Sophia 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mia721

Inlägg av mia721 »

Hej
Ser att det är många som "följer" oss så här kommer rapport.

Dag 1 - Sophia var otroligt trött men alla dagslurar gick mycket bra, en ramsa så sov hon, förrutom sista luren då jag fick vagnax4 i 3 omgångar. Tack och lov för att hon sov så bra för då kunde jag sova i solstolen bredvid vagnen.

Natt 2 - Läggningen tog 20 min. Jag buffade 3 korta omgångar och ramsadex4 i 5 omgångar. Jag var dödstrött själv eftersom jag kurar helt själv stormade i säng vid 9 med klockan satt på midnatt, vet att hon i stort sett aldrig vaknar innan midnatt. Vid midnatt flyttade jag över till en liten madrass utanför Sophias rum där jag satt.... låg.... halvsov. Klockan blev 2....3....4....5....6.20 Glada små läten. Jag ramsade lite samtidigt som jag läste på mer på datorn och i boken om tidiga uppvak. Hon somnade om och jag gjorde glad godmorgon.

Dag 2 - Grinig tjej måste jag säga :D men alla lurar gick bra

Natt 3
Efter ca 4 ramsor så sov hon ca 19.20
2.10 - hörde av sig jag gjorde ingenting. Somnade om direkt
3.40 - hörde av sig igen, lite mer irriterat. Ramsa x4. Sova
06.20- hörde av sig. Arg. Pangramsa. Klassisk musik på hög volym. Sover efter 10 min.
7.00 - Godmorgon

Dag 3 - fortfarande en mycket grinig tjej. fortfarande inte stor apptit men helt ok.

Natt 4
19.02 - Ramade mig ut kl 19.00. hon sjöng i 2 min sedan var det tyst. Jag gjorde massa husljud, svabbade golven i trappan mycket högljutt och skurade i toalnetten med mycket spolning:-))
19.12 kollade jag att den lilla akrobatens position. Vänster hörn på mage. Lät henne ligga.
05.10 Hörde av sig. PANGRAMSA. Somande om dirkekt.
06.10 Hörde av sig. Jag körde PANGRAMSA på första ljud. Fortsatt småljungandes.
06.30 nu är hon skitarg. Ramsa x6 i bestämd ton. På med musik på högvolym. Arg arg arg arg.

06.45 Jag går in för att köra en solfjäder. Hon har kört ett akrobatnummer och lyckats fastan på tvären med armarna mellan spälskyddet (eller nåt-- kollade inte så noga eftersom det var bestämda och snabba tag). Jag la i rätt position, snabb solfjäder och så ut med ramsa. skrek upp sig igen.

06.50 Hon har fastnad i sitt skrik. Jag gick in och körde solfjäder för att hon skulle slappna av, men icke, hon fick mer panik av solfjädern. Jag ut och ramsade på väg ut och lät henne vara. hon blev tyst i 2 min. Jag trog ner volymen..väntade TYST. jag stängde av. Jäklar i min låda vilket liv det blev. Jag körde pangramsa och därefter just ingenting. Men hon var ARG SÅ ARG och skrek till 6.58 då hon tog en paus (antagligen för att hämta andan) och då gick jag in för jag tnkte det var bra att passa på när hon är tyst. samtidgit som jag öppnar dörren så öppnade munnen och skrek till av ilska. Men jag lossades som ingenting och körde världens största godmorgon fanfar!

Men jag är så glad och nöjd och tacksam. Jag har varit helt inställd på att det skulle kunna bli så här i början på morgonen och just därför har jag igår läst extra mycket om just detta både i boken och på forumet. Det hjälper så ernormt mycket att läsa och vässa på attityden. Det är som att poletten har trillat ner.

KONKRETA FRÅGOR
1. Efter pangramsa så följer väl ingen bekräftelseramsa, eller hur?

2. Vid dagslur, skall man köra bekräftelseramsa då också? Jag tål mycket "in public" men där går nog gränsen.... (tyvärr)

3. Dagens tidiga uppvak - förrutom att jag inte borde gått in 2a gången, någon jag kunde gjort annorlunda?

Nu skall jag ut i solen och vila i en stol meddans min lilla akrobat sover

:
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
mia721

VAD HÄNDE?

