Celeste har fnurra

cissii

Celeste har fnurra

Inlägg av cissii »

Hej

Inatt har jag haft en katastrofnatt. Celeste har bara sovit i sex timmar och jag har sovit i noll. :(
Det hela började med att det är en stor grävskopa som har grävt här utanför med en väldigt högt ljud. Hon har blivit rädd för den, att den ska köra in i hennes rum. Igår kväll gick jag in vid första mammaropet och vi pratade lite om att vi skulle gå och fråga gubben som kör om vi fick titta på grävskopan och så. Hon blev rätt lugn med det, och ropade en gång till efter jag hade gått och jag gick in och gav henn snytpapper och så. Sen sov hon sex timmar. Sen ropade hon igen, jag var inne igen. Grejen är att hon kan öppna dörren från sängen och men jag har flyttat den nu.

Då var det grävskopan igen. Vi pratade lite till och var och kissade. Sen gick det säkert två timmar då hon varje femte minut ropade kommer du snart? Och ramsan bemötes med MEN MAMMA INTE SJUNGA NU, JAG FRÅGAR JU?
Jag sa att nu svarar jag inte jag mer, jag var inne och sa till henne och lägga sig ner och sova, jag besvarade varje fråga med sov. Men tillslut orkade jag inte och gick in och lyfte över henne till min säng.

Frågan är då inatt. Hon MÅSTE återgå till sovrutinen annars orkar inte jag med mitt liv.
Jag tror att faktum att hon KAN öppna dörren är ett stressmoment. Tror hon får för mycket information eller vad man ska säga när den är öppen. Jag har flyttat sängen nu.
Men vad ska jag göra ikväll? Ramsa, besvarar man såhär stor barns frågor med andra svar undrar jag? Totalt ovan vid det här.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Cissii!

Du får säkert svar av experterna snart, men jag kan berätta hur vi gjorde när sonen en kväll plötsligt var rädd för att det skulle komma tanter och ta honom... De kan tydligen vara riktigt läskiga.

Jag informerade honom om att vi vaktade dörren och skulle stoppa alla eventuella tanter och det tyckte han var bra, men han var lite missnöjd med att inte själv kunna agera, det var tydligt. Så jag byggde en liten "legopistolgrej" av det som fanns till hands på golvet och gav honom den med orden "Det här är en tantspruta." Och sen var det bra. Mycket nöjd son. Och glad - många skämt om vad han skulle spruta var på tanterna (inget som passar att upprepa i skrift på internet, om man så säger...).

Kanske en grävskopsspruta vore på sin plats? Eller vad säger ni lite mer rutinerade, är det oklokt att ge barnet en känsla av att han/hon ska behöva "försvara" sig själv? Rufus verkade i behov (han är 3,5 år) av att själv kunna agera.

Kram
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Min son drabbades också av nån rädsla när han var lill-liten , ca 3-4 år.
Han ville inte vara i rummet på grund av ditten och datten och monster och spöken och och och...
Gav honom tipset " Om du säger TJUVE BUVE" så fort du tror det är nått i rummet så försvinner det direkt.
( vad jag nu fick det ifrån.. :shock: )
Jag hörde lite "tjuvebuve" från hans rum under kvällen.. sen var det lungt ett tag. Han fick själv ta kontrollen.
Ville bara dela med mig.
:-)
Du får nog bra svar av experterna snart.
Hoppas allt går bra.
Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen! :lol:

Jag vet att Susan D rekmmenderar "spökspray" som de har kört.

Tor ville helt plötsligt en dag ha tänt i sovrummet med stor kris utan... Han fick snällt lära sig att ha dörren lite på glänt med lampa tänd utanför, så han har lärt sig acceptera det läget. Men visst vi får inte glömma att tända lampan och ha den tänd hela natten.

