Mitt i kur, hungrig & högljudd 4,5-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Malva & Luddes mamma

Mitt i kur, hungrig & högljudd 4,5-månaders

Inlägg av Malva & Luddes mamma »

Jag kurar min son som är född 12 februari, han är snart 5 månader men född två veckor tidigt. Vi har tagit oss igenom natt 8, jag har tagit honom själv natt och dag.

Schema:
Natt 20-07 (11 h)
Sova 9-10.30 (1,5 h)
Sova 12.30-14.30 (2 h)
Sova 16.30-17.15 (45 h)

Vi följer SHN-boken bortsett från att jag ammar fritt, han kräks så väldigt att jag inte kan pressa i allt inom en timme. Vi har magläge men sover i samma rum, dock kan han inte se mig. Jag går ut och ramsar.

Problem: Det går inte framåt längre :evil: . Läggningarna är OK, han skriker ca 5-10 minuter kväll som dag innan han somnar. Daglurarna vaknar han efter ca 1 timme och ibland får jag inte tyst på honom med ramsan utan han skriker till marginalkvart då jag tar upp i paus. Nätter skriker han helt kort 1-2 ggr fram till ca 04 då ramsan inte längre tar. Försöker med pangramsa och sedan tyst ca 10 min innan jag ramsar igen. Jag har vid två tillfällen gått in i rummet och då solfjädrat, en gång till sovande och då vaknade han efter 10 min, en gång misslyckades det helt och jag gick ut. I natt blev det totalkris :cry: . Han skrek mellan 04-05 då jag gav upp och tog upp honom. Han var så väldigt hungrig. Jag ammade och lade sedan ned honom och han sov till 07 för första gången.

Jag tror att han är för hungrig för att fixa vargtimmarna. Han helammas. Vi har försökt en månad med smakisar men han öppnar inte munnen. Han tar inte flaska heller.

Kan jag ta upp honom och amma i slutet av natten för att sedan lägga ned fram till dess att han äter mat? Förslagsvis sovandes tänkte jag mig, i vart fall inte skrikandes. Ska jag i så fall ramsa ut eller göra detta "i smyg"?

Vi ska besöka släktingar och även bo på hotell i sommar. Då kan han inte skrika som han gör nu. När ramsan inte tar hemma kommer jag inte att fixa det borta. Om jag måste ta upp honom på småtimmarna och ev inte kan lägga tillbaka honom, måste vi då kura om när vi är hemma igen eller är det bara att tuffa till sig när det kan skrikas igen?

Jag har kurat ett av mina barn vid 9-månaders ålder. Då var jag desperat eftersom han fortfarande helammade och jag aldrig kunnat lämna honom. Han har fått en god sömn nu, även om han kan drömma mardrömmar. Nu är jag inte i samma situation men vill att även min man ska kunna hantera vår bebis och jag skulle gärna se att han i vart fall kunde få ersättning på kvällen när brösten är tomma men han fattar inte vad göra med nappflaskan :roll: ...

Tacksam för råd.
Malva 060303, Ludvig 080308, Ruben 100212
Lydela

Inlägg av Lydela »

Hej,

jag är själv i uppföljningsveckan för vår son som föddes en dag efter eran, den 13 feb i år.

Vet inte om du vill el har prövat att ge honom mild havregröt på kvällen? Min son gillar det och sover bra på det och resten bara amning. Ett tips bara.

Resten av dina frågor överlåter jag till ngn expert att svara på, man är ju själv nybörjare =) men en nöjd sådan. Nätterna börjar ta sig, ngt uppvak mellan 6-7 men annars lugnt. Dagslurarna börjar sätta sig men nu gäller det att fortsätta tills allt är på plats!

Lycka till,
Lydia
Tacksam mamma till en underbar liten son född 100213.
Malva & Luddes mamma

Kul att det går bra för er! Som jag skrev så öppnar min son inte munnen så gröt går inte, jag har provat. Men din klarar sig alltså hela natten på i övrigt bara amning alltså.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Härligt att ni beslutat att föra in god sömn i familjen.

Det är FÅ barn som klarar hela nätter i hans ålder på enbart BM, Bröstmjölk. Som din "kollega" med jämnårig sa så matar de med gröt på kvällen, vilket säkerligen är nyckeln för just dem.

Vi har haft kräkningar och de minskade DRAMATISKT då vi införde fast föda. Då var hon knappt fyra månader när vi började med puéer. Före dess hade vi kaskadkräkningar titt som tätt. Fast mat är lättare för magen att behålla. Annars kan du kanske ge ersättning till kvällen eftersom det tenderar att vara mer mättande än BM... Mitt starka råd är att införa fast mat, annars är det svårt att få till hela nätter.

Jag satte Ester i babysittern vid bordet och matade henne parallellt med att vi åt. Snälla puréer av majs och potatis/palsternacka eller sötpotatis i början, rev även fryst lagat kött och kyckling på finaste rivjärnsdelen och blandade i. Mycket populärt. Sedan fyllde vi på med ersättning (jag kunde inte amma alls.) Hon fick "riktig" mat både lunch, före långlur, och till middag inför nattsömnen så att säga. Fasta mattider kan också vara till fördel för kräkningar eftersom magen får en chans att återhämta sig och vila.

Att sova på hotell och oroa sig för skrik och ramsor låter som fler möjligheter för frågor. De lär sig snabbt att man kommer in och trafikerar om de frågar tillräckligt mycket... tänk över detta.

Har ni larm? Du skriver att ni har magläge i ert rum. Viktigt med larm oavsett sovställning. :shock: :!: Och skärma gärna av hans del av rummet och mörklägg helt och hållet, det är viktigt, särskilt nu på sommaren. Ljus väcker den säkraste sovare, tro mig. :wink:

Kom ihåg att barnen ställer frågor när de skriker - och att man då skall leverera lugnande svar. Det handlar alltså inte om att "tuffa till sig" som du skriver utan om att lugna barnet. Säkerheten och tryggheten är A och O.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Malva & Luddes mamma

Tack för ditt svar Anna, jag har haft nytta av flera av dina inlägg här.
I boken kuras ju barn som helammas och de fixar det, men det är alltså inget jag kan räkna med? Jag vill ju verkligen inte att han ska skrika för att han är så hemskt hungrig :(

Jo, vi har larm (Angelcare), mage, mörkt osv allt enligt boken.

Jag måste om jag förstår dig rätt skjuta upp helkurningen tills han börjat med mat? Vi har ju försökt nu i en månad dagligen men han är helt ointresserad av mat. Även prövat ersättning i mugg vilket han ratade, testade då han inte tar flaskan.

Vi har ju haft en del framsteg ändå. Tidigare sov han bara med mig och ammade alltid till sömns. Nu är det sällan han surar mer än 2 min i spjälisen. Vissa nätter har han varit tyst från 20-03.30! Det är morgonen vi inte fixar, från 03. Kanske förmedlar jag osäkerhet för att jag är rädd att han är hungrig.

Jag antar att jag får ta upp och amma när han vaknar efter 03 och ha det så tills vi är igång med maten. Jag håller ju ändå fast vid schema och verktyg så en minikur till hösten borde väl räcka.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Du behöver inte vänta med kuren. Jag tror att ni kan köra ändå, på följande sätt.

Jag hade inte väntat på natten tills han vaknar av hunger... Vi gjorde så här med vår lilla. Vi hade ett kvällsmål vid 22, och det fick hon i sömnen. Dvs jag tassade in med ersättning, tog upp henne sovandes och satte mig i hennes rum (mörkt förstås, tänt i hallen utanför)... sa ingenting och gav henne 200 ml. Sedan la jag henne igen efter att hon rapat... i sömnen det också. Sedan sov hon vidare hela natten... :lol:

OM hon slog upp de små ögonen antingen slog jag igen mina egna som att jag "sov" eller så tittade jag ut i rummet som om jag inte gjort annat i hela mitt liv... Men jag sa inget, för "på natten händer ingenting" som AW skriver.

Vad tror du om det?

Vilken fast mat har du prövat?

