Ett par frågor om första kurkvällen...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Cilia

Inlägg av Cilia »

Hej!

Attityden ligger i botten just nu! Tog upp honom för tidigt imorse & la honom mellan oss... ja vet, jag gjorde helt fel... :roll:
Nu innan läggning hade han nästan 39 grader feber så vi får väl se hur det går inatt.

Cilia!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En gång är ingen gång! Hoppas han mår bättre nu, sjuka barn behöver också sova gott :wink:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Cilia

Inlägg av Cilia »

Hej!
Då var man här igen... När jag läser mina inlägg här så undrar jag varför jag inte fortsatte att kämpa med min lille killes sömn! Det gick ju så bra...

Hur som helst, nu har han fått en lillasyster & dom behöver kuras båda två! Han snart 3 år & hon snart 9 mån. Lillasyster sover i sin säng på deras rum medan storebror sover mellan oss sen över 1 år :shock: tillbaka.

Frågan jag ställer mig är: Hur ska vi göra? Vem kurar vi först? Att kura samtidigt i samma rum känns ju lite kaosartat lr....?

Tacksam för tips :heart: & nej denna gången ger jag INTE upp! Här behövs styras upp!

Cilia!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Cilia skrev:Frågan jag ställer mig är: Hur ska vi göra? Vem kurar vi först? Att kura samtidigt i samma rum känns ju lite kaosartat lr....?
Ni skulle kunna kura samtidigt men i två olika rum! När vi är i Gastsjön och kurar barn är det fyra-fem stycken som läggs samtidigt i samma hus men i olika rum. Funkar hur bra som helst! Sen kan ni flytta ihop dem under jubel och klang efter de fyra första nätterna.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Cilia

Inlägg av Cilia »

Då gör vi så, vi kurar båda barnen samtidigt fast i olika rum!

Om ni skulle kura en treåring, skulle dagsvilan vara 2 timmar då lr skulle ni ändra lite där? Vet att det står i shn-boken att man kan behålla ettårs schemat i flera år.... men blir ändå osäker på den långa dagsvilan.

/Cilia!
Cilia

Inlägg av Cilia »

[quote="Cilia"] Om ni skulle kura en treåring, skulle dagsvilan vara 2 timmar då lr skulle ni ändra lite där? Vet att det står i shn-boken att man kan behålla ettårs schemat i flera år.... men blir ändå osäker på den långa dagsvilan. [/quote]

Hej igen!
Vet inte riktigt hur man citerar sådär fint i rosa....

Glöm att jag skrev det här! :D Vet inte hur jag tänkte riktigt, får skylla på att jag är trött! :wink: Läste precis på sidan 30 i shn-boken!

Tack ändå, kram Cilia!
Cilia

Inlägg av Cilia »

Nu har jag läst på en hel del men har ändå några frågor....

Innan storebror började sova hos oss vägrade han sin spjälsäng. Då tog jag bort spjälsidan & ersatte den med en sovbräda. Storebror älskade plötsligt sin säng & ville gärna sova i den! :D Sen kom nån gång där han ville sova i "pappa mammas säng" & det fick han den gången som sen blev en gång till & en till osv... nu har vi ju restultatet av det! :wink:
Anledningen till att det gått så lång tid är att vi inte tog tag i det INNAN lillasyster kom till världen. När lillasyster kom hem ville vi inte tvinga honom att börja sova själv i sin säng för det kändes som att bli storebror var tillräkligt mycket att ta in, för en då 2-åring!
Min fråga på det här är: ska jag sätta tillbaka spjälsidan??

Han har sovit dåligt länge men det senaste börjat sova hela natten utan uppvak.
Min tanke är att få honom att sova 12 timmar per natt & sen 45 minuter på dagen & märker vi att han inte är trött om dagarna lr på kvällen så skippar vi sovningen på dagen så får han bara vila istället.
Låter det vettigt?

Han ska få en egen väckarklocka som han själv får stänga av när det är morgon. :D Han & lillasyster ska dela rum så dom får ju vakna samtidigt.
Min fråga på det här är: ska jag stå & vänta på utsidan då & gå in när klockan börjar ringa??
Va händer om han är jätteledsen/arg & vill gå upp INNAN klockan har ringt & vi försöker få honom lugn med ramsa osv & klockan ringer godmorgon??
Borde jag under lillasysters kur gå in & göra morgon med väckarklocka så att hon vänjer sig vid det innan dom flyttar ihop lr kan vi bara börja med det under uppföljningsveckan??

