Standardmodellen utanför huset...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Re: Mat o vagn

Inlägg av ElinN »

hej
Härligt med god nattsömn! :sleep: :thumbsup:

Jo, många små har ju lite svårt för komjölk till en början. Ersättning och industrivälling innehåller inte ren komjölk utan mycket mindre protein än vanlig mjölk. En mjukstart för magen så att säga.
www.skane.se/templates/page.aspx?id=181336 skrev: Modern modersmjölkersättning är en utmärkt ersättning när bröstmjölken sinar. Det är däremot inte komjölken. Den innehåller tre gånger för stora mängder proteiner och har hög salthalt vilket kan var tufft för det späda barnets njurar. Dessutom innehåller den inget järn, vilket kan leda till järnbrist.
Sempers magdroppar med snälla mjölksyrebakterier är toppen för lilla magen -rekommenders varmt! Finns på apoteket. Majsvälling är också snällt mot magen, men den kan vara lite stoppande för vissa barn.

Det går att lära magsovare att sova på rygg i vagn. Risken finns dock att skarvarna gör sig påminda... :roll: För oss funkade ryggsov i vagn på kortlurar när Lilla E var liten och först nu, vid närmare 1,5 år funkar det även på långlur vid behov. Personligen tycker jag Buggaboo verkar ytterst obekväm att sova i :D men den ska ju vara ergonomisk för bebisryggen sägs det! :o :D Och attityden är som vanligt A och O!

:thumbsup: :heart:
SarahWard

6 månader + schemafråga

Inlägg av SarahWard »

Hej på Er.

Tiden rusar iväg o Wille är nu 6 månader precis...
Allt flyter på bra och i slutändan blev det schemainspiration från SHNboken
där Emmas schema stämde bäst överens med Wille. En morgontrött kille där det lossna rejält då vi införde 4 lurar.. Inte riktigt enligt mitt önskemål, men men.. Dessutom vaknar han alltid kring 06:30 o det kändes som att det var lika bra att köra igång morgon med en tidig morgonlur.. Ganska skönt att få krypa ner igen även för Willes mamma :lol:

Nu har jag lite funderingar på hur jag ska gå vidare framöver :roll: :?:

Willes schema per idag:

Natt 19-06:30 11,5 h

06:30 Välling
07:30-08:15 sova 45 min
08:15-09:45 med Gröt kl 08:30
09:45-10:30 sova 45 min ofta promix i sittvagn
10:30-13:00 med lunch kl 12:00
13:00-14:30 sova 1,5 h funkar ej ännu i sittvagn
14:30-16:30 mellis kl 15:00. Fruktyoughurt
16:30-16:50 sova 20 min ofta promix i sittvagn
17:00-19:00 Gröt kring 17-17:30 & nattslurk 18:30
bad o skratt med mys

Tack o Godnatt kring 19:00

Detta ger 14 h 50 min

Har ni några förslag på hur man går vidare med detta schema, har liksom fastnat lite men tycker upplägget är bra för framtiden då jag kommer ha med Wille på jobbet efter lunch i höst o sen inför dagis då han endast kommer få förmiddagar passar det utmärkt med lunchlur efter lunchen.
Förstod i SHN att sista luren plockas först o andra FMluren sen... flyttar man fram den första luren lite då??? Sen framåt 1 år kommer ju första luren med falla bort med....

Tacksam för era kloka råd...

Ang resandet så har jag införskaffat en babytravel som ngn klok kvinna på detta forum skrev om. Wille stod i lördags i en mörk trappuppgång o sov sig igenom en trevlig middag o tog sedan nattbussen hem i allt stök men sov sig igenom det med..DE andra bebbarna var med fram till midnatt o jag ville bara natta alla men slappna av o njöt av att min bebbe sov.. Men då var det magläge hela tiden.. Sittvagn är ännu svårt men rullar man lite så brukar han somna om..

Trevlig långhelg alla härliga mammor... :lol:

//Sarah
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
SarahWard

Inlägg av SarahWard »

Glömde.... om han inte orkar fram till läggning när EMluren tas bort.. Är det då man ska ge en 5minutare på EM för lite energi???? Det är ju trots allt 4,5 h som han ska klara om cirkus en månad....
S
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

Jag tycker inte att du behöver ha bråttom med att ta bort em-luren. Många behåller den till efter 8-månångesten, medan en del behöver längre morgonlur och därför tar bort den vid 7 mån. Man får känna av vad som passar ens egen bebis! Däremot tycker jag att du kan slå ihop de båda morgonlurarna till en och korta ned den lite när han blir 7 mån.