Det finns barn som kuras med helamning, det är ju individuellt. Både beroende på hur hungrigt ditt barn är, men sedan hur mättande mjölken är. Vår lilla tog flaskan utan att blinka, vi hade Dr Browns flaskor... och deras nappar i vanliga Esska flaskor (REKO flaskorna utan PBA).

Men hon hann aldrig vakna av hunger om du är med...

Kanske kan vara nåt.
//Anna
Malva & Luddes mamma

Tack för ditt svar! Ja, det är nog det vettigaste att förekomma honom. Men han äter ju sista målet 19.45. Gör det någon skillnad om han ammar lite till kl 22? Han är väl lika hungrig 06 ändå? Han ammar lite i taget, kanske 50 ml, en snuttis...Ska jag ta honom typ 03 istället?

Mat vi prövat: fruktpuré av alla de slag (idag Mango), bananmos, morotspuré, katrinplommonspuré, youghurt för 4 månader, palsternackspuré, banangröt 4 månader och så vår egen mat typ ett riskorn här och potatisgojs där. Han biter ihop och föser ut med tungan. :roll:

Vi ska köpa en mjuk nappflaska så vi kan spruta in i munnen på honom, idag har vi bara Avent Isis som följde med pumpen. Dr Brown kanske är sådan man kan klämma på?

Vi har en hotellövernattning redan om två veckor (en 60-årspresent så jag kan inte banga) och veckan därefter ska vi vara en helg hos min familj. Jag måste ju ta upp honom om han skriker då. Kan jag bara köra på som vanligt när vi kommer hem och få in honom på rätt spår igen?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Gällande smakisar måste jag få rekomendera morotspure, det var det första som verkligen var en hitt hos min son! :D

Jag kurade min som när jag helammande och jag har aldrig märkt av några bekymmer med det, däremot har jag verkligen sett till att amma i sm-stil.

Alltså amma tills han släpper på första brösten, ta upp rappa, sen en omgång på samma bröst. Sedan en liten pause, blöjbyte, lek osv, sen så har andra omgången blivit från andra brösten och rapning och ev pause och ett sista erbjudande från andra bröstet. Då har all den feta och mättande mjölken verkligen hämnat där den ska och jag har upplevt att lillen sov sina 12 h i godan ro.

Men jag introducerade smakisar någon vecka efter avslutad kur, men jag skulle ändå vilja påstå att man kan kura helammande knoddar.

Kramar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Malva & Luddes mamma

Tack för ditt svar! Vi kämpar fortfarande med den gamla mangoburken :lol: men nästa burk blir morot.

Vi klarar nu alla läggningar bra, han somnar inom 5 minuter. I går natt sov han 20-05 utan ett pip. Jag ammade honom i sömnen en gång under natten.
I natt frågade han upprepade gånger mellan 02-03 och 05-06.45 när jag fick ge upp. Förvisso lyckas jag oftast snabbt få tyst på honom med en ramsa men tio minuter senare vaknar han igen. Vad ska jag göra då? Han kan ju ha fem sådana här uppvak på en timme. Hittills har jag ramsat en gång samt bekräftelse varje gång men detta är kanske inte rätt väg att gå? Ska jag vara tyst i stället om han vaknar igen efter en kort tid? Och ska jag göra annorlunda om det är mitt i natten eller vargtimme? Hoppas någon kan hjälpa mig reda ut hur jag ska agera i denna situationen :?: .

Han är sur på morgnarna men de senaste nätterna har han inte skrikigt lika illvråligt som innan jag ammade en gång/natt.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag är inte den bästa att svara på hur man får i maten med en som kräks mycket. Men jag skulle försöka få till det så gott det går så att det kommer i mycket och att magen får vila mellan maten.

Sen skulle jag ge en till ramsa om han vaknar igen, och lugna genom solfjäder om det blir kris.