Väldigt tacksam för svar :D

Kram Cilia!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
Cilia skrev:Min fråga på det här är: ska jag sätta tillbaka spjälsidan??
Ja, jag tycker det. Oftast är det föräldrarna som tycker det är att ta ett steg tillbaka att göra det, barnen reagerar nästan alltid med lättnad och tycker det är skönt att få "boa" in sig. Han är en stor kille, så låt honom vara med och fixa sängen och gör det under glada miner och hejohå :D !
Min tanke är att få honom att sova 12 timmar per natt & sen 45 minuter på dagen & märker vi att han inte är trött om dagarna lr på kvällen så skippar vi sovningen på dagen så får han bara vila istället.
Låter det vettigt?
Låter perfekt! Ha samma tid varje dag, bara, så att vilan inte slarvas bort!

:idea: Väckarklocksfunderingarna: jag tycker ni kan ha väckarklockan utanför deras rum, så kan du (vid behov) ställa om den om det är så att du hör att de håller på att vakna alldeles innan det är dags för dig att väcka! Sen tar du med klockan in så gossen får stänga av den och jag törs lova att det kommer inte att dröja många morgnar innan poletten trillat ner!
Kör väckarklockan med lillan från start tycker jag.

Vaknar han innan det är dags så använder ni verktygen för att lugna honom, precis som om det vore mitt i natten.
Cilia

Inlägg av Cilia »

Stort tack för all hjälp! :heart:

Det har nu gått snart 4 veckor sen jag kurade lillasyster & hon sover riktigt bra om nätterna nu! :sleep:

En natt när hon har feber & har somnat om efter ramsa går jag in med ficklampa efter 10 minuter för att ge panodil. Liiiite undrande om hon verkligen inte kommer vakna.... :wink: Lillasyster gnyr till lite men sover sig igenom det hela. :thumbsup:
Härom natten vaknade jag av att hon plötsligt började skrika förtvivlat & jag tänkte här hjälper ingen ramsa nåt är på tok! :shock: Jag går in & hon har fastnat i spjälorna med lilla armen & kommer inte loss. Jag hjälper henne loss, lägger tillrätta & går ut med ramsa. Lillasyster sover vidare! :thumbsup:

Känslan av att veta exakt vad som behövs göras & när, är obeskrivlig! :D

Jag blev tyvärr ensam om att kura denna gången med så jag har inte kurat storebror... MEN han somnar numera gott i sin egen säng allafall & det är en bra början tycker jag! :D
Anledningen till att jag gav upp med storebror vid 16 månader var att jag inte fick nått stöd här hemifrån & jag hade inte tillräkligt mycket attityd & självsäkerhet då. Jag lyssnade mer på vad folk runt omkring mig sa istället för att lyssna på er här... Denna gången hade jag gett mig den på att lyckas & INGEN skulle få komma & tala om för mig att "alla barn behöver/kan inte sova 12 timmar per natt"

:heart: Jag är otroligt tacksam över att Anna Wahlgren finns & delar med sig av sin erfarenhet! Jag är otroligt tacksam över att NI finns & tar er tid att hjälpa andra här på forumet! :heart:

Jag önskar att jag kommit i kontakt med Anna Wahlgren redan när jag blev gravid med storebror. Min önskan nu är att man inom snar framtid kan få rekomendation från MVC att läsa barnaboken & sova hela natten!

Något som känns riktigt bra nu är att jag vet att även mina barnbarn & barn efter dom kommer att få sova riktigt gott om nätterna. Barnaboken & sova hela natten kommer att gå i arv!! :D

Kram på er & tack igen för all hjälp!

Cilia!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men vad härlig Cilia :D så glad jag blir för er skull! Kanske behöver inte storebror kuras alls utan bara styras upp med din hjälp? Du vet, det mesta (allt?) sitter i attityden och med en lyckad kur på lillasyster i bakfickan har du säkert gott om den varan nu :wink:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "