Jag är motiverad!
-
Lillpinglan
Jag är motiverad!
Lillpinglan här igen...
Nu är jag på G! Måste skriva här och TACKA alla er underbara, ljuvliga, goa, storhjärtade medmänniskor och inte minst ANNA för allt stöd jag fått här.
Jag buffade lillan på mage igår kväll, och hon somnade... inte många timmar, men en bra början! Och jag vagnade henne nu på eftermiddagen, på mage, och hon har nu sovit en timme. Det är MAGISKT. Jag känner mig som en helt ny människa, bara av att få min onda spiral av negativt tänkande brutet.
Larm är beställt.. en extravagn på väg hem.. resten av logistiken här hemma med utrymme får lösa sig sen, nu ska lillan få hjälp att sova gott!
Tusen tack! Och det kommer nog fler följdfrågor.......
KRAMAR
Lillpinglan som nu hjular av glädje och förnyad ork
Nu är jag på G! Måste skriva här och TACKA alla er underbara, ljuvliga, goa, storhjärtade medmänniskor och inte minst ANNA för allt stöd jag fått här.
Jag buffade lillan på mage igår kväll, och hon somnade... inte många timmar, men en bra början! Och jag vagnade henne nu på eftermiddagen, på mage, och hon har nu sovit en timme. Det är MAGISKT. Jag känner mig som en helt ny människa, bara av att få min onda spiral av negativt tänkande brutet.
Larm är beställt.. en extravagn på väg hem.. resten av logistiken här hemma med utrymme får lösa sig sen, nu ska lillan få hjälp att sova gott!
Tusen tack! Och det kommer nog fler följdfrågor.......
KRAMAR
Lillpinglan som nu hjular av glädje och förnyad ork
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej LIllpinglan, vilken härlig rapport och attityd du har fått. Håll på denna kursen skall du se att njutningen är inte långt borta!

Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Yey!
Minns själv när vi började styra upp Charlies sovpass och insåg att det var VI som skulle visa honom och inte tvärtom. Och han tog emot vår ledning med stor tacksamhet. Hela livet förändrades! Jag började titta på klockan och säga: Jaha, nu har det minsann gått 2 timmar, Charlie ska sova! Och så la vi klarvaken unge i vagnen och efter tio minuter sov han. Helt magiskt.
Ja, det kommer säkerligen att dyka upp en massa frågor på vägen, men bara att du har tagit det här första steget, att det är DU som visar och leder, det är stort.
Grattis till er båda!
Minns själv när vi började styra upp Charlies sovpass och insåg att det var VI som skulle visa honom och inte tvärtom. Och han tog emot vår ledning med stor tacksamhet. Hela livet förändrades! Jag började titta på klockan och säga: Jaha, nu har det minsann gått 2 timmar, Charlie ska sova! Och så la vi klarvaken unge i vagnen och efter tio minuter sov han. Helt magiskt.
Ja, det kommer säkerligen att dyka upp en massa frågor på vägen, men bara att du har tagit det här första steget, att det är DU som visar och leder, det är stort.
Grattis till er båda!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
-
Sagasmamma
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tre månader gammal precis
* * * * *
Jag citerar chokladkaninens båda tidigare svar till dig:
Välkommen hit och grattis till den lilla flickan!
Det är inga ovanliga problem du dras med, och de går ganska lätt att lösa, bara du besinnar Lärdom 1A: Barn gör som vi lär dem. Det är faktiskt så enkelt! Och så svårt! Så det enda du behöver göra är att dra fram en Attityd av Självklarhet och sätta igång att lära lillan hur det fungerar här i världen. För det är ju kul att leva, eller hur? Så varken hon eller du har egentligen något att gnälla över, och det är du som måste övertyga henne om det!