Inlägg av mia721 »

Dag 4
En betydligt lugnar och gladare Sophia är tillbaka. Aptiten vet jag inte om den så mycket bättre, dock betydligt lugnare måltider. Sophia är mycket bestämd när hon inte vill ha mer och kniper igen munnen. Hemmalagade lunchen blev nästan ratad.

Natt 5
Läggningen gick återigen mycket bra. Ha :D Känns ju riktigt bra!

Men natten har varit ett litet h-vete tycker jag. Från 2 tiden, flera korta uppvak och vissa krävde tom ramsax4.

Kl 04.44 återigen uppvak men nu arg och ledsen. PANGRAMSA. hände ingenting. Sophia har i stort sett skrikit sedan dess och klockan är nu 06.20. Hon är helt slutkörd, jag hör hur hon verkligen försöker somna om men hon fixar det inte av någon anledning verkar det som. Jag har varit inne och buffat 2 gånger när det verkligen varit total kris, då har hon lugnat sig och varit tyst i någon minut men sedan satt igång igen. Jag har ramsat, och ibland har hon lyssnat och svarat. Men mest av allt har jag bara låtit henne vara för att inte "överaktivera" morgonen. Men just nu känns allt ganska tungt och hopplöst :( Nu ligger hon och gnyr, hulkar och så tystnar hon för att 10 sekunder ta fart och skrika som en stucken gris igen. Hon låter så otroligt trött och slutkörd.

vad hände? Allt gick ju så bra? Inte kan man väl få bakslag första dagen på uppföljningsveckan? Nu går det liksom i motsatt riktning...

Måste skriva av mig lite eftersom jag bara hör Sophias hopplösa vrål i rummet bredvid.

Det enda jag kan tänka mig som påverkade natten är att igår eftermiddag kom storasyster Emelia och pappa hem.De har ju varit hos vänner på landet sedan första dagen på kuren så det har bara varit jag och Sophia de senaste dagarna och vi har i ärlighetens namn inte gjort mycket utanför hemmet (förrutom lite små promenader och häng i trädgården). Sophia skrattade av glädje när Emelia kom hem och var så glad så glad igår. För första gången fick jag till ett Godnatt skratt som verkligen hette duga, hon skrattade så hon kiknade nästan.

Usch vad långt och jobbigt det här blev men jag vet fakstiskt inte vad jag skall göra just nu.....
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad härligt att det går så bra! Jobba på målmedvetet så är ni snart i mål.

Om hon fastnar i ett ledset tillstånd så skulle jag in och solfjädra/buffa henne nästan ända in i sömnen och ramsa lugnt ut. Ibland behöver man bryta det hela för att komma vidare och ledsen vill vi ju inte att hon ska vara.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
mia721

Inlägg av mia721 »

Hej Bea
Tusen tack för att du tar dig tid.

Kanske kan du hjälpa mig med ett par frågor

1. Även idag har Sophia vaknad strax innan klockan 6. Jag har återigen kört pangramsa och Mozart. Hon jämrar sig, skriker lite men hon somnar inte, inte ens tyst under mer än kanske 3 sek. Hon har hållt på i över timman så nu har jag kört en kort omgång buff, hon lugnade sig men sätter sakta men säkert igång med jämmer och skrik. Hur gör jag godmorgon mitt i detta? Känns inte som att vi kommer vidare då jag varje morgon måste gå in och göra godmorgon mitt i en skrikseans...

2. Vid dagslur i vagn ute (jag ramsar och kör slag och skak som sista utväg) kör man bekräftelse ramsa där också? Eller inbakat?

3. Vid pangramsa på morgonen, när hon somnar om vilket ju skall hända snart hoppas vi, kör man bekräftelseramsa på det?

Kramar Mia
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen. :D

1. Jag ger dig den här tråden så kanske du hittar tips på morgonstrulet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

2. Man gör lite olika. Jag har kört ramsa och då har jag bekräftat om det varit en dialog med mycket frågor. Annars bakar du in bekräftelsen i sista versen och då behövs ju inget mer efter det.

