Funderar på att kura. Behöver tips & råd i massor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Funderar på att kura. Behöver tips & råd i massor!

Inlägg av aima »

Vi funderar på att kura vår 9 månader gamla son. Jag har läst boken (Internationella Sova hela natten) och en hel del här på hemsidan, men känner att jag ändå skulle vara oerhört hjälpt av ett (eller flera!) bollplank här i forumet. :D

Till att börja med tänkte jag beskriva vår situation:
Wilmer sover i eget rum (mörklagt med persienn, svarta sopsäckar (!) & svart rullgardin) sedan han var 5 månader ungefär. Han använder inte napp och somnar på mage (vilket han gjort sedan han kunnat vända sig själv). Han är ett riktigt litet matvrak som äter allt. I det stora hela sover han bra på nätterna. Vi lägger honom kl: 19:00 och han sover oftast till minst kl: 06:00 dock med en del uppvak (allt mellan 0 till 6 stycken per natt). I natt t.ex sov han 19-06:20 med ett uppvak kl: 21:30 och ett kl: 05:10.

Vi hade en period på ca en månad (i april/maj) när han inte vaknade alls på natten, men nu är det mer regel än undantag att han vaknar åtminstone någongång per natt (oftast i vargtimmen).

Lurarna på dagarna funkar så där för tillfället. Han sover i vagnen efter att jag gått en liten sväng och fått honom att sova. Han somnar alltså inte i stillastående vagn. Oftast vaknar han efter exakt 34 minuter. Ibland går det att få honom att somna om då och ibland inte. Generellt sätt skulle han behöva mer sömn på dagen då det "bara" brukar bli ca: 2 timmar totalt.

Det jag vill att shn-kuren ska leda till är:
:arrow: Få Wilmer att somna trygg och säker i sin säng utan min eller min mans närvaro. Idag lägger vi honom, lämnar rummet, men går in när det gnälls ordentligt och klappar/håller honom på ryggen tills han somnar. FEL! Jag vet. Han har tidigare kunnat somna själv, men vi har långsamt raserat det från och med den dagen han började ställa sig upp i spjälsängen...

:arrow: Få honom att somna om när han vaknar på natten utan att behöva gån in i rummet. Idag gör vi samma sak om vid nattningen d.v.s klappar och stannar kvar tills han somnar. Det tar oftast inte mer än 5 min och ibland somnar han om själv, men det är ju FEL ändå. :( Målet är naturligtvis att han tids nog inte ska vakna alls utan sova 12 timmar och sedan bli väckt. :)

:arrow: Få ordning på lurarna på dagen och kunna lägga honom var som helst utan "bråk och skrik". D.v.s få en liten Skalman. Idag blir jag så stressad över "Hur länge kommer han sova nu?" "Kommer han orka vara vaken till läggdags?" "Usch, vad gnällig han är!" m.m.

Det som känns lite svårt nu är hur jag/vi ska börja kuren. Jag menar boken utgår ju mycket från att det är total kris där både barn och föräldrar går på knäna p.g.a sömnbrist. Jag upplever ju att vår vardag är OK, även om den skulle kunna bli ännu bättre med lite justeringar.

Jag skulle kunna skriva en massa mer, men jag väljer att sluta här så får ni istället ställa frågor om det som är oklart. Vilket är en hel del kan jag tänka mig! :D

Avslutningsvis vill jag bara tacka för detta underbara forum och alla superbra människor som finns här! :heart:
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Du verkar påläst och vet vad du/ni vill ha ut av kuren - bra!

Jag skulle tro att det går lika bra att kura ett barn med mindre sömnproblem än ett med stora - utgå bara inte ifrån att "det blir enkelt för han sover redan rätt ok" utan gå in med samma föresatser som före en riktig sömnstrulare.

:arrow: Schema! Fundera över ett schema som passar er, ca 14 h per dygn uppdelat på natt och två lurar.

:arrow: Fundera ut en dagramsa och en nattramsa som flyter bra och som passar er.

:arrow: Odla attityden och läs på! Sätt ett datum för kurstart och kör igång på allvar utan att "testa" hit och dit innan.

Det här kommer gå superbra! Vi finns här och svarar på frågor om det är något mer ni undrar över!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Jättetack för snabbt svar! Det känns så skönt att ha någon att "bolla" med. Jag har läst igenom boken ytterligare en gång och det har dykt upp några frågor som jag gärna vill få hjälp med.

:arrow: Fråga ett handlar om buffningen. Jag har förstått det som att buffningen är ett KRISverktyg och min fundering handlar om hur jag ska använda mig av den den första natten/första läggningen om det inte blir KRIS. Så här tänker jag:

Wilmer kommer förmodligen inte att KRISskrika när vi lägger honom för natten utan mer hålla på och rulla runt och babbla. Ska jag då ändå stanna kvar, lägga tillrätta, buffa honom lugn och sömntung, solfjädra, börja ramsa och gå ut? Eller ska jag tillrättalägga, solfjädra, börja ramsa och lämna honom? För att försöka "klara mig" på ramsan (trots att det är första natten) och bara använda buffningen i nödfall?

Om jag väljer det andra alternativet finns det då en risk för att buffningen inte sätter sig som det KRISverktyg det är?

:arrow: Var är det bäst att ha dagslurarna i vagnen eller sängen (under kuren och uppföljningsveckan)? Jag förstår att det är upp till oss att bestämma, men finns det några för- eller nackdelar med den ena eller andra valet?

:arrow: Jag upplever det som att Wilmer har lite andra sömncykler än de som beskrivs i boken (lätt sömn vid 5, 20, 45 min osv.) Han vaknar nästan alltid efter 34 minuter eller efter 1 tim & 15 min. Är det något som jag ska/bör ta hänsyn till?

:arrow: Våra läggningsrutiner ser idag ut på följandevis:

Ca: kl: 18 välling i vardagsrummet. Därefter bus och bad i badrummet. Ny blöja och pyjamas som sätts på i hans rum. En kort saga läses i hans rum. Vi mörklägger tillsammans och sjunger "Trollmors vaggvisa" innan han läggs i sängen. Ska sova kl: 19.

Jag vet att en del av detta inte stämmer överens med shn och jag har inga problem med att ändra, men vill gärna få åsikter om vad och hur vi ska ändra så att det blir bäst. Ska naturligtvis få till ännu mera SKRATT.

:arrow: Idag lägger vi honom ca: 15 min innan det är tänkt att han ska sova, då det oftast tar en kvart innan han sover. Men visst är det så att enligt shn så lägger man barnet prick kl: 19 om det är då han/hon ska sova?

:arrow: Ang ramsan. Kan man ha samma ramsa på natten och på dagen bara den inte innehåller ordet natt? Eller finns det någon annan anledning till att man pratar om två olika ramsor?

Avslutningsvis kommer här vårt tänkta schema:

07:00 Morgon
07:30 Frukost
09:00-09:45 Sova
11:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:00 Nattslurk/påbörja läggningsrutinen
19:00 Sova

Jag vet att det är lite tätt mellan mellanmålet och middagen, men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det annars. Vi skulle ju kunna skjuta på middagen om vi lägger nattslurken på något annat "ställe" i nattningsrutinen.

Vi har satt ett datum för kurstart och det är nu på söndag (den 13/6) under förutsättning att vi känner oss tillräckligt pålästa och säkra tills dess. :lol:

Återigen stort tack!

PS. Låt mig få veta om du tycker att jag ställer för många frågor som jag borde finna svar på någon annastans (här på forumet eller i boken).
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Jättetack för snabbt svar! Det känns så skönt att ha någon att "bolla" med. Jag har läst igenom boken ytterligare en gång och det har dykt upp några frågor som jag gärna vill få hjälp med.

:arrow: Fråga ett handlar om buffningen. Jag har förstått det som att buffningen är ett KRISverktyg och min fundering handlar om hur jag ska använda mig av den den första natten/första läggningen om det inte blir KRIS. Så här tänker jag:

Wilmer kommer förmodligen inte att KRISskrika när vi lägger honom för natten utan mer hålla på och rulla runt och babbla. Ska jag då ändå stanna kvar, lägga tillrätta, buffa honom lugn och sömntung, solfjädra, börja ramsa och gå ut? Eller ska jag tillrättalägga, solfjädra, börja ramsa och lämna honom? För att försöka "klara mig" på ramsan (trots att det är första natten) och bara använda buffningen i nödfall?

Om jag väljer det andra alternativet finns det då en risk för att buffningen inte sätter sig som det KRISverktyg det är?

:arrow: Var är det bäst att ha dagslurarna i vagnen eller sängen (under kuren och uppföljningsveckan)? Jag förstår att det är upp till oss att bestämma, men finns det några för- eller nackdelar med den ena eller andra valet?

:arrow: Jag upplever det som att Wilmer har lite andra sömncykler än de som beskrivs i boken (lätt sömn vid 5, 20, 45 min osv.) Han vaknar nästan alltid efter 34 minuter eller efter 1 tim & 15 min. Är det något som jag ska/bör ta hänsyn till?

:arrow: Våra läggningsrutiner ser idag ut på följandevis:

Ca: kl: 18 välling i vardagsrummet. Därefter bus och bad i badrummet. Ny blöja och pyjamas som sätts på i hans rum. En kort saga läses i hans rum. Vi mörklägger tillsammans och sjunger "Trollmors vaggvisa" innan han läggs i sängen. Ska sova kl: 19.

Jag vet att en del av detta inte stämmer överens med shn och jag har inga problem med att ändra, men vill gärna få åsikter om vad och hur vi ska ändra så att det blir bäst. Ska naturligtvis få till ännu mera SKRATT.

:arrow: Idag lägger vi honom ca: 15 min innan det är tänkt att han ska sova, då det oftast tar en kvart innan han sover. Men visst är det så att enligt shn så lägger man barnet prick kl: 19 om det är då han/hon ska sova?

:arrow: Ang ramsan. Kan man ha samma ramsa på natten och på dagen bara den inte innehåller ordet natt? Eller finns det någon annan anledning till att man pratar om två olika ramsor?

Avslutningsvis kommer här vårt tänkta schema:

07:00 Morgon
07:30 Frukost
09:00-09:45 Sova
11:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:00 Nattslurk/påbörja läggningsrutinen
19:00 Sova

Jag vet att det är lite tätt mellan mellanmålet och middagen, men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det annars. Vi skulle ju kunna skjuta på middagen om vi lägger nattslurken på något annat "ställe" i nattningsrutinen.

Vi har satt ett datum för kurstart och det är nu på söndag (den 13/6) under förutsättning att vi känner oss tillräckligt pålästa och säkra tills dess. :lol:

Återigen stort tack!

PS. Låt mig få veta om du tycker att jag ställer för många frågor som jag borde finna svar på någon annastans (här på forumet eller i boken).
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

aima skrev: Eller ska jag tillrättalägga, solfjädra, börja ramsa och lämna honom? För att försöka "klara mig" på ramsan (trots att det är första natten) och bara använda buffningen i nödfall?

Du ska bara buffa om han ber om hjälp, alltså aternativ 2. Om han ber om hjälp när du ramsat ut ska du inte försöka klara dig med bara ramsan första natten utan då går du in och buffar, solfjädrar och ramsar ut!

Om jag väljer det andra alternativet finns det då en risk för att buffningen inte sätter sig som det KRISverktyg det är?

Nej snarare tvärtom skulle jag tro.

:arrow: Var är det bäst att ha dagslurarna i vagnen eller sängen (under kuren och uppföljningsveckan)? Jag förstår att det är upp till oss att bestämma, men finns det några för- eller nackdelar med den ena eller andra valet?

Fördelar med vagnen är ju att den är portabel, men får han plats på mage i vagnen, 9 månader som han är?

:arrow: Jag upplever det som att Wilmer har lite andra sömncykler än de som beskrivs i boken (lätt sömn vid 5, 20, 45 min osv.) Han vaknar nästan alltid efter 34 minuter eller efter 1 tim & 15 min. Är det något som jag ska/bör ta hänsyn till?