Du har BB - det är bra! Läs 2-månkapitlet som beskriver hur man styr upp tillvaron, och Bekymmer: sömn i 5:e delen. Här är en tråd också, där Anna hjälper en annan mamma som har svårt att få till ordning och reda i tillvaron med en 3-månbebis. Jag tror att den kan ge lite inspiration! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
Sedan, för att hjälpa dig att hamna rätt:
Om du INTE ammar när hon tröttnar och blir kinkig, utan lägger henne, förslagsvis i vagn, mitt i vardagsrummet eller var ni är, drar några tag i handtaget och låter henne somna, så har du redan börjat lära henne att sova själv.
Du vet, en 3-månaders behöver sova ca 15,5h över dygnet, förslagsvis uppdelat på 12h natt (med ett nattmål), 45min förmiddagslur, 2h middagslur och 45 min eftermiddagslur. Får de inte sova tillräckligt, så blir de trötta och gnälliga, och äter inte ordentligt, och sover ännu sämre.... och den onda cirkeln är ett faktum! Så ta tag i att lära henne somna själv, genast!*
* * * * *
En vagn inne, med lurar på balkongen, är en jättebra lösning! Det kan också vara en bra idé som du skriver att parkera vagnen i matrummet på natten, så att du själv får en chans att sova lite.
--- Du behöver nog åstadkomma lite uppstyrning akut. Därför föreslår jag några ganska enkla saker som du kan börja med direkt, och så ger vi det ett par veckor och om det behövs så kan ni Sova Hela Natten-kura under julledigheten som du föreslår. Hur låter det?
Här är mina förslag:
O:) Mat: Lilla Skruttan behöver 4 måltider per dag samt en kvällsslurk före läggning och max 2 nattmål. Hur man äter på natten och hur man äter på dagen hänger ju ofta ihop, men vi börjar med att styra upp era dagar.
Det ska då gå 3,5-4h mellan varje mål och varje mål ska ta max 1h. Alltså, om du matar henne kl 12, t ex, så ammar du så många omgångar hon tar emot mellan 12 och 13, men sedan blir det ingen mer mat förrän kl 16. Utan då ska hon vara vaken och "med" (ligga på mage och titta på när du bygger lego med storasyster, t ex, så länge hon orkar, kanske rent av en timme, och sedan sova i 2h.
O:) Sömn: Det viktigaste är att hon lär sig somna själv. När hon har ätit 1h, och sedan varit vaken, lägger du henne vaken i vagnen och drar ett par tag i handtaget (här visar Anna hur vagning ser ut: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start ).
När ni börjar få kläm på det övergår du till att bara lägga henne och skaka lite i handtaget - tricket är att hon ska vänja sig vid att somna i stillastående vagn så att hon inte vaknar så fort vagnen stannar sedan.
O:) Aktiviteter: Jag har en snart 3-åring och tänker att en 2-åring inte behöver så värst mycket aktiviteter. Daglig utevistelse samt att få hjälpa till hemma, även med lillasysters skötsel, räcker gott och väl! Så tagga ned med det och känn inte att du måste iväg nånstans för hennes skull! Låt istället lillasyster sova i vagnen medan du leker ute med storasyster! Så får alla lite frisk luft.
O:) Schema: Bör se likadant ut varje dag, vardag som helg. Utifrån era nuvarande tider skulle jag kunna tänka mig att ett bra bebisschema vore mat kl 7.30, 11, 15, 18 samt nattslurk kl 19. Sovtider blir då natt 19.30-7.30, fm-sov kl 9.15-10, lunchsov kl 13-15 och em-sov kl 16.30-17.15. Hur känns det?*
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Lillpinglan
Försöker söva inför natten nu....
Vilda protester, reser upp huvudet allt hon orkar och skriker som en galning. Jag provar både vagna och buffa. Kan man blanda??