Ang sittvagn (bakåtvänd, va, han är lite liten för framåtvänt än!) så har jag ofta förlagt kortpass till vagnen, men långpass får man hemma i sängen. Eller i resesäng om man är ute och flänger. Så att man kan sova på mage. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SarahWard

FRågor inför 8månadersångsten

Inlägg av SarahWard »

Hej o tack för svar Chokladkaninen :P

Det blev lite struligt då vi var hos min mamma då läggningen plötsligt tog alldeles för lång tid o en del uppvak. Men på hemmaplan tog jag beslutet att köra en 45-1,5-20 på dagslurar med 12 timmarnatt o vips så satt det igen.
Gillade inte 45 min på EM o lägga sig kl 19.30 utan 20 min o lägga sig 19 :P

Så nu kör vi på detta under sommaren. :lol:

Dock vill jag vara lite förberedd på 8månadersångesten som lyckas infalla mitt i semester o sommar :evil: Inte för jag tar ut ngt i förskott men vill bemöta den med lugn då vi om två veckor flyttar ner till farfar i Italien för sommaren :P

Den 6månaders charmör man har nu får man inte nog av och jag hoppas även de får ta del av honom... Men har ni några tips, några ess i skjortärmen nu när vi byter miljö mitt i allt... :?:

Sen är det så illa att flygresan bär iväg på tidig morgon inget som går att påverka.. Så det innebär tidigare morgon än vanligt :x Någon som har varit med om det :?: eller har lite kreativa förslag. :?: :roll:

Annars är en större sittvagn med fullt liggläge inköpt på Blocket'( Teutonia Timmy som ngn på forumet tipsade om :lol: ) samt en massa aluminumfolie inhandlat för mörkläggning, vilken kanonkvinna som tipsade om det :lol:

Tog även del av tips på favolänkarna när det nu stånkas en del inför krypning o än en gång höjer jag Anna till skyarna för hennes otroliga kunskap. Testade hennes tips på att ligga bredvid i minst 10 o fick höra den berömda sucken.. Inte ett klagomål sen dess.. Idag har vi rensat ogräs på samma höjd o jag försöker få honom att känna sig involved i mitt göra.. Både mor o son har varit griniga de senaste veckorna då vi inte riktigt ar överens med ngt, men efter en titt på forumet o i min bibel så tog jag tag i saken o nu är vi mer än nöjda o njuter till´fullo av varandra.. Nu är det dags för pappa att ta över, men först blir det rutinkurs för honom... :lol:
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
MariaJ

Re: FRågor inför 8månadersångsten

Inlägg av MariaJ »

SarahWard skrev: Testade hennes tips på att ligga bredvid i minst 10 o fick höra den berömda sucken.. Inte ett klagomål sen dess..
Vadå vadå vadå? Vilket tips? Min dotter kryper omkring i sängen när hon ska sova, var det ett tips om det?

Vi har börjat nosa på 8-månadersångesten och kommer att checka denna tråden och se om du får några bra tips!

Lycka till!

/Maria
Dotter född 2009-09-29, SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Du verkar ha en massa insikt och klokt BB-tänkande :heart: lita på den känslan!

Jag har själv inte funderat så mycket runt 8-månadersångesten. Haft lite mer förståelse på dagarna, för att liten kanske vill vara med mamma men samtidigt AKTIVERAT oss hemma för att det skall bli så liten gnälltid som möjligt. Allt kan man vara med på. Tömma diskmaskinen, sitta på diskbänken och äta på en morot (eller disktrasa :lol: 8) om man står ut! ) medan mamma lagar mat. Känna på maskar och jord, cykla och slänga sopor. Allt kan man göra tillsammans! Då hinner man inte ångesta så mycket liksom :D Läs om 8-månadersångesten i BB och fundera inte så mycket mer på det tycker jag :wink: Välden skall så kvar på samma sätt innan som efter så att säga :wink:

En liten tidig morgon sådär mitt i allt, det fixar en säker sovare som ingenting! En gång ingen gång!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
SarahWard

Inlägg av SarahWard »

Hej Maria,

Det var dessa tips jag läste :lol: dock inget för sänggående, men detta kanske hjälper.. Hittade detta under favorittrådarna :P

Två tips - nu är ju Vällingson anställd, så han får helt enkelt foga sig efter villkoren på arbetsplatsen OCH konfronteras med utmaningar:

Arbetsledaren (tf chef) kan helt sonika lägga sig platt på golvet (jag utgår från att någon chic polska sköter städningen) och ligga där. På rygg, med armarna i kors över bröstet, fånigt tittandes i taket och görandes platt intet. Och ligga där, och ligga där.

Vad gör Vällingson då

Arbetledaren kan högt babblandes vara kolossalt sysselsatt med att putsa ljudligt omtalade fläckar (polskan har fuskat) och gnugga och gno och hitta det ena (ljudligt omtalade) eländet efter det andra som måste tas itu med NU, varvid Vällingsons närvaro är såväl obeaktad som ointressant i sammanhanget.

Vad gör Vällingson då Möjligen ger han ur sig den berömda Sucken. Och tar itu med skrivbordet som svämmar över av bestick etc.

Och inser, möjligen och förhoppningsvis, sina bristande kvalifikationer, som han beklagar inom sig medan han inväntar Arbetsledarens äntliga och slutliga vilopaus efter ytterligt krävande, välförrättat värv, då han möjligen kan få komma till tals ett vilsamt ögonblick, kring en fullkornsskorpa eller två, gemensamt mediterandes över tillvarons allmänna jäklighet :-&

Båda dessa arbetsträningskurser bör få ta sina modiga tio minuter i anspråk minst. Per gång
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
SarahWard

Halvtimme tidigare

Inlägg av SarahWard »

Hej hopp :lol:

Ang tidigt uppvak i samband med resa :?: :roll:

Ska man hålla schemat som vanligt den dagen o köra på som vanligt eller tidigarelägga lite :?:

Läste om att man kan lägga upp till en halvtimme tidigare när dagslurar krånglar o tidiga uppvak i vargatimman spökar...

Nappen är bortkurad, skäms på mig som inte tagit bort den tidigare :oops:

Här frågas det en del nu då 8månadersångesten är här, kom som ett brev på posten samt att tänderna ploppar ut..

Det dammsugs hej vilt här hemma nu.. Tvättas o stökas..Allt för att hålla mig borta o inte störa i onödan...

Må gott i solen o skulle vara så tacksam om ngn hade tid att svara på schemat för resdagen...

/S
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
Elle

Inlägg av Elle »

Halloj :D

Hur menar du? Vi har alltid sett resdag som just en resdag och hållit mattiderna men varit beredda på att dagslurar inte alltid blir lika långa som hemma. Då snickrar vi ihop dagen så gott det går genom att ex lägga tidigare till en lur, stoppa in en extra 20-minutare eller/och lägga tidigare till natten. Men det allra viktigaste är att ni håller er LUGNA, då löser sig det mesta. Redan nästa dag är ni på banan igen med schemat. Vi stoppar alltid med rullar med svarta sopsäckar och tejp så vi kan mörklägga ordentligt.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars får du tjoa igen! Trevlig resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SarahWard

Inlägg av SarahWard »

Tack Elle för kloka :D.... Det frågas lite på kvällskvisten så jag blev plötsligt lite osäker :oops: men har nu plöjt SHN o hittade även din tråd om tidigt uppvak o dagslurskrågel vid 8 månaders.. Men måste fråga. Kan man alltså lägga en halvtimme innan när dagslurar krånglat.. Ibland blir det inte 1,5 h på lunchlur o han sover sen 20 min på Em som vanligt samma tid. Ska jag då ta för vana att lägga tidigare på kvällen?? Jag var ju tvungen att köra lite minikur när jag stal nappen vilket jag fortfarande inte förstår att jag tog bort tidigare.. Sov 12 timmar igår natt men de flesta kvällar de senaste veckorna vaknar han en eller två ggr o jag har ju aldrig ramsat förr men den verkar ha satt sig så även Mozart.. Kör påminnelse o bekr i ett o sen musik.. Sen inget mer.. Tänker jag rätt då. Eller ska jag bekr när jag behövt ingripa. Vissa kvällar klarar han uppvak själv med gnäll men jag avvaktar alltid. Förstod dock efter mkt läsning här på forumet att man ska ingripa direkt när det frågas vid 8 månadersångest. Förstår att det beror sig på men han verkar ha fastnat i att skrika 2-3 timmar efter läggning varje kväll. Tips mottages gärna. Tack än en gång.
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje!

