Funderar på att kura. Behöver tips & råd i massor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej Aima och bra jobbat med kuren :D ! Helt rätt att förlänga luren så att det ändå blev 45 min. tar det mindre än 15 minuter att somna så gör du precis så. tar det mer än 15 min så kortar du ner till närmsta naturliga sömnintervall.

Tycker du gjorde helt rätt på andra luren också!

Bekräftelsen kan du baka ihop om han är tyst när du ramsar. Om du ger bekräftelsen separat så säg x 4, det är viktigt att budskapet verkligen går in. Så bra att vara noga nu, då kommer du kunna använda ramsan väldigt effektivt sen!

Förstår inte riktigt frågan om tillrättaläggandet, menar du att när du går in på natten att du inte lägger tillrätta eller är det när du lägger för kvällen? Jag tycker det är en bra rutin att verkligen markera med armar upp och benen ned och ett litet tryck som för att fysiskt förmedla att nu är det dags att sova. Men säkert kan man göra som man känner för.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Vad bra det går för er! Hoppas du får sova ordentligt i natt nu :)

Ang tillrättaläggandet så är det säkert som Emma skriver att man kan göra som man vill. Jag har inte varit noga med att lägga tillrätta, mer än att se till att det ser hyfsat bekvämt ut, solfjädrat, markerat med buff och ramsat ut... :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Tack för pepp och glada tillrop! Ja, visst går det bra. Vågar nästan inte tro att det är sant. :D

_lill: Jag sov riktigt bra i natt. :D Inget uppvak som krävde åtgärd, dock ett kl: 06:00 där han var vaken i ca: 30 min men sedan somnade om utan ramsa.

Emma80: Ang tillrättaläggandet är det vid läggningen som det är lite svårt (jag går ju inte in vid uppvak om inte total KRIS, vilket vi "peppar peppar" inte haft ännu). Jag tycker det är svårt eftersom han inte ligger stilla en sekund... Jag lägger fram armarna och "trycker" till. Han drar genast ner dem och ställer sig i krypställning. Jag lägger ut benen och han drar upp dem igen. Jag försöker lägga ner huvudet och vända bort det. Det går inget vidare det heller...

Det känns alltså inte som att jag riktigt lyckas förmedla det sköna med att ligga så. Min plan är ändå att fortsätta med mina trassliga tillrättalägganden, så ramlar förhoppningsvis poletten hos unge herrn ner snart.

Jag ska också vara noggrannare med bekräftelseramsan. Känns extra viktigt eftersom jag (än så länge) inte har behövt ramsa annat än när jag lämnar rummet. Jag vill ju att ramsa verkligen ska "sitta".

Stort tack för er hjälp och ert engagemang! Toppen.
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

:thumbsup:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Vi hade en toppenbra natt i natt också! Hörde att han vaknade vid kl: 02:00, men somnade om bums och vaknade inte förrän kl: 06:33 igen. Då vaknade han till rejält, så jag avvaktade för att se om han skulle lyckas somna om själv. Vilket han inte gjorde så jag ramsade kl: 06:55 då jag tyckte att han lät väldigt trött. Ramsan fick dock inget större gehör då han bara blev argare och argare när jag ramsat klart, så jag gick in och gjorde "Glad morgon" i en paus istället kl: 07:05.

Daglurarna går också fortsatt bra. Det tar ca: 5 min för honom att somna och han gäspar så härligt ca: 10 min innan läggdags. Verkar som om en Skalman börjar ta plats i hans lilla kropp. :D Både igår och i förrgår kväll var han så trött (= extra mammig och några tårar visade sig till och med) innan badet. Men efter vällingen piggnade han till och i badet hade vi riktigt skoj.

:?: En fråga om hans tidiga uppvak. Min strategi hittills har ju varit att vänta ut honom för att se om han fixar att somna om själv. (Igår funkade det ju, men inte idag). Tycker ni att jag borde testa en pangramsa vid minsta pip istället?
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

En fråga om hans tidiga uppvak. Min strategi hittills har ju varit att vänta ut honom för att se om han fixar att somna om själv. (Igår funkade det ju, men inte idag). Tycker ni att jag borde testa en pangramsa vid minsta pip istället?
Hos oss har pangramsa varit toppen. Kanske värt att pröva?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
polisa
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 21:07
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av polisa »

Heja Aima!

Så fantastiskt att läsa om din kur. Var tvungen att gå in sen jag fick ditt mail om att du hade tråd här. Vi är som sagt var inne i en svacka här, men det går ändå rätt så bra på nätterna, men dagarna strular. Så det måste jag ta itu med när den värsta sjukan är över, just nu är han så trött hela dagarna, så det blir tokigt även om jag försöker hålla tiderna.