Det tycker jag absolut att du ska ta hänsyn till. En del barn (tex min egen lille) skarvar vid halvtimmen istället för 45 min. Ta hänsyn till det i ditt schema!


:arrow: Våra läggningsrutiner ser idag ut på följandevis:

Ca: kl: 18 välling i vardagsrummet. Därefter bus och bad i badrummet. Ny blöja och pyjamas som sätts på i hans rum. En kort saga läses i hans rum. Vi mörklägger tillsammans och sjunger "Trollmors vaggvisa" innan han läggs i sängen. Ska sova kl: 19.

Jag vet att en del av detta inte stämmer överens med shn och jag har inga problem med att ändra, men vill gärna få åsikter om vad och hur vi ska ändra så att det blir bäst. Ska naturligtvis få till ännu mera SKRATT.

Alla måste hitta läggrutiner som passar dem! Vår egen ser ut såhär: sätter på en låt och dansar, busar tillsammans. När låten är slut är det i säng, vi tittar på hennes foton på byrån och ramsar ut. Snabbt och enkelt! Sjunga och läsa är bra men det är ju inte SKRATT direkt :)

:arrow: Idag lägger vi honom ca: 15 min innan det är tänkt att han ska sova, då det oftast tar en kvart innan han sover. Men visst är det så att enligt shn så lägger man barnet prick kl: 19 om det är då han/hon ska sova?

Ja kl 19 :)

:arrow: Ang ramsan. Kan man ha samma ramsa på natten och på dagen bara den inte innehåller ordet natt? Eller finns det någon annan anledning till att man pratar om två olika ramsor?

Jag tror det finns en anledning, kanske att skilja på dag och natt... hmmm kanske någon annan kan svara....

Avslutningsvis kommer här vårt tänkta schema:

07:00 Morgon
07:30 Frukost
09:00-09:45 Sova
11:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:00 Nattslurk/påbörja läggningsrutinen
19:00 Sova

Jag tycker schemat ser bra ut, mellanmål är ju ett litet mål och då är han nog hungrig igen till 17. Nattslurken skulle jag ta efter badet så nära buset och läggningen som möjligt, kanske vid 18.30?

Vi har satt ett datum för kurstart och det är nu på söndag (den 13/6) under förutsättning att vi känner oss tillräckligt pålästa och säkra tills dess. :lol:

Låter super! Lycka till!
Återigen stort tack!

PS. Låt mig få veta om du tycker att jag ställer för många frågor som jag borde finna svar på någon annastans (här på forumet eller i boken).
Ingen fara, det är därför vi är här! :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Ett tillägg till första frågan: när man lägger ner brukar man (iallafall jag) markera med 5 buffar, alltså lägga tillrätta, buffx5, kort solfjäder och ramsa ut.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack igen för snabbt svar! Men naturligtvis dyker det upp nya frågor och funderingar på en gång... :)

:arrow: Nu har jag tänkt om när det gäller ett tänkt scenario för nattläggningen. Idag så lämnar vi honom, men går tillbaka in innan det blir total kris (framöver ska det naturligtvis ramsas i dessa lägen) och klappar på honom tills han somnar. Då står han alltid upp i sängen, men tystnar och lägger sig ner så fort vi gläntar på dörren.

Är det OK att göra som i ditt förslag (d.v.s att markera med 5 buffar och ramsa ut), men sedan gå tillbaka innan det blir skrik och panik för att göra om samma sak igen? Eller har man förstört allt då i och med att man går in och buffar utan att det är total kris? Det är naturligtvis något som vi i så fall bara gör första kvällen och första dagen.

:arrow: Ang. vagn eller säng. Vi har ju sittvagnen och det har fullt liggläge, men jag tror nog inte att han ligger så bra på mage i den. Min tanke var därför att i så fall köra lurarna på rygg, men ju mer jag tänker på det desto sämre idé tycker jag att det är. Men hur är tanken att vi ska göra när allt har satt sig? Kan man då köra lurar på rygg i vagnen? Man kommer ju inte alltid ha med sig resesängen så det vore ju bra om han även kan sova i vagnen.