3. Ingen bekräftelse efter en pangramsa eftersom man ofta stör mer så nära morgon och kan få liten att gå igång igen. :wink:

Kram
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
mia721

Inlägg av mia721 »

Hej igen,
tack för svar och länk. Jag har läst otroligt mycket om just detta med tidiga morgonvak för att jag skulle vara väl förberedd och ha en riktigt vässad attityd och så även denna länk. Har kört med pangramsa och mozart men kommer inte vidare. I dag har det varit värre än någonsin tidigare, hon har vaknade vid 4 tiden redan, somnade inte om på pangramsan men däremot på Mozart, vaknade vid 5.30 redan och har sedan dess skrikit oavbrutet.

Min attityd börjar få sig en törn. Massor av vargar dyker upp hos mig...
kanske hon är för törstig, det är ju trots allt över 30 grader på dagarna?
kanske jag kört för hårt, jag kanske borde backa lite?
kanske jag har buffat för mycket??
:cry:

....
Känner mig på det stora hela mycket osäker just nu och vet inte vad jag skall göra. Försöker stålsätta mig i sängen med datorn för att inte gå in och släppa in alla mina vargar men det är inte lätt. :twisted:
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

detta kanske redan avhandlats... men hur är det med mörkläggning? Det bör vara beckmörkt så att natten varar ända till morgonen om du är med.

Väckarklocka är också ett sätt att markera slutet på natten, finns mycket att läsa om det. Vet inte om du läst tråd jag svarat i tidigare, förra veckan gällande en "minikur" på tre morgnar för att komma till bukt med tidiga morgnar...

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mia721

Inlägg av mia721 »

Hej söta du

Jag har nog läst varenda tråd om detta känns det som och kom i morse fram till att jo, det är mörkt men inte KOLMÖRKT som det bör vara, så nu har jag bestämt mig för att det är nog där problemet ligger (för att skjuta en varg hos mig själv). vi har mörkläggningstyg och ikea mörkläggningsrullgardin men på sidorna slipprar det in lite ljus så nu har jag tagit fram den breda maskeringstejpen och ikväll skall jag tejpa varenda glipa. Problemet är förståss denna underbara värmen, vi bor i ett gammalt trähus och lika kallt som det blir på vintern lika varmt blir det på sommaren dessa dagar. Nu är det i och för sig onormalt varmt så det är ju ett övergående problem men jag får en känsla av att det är för varmt trots att vi har korsdrag och om jag tejpar igen gardinen då blir det ännu varmare....

Jag skall inte ge upp detta, vi är fortfarande i uppföljningsveckan men har defintift takit ett stort kliv bakåt istället för frammåt.

Om vi skall se på den ljusa sidan så somnar min sötis på ett par minuter nu, både dag som kväll genom att jag ljudar i huset.

Anna, en fråga till just dig. Jag såg in din gamla kurtråd från förra året att du har en bugaboo vagn vilket jag har också. Bra med utrymme i liggdelen men jag tror att om en dryg månad måste jag byta till sittdelen och den är ju kupad. Hur har du gjort med dagslurarna, speciellt den långa? Fungerar det 2 timmar på rygg? Sophia har ju fått ryggläge sedan vecka 1 och det är så hon sover bäst. De få gånger jag har kört sova i bilen ja då vaknar hon alltid efter 38 minuter, dvs i hennes skarv.

Kramar Maria
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vi har alltid kört alla lurar hemma i sängen, även nu. När hon var 7 mån tog vi den 20-min eftermiddagsluren vi hade då under promenad på rygg i sittdelen. Jag hängde för när hon somnat och gav henne då 20 min.

Bra med tejp. Vi har gjort så här: Dubbla fleecefiltar med sytt kardborrband längs sidorna på tre håll, uppe och på sidorna. Där mere inget band, men 15 cm extra tyg att lägga på fönsterkarmen och täppa till hål. Sedan dubbelhäftande kardborr längs fönsterfodret - superlätt att sätta upp och ta ner och blir beckmörkt och lite isolerande mot både värme och kyla. Vi bor också i ett "klimatsmart" hus... nu har vi fläkt i hennes rumt över nätterna. :wink:

Fortsätt och jobba på. Det tog tid även för oss med morgnarna... satte sig då jag lämnade över mer och mer till henne själv. 8)
//Anna
mia721

Inlägg av mia721 »

Klimatsmart hus----- ja det är ju en dröm! Vi har bara bort här sedan i November och har efter denna världens längsta kallaste vinter (med tillhörande chock-elräkning) och nu denna super heta sommar börjat prata om att flytta till ett modert klimatsmart hus. Men det är ett lyxproblem faktiskt!