Tror bestämt jag skall bjuda in mig själv på en fika hos er så får vi snacka om det hela och utbyta tips.

Stor kram och Du, jag är grymt imponerad vännen.

/Lisa.
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Kul att "se" dig här, Lisa! Klart vi ska ta en fika. Ni är hjärtligt välkomna hit när alla sjukdomar gett sig iväg. :D

Nu börjar det tyvärr komma lite bakslag... Igår och i förrgår vaknade lillskrutten efter en timme i långluren och gick inte att "söva om". Vid ett tillfälle gick jag in och buffade några tag vilket uppskattades mycket...FÖR mycket så jag gick snabbt ut med ramsan istället. :) Men luren blev alltså drygt en timme istället för för en och en halv.

Natten till ära har vi också haft en hel del strul i vargtimmen. Tre uppvak som ramsades och han somnade om efter två av dem (tog ca: 20 min per gång). Det sista uppvaket höll på till kvart i sju då vi gjorde glad morgon i en gnällpaus.

Testade att ge en pangramsa vid det första uppvaket, men den fick som sagt inte något gehör. Får se vilken strategi vi använder nästa gång. :D

:?: Vid en pangramsa. Drar man ihop med bekräftelsen då eller använder man sig "bara" av en upplysningsramsa?

Läggningarna går dock fortsatt bra, 5 -10 min per gång. Är så glad för det!
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Vad bra ni jobbar på!

Som Anna skriver i SHN-boken är det vanligt med ett bakslag (ungefär runt natt 9 tror jag hon skriver?). Glöm det ochse framåt! Tänk förutsättingar inte sovna minuter (ang långluren).

När det gäller vargtimmen tror jag det rekomenderas att man väljer EN strategi och sen följer den strikt. Alltså inte testa olika strategier varje morgon om liten ska ha möjlighet att fatta galoppen :wink: Välj pangramsa vid första pip, Mozart el husljud och följ sen det. Jag har valt pangramsa av den enkla anledning att jag inte har lust att varken lyssna på Mozart eller diska kl 5 på morgonen... men det är ju jag det :roll: JAG har bara gett en upplysningsramsa (ganska sträng) när jag pangramsar och ingen bekräftelse. Kanske gör någon annan annorlunda?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
polisa
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 21:07
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av polisa »

aima, våra dagslurar går också knackigt, särskilt den på eftermiddagen. Omsövningen har blivit katastrofer ett par gånger, varefter jag gick över till vagn, men sällan sover han mer än en timme, oftast 45 min eller 1 tim. Så han har just nu 45 minuter kort om sömn på dagarna, ibland 1 timme... när han blir frisk igen får vi ta tag i det. Men det är ju inte alltför lång tid innan han skall ned på en lur ändå per dag och då kanske det ger med sig...

Vi hörs. Gotta go lite snabbt här. KRAM.
Mamma till Mr M, född 090906 (40+14), kurad i Gastsjön 3-7 juni 2010.
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Det här är ju helt magiskt! :D Gårdagens alla tre läggningar och den nu på morgonen har gått som smort. Inte ett pip när han las ner i sängen och helt tyst efter ca: 1 minut! Varför har vi inte kurat tidigare???

Natten var också jättebra (11, 5 timme sammanhängande sömn). Han vaknade kl: 06:20 (vi använde marginalkvarten och gjorde glad morgon kl: 06:45), men hade dessförinnan pipit till vid 04:00 och 04:30 men somnat om/sovit vidare utan problem.

_lill: Du har helt rätt i att man inte ska testa olika saker i vargtimmen utan välja en strategi. Det som känns bäst för oss just nu är att låta honom klara ut det hela själv och ingripa som vid ett "vanligt" uppvak OM det skulle krisa till sig. Det verkar som om pangramsan mer stör än hjälper honom i dagsläget.

polisa: Ni kämpar på så bra tycker jag. Heja, heja! :D Här har vi bara kört lurar i sängen, då han sover så uppenbart mycket bättre där. Men tids nog (efter uppföljningsveckan) får vi testa lur i stillastående vagn med.
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Underbart :sleep: :sleep: :thumbsup: !
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Här kommer en ny rapport från oss.

De senaste dagarna har över lag flytit på bra. Han vaknar fortfarande i långluren så jag har fått ramsa. Känner dock att jag håller ramsandet på en lagom nivå och att den får gensvar. Alla läggningar är inte helt tysta heller utan han gnölar och gnäller oftast i ca: 3-8 min innan han tystnar. Men det överlever jag utan problem. :)

De tre senaste nätterna har också gått väldigt bra. Han vaknar i och för sig ca: 30-40 min för tidigt (förutom idag då det bara blev en kvart), men klarar av småsmå uppvak i vargtimmen alldeles själv. :sleep: Så härligt!

