Funderar på att kura. Behöver tips & råd i massor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Vid det här laget behöver du inte bekräfta separat. Vad bra han fixade det!

Glad midsommar!
/Emma :D
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack, Emma80! Det var som jag misstänkte. :)

Här kastas man för övrigt mellan "hopp och förtvivlan" (något överdrivet)! I natt sov lillemannen 12 timmar utan uppvak och fick väckas kl: 07. :sleep: Första 12-timmarnatten. Toppen!
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

\:D/ :thumbsup:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Nu är jag här igen för en liten rapport. Här går det fortsatt bra. Lille W sover mycket bra på nätterna och dagarna flyter också på riktigt bra. Så härligt! :) Han börjar mer och mer likna Skalman. Idag vaknade han t.ex. sekunderna innan jag skulle till att väcka honom på båda dagslurana.

Han vaknar fortfarande lite för tidigt på morgonen (runt 06:30) men två morgnar i rad har han somnat om efter ramsa tämligen omgående och blivit väckt kl: 07. Det är verkligen häftigt att få uppleva ramsans magi!

Dagslurarna går, som sagt, också bra. Vi har fortsatt att ha alla lurar i sängen. Men på onsdag har vi planerat in en liten utflykt så då blir det långlur i vagnen. Vilket så klart kommer gå toppenbra det med!

Har som vanligt några funderingar:

:?: Hur går man tillväga rent praktiskt när barnet vaknar precis innan han/hon ska? När W vaknar så är han inte direkt glad utan skriker/kraxar en del. Jag vet ju att man inte ska ta upp en skrikande barn utan gå in i en paus, men även om jag gör det så är han ju ändå arg/sur när jag kommer in i rummet.

Min strategi är att inte låtsas om att han är sur utan jag "pladdrar" på glatt och försöker distrahera honom med roliga saker så att han kommer ur sureriet. Är det rätt taktik eller hur bör jag göra?
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

han är en stor herre nu och när vi haft sådana perioder har jag antagit att morgonhumöret beror på att man inte RIIIKTIGT är redo för att plockas upp utan vill morna sig lite i sängen. Så jag har varit lika morgonmysig själv, i lagom takt tagit ner mörkläggning och pratat om vad jag sett på utsidan (funkar alltid när man ser nån fågel eller annat spännande, då har hon velat upp och titta hon me), annars pysslar jag lite, förbereder morgonskötning, plockar lite med saker samtidigt som jag pratar om ditt och datt, klappar om lite och sedan upp ur sängen.

Då brukar det gå bra. För vem behöver inte morna sig lite i sängen om man vaknar i hård sömn - särskilt när man varit vaken en liten tid före uppstigning. Jag blir ÖRNTRÖTT om jag somnat om en halvtimma före klockan ringer. Vi har väckarklocka som E stänger av, den väcker oss alla tre.

Ofta kan man gå till sig själv och känna dem på det viset. :thumbsup:

Vackert jobbat och härlig attityd! Självklart kommer det gå bra att sova på utflykt!

:lol:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack, Anna09! Du har så rätt så rätt. :) Jag har tänkt åt det hållet också, men knäppt nog inte "vågat" lita på min intuition utan var tvungen att fråga här på forumet. :oops: Precis som du säger är man ju oftast rätt yrvaken och vill känna av läget lite innan man tar sig an dagen.
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Måste bara avge en liten rapport från vår semestervecka på annan ort, (fyra olika orter rättare sagt. :) ).

Det har gått SÅ bra och jag är väldigt stolt över lillemannen! :heart: De nätter vi spenderat på hotell har han faktiskt fått sova i badrummet (perfekt ställe som inte kräver någon ytterligare mörkläggning). Han sov igenom så väl tandborstning som toalettbesök från vår sida. :) Några nätter delade vi ett (kolmörkt) rum och det gick lika bra det. Måste medge att jag själv sov mycket bättre när det var ordentligt mörkt.

Dagarna har i det stora hela funkat bra. I möjligaste mån försökte vi ha lurarna "hemma" i resesängen, men det blev även en del i bilen och i vagnen. "Billurarna" och "vagnlurarna" funkade inte alldeles optimalt då han oftast vaknade i en skarv och inte somnade om. Något som stressade mig en hel del, men till slut släppte jag det och tänkte "Förutsättningar till sömn inte sovna minuter" och "En gång är ingen gång". Men måste erkänna att det fortfarande inte känns helt schysst mot honom eftersom jag vet att han sover betydligt bättre i sängen. Men det är inte alltid som allt går att planera utifrån hans schema.

Jag är som sagt oerhört nöjd med denna semestervecka och det känns toppenskönt att veta att W är trygg i sin sömn oavsett var sängen står. :sleep:
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Härligt att läsa!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Long time no see! :D Och anledningen till det är att allt flyter på så otroligt bra. Lilleman (som inte är så liten längre...) sover som en stock nätterna igenom. Dagslurarna fugerar också alldeles utmärkt. Han har visat sig vara en liten trötter så vi har fortfarande kvar 12, 45 & 1,5-schema.

Sommaren har varit alldeles underbar med flera vistelser på annan ort (utan några som helst problem för W). Han har t.o.m. flygit för första gången. Något som gick över förväntan det med. Även om han (av förklarliga skäl) ställde många frågor av karaktären: "Är det verkligen meningen att jag ska sova här i mammas knä bland en massa okända människor?!". Under devisen "en gång är ingen gång" löste vi frågandet med att buffa honom till sömns.

Jag är så oerhört tacksam för all hjälp vi fått här på forumet och är så glad att jag hittade hit! TACK alla underbara människor som stöttat och peppat. Utan er hade det varit tusan så mycket svårare att nå dit där vi är idag.

:heart: :heart: :heart:
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Det är sånt som värmer mitt hjärta. Ta väl var på det du skapat och njut av vardagen tillsammans med din son.

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"