:arrow: Ang. skarvarna. Hur tar jag hänsyn till det i schemat? I mitt förslag (som du tyckte var OK) har jag ju utgått från "Annas" sömncykler. Jag antar att jag även måste tänka om när det gäller när man ska väcka på lurarna (om han inte sovit som planerat). Hur tänker jag då?

:arrow: Ang. nattslurken. Vi har den innan badet eftersom han ofta är väldigt trött runt kl: 18 och då hjälper vällingen honom att orka till läggdags. Vi försöker köra hyfsat enligt schemat redan nu så han brukar oftast ha varit vaken sedan 14/14:30 så det borde bli ungefär detsamma även efter kuren. Det borde väl inte störa så mycket om vi börjar med att ha nattslurken kl: 18 och längre fram flyttar den till kl: 18:30 om vi märker att han orkar det?

Jag tror inte heller att det är någon risk att han inte är hungrig till middagen trots mellis kl: 14:30. Han är som sagt ett litet matvrak och skulle nog gärna äta dygnet runt om han fick. :D

Återigen jättetack för allt! Jag börjar mer och mer se framemot kurstarten.
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej igen!
Ska göra mitt bästa för att svara på dina frågor :)

Är det OK att göra som i ditt förslag (d.v.s att markera med 5 buffar och ramsa ut), men sedan gå tillbaka innan det blir skrik och panik för att göra om samma sak igen? Eller har man förstört allt då i och med att man går in och buffar utan att det är total kris? Det är naturligtvis något som vi i så fall bara gör första kvällen och första dagen.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. De första nätterna och dagarna är man ju på plats vid minsta pip. Du ska absolut inte tveka att gå in i början, det är en förutsättning för att budskapet ska gå fram. Sen får du känna av och backa längre fram, men var inte rädd för att buffa i början.

:arrow: Ang. vagn eller säng. Vi har ju sittvagnen och det har fullt liggläge, men jag tror nog inte att han ligger så bra på mage i den. Min tanke var därför att i så fall köra lurarna på rygg, men ju mer jag tänker på det desto sämre idé tycker jag att det är. Men hur är tanken att vi ska göra när allt har satt sig? Kan man då köra lurar på rygg i vagnen? Man kommer ju inte alltid ha med sig resesängen så det vore ju bra om han även kan sova i vagnen.

Aha. Ja där gör man lite som man vill. Korta lurar (upp till 45 min) kan man ju absolut ha i vagn på rygg om man vill det. Annars skulle jag tro att det är lite upp till barnet. Det är ju bekvämare i en säng, men min dotter t ex som alltid sovit sin långlur i säng hade inga problem med att börja sova i vagn på förskolan. Skulle tro att allt handlar om attityden :) Det viktiga är att du har lurarna på samma plats under kuren och uppföljningsveckan, sen kan du göra ändringar om du vill. Om han ligger i vagn på rygg skulle jag rekomendera att du hänger en tunn filt för s han inte ser dig när du vagnar och ramsar.

:arrow: Ang. skarvarna. Hur tar jag hänsyn till det i schemat? I mitt förslag (som du tyckte var OK) har jag ju utgått från "Annas" sömncykler. Jag antar att jag även måste tänka om när det gäller när man ska väcka på lurarna (om han inte sovit som planerat). Hur tänker jag då?

Här kanske någon annan kan hoppa in och svara... Jag tänker som så att du har två alternativ: antingen följer du det schema du gjort eller så väljer du att följa hans sömncykler och lägger in lurar som är lika långa som dem - förstår du hur jag menar?

:arrow: Ang. nattslurken. Vi har den innan badet eftersom han ofta är väldigt trött runt kl: 18 och då hjälper vällingen honom att orka till läggdags. Vi försöker köra hyfsat enligt schemat redan nu så han brukar oftast ha varit vaken sedan 14/14:30 så det borde bli ungefär detsamma även efter kuren. Det borde väl inte störa så mycket om vi börjar med att ha nattslurken kl: 18 och längre fram flyttar den till kl: 18:30 om vi märker att han orkar det?

