Ett par frågor om första kurkvällen...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Cilia

Ett par frågor om första kurkvällen...

Inlägg av Cilia »

Hej!

Tänkte kura våran 16 mån gamla kille & har några frågor jag skulle vilja ha svar på...

1. Ska man ramsa sig ut första kvällen lr ska man solfjädra honom så fort man lagt ner honom??

2. Om det är så att man ska gå ut med ramsan första kvällen, hur många omgångar ska man då ramsa innan man går in & solfjädrar?

3. Vad gör jag när han går igång på bekräftelsen första kvällen? Solfjädrar med en gång lr ramsar jag?

Tacksam för svar! O:)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Cilia och välkommen hit till forumet :!:

Nu ska vi försöka räta ut dina frågetecken :!:

:idea: Du ska först solfjädra honom lugn och sedan gå med ramsa. Man ska alltid avsluta med ramsan!

:idea: Ja, man går alltid ut med ramsan, när barnet är riktigt sömntungt och lugnt. Och ramsar gör man alltid minst gånger fyra, men ibland mer. Men du går ut, ramsar dig ut hela vägen och säger minst två verser utanför dörren. Och så lyssnar du av. Går han inte ner i gråt så måste du in igen och lugna med solfjäder!
Du avvaktar en liten stund innan du går in igen, så att det inte blir betingningen ramsa=solfjädra.
Så jobbar du på första natten, lär dig lyssna på vad han säger och vilken hjälp han behöver - det är så man upprättar en dialog :!:

:idea: Detsamma gäller bekräftelsen - gå in när du avvaktat lite så att han har chansen att reagera klart. OM du behöver gå in, annars väntar du och ger en ny bekräftelse när han tystnar. Varje gång! Det är de här gångerna man sätter ramsan, så här får du inte fuska :wink: :!:

Varmt lycka till och plugga på ordentligt i boken, så du känner dig helt trygg när det är dags!

En liten önskan från oss som vill hjälpa:
Det är jättebra om du skriver in gossens födelsedata i din signatur, så är det lätt att se hur gammal han är! Du gör det genom att gå in på "profil" här ovanför!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Cilia

Inlägg av Cilia »

Tack! :D

Ser nu att jag har var lite otydlig med mina frågor, kan va lite svårt att formulera sig ibland.... :wink: men om jag förstår rätt så ska jag:

Lägga ner honom i sängen & börja solfjädra med en gång. När han är lugn går jag ut med ramsan. Om han inte lugnar sig, väntar jag en kort stund & sen går jag in & solfjädrar igen. När han tillslut blir lugn på ramsan, ger jag bekräftelsen. Går han igång på den väntar jag en kort stund för att se om han lugnar sig ( om han lugnar sig ger jag ytterligare en bekräftelse) om inte går jag in & solfjädrar igen.
När han väl har somnat & vaknar första gången så ska jag vara där på stört & solfjädra med en gång. Sen ut med ramsan. Om han inte blir lugn på den ramsan så väntar jag en stund för att sedan ramsa igen. Blir han inte lugn på den heller så ska jag gå in & solfjädra men en så snabb solfjäder som möjligt denna gången. För att sedan gå ut med ramsan.

Nu dök det upp en fråga till...
Ska jag tillrättalägga varje gång innan jag solfjädrar, det ska jag va?! Lr gäller det bara när jag lägger honom i sängen för kvällen?

Låter väl som om jag inte har läst boken men det har jag... ska läsa igen!

Är sååå glad att jag har hittat hit & tack för alla hjälpsamma svar! :D
Cilia

Inlägg av Cilia »

Nu kom födelsedatan med oxå! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
Cilia skrev:Lägga ner honom i sängen & börja solfjädra med en gång. När han är lugn går jag ut med ramsan. Om han inte lugnar sig, väntar jag en kort stund & sen går jag in & solfjädrar igen. När han tillslut blir lugn på ramsan, ger jag bekräftelsen. Går han igång på den väntar jag en kort stund för att se om han lugnar sig ( om han lugnar sig ger jag ytterligare en bekräftelse) om inte går jag in & solfjädrar igen.
När han väl har somnat & vaknar första gången så ska jag vara där på stört & solfjädra med en gång. Sen ut med ramsan. Om han inte blir lugn på den ramsan så väntar jag en stund för att sedan ramsa igen. Blir han inte lugn på den heller så ska jag gå in & solfjädra men en så snabb solfjäder som möjligt denna gången. För att sedan gå ut med ramsan.
Precis så :thumbsup:

Det viktiga är att man inte störtar in direkt efter att man ramsat, för då lär man barnet att efter ramsa kommer mamma :wink: och så är bekräftelsen superviktig! Precis som du skriver.
Ska jag tillrättalägga varje gång innan jag solfjädrar, det ska jag va?! Lr gäller det bara när jag lägger honom i sängen för kvällen?
Jo, att lägga tillrätta är också ett av verktygen, kan man säga, eftersom det blir en signal till barnet om vad som kommer.

När kör du igång :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Cilia

Inlägg av Cilia »

Nu känns det som att allt börjar falla på plats! :) Tanken är att börja på onsdag lr torsdag...
Men jag måste erkänna att solfjädern gör mig lite nervös... Hur solfjädrar man en 16 månaders på sidan? Vad är viktigt att tänka på?

Cilia!
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Solfjädra enklast på mage. En hand på rumpan och den andra uppe vid skulderbladen. Armar och ben kommer förmodligen att sprattla. Håll kvar och var bestämd.