Sen igår kväll undrar jag över också... Hon somnade ju snabbt med buffning (å andra sidan var det närmare midnatt då, och nu är hon "bara" nio.. När hon vaknade efter tre timmar.. klockan var väl 02.30 tror jag.. Skulle jag ha vagnat henne då? Eller buffat på nytt? Jag tog upp henne och ammade i vår säng, och där blev hon kvar. Jag förstår att det var helt fel, men jag var osäker på om hon fått tillräckligt med mat innan läggningen. Men jag ämnar inte fortsätta på det viset, det var sista gången!
Sen i eftermiddags.. då lade jag henne i vagnen på balkongen, jag lade henne på mage och vagnade henne till sömns (eller tills hon blev lugn menar jag). Jag fick VÄCKA henne efter 2.5 timme! Om hon vaknat "för tidigt"... skulle jag i så fall ha vagnat/buffat vidare och kämpa för att hon sover 2.5 timme? Hon fick rejält med mat innan, jag fick henne inte att äta mera. Hon var vaken men vred sig undan. Känner mig lite förvirrad över att räkna ut hennes sovtimmar på ett dygn, men jag kommer väl in i det.
TorsMamma hade skrivit i nån tråd att det räcker med 1-2 vagntag så blir de tysta, men om inte, ska man vagna hårt så länge det krävs för att hon ska tystna? Och så fort hon tystnar, skaka lite och släppa... och sen direkt hon börjar skrika igen, vagna? Eller låta henne skrika en liten stund innan jag vagnar igen?
Nu har sambon tagit över vagningen inne i det andra, mörka rummet.. Nu börjar jag tvivla på att hon fick tillräckligt med mat...? Och jag fick inte ur henne nån direkt rap innan jag lade henne heller... ska jag ta upp henne och mata lite till + rapa innan jag försöker igen? Det blir väl helt fel?
Vilda protester, reser upp huvudet allt hon orkar och skriker som en galning. Jag provar både vagna och buffa. Kan man blanda??
Sen igår kväll undrar jag över också... Hon somnade ju snabbt med buffning (å andra sidan var det närmare midnatt då, och nu är hon "bara" nio.. När hon vaknade efter tre timmar.. klockan var väl 02.30 tror jag.. Skulle jag ha vagnat henne då? Eller buffat på nytt? Jag tog upp henne och ammade i vår säng, och där blev hon kvar. Jag förstår att det var helt fel, men jag var osäker på om hon fått tillräckligt med mat innan läggningen. Men jag ämnar inte fortsätta på det viset, det var sista gången!
Sen i eftermiddags.. då lade jag henne i vagnen på balkongen, jag lade henne på mage och vagnade henne till sömns (eller tills hon blev lugn menar jag). Jag fick VÄCKA henne efter 2.5 timme! Om hon vaknat "för tidigt"... skulle jag i så fall ha vagnat/buffat vidare och kämpa för att hon sover 2.5 timme? Hon fick rejält med mat innan, jag fick henne inte att äta mera. Hon var vaken men vred sig undan. Känner mig lite förvirrad över att räkna ut hennes sovtimmar på ett dygn, men jag kommer väl in i det.
TorsMamma hade skrivit i nån tråd att det räcker med 1-2 vagntag så blir de tysta, men om inte, ska man vagna hårt så länge det krävs för att hon ska tystna? Och så fort hon tystnar, skaka lite och släppa... och sen direkt hon börjar skrika igen, vagna? Eller låta henne skrika en liten stund innan jag vagnar igen?
Nu har sambon tagit över vagningen inne i det andra, mörka rummet.. Nu börjar jag tvivla på att hon fick tillräckligt med mat...? Och jag fick inte ur henne nån direkt rap innan jag lade henne heller... ska jag ta upp henne och mata lite till + rapa innan jag försöker igen? Det blir väl helt fel?
-
Lillpinglan
Klockan närmar sig elva och lillan sover inte. Någon minut i stöten, sen börjar det om igen. Sambon och jag turas om att gå in och vagna/buffa. Hon skriker så fort vi slutar. Är det nåt vi gör, som vi kan göra annorlunda? Tänker ifall jag missförstått nåt..