Tack för tips om mörkläggning, jag har sett det där med kardborre i en annan tråd också och tycker det verkar mycket praktiskt. Skall åka och köpa kardborretejp imorgon tror jag. Tills dess blir det maskeringstejp!

Jag vill fortsätta med lurarna i vagn, just för att det är så oerhört praktiskt när man har en "snart" 3 åring som bara sover en kortis på 20-30 minuter efter lunch och därefter vill vi hitta på saker ute i trädgården eller annat äventyr. Skall se om jag kan hitta någon billig sitt/ligg vagn på nätet som kan man kan sova på mage i även när man blir lite större. Storasyster har precis som din tjej alltid sovit i sin säng efter kuren eftersom vi bodde i lägenhet då.

Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

skriven text är som gjord för missförstånd... :oops: hihi. Med "klimatsmart" menade jag att vi bor i samma typ av hus som ert. Det rättar sig drastiskt efter temperaturen ute...

Nu har vi bastu på övervåningen... puh.
//Anna
mia721

Inlägg av mia721 »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Fattar...men det finns ju faktiskt något som heter klimatsmarta hus. Min syster bor i ett sådant och där är det som att komma in i ett kylrum känns det som och på vintern härligt varmt utan ett enda element 8)

Ikväll var det helt hopplöst att amma kvällslurken. Jag svettades som en gris, Sophia svettades lika mycket hon. Fick i henne 50 ml välling men inget mer och fick utnyttja marginal kvarten på kvällen för att sitta ute och kyla ner henne lite innan skrattet till gonattet, fast hon har ätit som en häst idag. 6 månadersdagen dagen till ära satt hon in sig allt som erbjöds och lite till alla 5 målen och har kissat blytunga blöjor så jag oroar mig inte över sista amningen. :) fönstrena är tejpade och nu hoppas vi på en skön lång natt.

Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt att läsa era framsteg!

:thumbsup:

... o låter härligt med ett riktigt klimatsmart hus... 8) :wink:
//Anna
mia721

Inlägg av mia721 »

Gjorde lite framsteg i morse igen!!
Det rådde total mörker i rummet och det gjorde nog susen. Något kort uppvak vid 4 tiden, en pangramsa, sedan ett till kl 6, en pangramsa som inte räckte hela vägen men med lite Mozart så sov hon igen. Mellan kl kvart i 7 och 7 så "hängde jag på låset" för att kunna gå in och göra glad godmorgon ifall jag skulle höra minsta rörelse men hon sov till kl 7 när jag gick in så det blev en riktigt bra godmorgon i hettan!

Anna, jag vill verkligen tacka dig för att du styrde upp vårt matschema. Alla mina vargar är som bortjagade och mat och amning (den lilla som är kvar) är nu en glädje stund för oss alla. Vissa dagar går det ner "en masse" och andra dagar lite mindre med ingen matvägran eller kamp.
Så stort tack! :thumbsup:
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
mia721

Så går det för oss!

Inlägg av mia721 »

Hej IGEN.
Tänkte berätta lite hur det har gått för oss så här nästan 1 månad efter kuren.

Ja man kan väl summera det som att SHIT VAD SKÖNT DET ÄR ATT SOVA! En helt underbar känsla är det när klockan är så där halv 7 på kvällen efter en lång och rolig dag och jag och mina små princessor alla lägger oss i "STORA SÄNGEN" med 2 flaskor välling, saga och bus, och samtidigt vet jag om 30 min ja då sover dem små liven gott utan knussel och då är det MIN TID!

När stora syster kurades för tidiga morgonvak så tog det liksom 2 nätter och sedan var 19-7 som spikat MEN med Sophia tar det då lite längre tid, mer att liksom lära sig.

