Flaskmatning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Flaskmatning

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej ni kloka,
lillasysters ankomst närmar sig med stormsteg (planerat snitt 26/1 pga säte precis som storebror) och jag läser på för fulla muggar.

Amningen fungerade aldrig med V trots trägna försök och efter 2 månader så tog flaskan över helt och det kära barnet slappnade av och blev helt mätt och nöjd.

Det ligger nära till att det kommer bli flaska även denna gång och undrar hur ni andra som flaskat har löst det med att få fram maten så fort som möjligt under första tiden?

Med V lyfte jag upp honom, skred ut i köket, värmde en färdigblandad flaska från kylen i micron, kollade av temp och sen var det mat. Men mat Direkt kan man ju inte påstå att det är. Har någon en bättre lösning?

(Och Nancy, tack för tipset om att byta till större nappstorlek tidigare än tillverkaren säger - jag var alldeles för lydig första gången!)

Många varma hälsningar
Mamma till V 2008, L 2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Clara C!

Spännande tider :heart:

Vi gjorde som ni, hade en färdigblandad flaska i kylen som micrades. Snabbare alt. kom vi inte på utan det var också finslipning sen storebror.
För natten hade vi x-antal färdigblandade flaskor i kylen också.

Inbildar mig att det inte tog längre tid än att dra av sig tröja/bh, lägga tillrätta och amma.

Önskar er ALL lycka till!
Clara Cecilia

Tack Kalaskakan!
Skönt, då var den orosvargen skjuten!

Ska bli oerhört spännande att få ta emot en ny person med lite mer erfarenhet i händerna. Framförallt har båda föräldrarna kommit att lita tryggt på Anna, BB, SM och alla underbara på forumet. Varje gång vi undrat eller tvivlat så har V berättat rakt och klart att massor av mat, bestämda tider och gemensamt arbete är motorvägen till en skön sömn och ett underbart liv tillsammans.
Utan den kunskapen hade vi Aldrig vågat satsa på syskon så snabbt!

Återkommer säkert med andra frågor längre fram,
tackar för nu,

många varma
C
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Clara Cecilia :D

Åh vad spännande med en liten lillasyster, det är ju inte alls lång tid kvar :heart:

Tänkte dela med mig av hur vi gjort nu med lillaste Leonor. Tidigare har vi gjort precis som Kalaskakan och du beskrivit men jag föredrar ändå vår senaste variant.

Har matat med Dr Brown wide neck och i dessa Nan 2 (funkar från födseln om man inte ammar). Tack vare just Kalaskakan :heart: hade vi denna gång ordentligt med flaskor så det räckte hela dygnet.

Vi kokade upp vatten i vattenkokare och hällde upp på några flaskor åt gången. Lite i överkant eftersom en del dunstar bort. Sen fick vattnet svalna till rumstemperatur framme på köksbänken. Då vi hörde Leo (eller om det var dags att väcka, jag är ett stort fan av det :wink: ) hällde vi pulver direkt i flaskan med hjälp av den lilla skopan. Dr Brown är så breda så det funkar utan kladd.

Nan löser sig väldigt lätt i vatten så det var sen bara att skaka lätt och skruva på nappen.

Leonor har alltså enbart fått rumstempererad ersättning och det har funkat alldeles utmärkt.

Jag föredrar att göra i ordning flaskan först och ta upp barnet sen, även om det låter ledset. Ett tokhungrigt nyfött spädbarn blir inte lyckligare av att vara hungrig i mammas famn har jag resonerat. Dessutom är det lättare att fixa fram flaskan snabbt om man har händerna fria.

:idea: Så här har jag bytt nappar:
0-1 mån: napp 1
1-3 mån: napp 2
3 mån: napp 3

Enligt tillverkaren står det:
0-3 mån: napp 1
3-6 mån: napp 2
6 mån: napp 3

Önskar dig all lycka till med förlossningen och med den väntade lilla bebisen :heart:

Kram från Nancy
Clara Cecilia

Hej Nancy
och tack för fler bra svar!
Låter som en toppen lösning - kanske kan förädlas ännu mer? Vi fick just en vattenkokare som värmer till 40,60,80 eller 100 grader!