Som sagt, börjar vackla och fundera på om hon fått tillräckligt att äta, om det är en rap "i vägen".. om hur jag ska göra inatt om/när hon vaknar och skriker.. vagna/buffa om henne oavsett skrikhysteri eller ta upp henne och mata?
Tiderna får jag inte grepp om heller. Hon har ju inte riktigt "somnat för natten" än... ska jag börja räkna hennes nattsovning från typ... nu kl elva om hon nu tystnar en längre stund? Känner mig förvirrad igen.
Om jag tar upp henne nu och matar/kollar blöjan så får jag väl göra om detta tredubbelt så lång tid nästa gång vi försöker?
Som sagt, börjar vackla och fundera på om hon fått tillräckligt att äta, om det är en rap "i vägen".. om hur jag ska göra inatt om/när hon vaknar och skriker.. vagna/buffa om henne oavsett skrikhysteri eller ta upp henne och mata?
Tiderna får jag inte grepp om heller. Hon har ju inte riktigt "somnat för natten" än... ska jag börja räkna hennes nattsovning från typ... nu kl elva om hon nu tystnar en längre stund? Känner mig förvirrad igen.
Om jag tar upp henne nu och matar/kollar blöjan så får jag väl göra om detta tredubbelt så lång tid nästa gång vi försöker?
Storasyster 070626 aldrig behövt nån kur
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
-
Lillpinglan
Hmmm.... nu har vi provat söva henne sedan kl 20.00 tror jag.... hon tystnar bara någon enstaka minut åt gången.
Ähum.. börjar det inte bli dags för henne att komma upp och äta....? Det är tre timmar sedan hon åt... eller skulle jag vänta sex timmar tro... *nu snurrar det och jag har mängder med Anna Wahlgren.com-fönster uppe för att läsa allas tips om länkar o.s.v.*
Ähum.. börjar det inte bli dags för henne att komma upp och äta....? Det är tre timmar sedan hon åt... eller skulle jag vänta sex timmar tro... *nu snurrar det och jag har mängder med Anna Wahlgren.com-fönster uppe för att läsa allas tips om länkar o.s.v.*
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Sansa dig sedan. Som jag skrev till dig, gör upp en plan först och främst. Du har fått detaljerade förslag från chokladkakan. Tänk med papper och penna och resonera med barnafadern.
Vill du göra det enkelt för dig, så här i starten, kan du backa bandet och låtsas att hon är en månad gammal bara och alldeles nyligen nått fram till den egentliga födelsen. Då ger ni henne sex timmars nattsömn. Då får det vagnas och lugnas under den tiden, oavsett möda och vaka (för er). Sedan, när de sex timmarna gått, tar ni upp henne och ger mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Under det passet ska hon inte sova en blund. Då följer ni Standardmodellen och tillfredsställer hennes samtliga behov. Då ska hon äta sina fyra rätter inom en timme, möjligen med marginalkvart, och sedan hållas vaken och älskad och underhållen med passiv social delaktighet tills sista timmen på vakenpasset gått. Därefter ger ni henne två timmars sömn, varken mer eller mindre. Det är ganska enkelt att stipulera principen 2- 2 och det kommer hon tacksamt att ta emot, som vilken månadsbebis som helst
Allting med små barn tar tre dagar. En tumregel att minnas till bot för den otålighet du (förståeligt nog) uppvisar nu.
Och passar inte 6 + 2-2 med storasysters tider och aktiviteter, får du helt enkelt överväga vilka prioriteringar du ska göra just nu.
Efter två veckor då hon varit en månad, vilket hon ju alls inte är, kan hon få bli två månader, óch efter ytterligare två veckor tre, och sedan fyra med 12 tim nattsömn
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Lillpinglan
Tack för snabbt ingripande svar!! Sagt och gjort, jag tog upp henne och ammade. Hon var inte så värst intresserad av att äta....?... mest vara social, så vi pratade, kittlades, lekte, gosade och myste. Försökte under hela den här 1.5 timmen att proppa i henne mat. Visst åt hon lite, men inte så som hon brukar. Försökte även med ersättning i flaska, men som det tidigare försöket så äcklas hon av det och puttar ut vätskan ur andra mungipan. Bytte blöja, hon bajsade, bytte igen, rapade lite, provade amma igen. Men hon värjer sig från bröstet och börjar kinka. Tänkte att hon kanske är trött och vill få hjälp att somna?
Buffade henne på mage i vagnen men övergick till vagning. Nu tystnade hon, efter bara några minuter. HÅLLER TUMMARNA..
Det är ju faktiskt den här tiden, runt midnatt, hon är van att somna in för natten... HELT SJUKT.. så liten som hon är... hon brukar somna då vid mitt bröst. Är det därför hon inte somnade vid åttatiden..hmm....!?!
Den planen som chokladkaninen skrev till mig förut, som var anpassat till min vardag, tänkte jag försöka följa. Men... hur blir det om sovtiden förskjuts för att hon inte vill somna? Tar man upp henne enligt schema och matar då, trots att hon inte alls sovit (i värsta fall, om man kämpat med vagning/buffning hela tiden hon skulle sova)... eller skjuter man hela tiden fram schemat...?
Nu vaknar hon igen. Blandar man vagning/buffning eller bestämmer man sig för ett sätt och håller sig till den vid varje tillfälle?
Nu tystnade hon.... hmm.... om hon sover nu, låter jag henne sova sex timmar då, och sen väcker henne för att ammas? Och därefter fortsätter dagen med principen 2-2?
Storasyster får anpassa sig, det får funka. Vi måste få ordning på sovandet för lillan, det är ju läskigt hur lite hon sover. Jag ser henne inte ens gnugga sig i ögonen på dagtid, hon ser bara galet pigg ut. Så himla knepigt. Men så fort vi åker vagn/bil så somnar hon. Alltid nåt!
Å jo... idag när hon sov så fint på balkongen.. då väckte jag henne efter 2.5 timme. Var det rätt? I vanliga fall hade jag jublat och låtit henne sova tills hon vaknat självmant. Men .. det ska jag inte göra nu då jag ska försöka komma in i ett schema väl?
Fortfarande tyst.... nu kastar jag mig i bingen och håller tummarna för lillan!!!
TACK
Buffade henne på mage i vagnen men övergick till vagning. Nu tystnade hon, efter bara några minuter. HÅLLER TUMMARNA..
Det är ju faktiskt den här tiden, runt midnatt, hon är van att somna in för natten... HELT SJUKT.. så liten som hon är... hon brukar somna då vid mitt bröst. Är det därför hon inte somnade vid åttatiden..hmm....!?!
Den planen som chokladkaninen skrev till mig förut, som var anpassat till min vardag, tänkte jag försöka följa. Men... hur blir det om sovtiden förskjuts för att hon inte vill somna? Tar man upp henne enligt schema och matar då, trots att hon inte alls sovit (i värsta fall, om man kämpat med vagning/buffning hela tiden hon skulle sova)... eller skjuter man hela tiden fram schemat...?
Nu vaknar hon igen. Blandar man vagning/buffning eller bestämmer man sig för ett sätt och håller sig till den vid varje tillfälle?
Nu tystnade hon.... hmm.... om hon sover nu, låter jag henne sova sex timmar då, och sen väcker henne för att ammas? Och därefter fortsätter dagen med principen 2-2?
Storasyster får anpassa sig, det får funka. Vi måste få ordning på sovandet för lillan, det är ju läskigt hur lite hon sover. Jag ser henne inte ens gnugga sig i ögonen på dagtid, hon ser bara galet pigg ut. Så himla knepigt. Men så fort vi åker vagn/bil så somnar hon. Alltid nåt!