Lycka till med kuren!
/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

Alltså, solfjädrar hit och dit. Vi är inga stjärnor på det! Mest för att jag är kort (1,55 m) och jag KAN inte stå och solfjädra i 45 minuter. Och för makens del gäller att attityden inte håller när han står så nära barnet :lol: . Nej, vi har satsat på ramsan. Generalverktyget i alla lägen. I enstaka fall även tillrättaläggning (och då mest för att kolla så att inga ben/armar sitter fast eller täcket har åkt av eller gosedjuret är världslångt borta).

Lycka till, det kommer gå så bra så!

/P
Cilia

Inlägg av Cilia »

[quote="Mellansyrran"]Solfjädra enklast på mage. En hand på rumpan och den andra uppe vid skulderbladen. Armar och ben kommer förmodligen att sprattla. Håll kvar och var bestämd.

Ok, gäller det även om han gillar sidan bäst??

//Cilia!
Cilia

Inlägg av Cilia »

[quote="Piggelin"]Hej,

Alltså, solfjädrar hit och dit. Vi är inga stjärnor på det! Mest för att jag är kort (1,55 m) och jag KAN inte stå och solfjädra i 45 minuter. Och för makens del gäller att attityden inte håller när han står så nära barnet :lol: . Nej, vi har satsat på ramsan. Generalverktyget i alla lägen. I enstaka fall även tillrättaläggning (och då mest för att kolla så att inga ben/armar sitter fast eller täcket har åkt av eller gosedjuret är världslångt borta).

Om ni inte solfjädrar, hur gör ni då om ni behöver lugna när ramsan inte hjälper??
// Cilia!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jo, men alltså, vi solfjädrade vid första läggningen kurnatt 1. Som tur var tog det INTE 45 minuter utan betydligt kortare. Därefter har jag bara solfjädrat några enstaka gånger till någonsin!

Vi har, som jag skrev, gått in, lagt till rätta och ramsat ut. Därefter har vi ramsat. Och det kan jag säga: här funkar ramsan :wink: :D ! Så gör vi. Man får öva på att ramsa. Högt, lågt, lääänge, mjukt, bestämt, ömt, barskt. Se varje uppvak som ett övningstillfälle. Det är fantastiskt när den börjar funka. Visst var det jobbigt i början, men jag tyckte att framstegen kom väldigt fort.

Hur gick det då? Har ni dragit igång?

/P
Cilia

Inlägg av Cilia »

Ok, då förstår jag. Trodde ni hade skippat den helt & hållet! :D

Vi har inte börjat än, känner mig inte säker. Väntar nog en vecka till... :wink:

//Cilia!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Cilia skrev:Vi har inte börjat än, känner mig inte säker. Väntar nog en vecka till... :wink:

//Cilia!
Jag blir så GLAD när jag läser att du vill hitta säkerheten först! Då kommer det att gå finemang!

Och här finns vi :wink:

Kram!
Cilia

Inlägg av Cilia »

Hej igen!
I onsdagskväll kastade jag alla nappar & satte igång!
Natt: 19.30-07.30
Första natten gick ganska bra tycker jag.
Han vakna första gången vid 01.10 & jag solfjädrar direkt. Fortsätter med ramsan osv & när kl är runt 03.00 sover han igen & jag kan väcka honom 07.30 som planerat.
Dagsluren gick oxå bra med ett uppvak men efter två ramsor & en bekräftelse så somnar han om.

Andra natten hör jag honom vid 04.55 men han somnar om själv. Hör honom igen vid 05.35 & då fortsätter han att gny lite av & till. Då ramsar jag & han blir jätte ledsen!
Skulle jag ha skippat ramsan där eftersom han inte va speciellt ledsen?? Ville inte att han skulle få chans att skrika upp sig men jag skulle kanske väntat ändå... Eller skulle jag ha ramsat vid första lilla pip??
Han lugnar sig till & från & efter många ramsor & bekräftelser & nån solfjäder så lugnade han sig helt när kl var 07.00. Då ställde jag mig beredd att gå in vid minsta pip för att göra godmorgon så det blev kl 07.10.
Dagsluren sover han nu & han har gnytt några ggr men fortsatt sova. Nu hör jag att han är vaken & ligger & pratar. Hur vet jag när det är dax att ramsa?? Ska han bli ledsen först lr räcker det med att han ropar efter mig & liksom gnyr?!

(Har mer detaljerat om när & var jag ramsat, solfjädrat & bekfräftat men det blir nog för mycket läsning för er)

Han sover i vårat rum med mörkläggande tyg runt sängen. (hade gärna fått ett eget rum om vi haft nåt!) När kan jag börja ramsa inifrån rummet??

Cilia!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Vad bra ni jobbat på.

Jag tycker inte du behöver ramsa direkt när du hör honom gny. Det gäller att kunna avvakta. Nu vet jag ju inte hur länge han lät men alla barn vaknar till på natten och låter lite. De flesta låter oxå i sömnen så det är bättre att vänta en stund.
Blir det däremot en vana att han en viss tid alltid vaknar och börjar låta, oftast i vargtimmen, då pangramsar man direkt.

Att han låter lite på dagvilan gör ju inget. Det är väl härligt att han ligger där nöjd för sig själv. Men här är det oxå en fråga om HUR mycket tidigare han vaknar. Är det lång tid kvar till det är dags och väcka kan man kasta in en ramsa bara för att visa att nu ska det sovas.

Jag tycker nog ni kan vänta en vecka innan ni börjar ramsa från rummet.
Vi delar oxå rum med vår dotter och det har alltid gått bra. :D

Lycka till inatt.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "