Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jerker

Inlägg av Jerker »

God förmiddag. Igår avbröt vi buffandet för att vi skulle kunna förbereda oss bättre och köra fler delar av kuren :roll:

Susan.
Det låter inte helt orimligt, men har inte tid och ork att sätta mig in i det mer än att det teoretiskt är möjligt och verkar ha en viss påverkan enligt några små studier. Men varför ska man då sova på mage? Och även om hon påtalar att metoden går bra i andra ställningar så är det väl inte det man kritiserar, man kritiserar att hon fortfarande rekommenderar att barnen ska sova på magen även om andra ställningar kan gå bra?

häls
/Jerker
Jerker

Inlägg av Jerker »

Tack för att du delar min prestationshetsirritation. Skönt, då är man inte ensam. :)

Jag håller med, "det finns ingen forskning" är ett svårt uttryck. Här finns det forskning, som pekar åt att de larmet inte ger någon effekt, men den är inte så bra. Det finns epidemiologiska data, men det kan man inte dra några direkta slutsatser från även om det stödjer tanken att det inte funkar då SIDA inte minskade få larmen började användas. Dessutoom finns ganska bra forsk med missade andningsproblem och larm, och starka data mellan andningsproblem och SIDS. Så man kan nog säga att det just nu åtminstånde lutar åt att larmen inte har funkat.

Designen är kanske inte så svår, iofs ska den ju helst vara randomiserad eller kontrollerad. Men, 12000 barn (med kontroller) är inget projekt man gör på en handvändning och resultaten är svårtolkade med så få fall... Varför har inga studier gjorts/bekostats av företagen som tillverkar apparaterna?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Valkommen är du, Jerker :wink: :lol: Grattis till lille Justus och LYCKA TILL med din fina hjälp till hans goda - livsviktiga - sömn O:) :heart: :sleep:

Ett par citat av dig med kommentarer:

:arrow: "Varför har inga studier gjorts/bekostats av företagen som tillverkar apparaterna?"

Det har gjorts:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm

:arrow: "... man kritiserar att hon fortfarande rekommenderar att barnen ska sova på magen..."

Där har vi det stora dilemmat. Du förstår - det är de små barnen som har lärt mig allt jag kan om små barn. Jag har personligen hjälpt över 800 små verkligt svåra sömntrasslare till god, sammanhängande, minst elva timmar lång nattsömn, vilket alla barn behöver långt upp i skolåldern. (Nu senast vetenskapligt bestyrkt av SRI i Kalifornien, USA, http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/so ... 7341351.ab.)

Nyfödda och späda barn sover helt enkelt bättre, djupare och längre på mage. De är gjorda för att "sova groda". Det kan vilken idiot som helst se, höll jag på att säga. Det är bara att lägga dem på mage på slätt underlag och titta efter.

Det finns undantag från alla regler, men de är försumbara här - i varje fall efter de första tre veckorna, när den såkallade egentliga födelsen inträffar och barnen börjar vända sig utåt i alla bemärkelser.

Dilemmat förstår du om du ser till lille Justus och dig själv. Du buffade honom och han blev lugn; han somnade på två minuter. Om då någon - av dina kolleger kanske - kom till dig och sa att det där som du sysslar med, min käre Jerker, det leder till Shaken Baby Syndrome :shock: Irreparabla hjärnskador :shock: Rentav döden :shock: Så sluta genast med det :!:

Eller: Jaså, du sysslar med barnmisshandel à la Wahlgren, du Jerker :?: Hur i h-e kan du utsätta ditt barn för MISSHANDEL :?: :!:

Vetenskapligt bevisat eller ej, men mina "metoder" - de som de små barnen alldeles själva lärt mig fungerar till deras belåtenhet, dvs till deras lugn för livhanken - är brännmärkta och bannlysta och förklarade farliga, ja, faktiskt livsfarliga; jag har rentut kallats barnamörderska i pressen efter barnläkarnas bannbullor. Om du då använder dig av dem och omgivningen fördömer dem - vad ska väga tyngst i din vågskål :?: Lilla barnets uppenbara gillande av det du gör = hans lugn :?: Som möjliggör för honom att somna och sova så gott :?:

Eller ska du genast lägga på hyllan det han (i handling) talar om för dig fungerar lugnande och sömnbefrämjande och låta honom fortsätta skrika i stället, dra på sig sömnbrist (en tidsfråga), fortsätta umgås med "vargen" - den för honom livshotande, faran för liv och lem - och hellre lyssna på andra, som skrämmer vettet - föräldrainstinkterna - ur dig, än på din lille son :?:

Jag har gjort till min livsuppgift att försöka ge de små barnen röst, de som ingen röst har. För att kunna ge små barn - eller någon levande varelse alls - röst måste man lyssna, och lyssna mycket noga, bortom de ord som inte finns. Handlingens språk finns. I min värld är det den som talar högst, bäst och vackrast :wink: :lol:

:!: Jag gör inte det jag gör för att behaga etablissemanget.
:!: Jag gör det för att hjälpa de små barnen.
:!: Och DERAS kritik lyser med sin frånvaro.

O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:)

PS Läs gärna Internationella Sova hela natten. Där har du mina högst välunderbygga teorier.
Senast redigerad av annawahlgren den ons 23 jun 2010, 01:23, redigerad totalt 6 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jerker skrev:Ska man inte varna när all forskning säger att magläge ökar risken markant? Jag förstår inte... Du säger själv att fallen har minskat sedan info om magläge spridits.
Jo det har ju det till ungefär hälften eller är det mer. Kommer inte ihåg men... Nu var det ju inte bara magläget man informerat om utan samsovning, rökning, alkohol, mjuka madrasser, täcken över huvudet osv. Så då går det inte att ensidigt säga att det var just magläget. Det är detta jag menar. Medvetenheten har ökat om att det finns fler faktorer som påverkar och som sagt vad är SIDS? Ingen som vet.
Jerker skrev:En skrivelse med råd är inte bara vetenskapliga mått, det är också beprövad erfarenhet, vilka påståenden håller inte måttet? Varför är Annas egna beprövade erfarenhet värd mer än barnläkarnas?
Beprövad erfarenhet är, tycker jag lika mycket värd vem som har den. De påståenden som inte håller måttet är bl a:
bannbullan skrev:Det har även visats att på grund av att det varit falska larm så ofta så har föräldern inte reagerat vid nästa larm som blev det sista.
:!: Här kan vi av forumets beprövade erfarenhet absolut inte hålla med. Som sagt larmet larmar ibland. Själv var jag med om det två gånger, båda gångerna hade barnet hamnat utanför larmplattan. Larmet är fullständigt omöjligt att ignorera, möjligtvis om man är döv. Oavsett om man av ngn anledning skulle haft så många larm så att man är less på larmen vill man inte höra detta oljud. Det handlar inte om ett diskret litet pipande utan om modell brandlarm. Denna uppgift saknas också i de rapporter jag blev hänvisad till=inget belägg.
Samma sak med uppgiften om att man skulle bli nervös av larmen och att ngn dött med larm.
Jerker skrev:Nu har jag bara läst på i det här ämnet ett dygn, men är det inte samma fortfarande? De är fortfarande (2009) de absolut vanligaste iaf. Finns nyare med nya mätmetoder?
I de rapporter jag fick (som är underlaget till bannbullan enligt uppgift) talas det om "cardiorespiratory monitoring". Men som du själv skriver oavsett vilket larm som använts har det inte förekommit ngt dödsfall oavsett om underlaget är stort eller inte.
Jerker skrev:Det är ju det jag säger, det finns inga bra studier med direkt koppling till SIDS, att barnet dör. Ja den missar 70% av andningssvårigheterna, och andningssvårigheter i sig är nu ganska klart kopplade till SIDS. Dessutom ingen påverkan på incidensen. Så ja, om det lutar åt något håll så är det åt att de inte hjälper.
Hur vet man att den missar 70% av andningssvårigheterna? Hur mätte man det? Då kanske det är en sån apparat vi ska ha istället? :) Vi säger samma sak du och jag, vi kommer fram till att apparaten inte hjälper mot andningssvårigheter och incidensen. Det har inte AW ngnsin sagt heller.
Jerker skrev:"Det är väl känt att dessa små kan ha apneer som inte är farliga, men här larmar de ändå. Larmet känner ju inte av om det är ett ofarligt eller farligt uppehåll."
- Är inte det oerhört stressande för föräldrarna, och barnet i förlängningen? Spec om larmet nu inte fungerar så känns det ju lite onödigt.
Nej! :) Det är ju inte det enligt forumets beprövade erfarenhet. :) Inte heller enligt några studier.

Det fanns ngn studie i luntan med "riskbarn" där man använt dessa andra sjukhuslarm i hemmiljö. Där fanns en viss andel som var nervösa. Kommer dock inte ihåg hur många och jag orkar tyvärr inte läsa igenom alla rapporter en gång till. Har man ett för tidigt fött barn där det uppstått komplikationer eller barn med hjärtfel etc så är ju läget ett annat för föräldrarna och man är säkert mer nervös över lag vare sig barnet sover eller är vaket. Men det är bara min lilla teori.
Jerker skrev:För det första så verkar det som att larmet larmar för sent, vilket gör att processen är mycket svår att stoppa, och för att stoppa det hela så behövs annan utrustning som ex syrgas. Därför används de på sjukhusen, på riskpatienter, trots att de inte har så stark bevisbörda.
Men trots allt används de och hjälper till att upptäcka längre andningsuppehåll. Samma sak hemma. Man har en chans man inte skulle haft utan larmet. Utan det skulle man t ex upptäckt händelsen på morgonen när man försökte väcka barnet.

Jerker skrev:Förekomsten är bara 0.25 på 1000, så att något av de 1000 barnen här skulle få SIDS är en på fyra. Dessutom tror jag oddsen eg är ännu lägre för just de, eftersom de föräldrarna nog har koll på andra riskfaktorer.
Så just här inne är riskfaktorerna lägre trots magläget? :) Fortfarande är poängen. Stort forskningsunderlag finnes! Det är dessutom långt fler än min kraftiga överslagsräkning. Den rumänska studien innefattade 8000 barn med larm om jag kommer ihåg rätt? Inte heller ngn liten studie.
Jerker skrev:"Oavsett sovställning. Det finns ett exempel på hur larmet HAR räddat ett barn i en studie från Rumänien tror jag det var. (Läs hela tråden där finns den)"
- Mycket svårt att dra några slutsatser från.
Se ovan+ kanske är det det? Jag tycker det är en mkt bra början.

Dessutom. Att ngn framhärdar med magläget i sig är inte alls konstigt. Där min vän har du studier och omfattande sådana för maglägets oöverträfflighet. Utvecklingsmässigt för barnet och sömnbefrämjande.

Jag citerar också bara för att det annars blir svårt att hålla reda på allt inte för att det är roligt :)

Ha det bra! Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej!
Jag är en varm förespråkare för magläget, just för att jag är övertygad om dess fördelar när det gäller utveckling och sömn. Dock har jag aldrig läst någon forskning om ämnet.
Nimrah skrev:Att ngn framhärdar med magläget i sig är inte alls konstigt. Där min vän har du studier och omfattande sådana för maglägets oöverträfflighet. Utvecklingsmässigt för barnet och sömnbefrämjande.
Har du några exempel på sådana studier? Länkar kanske till och med? Jag skulle gärna vilja läsa och har försökt hitta information genom att söka, men då jag inte ens vet hur man uttrycker "magläge" på engelska så blir det lite svårt... Om inte länkar, så kanske du kan tipsa om sökord?
Kram Cyan
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej cyan!
Nu har jag få direkta länkar men här är en t ex:

http://pediatrics.aappublications.org/c ... 102/5/1135

Du måste tyvärr betala för att kunna läsa hela artikeln, men utdraget kan du läsa och bestämma sedan om du vill ladda ner hela. Om du söker på sådana ställen som PubMed hittar du massor med länkar till andra artiklar också. Sedan antar jag att t ex Domaninstitutet har en hel del info, liksom neurologiska tidskrifter.

Det här är ett sammandrag en privatperson skrivit på ett amerikanskt forum från denna artikel:
Here are the numbers
For babies that sleep on their stomachs:
4 weeks old=19.7 hours
8 weeks old=15.0 hours
For babies that sleep on their backs:
4 weeks old=15.3 hours
8 weeks old =14.5 hours
Source: “Effects of Sleep Position on Infant Motor Development” by Davis, Moon, Sachs, and Ottolini.

Back sleep is associated with social skills delays at 6 months, motor skills delays at 6 months, deformational plagiocephaly (flat head syndrome), torticollis (tightening of neck muscles), decreased sleep duration, increase sleep awakenings, increase episodes of sleep apnea (lack of oxygen), shoulder retraction, and temperomandibular jaw disorder.
Stomach sleep has none of those negative effects and also helps prevent hip subluxation, increases sleep duration by 8% to 16%, decreases awakenings by 40%, decreases infant screaming episodes, and lessens colic.

The SIDS prevention "Back to Sleep" campaign statistics are misleading, overstated, and not even applicable to 99% of babies. Before 1993 over 70% of American babies slept on their stomachs, 13% slept on their backs, and the rest slept on their sides. Since 1993 there has been a 500% increase in plagiocephaly as well as a huge increase in developmental delays and disorders. If a parent decides to put their infant to sleep on their stomach they should watch them first or have the baby sleep on it's own stomach on the parents chest to see that the infant is ok.
Men som sagt ALL forskning måste ju granskas kritiskt så det behövs många studier om man verkligen ska kunna BEVISA ngnting. Men, med eller utan forskning så säger jag som du eftersom min egen erfarenhet visar samma sak. Med mitt barn och barn i omgivningen.

(Magläge/ryggläge*= prone position/ supine position)

Intressant att just sömnapnee ökade vid ryggläge!!! De studier jag läst om detta verkar dock komma fram till att så småningom har de fantastiska små bäbisarna motoriskt kommit ifatt magsovarna. Jag själv tror dock att det är mer djupgående än så här och att skulle de kolla hjärntillväxt, förekomst av adhd, inlärningssvårigheter osv skulle skillnaden bestå. Detta med tanke på vad t ex Domaninstitutet har kunskap om...

Kram/Nimrah
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Och förresten såg jag för ett tag sedan en studie där man såg att barnen själva föredrog magläge. "Preferred sleep position and gross motor achievement in early infancy". Väldigt gulligt tycker jag. Jag ser framför mig alla dessa bäbisar som kämpar för att komma till magläge :) . Precis som min egen bäbis innan hans dumma mamma fattade hur man ska sova. :oops: !
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag diggar också magläget. För mig är det uppenbart att magläget måste vara menat som sovläge om man just ser på barnen. Ofta ser jag spädisar glida förbi i sina vagnar, på rygg och de små armarna fladdrande. De gjorde även min son och jag undrade varför. Jag tänkte att det måste vara svårt att sova om kroppen inte får ro. Det såg FEL ut. Men det skulle jag inte bry mig om enligt BVC och omgivning. Sedan var jag på en BVC träff och där låg alla spädisar i sina liggvagnar och fladdrade med armarna. Ingen reagerade. Jag tyckte väl att det var skönt ngnstans att det inte bara var min son som gjorde så och att jag bara fick vänja mig. Men faktum kvarstod. Även om barnet inte skrek eller grät så sov han inte. Bara stirrade. Jag vågade inte göra ngt som ansågs fel av läkare mm. Hade inte styrkan att tro på mig själv. Jag var förbytt i och med min förlossning. Jag hade glömt alla ggr som jag insett att läkare också är människor och inte allvetande orakel. Men efter att jag läst AWs texter fick jag tillbaka mitt stryka att kunna tänka igenom, vad är bra, vad är mindre bra och varför. Nu är det som sagt självklart för mig att de små ska läggas på mage. Kroppen blir still och barnet kan somna. Sover gotti gotti OCH kan fortsätta att sova gotti gotti. :sleep:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Cyan

Inlägg av Cyan »

Tack för svar!
Jag lyckades faktiskt hitta något idag, för jag kom på att sätta samma följande ord:
sleep infant consequences

Då fann jag exempelvis denna wikipediaartikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Back_to_Sleep

Den berättar om "Back to sleep" som den amerikanska kampanjen för ryggläge kallades. Där står vad den innebär och vad den fick för konsekvenser. Massor med referenser!

För mig handlar det om att göra det bästa för mitt barn. Man utsätter dagligen sitt barn för risker, även om man gör vad man kan för att minimera genom barnsäkring osv. Skulle man inte ta några risker skulle de varken få lov att röra sig, äta eller sova.
Risken för PSD är väldigt, väldigt liten från början. Att undvika den risken genom att låta barnet sova på rygg trots att man vet att det ger en massa negativa konsekvenser tycker jag är fel väg att gå. Jag slutar inte att ge mitt barn mat, bara för att det finns en risk att barnet sätter i halsen och kvävs. Jag försämrar inte mitt barns sömn, bara för att det finns en risk att barnet inte vaknar. Andningslarm har jag, men även om det inte fanns skulle jag lägga mitt barn på mage. Jag skulle ta den risken för barnets skull.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ett litet tillägg till Jerker som jag hoppas finns kvar och att allt går bra med kurandet! :)

Det här är från babysenses svenska hemsida. De har Sveriges mest sålda larm och har i världen sålt några hundratusen larm:
BABYSENSE har funnits sedan 1996 och används och säljs i 19 länder runt om i världen. BABYSENSE II har funnits i Sverige sedan 2002. I bland annat Australien, som har en högre frekvens av plötslig spädbarnsdöd, har många föräldrar kontaktat tillverkaren för att dela med sig av sina upplevelser då BABYSENSE räddat livet på deras barn. I Sverige har detta hänt vid två tillfällen då barnen drabbats av andningsuppehåll och BABYSENSE larmat. Föräldrarna kunde i och med användning av BABYSENSE II rädda livet på sina barn.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"