Plan att testa:
Koka upp till 100 för sterilitet, låta svalna i kokaren, hälla upp på flaska
Eller, när det börjar bli dags att väcka och föregripa, kolla på natten hur varmt vattnet är genom enkelt knapptryck, hälla upp med lite kallt kokt och blanda till.

Då slipper vi microvärmandet som alltid kändes lite läskigt, det blir ju så ojämt varmt (jag kollade och kollade och kollade men nog blev det för varmt ibland).

Och ibland fick V inte bara rumstempererat utan tom i princip från kylskåpet.. och det gick ner det med utan problem när det var nöd.

Löser sig NAN 2 lättare än Babysemp? Några andra skillnader?

Vi hade Tommie Tipee Wideneck flaskor som funkade jättebra, samma system i princip som Dr Brown, men denna gång ska hungrigt barn få gå upp i nappstorlek snabbare tack vare dig!

Detta med att väcka - jag fegade där med Vidar, osäker som jag var i början, men har förstått att det verkligen har en stark poäng. När börjar du väcka nattetid? Redan under smekmånaden? Hur har du lagt nattmaten tids/timmässigt då?

Många varma
Clara
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Clara :D

Det är roligt att förädla, man känner sig så himla duktig och smart :thumbsup:

Nan löser sig lättare än Semper tycker jag. Om man vill tjäna några sekunder där i natten :wink:

Väcka fick jag förmånen att göra mest hela tiden med näst yngsta dotter Lani. I egen teori var det därför hon så rekordsnabbt sov hela nätter (2,5 mån).

Men, Lani var en tröttis av rang och säker sovare redan från start. Lillaste Leonor har inte alls varit likadan. Jag har tagit de chanser jag fått till att väcka men ofta har hon förekommit mig och i synnerhet nattetid :wink:

Jag har försökt hålla lite koll på tider redan från start men det har inte varit hela världen om det inte varit på minuten. Med en liten nyfödd har jag startat varje SM-mål ungefär var 4:e timma (06, 10, 14, 18, 22, 02).

Kram från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En kompis till mig hade en tetra under kudden på natten. Det gick fort. 8)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorpSara skrev:En kompis till mig hade en tetra under kudden på natten. Det gick fort. 8)
Ha ha ha slår mig nu att det hade jag med de nätterna jag skulle förekomma Smulan och hade klockan på ringning :D

Tetror-under-kudden är ju också en vinnare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

I början så hade vi kokt kallt vatten i flaskor (eller matburkar av glas) i kylen och så precis när vi skulle göra ersättning så kokade vi upp pyttelite vatten i kokaren. Blandade det kokta och kalla vattnet i en flaska.
Då får man ju ljummet vatten på några sekunder och så blandade vi i pulver.

Efter några månader tog vi kall kranvatten, när det inte var lika noga att koka allt vatten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Clara Cecilia

Hej,
och stort tack för fler bra svar!
Tetra under kudden (genialt!) låter som det absolut snabbaste sättet, då behöver jag inte ens hasa mig ut i köket nattetid (kan ju som bekant ta emot lite där runt 02-03..) Övriga tider på dygnet fungerar fötterna bättre.

Den här mammans matningsattityd är i alla fall grymt hög nu. Det är förunderligt hur några bra tips plötsligt får ens egen hjärna att fungera och allt känns lätt. (Smart är bara förnamnet på hur jag kände mig när den nya vattenkokaren dök upp, he he)

Att snöa in på sekunder och hur exakt är ju verkligen ett sätt att förbereda sig på att det okända, att det kommer en Ny person, att ta hand om en Liten igen som vi bara känner genom Thaiboxningssparkarna ännu. Storebror provligger nya syskonvagnen flera gånger varje dag, omväxlande bebisinsatsen med täcke på och piper som en bebis och i sittdelen där han är Stor. Så vi övar alla tre på olika sätt!

Ett extra varmt tack till dig Nancy för tider och för ordet förlossning om ett planerat snitt. Det är verkligen inte alla som förstår att det är just det. Och att flaskmatning är en sorts amning som också kräver övning och en del tanke.

Som vanligt svarar ni alla underbart och genialt, tackar varmast och återkommer.

