Flaskmatning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

Åååh vilken underbar läsning!! TACK för att du delar med dig :heart:! Strålande jobbat =D> Vad härligt med ett flyttaihop-kalas :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:lol: :thumbsup: :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:heart: :thumbsup: :heart:

Vad härligt Clara C, vad härligt!
Clara Cecilia

Re: Flaskmatning

Inlägg av Clara Cecilia »

Ja idag så fyller lilla racerbilen 1 år!

Rasande snabbt har det gått, skumpigt var det bitvis och mer än en gång har jag förtvivlat. Lilla damens behov var Mat, mer mat och sen lite till :lol:
Och när väl matfrågan var löst så kom vändning, ålning, 8 månadersångest, snabbkrypning och nu står hon på allvar i begrepp att börja gå och på riktigt upptäcka världen. Och vid varje övergång och motgång låter hon oss veta att Något Stort är på gång med buller och bång! :lol: Och hon pratar och berättar om allt oavbrutet, något missnöjd med att vi inte riktigt förstår exakt vad hon menar än!

Hon är stark som en oxe, väldigt intensiv, äter stora lass, har ett temprament värdigt en italiensk primadonna eller racerbil och skrattar ofta så tårarna rinner. Hon Kräver delaktighet, Dominerar diskmaskinen på och avstängning totalt, bestickkorgen är utsatt för en intensiv förälskelse och tvättmaskinen får minst 5 pussar och oavbruten uppmärksamhet varje dag.

Mest av allt i världen älskar hon sin storebror. Dom dagar då han återgäldar hennes ömhet är Lyckliga dagar, hon skrattar hejdlöst åt alla tjusiga trixs han utför (sätta tallrikar på huvudet/dansa i pappas stora kängor spelandes munspel utan kalsonger :shock: /hoppa jämfota eller utföra strömhopp ur spjälsäng :wink: ) Och lika tröstlös blir hon Sura dagar när han inte vill eller stöter bort. Då faller hon djupt i mammans eller pappans famn och behöver tröst i mängd.

Och så gosar hon - jag stod förundrad över detta starka lilla barns behov av gos. Hon älskar att bara ligga med munnen mot min hals, hon kastar sig mot sin pappa och slingrar armarna runt honom och sen hör man Sucken, helt stilla. Hon pussar, klappar, smeker, rullar och njuter av varje smekning hur liten eller snabb som helst.

Själv gjorde jag det klassiska andrabarns felet - Nu Ska jag göra allt Rätt från början. :oops: Suck och pust, men det tog Lilla L raskt ur mig :mrgreen: .
Hon gav sig inte förrens jag förstod att hon behövde Mer mat, Mer sömn, Mer lugn än jag Planerat från början. Hon Krävde att jag lyssnade på henne och så har hon fortsatt. Tack och lov så ger hon sig aldrig!

En stor tröst för mig i början var att skippa kärlekskravet och ägna tiden åt att lära känna och ta hand om. När Kärleken kom - stötvis som hjärtinfarkter, inte som duggregn alls :lol: så förstod jag på allvar hur varje barn öppnar ett eget rum i hjärtat, en alldelles egen kärlek som startar från en egen plats. Och det tar faktiskt tid att lära känna varandra, det är lätt att glömma.

Och utan forumet - jösses då hade vi haft det knepigt på allvar! Med Barnaboken under kudden och forumet med alla kloka varma svar så hittade vi rätt och roligare och roligare blir det för varje dag!
(Födelsedagen firades stort med bakelser och ostbricka på flott kondis och våra rara ärtor charmar grannar, äter Allt, torkar munnen :shock: , bjuder morfar på en extra omgång bakelse och är på alla sätt underbara att leva med!)

Så - från kräks, skrik och skarvande i parti och minut till stark allätande stjärna med strålande nattsömn på 1 år. Grattis Laura på 1årsdagen! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Tack för All hjälp ni kära, tack!
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbar underbar läsning! :-({|= =D> :heart:

\:D/ Grattis Laura pâ 1-ârsdagen! \:D/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis Laura på 1-årsdagen :heart: \:D/ :-({|=

Vilken underbar resa ni varit med om, härlig läsning och så lärorik. Och resan kommer fortsätta länge än och bara bli häftigare och häftigare på alla plan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Grattis Laura!
Och grattis till er alla. Tänk vad det är härligt, det är precis som u beskriver och jag citerar en släktings visa ord som gavs oss när vi gick i väntans tider:
"Att få barn öppnar upp känslor i en del av ditt hjärta, som du inte ens visste fanns innan de kom".

Visst är det skumpigt och guppigt, visst går man igenom förtvivlan och frustration. Men vilken orkan av kärlek som bara sveper med en stötvis och med besked ger den ofantliga glädje som man överumplas av.

Kan verkligen förstå att storebror är en riktig underhållare och att minsta lilla uppmärksamhet från honom vips gör en dålig dag till den bästa.

Stor kram till er alla
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Laura tackar glatt för gratulationer och mamman skickar kram!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"