Låter bra!
Jag tror inte heller att det är någon risk att han inte är hungrig till middagen trots mellis kl: 14:30. Han är som sagt ett litet matvrak och skulle nog gärna äta dygnet runt om han fick. :D

Återigen jättetack för allt! Jag börjar mer och mer se framemot kurstarten.[/quote]

:D / lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack snälla för ett så snabbt svar igen! :P

:arrow: Ang. min första fråga känner jag att jag knappt förstår mig själv när jag läser... :) Jag tar till med det du säger d.v.s att vi inte ska vara rädda för att buffa för mycket under första dagen och natten. Anledningen till att jag snurrade in på detta var nog för att jag tänker på hur läggningarna ser ut idag:

Då lämnar vi honom på en gång (när han står upp i spjälsängen) och går tillbaka när han börjar låta riktigt sur och stannar tills han somnar. Min plan blir nu att lämna honom (förmodligen stående) med ramsan och sedan gå tillbaka (vid surt gnäll) och lägga tillrätta, buffa sömntung och ramsa ut. OK?

:arrow: Vi får ta en diskussion om var vi har lurarna under kuren/uppföljningsveckan. Jag har en tanke på att han en lur i säng och en i vagn.

:arrow: Det är ju inget problem att ändra schemat utifrån hans sömncykler förutom att det i så fall förmodigen får bli lite kortare natt (11 h & 45 min) och två lika långa lurar (á 1 h & 15 min) istället.

Men den stora frågan blir då hur jag handskas med marginalkvartar och väckningar om/när han inte sover som planerat? Om jag inte får nog klarhet i det innan söndag funderar jag på att köra enligt schemat och utvärdera och ev. ändra om efter uppföljningsveckan om det krävs. Vad tycks om det?

Ska "plöja" igenom boken ytterligare en gång och surfa runt lite mer här på forumet så I´ll be back! :D

Stort tack för din hjälp, stöttning och engagemang!! :P Toppen!
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

aima skrev:Tack snälla för ett så snabbt svar igen! :P

:arrow: Ang. min första fråga känner jag att jag knappt förstår mig själv när jag läser... :) Jag tar till med det du säger d.v.s att vi inte ska vara rädda för att buffa för mycket under första dagen och natten. Anledningen till att jag snurrade in på detta var nog för att jag tänker på hur läggningarna ser ut idag:

Då lämnar vi honom på en gång (när han står upp i spjälsängen) och går tillbaka när han börjar låta riktigt sur och stannar tills han somnar. Min plan blir nu att lämna honom (förmodligen stående) med ramsan och sedan gå tillbaka (vid surt gnäll) och lägga tillrätta, buffa sömntung och ramsa ut. OK?

Låter bra :)

:arrow: Vi får ta en diskussion om var vi har lurarna under kuren/uppföljningsveckan. Jag har en tanke på att han en lur i säng och en i vagn.

:arrow: Det är ju inget problem att ändra schemat utifrån hans sömncykler förutom att det i så fall förmodigen får bli lite kortare natt (11 h & 45 min) och två lika långa lurar (á 1 h & 15 min) istället.

Men den stora frågan blir då hur jag handskas med marginalkvartar och väckningar om/när han inte sover som planerat? Om jag inte får nog klarhet i det innan söndag funderar jag på att köra enligt schemat och utvärdera och ev. ändra om efter uppföljningsveckan om det krävs. Vad tycks om det?

Jag tror det blir bra vilket som. Bestäm er för ett schema och kör på det! Försök att inte komplicera till det för mycket utan kör på att en marginalkvart är en kvart tycker jag. 34-minutersmarginalkvart blir nog för mycket :)

Ska "plöja" igenom boken ytterligare en gång och surfa runt lite mer här på forumet så I´ll be back! :D

Stort tack för din hjälp, stöttning och engagemang!! :P Toppen!
Ska bli spännande att läsa hur det går för er! Jag tror det kommer gå superbra, du låter hur påläst och engagerad som helst!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack! :)

Jag börjar mer och mer se framemot söndagens kurstart och den resa som vi då kommer ge oss ut på! Ska verkligen tänka igenom om det är något mer (konkret) jag undrar över tills dess.