Kram Clara
Nancy

Inlägg av Nancy »

Clara Cecilia skrev:Ett extra varmt tack till dig Nancy för tider och för ordet förlossning om ett planerat snitt. Det är verkligen inte alla som förstår att det är just det. Och att flaskmatning är en sorts amning som också kräver övning och en del tanke.
:heart: :heart: :heart:
Clara Cecilia

Hej!
Nu är jag på tråden igen efter 6 veckor!
Lilla flickan på 3650 gram frisk och kry anlände vackert och lugnt. Vi gav upp tanken på amning efter ett dygn - efter att hon slagit SÖS rekord i ersättning! Barnmorskorna skrattade och häpnade och gav oss en flaska.

Först utvärdering av olika nattmatningsmetoder:
Tetra - jo då snabbt, men... dom är ju lite välfyllda om man säger så.. och efter att ha hällt ut mer på nattsärken än i flaskan ett par nätter så släppte jag den idén.

Bäst hittills är den underbara vattenkokaren (jag är Ingen anhängare av onödig konsumtion men den är verkligen underbar!) med olika värmeinställning. Jag kokar upp till 100 och värmer på under natten vid behov upp till 40 och häller i lite kylskåpskallt. En bra pryl helt enkelt.

MEN sen har vi varit på väg ner i diket ett par gånger och nu behöver jag era kunskaper och starka hjärnor.

Så här har det varit:
Första skrikperioden kom efter tre veckor - kvällar, intensivt, benen upp mot magen och när vi försökte mata så "intensivflaskade" hon. Dvs pumpade ur flaskan på innehåll men lät det rinna längs halsen i floder istället för att svälja.

Strategin blev att
1. Lugna
2. Mata lätt gungande
3. Låta det rinna och fylla på nytt.
Och byta ersättning till Lemolact och införa Sempers magdroppar.

Skrikandet ökade trots detta för var kväll och jag bytte upp oss i nappstorlek.
Stor lycka och lugn infann sig (tack gode gud för Nancy!) och vi fick se hennes första leende!

De senaste två veckorna har nytt ett ökat kvällobehag kommit.
Det kulminerade häromkvällen med olycka även sent på kvällen och svårigheter att komma till ro alls.
Till sist måste jag erkänna att vi båda föräldrar tittade på varandra och sa: är det det här som är kolik?
Det är verkligen en fruktansvärd känsla att stå med sitt lilla barn i famnen som ber om hjälp på alla sätt men inte förstå vad som felas.

Jag vände mig till BB, läste på om kolik eller icke lindrad överlevnadsångest, som jag vet att det är, och började tänka.
Det var Rapen. Det var den stora livgivande Rapen som saknades!

Med sonen slet jag med amningen dag och natt och mannen följde upp med flaskan.. och skötte rapen.. så där lite bryskt, tydligt och maskulint.
Och första månaden var vi båda här och nog rapade han flickan på samma sätt.

Nu har jag varit hemma själv med barnen i två veckor och i okunnighet rapat lite så där fint, upp med barnet mot nyckelbenet, dunka med löst knuten hand och ibland kommer det rap och ibland inte och ingen större sak med det, tänkte jag.
ACK SÅ FEL!

Nu har det rapats i två dygn kan jag säga. Och Som hon rapar när hon åker upp med magen på axeln med ett stadigt grepp om rumpan och sen bultas det mjukt men mycket bestämt. Det är Rapar som kommer, såna som jag aldrig hört förut.

Det som oroar mig och behöver lösas är följande:

Hon har svårighet att komma till ro på lunchsovet, alltså runt 12- 13. Hon är trött, mätt, numera rapad.. men vaknar i varje upptänklig skarv och har mycket svårt att komma ner i djup sömn. Eftersom hon sover dåligt då blir resten av dagen allt mer och mer snuttig både med mat och sömn.

Ex - hon äter fullt SM mål med alla punkter, visar tydligt äcklad min vid sista trugningen och har varit vaken två timmar. Jag lägger, på mage med larm, och hon somnar. Vaknar efter 5, 20 eller 45 min och hackar, gnäller, skriker i varierande grad.
- Om jag tar upp henne och matar tar hon emot kanske 20 ml och somnar om, till nästa skarv.

-När jag mjukt vagnat henne - eftersom jag vet att hon ätit mängder och främst behöver sova så somnar hon om helt kort men vaknar raskt därpå.