Å jo... idag när hon sov så fint på balkongen.. då väckte jag henne efter 2.5 timme. Var det rätt? I vanliga fall hade jag jublat och låtit henne sova tills hon vaknat självmant. Men .. det ska jag inte göra nu då jag ska försöka komma in i ett schema väl?
Fortfarande tyst.... nu kastar jag mig i bingen och håller tummarna för lillan!!!
TACK
-
Lillpinglan
Tre timmar sov hon... nu är det dags igen. Hmm.... det är meningen att jag ska låta bli att ta upp henne innan sex timmar har gått....? Eller var det ett nattmål under dessa sex timmar?
-
TorpSara
Du har svaren framför näsan.
Hon ska väckas efter ungefär två timmar, hon ska sova i 6 timmar.
Fundera inte så jäkla mycket på OM, och VAD händer DÅ utan fundera med på principen. Den är så enkelt att även den mest utmattade kan förstå den.
Tumregel:
2 timmar vaken
2 timmar sova.
3 timmar mellan målen
Sex timmars sammanhängande nattvila.
Kör nu så, och skit i resten. Det är en vinglig färd de första dygnen, men det är principen som är grejen. Den går alltid att hålla. Det innebär inte att det är tokigt om det blir 1,5-2,5 någongång, eller 45 minuter någon gång.
Läs här, lägg band på frågehjärnan ett dygn så tror jag att poletten trillar ner. 8)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Fundera inte så jäkla mycket på OM, och VAD händer DÅ utan fundera med på principen. Den är så enkelt att även den mest utmattade kan förstå den.
Tumregel:
2 timmar vaken
2 timmar sova.
3 timmar mellan målen
Sex timmars sammanhängande nattvila.
Kör nu så, och skit i resten. Det är en vinglig färd de första dygnen, men det är principen som är grejen. Den går alltid att hålla. Det innebär inte att det är tokigt om det blir 1,5-2,5 någongång, eller 45 minuter någon gång.
Läs här, lägg band på frågehjärnan ett dygn så tror jag att poletten trillar ner. 8)
:thumbsup: =D> :santa:
Vad roligt att ni är på G! Känner igen alla dina funderingar:
...."varför sover hon inte!
----Är hon hungrig ?!?/
----Ligger hon obekvämt?"
----Är hon för kall? för varm?
----Kanske jag skall buffa istället?
----Varför kan inte JAG? alla andra lyckas ju!
....Nu har jag vagnat oavbrutet och hon vaknar nästan så fort jag slutar! Dom säger ju att man bara skall vagna ett-två tag???? Varför funkar inte det på MIN bebis?!? Kommer det ALLTID vara så här?!?
8)
Trots att jag kurat en unge så går samma tankar runt i huvudet igen
Jag kommer inte ge en massa tips, det får experterna göra =D> men jag stöttar och peppar! Jobba på attityden, den är the key! (säger jag som tror jag är ute och cyklar varje dag
men alla har vi våra kors att bära 8) )
Stora kramar,
Tina
Vad roligt att ni är på G! Känner igen alla dina funderingar:
...."varför sover hon inte!
----Är hon hungrig ?!?/
----Ligger hon obekvämt?"
----Är hon för kall? för varm?
----Kanske jag skall buffa istället?
----Varför kan inte JAG? alla andra lyckas ju!
....Nu har jag vagnat oavbrutet och hon vaknar nästan så fort jag slutar! Dom säger ju att man bara skall vagna ett-två tag???? Varför funkar inte det på MIN bebis?!? Kommer det ALLTID vara så här?!?
Trots att jag kurat en unge så går samma tankar runt i huvudet igen
Jag kommer inte ge en massa tips, det får experterna göra =D> men jag stöttar och peppar! Jobba på attityden, den är the key! (säger jag som tror jag är ute och cyklar varje dag
Stora kramar,
Tina
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
http://dahlin.bloggproffs.se