Men tills dess slänger jag ut frågan till er andra i forumet som kurat. Vad tycker ni att jag/vi ska tänka på för att allt ska gå så bra som möjligt? Tar tacksam emot alla tips! :)
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,
största tipset är att läsa Internationella Sova Hela Natten om och om igen - och sedan några gånger till då man förbereder sig och sedan igen när man håller på.

Man KAN inte bli för påläst, jag lovar. Då besvarar du själv många av dina frågor.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack Anna09! Ja, du har alldeles rätt det gäller att läsa och läsa så ögonen blöder och det har jag verkligen gjort. Så det kändes riktigt kul att äntligen få sätta igång igår kväll. :D

Vi började alltså kuren igår kväll och nu vill jag gärna berätta hur natten varit! :D

Till att börja med ska ni veta att vi (innan kurstarten) justerat schemat till nedanstående:

07:00 God och glad morgon!
07:30 Frukost
09:15 - 10:00 Sova
11:00 Lunch
13:00 - 14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:15 Välling
19:00 Sova för natten
-------------------------------------------
Natten till den 14/6 2010.

kl: 19:00 Lägger W efter mycket skratt och bus. Buffar i max 5 min tills han ligger stilla och är sömntung. Ramsar mig ut efter solfjädern (han börjar protestera lite redan då, men det bryr jag mig inte om. Jag ska ju UT!)
Han "gnölar och gnäller" till kl: 19:07 då det är tyst.

kl: 19:07 Ger mjuk bekräftelseramsa x 4. Han går igång igen = blir arg! (som förväntat).

kl: 19:09 Påminnelseramsa. Tystnar under tiden, men blir arg när jag ramsat klart och börjar "gnöla & gnälla" igen.

kl: 19:11 Tyst. Ny bekräftelseramsa x 4. Samma sak igen.

kl: 19:16 Ihållande gråt/skrik. Påminnelseramsa x 4. Tystnar under tiden som jag ramsar fortsätter gråta/skrika när jag slutat, men det övergår till "gnöl & gnäll".

kl: 19:19 Tystnar.

kl: 19:20 Bekräftelseramsa x 4. Lite, lite gnäll under tiden sedan tyst. Jag upplever det som om han säger "Ja, ja mamma jag sover nästan nu. Var tyst är du snäll!" därför bekräftar jag inte igen.

Allt som allt tog läggningen 20 min och ingen trafik efter det att jag lämnade rummet. Mycket nöjd! :D

Efter läggningen vaknade han kl: 22:05, 00:22, 04:39, 04:59 och 06:45 (då jag använde marginalkvarten och gjorde Glad morgon!). Som längst tog det 40 min att få honom att somna om och det var kl: 04:59. Det var också enda gången jag gick tillbaka för att buffa en andra gång. Alla andra gångerna räckte det med en buffningsomgång och olika antal ramsor utanför dörren.

Kl: 04:59 vaknade han till rätt rejält och jag lät honom ligga och snacka till kl: 05:20 då gnället & gråten eskalerade och jag gav en påminnelseramsa. Men han var nog mest arg för när jag gick in (kl. 05:25) och började buffa blir han bara argare och argare. Jag kommer ihåg Annas ord "Arg får man vara!" och lämnar rummet utan ramsa. Han tystnar så fort jag lämnat rummet kl: 05:30 och är helt tyst kl: 05:35 får en bekräftelseramsa kl: 05:37 som mötts av samma typ av gnäll som vid läggningen och sen sover han.
------------------------------------------------

Har avslutningsvis några frågor/funderingar:

:arrow: Jag missar ibland att lägga tillrätta. Han ligger nästan alltid på sidan, så jag tippar oftast över honom på mage, men missar alltså det korrekta tillrättaläggandet. Hur "farligt" är det?