Hon sover i stort sett alla nätter till 06.10 och kan därefter hålla lite låda, somnar i de flesta fallen om i korta perioder och har jag tur så sover hon jsut kl 07 när det är godmorgon. Pangramsorna svarar hon på otroligt bra OM det är KOLSVART i rummet och inte för VARMT. Så här i sommar och semester så har vi varit ute och farit lite vilket naturligtvis påverkar lite eftersom hon långt ifrån är en säker sovare. När vi var på resa så körde jag resesäng "inslagen i mörkläggningstyg" :) och på det stora hela så gick det mycket bra men uppvak kl 06.10 som vanligt.

Igår så kom då natten N som jag väntat på så länge. Somnade som vanligt och sedan hörde jag ett litet gny vid 6 som nog var i sömnen, var dock själv så sömntung att jag inte gjorde något och vips så ringde klockan 7 och det var godmorgon med pompa och ståt efter 12 timmars härlig sömn. inatt var vi dock tillbaka till kl 6.10 uppvak MEN jag vet att det kommer att gå över snart för det blir kortare och kortare uppvak för var morgon.

Sophia är numera GLAD, HUNGRIG och ÄVENTYRSSUGEN. Inte bara har vår familj vunnit massa sömn och energi men även;
- alla matvargar är borta. Sophia har inte bangat ett enda mål mat utan vill bara ha mer och mer. Nu pratar vi om en mini-tjej som konstant oroade sin mamma för att hon var så smal och hatade allt vad amning hette
- pappa har fått en mycket större roll i Sophias liv för amning är borta och schemat kan alla följa, vilket gör att jag och storasyster kan hitta på helt egna bus vissa dagar
- VÄLLING har efter 10 kvällars trugande tagits emot med öppna armar då aptiten är enorm. från 20 ml de första kvällarna till 130-180 ml varje kväll.
- Sophia har fysiskt utvecklats något enormt, lärde sig sitta förra veckan vilket gjorde henne ännu nöjdare för nu kan hon "leka" som stora syster på mattan. Hon tog sina första 2 krypsteg för förra veckan (vilken 6 månaders gör det om de inte sover på mage och SHN?

Så nu lite frågor som har kommit upp då ju allt är föränderligt i de smås liv:
- Matschemat: Amningen kl 7.00 är totalt ointressant, Sophia tar 2 tag och sedan ser hon sig omkring i rummet och sträcker upp händerna och vill bara leka med min mun :lol: . Tänkte byta ut mot FLASKA istället. Imorse gav jag 100 ml ersättning i flaska och sedan gröt som vanligt kl 8.15 (istället för 8). Jag vill gärna behålla gröten vil 8.15 /8.30 för det är då vi andra äter och det passar oss MEN då kan det bli lite mycket att börja dagen först med välling och därefter gröt.... Som sagt lite tips här vore bra?
- Dagslurarna: Det som ju innan kuren verkligen satt benhårt har nu börjat trillskas lite, vilket ju är ett vanligt steg i processen. Sophia vaknar ofta i skarven vid 38 min under hennes lunchvila och det är svårt att få henne att somna om. Allt blev ännu sämnre efter att jag var på semester med en del bilåkande SAMT min man som inte har varken attityden eller viljan att läsa SHN boken, har börjat att VAGNA vid dagslurarna när jag inte varit hemma. :evil: Så nu sitter jag fast i VAGNINGSTRÄSKET vid lunch och e.m luren. Vet faktiskt inte hur jag skall ta mig ur det riktigt. Insomning kan jag ramsa till på 10 min men vid uppvak så biter inte ramsan mer än att hon blir tyst men kör en vändingscirkus och ligger och tittar och pillar på skynket.
- Schemaädnring, Sophia är snart 7 månader och jag antar att de är dags att ändra schemat. Drar jag då ner från 12-45-2-20 till 12-45-1,5-20? Eller vad är bäst? Kan nog vara bra för efter att omsomning sker efter skarven så blir nästa "uppvak" ca 13.40.

det blev ett långt inlägg men jag ville verkligen dela med mig vårt "nya liv efter kuren"

Kramar
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"