Om det är så att han är supertrött pga. för lite sömn på dagen så kan du absolut lägga 30min tidigare på kvällen!

Skulle det däremot bli mer en regel än undantag så skulle jag kolla igenom schemat och fundera lite om det gick att skjuta ngn lur fram eller bak, justera helt enkelt.

Ang. ramsan så tycker jag att du tänker rätt. Så har alltid jag gjort här hemma i "livet efter kuren".
Det med att alltid ingripa under 8-mån's ångesten låter jag vara osagt då jag själv alltid ingriper när jag ingripa behöver, annars låter jag bli. Sen är det helt klart möjligt att ingripanden ÄR fler under 8-mån's ångesten.

:)
SarahWard

Inlägg av SarahWard »

:lol: :lol:

Tack snälla då vet jag att jag inte är ute o cyklar..

Kram
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
SarahWard

Lite förvirrat efter sjukdom

Inlägg av SarahWard »

Hej på er.

Tiden rusar iväg och Wille är nu snart 11 månader :lol:

Allt flyter på bra men vi fick dock ett litet bakslag här för ca 3 veckor sedan
då Wille blev sjuk för första gången i sitt liv.. Han drabbades av en rejäl magsjuka... Tack o lov för forumet.. Läste flitigt o fick en massa bra tips så att jag kunde ta hand om min arma parvel.
Han har gått ner en del och min lilla sparris är nu rangelsparris men har fått tillbaka aptiten. Dock är jag lite oense med BVC som nu tycker att han ska matas var och varannan timme. Att han får för tok för lite mat vid få tillfällen samt att han ska ha två mål lagad mat per dag + några mellanmål. Men då jag vet att det bara blir en massa kastande med mat och okoncentration när min son inte är hungrig kör jag på följande:

07:00 Välling + ev lite smörgåsfrulle med mig
11:00 Rejäl portion Gröt med smörgås+dryck
14:30 Mellis i form av smörgås/fruktpuré
17:30 Mat+småplock
19:00 Välling.

Ger jag lagad mat vid lunch o vällinggröt till mellis är han inte sugen på middag alls.
Då vänder han demostrativt bort ansiktet.

Tycker ni att detta är för lite?? Han har sedan sjukdomen ätit en flaska välling kring 22-tiden o sedan sovit resten av natten. Vi förstod att det vasr hunger han vaknade av eftersom han nu länge varit en säker sovare.. Men jag vet att det är en dum vanesak...

Blir bara lite vilsen när BVC sa till mig att han får för lite mat...

Ang sovandet..
Han sover nu endast en kort lur på förmiddagen, mellan 5-20 min och sedan 1,5 h från 13-framåt.

Har ni lite råd o tankar får ni gärna hjälpa till... :roll:

Tack Sarah o Wille
Mamma till 2 små killar
William 20091111
Jacob 20120105
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sarah! :D

Inte kul med magsjuka! :cry: Stackars liten.

Jag har ingen sparris så jag kanske inte är den bästa för att svara på matfrågan egentligen. :? Men min lillkille hade magsjuka förra julen, då han var ca 14 mån gammal. Och när han hade kvicknat till från den åt han som en häst :shock: i minst 2-3 veckor. Det var som att han måste ta igen all mat han missat! :wink:

Så jag tycker att du ska testa att ösa på med mat! :D Kanske är han hungrigare än vanligt och äter massor just nu? Mattiderna tycker jag dock är perfekta, behåll dem för allt i världen! :thumbsup: Och vällingflaskan vid 22 år det bara att ta bort, när du i ditt hjärta känner att han får tillräckligt med mat på dagen. Se på det som (och ladda för :lol:) en minikur om du vill, men förmodligen är det bara att låta bli att väcka. :D

Dessutom, strax före 12 mån har båda mina barn tröttnat på mos (eller kanske var det jag och maken som tröttnade på att laga mos, och framförallt på att torka mos som de små Kan Självarna kletade överallt :mrgreen:) så då har vi smidigt flutit över på att ge dem det vi själva äter. Då blir det välling (sedermera havregrynsgröt :wink:) till frukost, lagad mat till lunch, macka/gröt/välling/frukt till mellis, mer lagad mat till middag och välling igen till kvällsslurk. Testa! :D

PS När man blir nästan ett år kan man ju få efterrätt också.....O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"