:arrow: Måste man alltid dra bekräftelseramsan 4 gånger? (Nu när jag ger den separat d.v.s. innan jag börjar dra ihop den med "utgångsramsan, alltså). Jag känner att jag bara skulle vilja ge den 2 gånger istället.

-----------------------------------------------------
Måste också passa på att berätta att han nu sover sin förmiddagslur precis enligt plan. Det tog ca: 5 minuter innan han somnade. Jag är så stolt över min lille prins! :P
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Hej (igen)

Känner att jag bara måste avge en dagsrapport också. :D Vi har alla lurar i sängen eftersom han helt klart sover bäst där.

Första luren
Läggningen tog totalt 11 minuter. Jag buffade, solfjädrade och ramsade ut. Testade att ge en bekräftelseramsa x 4 (vid tystnad) efter 7 minuter som han gick igång på. Avvaktade och gav en ny 4 minuter senare som han tog. Jag fick väcka honom efter 45 minuter!

:?: Jag tog alltså tid och väckte efter 45 minuter. Vilket i själva verket var 7 minuter efter schemalagd väckningstid. Jag tänkte att det var rätt att göra så eftersom vi fick plats med en 45-minuterslur inom marginalkvarten. Var det rätt tänkt??

Andra luren
Läggningen tar totalt 10 minuter. Han protesterar efter sista versen, men "tar" bekräftelseramsan utan protest (litet nästan tyst gnäll bara) efter 10 minuer.

Vaknar efter exakt en timme. Jag är snabbt på plats. Han står upp i sängen och skriker, jag lägger snabbt ner försöker solfjädra och buffa men han ålar sig och är mycket ARG. Så jag lämnar honom och ramsar ut. Han tystnar under ramsandet. Är arg och gnölar/gnäller om vartannat. Tystnar efter 5 minuter får en bekräftelseramsa x 2. Får ett litet Eehh till svar sedan tyst.

:?: Han somnar om kl: 14:15. Alltså en kvart innan han ska väckas. Jag bestämmer mig för att väcka 5 min efter schemalagd väckningstid (kl: 14:35) för att få till en bra sömncykel (20 min). Rätt eller fel?

Läggningen ikväll
Det tog exakt 4 minuter från att jag la ner honom i sängen, la tillrätta, buffade 2 omgångar och gick ut med ramsan (avslutade med två bekräftande verser) tills han sov!!! :D Helt otroligt.

:?: En fråga ang. bekräftelsen. Är det så att jag bakar ihop bekräftelsen med ramsan om han är tyst när jag ramsar? Är det i sådana fall den bekräftelsen som "gäller" även om han "gnölar & gnäller" innan han somnar eller ska jag då ge en ny bekräftelse när han tystnat från det?
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Nu är jag här igen! Känner att jag måste berätta hur natten och dagen varit. Kanske mest för att "peppa" mig själv. :D

Kurens andra natt
Läggningen gick som sagt mycket bra. Han somnade på 4 minuter (!).

Under tidig morgon (ca: 03-06) natten hör jag att han vaknar (eller låter i sömnen) väldigt många gånger, men somnar om själv (om han nu verkligen vaknade?).

Natten hade ca 3 uppvak som lät lite mer, men som han fixade att somna om från själv. Men han vaknade kl: 06 och jag ramsade då kl: 06:35 eftersom hans gnöl/gnäll övergick till mer ledset skrik/gråt. Jag avvaktade alltså drygt en halvtimme innan ramsan och jag fick gensvar direkt. :D Han somnade kl: 06:40, så jag fick väcka en yrvaken kille kl: 07. Tjoho! :D

Lurarna
Båda lurarna gick mycket bra. Han somnade efter sju respektive fem minuter. I den långa luren vaknade han i den vanliga skarven (34 min), men somnade om själv efter 3 minuter. Jag fick väcka honom efter båda lurarna.

Idag har han varit en mycket trött liten kille trots att han sovit mer under ett dygn än han gjort på mycket länge. Precis som väntat det med andra ord! :)
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"