En gång varje kväll eller natt så kaskadspyr hon, oavsett om vi matar henne i sittande eller liggande. Resten av dagen tar hon emot stora mängder, mål på 180 ml + eftersläckning utan problem. Efter spy så äter hon nöjt igen och kan då få i sig nästan lika mycket som kom upp i första omgången utan problem.

Hur ska jag hjälpa henne med detta?
Ska vi backa till mat vid varje pip? Ska jag försöka nå 2-2 för att vila magen?
(Just nu Syftar vi till 2-2 men med Mycket mjuk hand)
Vad har ni för erfarenhet av vad dessa kaskadspyor är?

I övrigt är hon stor och stark och ökar enormt i vikt. (Hon har inte en kurva säger BVC utan ett torn som går rakt upp) Hon får vara ute med nedfälld suflett varje dag och deltar i såväl Legobyggnad som kvällsagor.

Många varma hälsningar från dikesrenen
Clara
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen, vad roligt att höra ifrån er! Grattis till Lillan :)
Ex - hon äter fullt SM mål med alla punkter, visar tydligt äcklad min vid sista trugningen och har varit vaken två timmar. Jag lägger, på mage med larm, och hon somnar. Vaknar efter 5, 20 eller 45 min och hackar, gnäller, skriker i varierande grad.
- Om jag tar upp henne och matar tar hon emot kanske 20 ml och somnar om, till nästa skarv.

-När jag mjukt vagnat henne - eftersom jag vet att hon ätit mängder och främst behöver sova så somnar hon om helt kort men vaknar raskt därpå.
Då blir mitt svar:
Övertrött.
De här pyttefolken kan bli övertrötta på 0.8 sekunder, man märker det inte när det sker.
Testa att lägga 15min tidigare, eller 20, eller 25 beroende på hur ni uppfattar läget. Men lägg lite tidigare än 2h vaket.

Angående kräkningar så finns det en tråd full med tips, den kommer här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21640

Och till sist; ni känner av henne bäst, grejar hon vaket 2-2 utan knössel så kör på 2-2 för att vila magen. Annars är mat var 3.5h inte heller illa.
Jag säger inte mer än så för av ditt inlägg att döma så läser ni av lilltjejen samt lär av varandra på toppenvis och sånt lägger jag mig inte i :heart:
Clara Cecilia

Hej och Tack för tråden med Världsministern!

Oj vad bra läsning!
Det är exakt på pricken de problem som vi brottas med här, inklusive skarvar och lite allmänt dåligt humör.

Jag har redan slitit fram babybjörnen under kvällstrasslet och då stillnar hon direkt och somnar. Samma sak om jag lägger henne på bröstet efter sena nattmålet då hon också haft svårt att komma till riktig ro. Funderade om jag fått en bebis som bestämt sig för AP vilket jag inte är intresserad av! Men som medel för att bota övertrötthet köper jag det direkt och totalt.

Vi har också börjat introducera NAN 2 med en msk i taget per mål. Vi gick över till Lemolac när hon verkade ha ont i magen men jag tror att det var Raparna som saknades.
(För övrigt - kanske en videosnutt på en rejäl och korrekt utförd rapning vore bra, jag tror att det är många med mig som fegar och bara småklappar...)

Vi ska testa att byta tillbaka till nr 1 napp på känsliga kvällsmålet och satsa mer på dagmålen, en lysande och självklar idé så här i dagsljus.

Och övertrött - ja, jag har tyckt att hon liksom aldrig riktigt börjat Sova så där som storebror gjorde, då man liksom går runt och undrar om dom aldrig ska vakna. Hon har varit ljud och ljuskänslig från dag ett så vi har accepterat det men nu börjat införa musik och rörelse i doser också när hon sover i rummet .

Från och med idag ska det läggas efter 1,5 timme och efter tidig frukost 06 så blev det bara en timme vaket. Och hittills har skarven bara varit en knorr.
Vi jobbar på och återkommer!
Tack kloka Kalaskakan, det är så himla skönt att ni finns!

C
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ibland är det ju nästan så man fnissar när man läser om jämnåriga... Alexander den Fete 8) har otroligt lika ofog på dagskarvarna, och jag har idag också insett att han inte pallar 2-2 alls ännu, annat än nått enstaka pass. Och vi har samma hackiga mornar efter det sista nattmålet.
Kvällstrassel har vi inte, tack och lov.

Håhå, jajja. Men de blir ju större, och stadigare. 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"