för oss.
Vi kan endast ansvara för våra egna ord, hur de sedan tolkas och vidareförmedlas/görs hemma får de hemma ta ansvar för.
Många utav oss svarar också utifrån barnens perspektiv, som du ser om du läser tillbaka i din tråd.
Du har varit långt ifrån den enda trötta, på-gränsen-till-nervsammanbrott, vilsna mamma Lillpinglan, en del utav oss som svarar har själv varit där.
Så, att få läsa att du vill tacka TorpSara för påminnelsen om varför du lämnade forumet för en tid sedan och sen läsa att du tycker att det svaras med pekpinnar och på fördömmande vis, det gör mig faktiskt bara ledsen.
Jag tolkar det som att du har lagt över ansvaret på oss att lösa dina problem åt dig och inget kan vara mer galet än det. Vi har hela tiden försökt hjälpa och tyvärr inte lyckats nå fram.
Jag är jätte glad för er skull, över att ni har funnit ett sätt som passar er!
Däremot tänker jag inte köpa det du skriver, du får bli arg men bli då arg över att du inte lyckades snarare än att se att vi misslyckades och kom med fördömmande pekpinninga svar
Det var allt för mig, jag önskar er all lycka till i framtiden!

Här inne svarar vi utifrån våra erfarenheter som mammor och utifrån egna tolkningar av SM/BB/SHN, utifrån det som har fungerat för oss.
Vi kan endast ansvara för våra egna ord, hur de sedan tolkas och vidareförmedlas/görs hemma får de hemma ta ansvar för.
Många utav oss svarar också utifrån barnens perspektiv, som du ser om du läser tillbaka i din tråd.
Du har varit långt ifrån den enda trötta, på-gränsen-till-nervsammanbrott, vilsna mamma Lillpinglan, en del utav oss som svarar har själv varit där.
Så, att få läsa att du vill tacka TorpSara för påminnelsen om varför du lämnade forumet för en tid sedan och sen läsa att du tycker att det svaras med pekpinnar och på fördömmande vis, det gör mig faktiskt bara ledsen.
Jag tolkar det som att du har lagt över ansvaret på oss att lösa dina problem åt dig och inget kan vara mer galet än det. Vi har hela tiden försökt hjälpa och tyvärr inte lyckats nå fram.
Jag är jätte glad för er skull, över att ni har funnit ett sätt som passar er!
Däremot tänker jag inte köpa det du skriver, du får bli arg men bli då arg över att du inte lyckades snarare än att se att vi misslyckades och kom med fördömmande pekpinninga svar
Det var allt för mig, jag önskar er all lycka till i framtiden!
-
Lillpinglan
Det var precis det jag menade, om man själv varit där jag och många med mig är nu, då hade jag hoppats att man kommit ihåg att man inte behöver ord som gör att mår sämre och känner sig ännu mer värdelös än man redan gör, vilket jag gjorde av TSs senaste svar. Jag har inte eftersökt medömkan för mig själv utan avskyr verkligen "dalt" utan har bett om råd att hjälpa mig hjälpa min dotter få sin sömn. Det har jag fått också, massor, men efter att ha läst en massa trådar och sett andra mammor undanbe sig pekpinnar och fördömande ord redan i deras trådstart så slog det mig att det kanske inte bara är jag som uppfattat en dels ord på det viset. Och eftersom jag blev upprörd av det svaret så ville jag tala om det.
Jag må vara kass på att formulera mig klokt och har säkert inbjudit till missförstånd genom mitt sätt att skriva i rasande fart mitt i natten och direkt från känsla till fingrar. Ingen annan har ansvar för vår situation naturligtvis, jag har bara varit desperat. Och jag har fått MASSA hjälp av många här inne (jag har bara tagit lite illa vid mig av TSs inlägg, ingen annans vad jag minns nu och hoppas att jag inte glömt att tacka) och även fått många väldigt omtänksamma och vänliga pm som hjälpt mig massor. Även pm från mammor långt INNAN jag själv skrev det jag skrev, där de nämnt att det tyvärr kan bli många pekpinnar och fördömande ord i forumet som man får försöka bortse ifrån, därför valde dessa mammor att pm'a istället för att skriva i forumet. Och jag vet att ingen är proffs, alla är "vanliga" mammor och det är det jag har gillat, men gärna utan onödiga ord som att - som jag tolkat det - vi är elaka mot vårt barn och gör saker av ondo.
Om mitt tidigare inlägg tolkas som att jag påstår att alla er hjälpmammors råd till mig varit misslyckade råd, ber jag om ursäkt och hoppas att det inte uppfattats så av alla som läst. Ni har visst lyckats, ni har orkat läsa och ni har orkat ta av er tid och formulera massor av svar. Det är vi som inte lyckats få rätt attityd och jag har tolkat det så att om vi inte har den fullt ut så kan vi lika gärna strunta i hela konceptet. Så det blev så till slut. Den här gången. För det löste sig ändå på nåt vis, i alla fall just nu. Jag dissar inte AWs tänk och kommer kanske återkomma eftersom vår nuvarande härliga situation kanske lika gärna kan vända igen. Tycker det låter underbart att ha en ramsa som liksom ett mantra försätter barnet i lugn och ro och vetskap om att det är dags att sova. Önskar att jag hade varit hos AW i Gastsjön och fått hjälp med allt och haft ett schema som vilken barnvakt som helst kunnat ta del av och tryggt kunnat passa barnet. Det låter som ett himmelrike. Jag har läst trådar om himmelriket efter kuren och blir himla inspirerad och framförallt FASCINERAD men nu blev det inte så, och jag förstår att dottern snart är för gammal för proffskuren. Så jag hoppas jag slipper återkomma, att vi klarat oss ändå eller att vi lyckas om och när vi i så fall återvänder hit men det passar nog bättre för oss att hellre ta del av andras råd än att skriva själv.