Så mitt råd (personliga råd) är börja inte med några konstigheter I rummet som lampor m.m.. Men kanske kan typ "spökspray" funka (vattenflaska med vatten som sprayar) Annars kanske vår metod kan vara något. Detta är ju typ i stil med vad BB också skriver, ha dörren på glänt och prata lugnande utanför. (dock 8 mån barnet :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Nu inne på läggningen o jag svarar varje fråga med ramsan, grävskopa som vad som. Men vad gör man när ramsandet aldrig slutar?
Hon ramsar därinne själv med?
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Hon bara fortsätter och fråga och fråga samma sak? Vad gör man?
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Jag tänker att jag bara svarar samm sak hela tiden, ivf idag? Så hon förstår att det är slut på trafiken i rummet ivf. Men herregud vad mycket frågor!! Känns som jag inte sysslar med underhållning ÄNNU! Men sen kanske? Det är svårt när dom är såhär stora tycker jag? Och lixom frågar med ord? Hon gråter ju inte ännu men frågar och frågar, och godnatt ramsar tillbaka till mig hela tiden? Men vill bara förbi frågorna om grävskopor och när kommer du-frågan med samma svar?
Hur hade ni gjort? Såhär?
Jag måste rört upp hennes säkerhet ordentligt med mitt flummande igår natt. Nr ett nu tycker jag är att jag inte går in i rummet va?
Världens Bästa Barn
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag är ju ingen expert här, men svarar i alla fall ;) Rent spontant känns det som om du gör rätt, a´la grammofonskivetjat... Hon är ju inte ledsen, men frågar, och får svar. Att det blev tokigt igår natt är historia, det behöver du inte låtsas om, bara att odla attityden igen ;) Tror du inte att det kan ta de berömda TRE nätterna, så är det förbi?
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Ja alltså hon FRÅGAR ju rakt ut med sitt ramsande? Och får samma svar om o om igen? Så fort jag sagt något annat, som jag gjorde en gång så går hennes frågeri upp än mer. Men återgår jag till bara ramsan då så svarar hon med ramsan med. Nu har hon blivit tystare och tystare i intervallerna ivf. Viktigt var med att frågan NU HÖRDE JAG GRÄVSKOPAN, fick besvaras med ramsan känner jag. Oxå att frågan kommer du snaaart då? fick ramsasvar.
Jag är verkligen inte kunnig på dom här stora, men det känns som om dom frågar så borde dom väl ha svar lixom?
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Och viktigt är väl att hon får somna själv i rummet, det är ju alltid en nyckel. Hon har en jävla hosta nu med som försvårar det hela lite. Vet det besvärar henne. Så efter varje host har hon skickat en ramsa till mig.
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Alltså barn som ramsar tillbaka? Känns inte det lite ovanligt? Jag har aldrig hört om ivf.
Världens Bästa Barn
Sussi

Inlägg av Sussi »

Har inte kunnat komma in på forumet förrän nu, strul strul... Hur har natten varit? Att hon svarar dig med en ramsa tror jag inte är så ovanligt. Jag tycker mig minnas att jag läst om någon annan som gjorde det. Och min Maja (6,5 år), som jag ger en godnattramsa varje kväll, svarar alltid med samma ramsa. Men det kanske inte är så du menar?
Sussi

Inlägg av Sussi »

Har inte kunnat komma in på forumet förrän nu, strul strul... Hur har natten varit? Att hon svarar dig med en ramsa tror jag inte är så ovanligt. Jag tycker mig minnas att jag läst om någon annan som gjorde det. Och min Maja (6,5 år), som jag ger en godnattramsa varje kväll, svarar alltid med samma ramsa. Men det kanske inte är så du menar?
Sussi

Inlägg av Sussi »

Först funkar ingenting, sen blir det dubbelt upp... :roll: :oops: 8)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har natten varit, Cissii?

Jag skulle nog ha pratat med C innan läggning - hon är såpass stor så att det går att göra det. Förklara för henne att när hon lagt sig så ÄR det natten, och är det nåt hon funderar över får ni ta det då, innan läggning. Ta god tid på er, prata igenom alla hennes funderingar i hennes takt.

Sen - vid läggning - skulle jag först ha lagt REJÄLT med krut på skratt och bus (det verkar ni ha gott om i ert hem :D ) och efter det ha sysselsatt mig med nåt ljudligt (dammsuga, diska, prata i telefon, baka...) och bara svara med ramsa när hon verkligen behöver det. Det finns inget så lugnande som rejäla husljud!

Min Frida ramsar alltid mig ur rummet :roll: hon tycker det är hennes jobb, tror jag :wink: :lol:

Sen tror jag som Sussi - tre kvällar sen är lugnet tillbaka :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"