Avslutningsvis har jag några funderingar:

:?: Är det någon som har bra tips på hur vi (efter uppföljningsveckan) kan göra övergången till vagn så smidig som möjligt? Tanken är att han för det mesta kommer sova i sängen, men vi vill gärna kunna göra små utflykter ibland och då vore det så klart toppen om han kan sova bra i vagnen. Vi har en sittdel med fullt liggläge, men jag tror knappast att han kan ligga bra på mage i den.

:?: När ska man börja fundera på att eventuellt justera schemat? Som det är nu funkar det ju väldigt bra förutom att han ligger ca: 30-60 min minus på sömnen per dygn eftersom han vaknar i långluren och "bara" har 11,5 timmars nätter. Jag funderar alltså på att i så fall ha 11,5 timmars natt och lägga på 30 min på dagsömnen. Men jag antar att vi borde ge det hela lite längre tid för att sätta sig, eller?

Stort tack för alla goda råd! :heart:
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

hej! vad kul att höra att det ¨år så bra :)
aima skrev:Här kommer en ny rapport från oss.

:?: Är det någon som har bra tips på hur vi (efter uppföljningsveckan) kan göra övergången till vagn så smidig som möjligt? Tanken är att han för det mesta kommer sova i sängen, men vi vill gärna kunna göra små utflykter ibland och då vore det så klart toppen om han kan sova bra i vagnen. Vi har en sittdel med fullt liggläge, men jag tror knappast att han kan ligga bra på mage i den.

jag kan berätta hur vi gjort: har vi varit hos kompisar el liknande har vi haft med resesäng för långluren. annars har vi haft den på rygg i rullande vagn och hon har sovit bra om än inte lika bra som i sängen. jag har inte brytt mig om att lära henne sova i stillastående vagn men jag antar att man kan det - på förskolan sover alla barn på rygg i stillastående vagn, även min tjej :)

jag tycker inte ni ska göra någon stor grej av det hela utan lägg honom i vagnen häng en tunn filt för öppningen så han inte ser er, ramsa om du vill eller gå helt enkelt bara iväg med vagnen.


:?: När ska man börja fundera på att eventuellt justera schemat? Som det är nu funkar det ju väldigt bra förutom att han ligger ca: 30-60 min minus på sömnen per dygn eftersom han vaknar i långluren och "bara" har 11,5 timmars nätter. Jag funderar alltså på att i så fall ha 11,5 timmars natt och lägga på 30 min på dagsömnen. Men jag antar att vi borde ge det hela lite längre tid för att sätta sig, eller?

jag tycker inte ni behöver justera schemat. dels är det väldigt praktiskt med 12 h natt (tycker iaf jag, särskilt när barnet blir äldre!)och dels måste ni som sagt tänka förutsättningar och inte sovna timmar! och han är nöjd och tillfreds eller? det är ju det viktiga :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
aima
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av aima »

Det är nog dumt att ropa "hej" innan man har kommit över ån! :D I morse vaknade lillen kl: 06 och var mycket arg för att han inte fick göra morgon. Jag avvaktade länge, ramsade ett flertal gånger och gick sen in och solfjädrade, men inte somnade "ungen" för det. Låg bara där stilla och njöt och blev så arg när jag ramsade mig ut. Vi lyckades med andra ord inte få till något "omsov" denna morgon utan jag tog upp honom kvart i sju.

Antar att det finns en anledning till speciella tips om uppvak i vargtimmen och det ser nog ut som att vi får bestämma oss för vilket vi vill köra och hålla fast i det. :)

Tack _lill för dina tankar kring mina två frågor. Vi behåller schemat och hoppas på att förutsättningarna till sömn även ger mer sömn i fortsättningen. Och ja, jag tycker nog att han är nöjd och tillfreds för det mesta även om han oftast är mycket trött till alla sovtillfällen. Idag utnyttjade jag t.o.m. marginalkvarten till långluren. För övrigt är han väldigt mammig så jag börjar fundera på om han läst fel i "bebismanualen" och kör 8-månadersångesten två månader försent. :)

Avslutningsvis har jag så klart en fråga:

:?: I dagens långlur vaknade han (som vanligt) men somnade om efter ca: 5 min av gnöl, gnäll, krax och skrik utan att jag ramsade. Ska jag ändå ge en bekräftelseramsa när han tystnat? Det känns inte helt naturligt att göra så eftersom han ju fixat att somna om utan min inblandning.
:heart: Storebror W 090825 Kurad i juni 2010
:heart: Lillasyster E 121022. SM-start okt 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"