Tack för mig!
Jag må vara kass på att formulera mig klokt och har säkert inbjudit till missförstånd genom mitt sätt att skriva i rasande fart mitt i natten och direkt från känsla till fingrar. Ingen annan har ansvar för vår situation naturligtvis, jag har bara varit desperat. Och jag har fått MASSA hjälp av många här inne (jag har bara tagit lite illa vid mig av TSs inlägg, ingen annans vad jag minns nu och hoppas att jag inte glömt att tacka) och även fått många väldigt omtänksamma och vänliga pm som hjälpt mig massor. Även pm från mammor långt INNAN jag själv skrev det jag skrev, där de nämnt att det tyvärr kan bli många pekpinnar och fördömande ord i forumet som man får försöka bortse ifrån, därför valde dessa mammor att pm'a istället för att skriva i forumet. Och jag vet att ingen är proffs, alla är "vanliga" mammor och det är det jag har gillat, men gärna utan onödiga ord som att - som jag tolkat det - vi är elaka mot vårt barn och gör saker av ondo.
Om mitt tidigare inlägg tolkas som att jag påstår att alla er hjälpmammors råd till mig varit misslyckade råd, ber jag om ursäkt och hoppas att det inte uppfattats så av alla som läst. Ni har visst lyckats, ni har orkat läsa och ni har orkat ta av er tid och formulera massor av svar. Det är vi som inte lyckats få rätt attityd och jag har tolkat det så att om vi inte har den fullt ut så kan vi lika gärna strunta i hela konceptet. Så det blev så till slut. Den här gången. För det löste sig ändå på nåt vis, i alla fall just nu. Jag dissar inte AWs tänk och kommer kanske återkomma eftersom vår nuvarande härliga situation kanske lika gärna kan vända igen. Tycker det låter underbart att ha en ramsa som liksom ett mantra försätter barnet i lugn och ro och vetskap om att det är dags att sova. Önskar att jag hade varit hos AW i Gastsjön och fått hjälp med allt och haft ett schema som vilken barnvakt som helst kunnat ta del av och tryggt kunnat passa barnet. Det låter som ett himmelrike. Jag har läst trådar om himmelriket efter kuren och blir himla inspirerad och framförallt FASCINERAD men nu blev det inte så, och jag förstår att dottern snart är för gammal för proffskuren. Så jag hoppas jag slipper återkomma, att vi klarat oss ändå eller att vi lyckas om och när vi i så fall återvänder hit men det passar nog bättre för oss att hellre ta del av andras råd än att skriva själv.
Tack för mig!
Jamen toppen! :thumbsup: Ha en underbar sommar med ditt utsövda barn! Livet blir ju så mycket roligare när alla får sova, stora som små.
Jag tror att man i vissa lägen där man inte känner att man har kontroll och styrfart kan uppfatta det mesta som pekpinnar. De som söker hjälp här är ju sällan i "landet där självförtroende och balans härskar".
Då skulle man ju kanske inte söka svar utanför sig själv och sina egna erfarenheter. Ingen text är neutral, den ska alltid silas genom det filter som är våra erfarenheter och vi tolkar därefter. IRL har man lite mer hjälp av kroppsspråk, gester, tonfall men här får man förlita sig på bokstäverna och sin egen skriftliga uttrycks- och tolkningsförmåga. Det kan ju bli hur tokigt som helst såklart! Men allra oftast, otroligt nog, fungerar det väldigt bra. Är inte det fantastiskt?
Så lycka till med lilla och stora ungen och se nu till att njuta av dem båda!
Kram Jannika
Jag tror att man i vissa lägen där man inte känner att man har kontroll och styrfart kan uppfatta det mesta som pekpinnar. De som söker hjälp här är ju sällan i "landet där självförtroende och balans härskar".
Så lycka till med lilla och stora ungen och se nu till att njuta av dem båda!
Kram Jannika
-
Lillpinglan
Vilket underbart inlägg, du är verkligen en KLOK kvinna! Det är ju PRECIS som du beskriver, jag önskar att jag hade din insikts- och uttrycksförmåga. Jag köper allt med hull och hår. Du har helt rätt. Jag har varit arg åt alla håll och kanter, länge, det börjar släppa liiiite nu när man har fått sova... 
Tack och som sagt, jag misslyckades med att - inte ta till mig och uppskatta - men att utföra alla goda råd som jag fått och ... jag hade väldigt gärna önskat att ha det resultat som andra mammor här inne fått, det hade givit mig en trygghet i ryggmärgen att OM det skulle gå på tok så kan jag bara använda mig av det jag (och dottern) lärt mig av AWs pedagogik. Nu hoppas jag att det går vägen ändå eller att jag i annat fall lyckas få den attityd som behövs, längre fram.
Tusen tack för att du skrev! Vilken härlig början på fredagkvällen och egentiden som vankas nu då barnen sover! Jättekram!
Tack och som sagt, jag misslyckades med att - inte ta till mig och uppskatta - men att utföra alla goda råd som jag fått och ... jag hade väldigt gärna önskat att ha det resultat som andra mammor här inne fått, det hade givit mig en trygghet i ryggmärgen att OM det skulle gå på tok så kan jag bara använda mig av det jag (och dottern) lärt mig av AWs pedagogik. Nu hoppas jag att det går vägen ändå eller att jag i annat fall lyckas få den attityd som behövs, längre fram.
Tusen tack för att du skrev! Vilken härlig början på fredagkvällen och egentiden som vankas nu då barnen sover! Jättekram!