På morgonen ger du en pangramsa utan bekräftelse som en upplysning om att det fortfarande är natt.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Malva & Luddes mamma

Jag funderar på att ändre schemat nu när min son blir 6 månader. Hittills har han följt detta vilket blir 15.15 timmar:
20-07 natt
9-10.30 sova
12.30-14.30 sova
16.30-17.15 sova

Dagpassen fungerar oftast fint. Han brukar vakna på exakt rätt tid. Det är långpasset som kan strula ibland. Jag funderar på att korta det till 1,5 timme (12.30-14) och istället ha natt en halvtimme tidigare (19.30-07). Jag tidigarelägger då även det sista sömnpasset (16-16.45). Detta blir 15.15 men nu ska schemat bara vara 15 timmar.
Var ska jag ta bort en kvart?
Jag uppskattar att han idag sover knappt 14 timmar.

Nätterna går inte alls bra. Han sover fint till ca 02 sedan är det orolig sömn till vargtimmarna då det skriks mer eller mindre oavbrutet till marginalkvart. Det har förmodligen sabbat mycket att jag tar upp och ammar honom. Han helammas ännu, vägrar flaska och all mat. Han vänder sig ofta så jag måste gå in och ändra till magläge. Då blir han ännu argare. Nu ska vi resa bort en vecka dessutom, där kan han inte skrika nattetid så jag blir väl tvungen att ta upp honom vilket innebär att han kommer att vara vaken från 05. Tänker köra en minikur när vi kommit hem igen för att få ordning på honom men vill då ha schemat i ordning. Tacksam för råd
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

I väntan på experthjälp undrar jag bara om ni har provat flera flaskor och framförallt att mata på olika sätt?

Jag använder Dr'Browns och i början så funkade det bara att mata om jag gick omkring med henne i famnen så att hon kunde titta på andra saker samtidigt :roll: :) . Sitta still funkade inte alls. Kan vara värt att prova? Dessutom kan du prova med större napphål än rekommenderat. Mat är ofta nyckeln till att få de små att sova gott :sleep:

Hipps risgröt med banan och persika brukar också vara poppis :thumbsup:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men du, om du snuttar i honom mat hela dagarna kommer han aldrig att få aptit på riktig mat, han är ju inte hungrig! Styr du upp mattiderna så kommer du att få styr på det mesta andra också, inklusive lusten på riktig mat, jag lovar.
Malva & Luddes mamma

Tack för era tänkvärda svar. Jag tror det ligger mkt i att jag snuttammar honom så jag ska styra upp det direkt :oops: .

Dryck har vi testat ersättning och välling men jag har även testat med saft bara för att se om det går att få honom att suga. Vi har testat olika flaskor med både silikon och latexsug. Vi har provat några olika muggar dessutom, med eller utan droppstopp. Han tuggar bara på nappflaskan, har aldrig sugit på den. Han förstår inte hur man suger. Det rinner ju fram en del ändå och det låter han bara rinna ut ur munnen :cry:

Den föreslagna gröten ska nu införskaffas. Vi har hunnit prova det mesta annars nu under två månader. Munmotoriken verkar inte funka, allt puttas ut med tungan eller samlas och spottas ut! Det han kan tycka är roligt är att suga på en makaron eller annat större men det kommer förstås ut det med.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

har du prövat med sötare grönsakspuréer? Nu har jag inte läst hela tråden... :oops: men tänker direkt på majspuré, sötpotatispure, lite lösare i konsistensen... typ gräddfilstjocklek. Jag gjorde puré av blomkål och palsternacka, också lite sötare i smaken.

Det riktigt söta är det inte alla barn som gillar, vår tjej ratade mosad banan och annat sött ohämmat i den åldern. Nu går banan hem sedan några månader.

Fruktgröt ratade hon också förresten. :wink:

Suger han på ett finger då ni sticker in det i munnen... min tanke är att det inte är konstigt om suget inte funkar klockrent, deras sugbehov mattas ju av efter 4 månaders åler - tänker högt här. :wink:

Misströsta inte, tänk på att en positiv attityd påverkar också hur gärna de prövar olika saker. Det hur lätt det är att säga så här på andra sidan skärmen, men odla den - den smittar!

Pröva maten, drycken själv och visa med stor glädje och mycker Mmmm! va gott - det har jag gjort MYCKET här. :wink:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"