Uppföljning från Gastsjön 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
strömming

Inlägg av strömming »

Framsteg framsteg! Sov till 6.15 i morse innan böket började! :D Tystnade på ramsa men började ganska snart igen. Vd 6.30 blev han riktigt arg och jag la tillrätta, gav buff x4 (oj vad han gillar... slutade med det) kort solfjöder, bort med ramsa. ÄNNU ARGARE. Fick vara arg ett tag. Bröt med buff x4 - han älskade det och grymtade nöjt. Jag gjorde glad morgon 6.48 eller nått sånt.

Morgonen var go och glad till 8.30 lagom när vi skulle ut kom tröttheten men då tog jag alternativ nr 4 - han fick 5 minuter i vagnen (somnade i stort sett när jag satte honom där) syrran och jag stod i en rondell och kollade färger på alla bilar som förbi. Sedan upp med R, promenad mot dagis, hälsa på alla barnnyfikna dagisbarn. Promenad hem - inte i vagnen utan jag bar för att det skulle bli roligare. La honom 9.10, tyst direkt men börjar fråga efter några minuter men han hanterar det bra och somnar efter bara några minuter till.

Jag tror jag börjar komma ut på andra sidan zombiestadiet nu :D
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Skriver lite snabbt...

Jag har haft buksmärtor i över 2 dagar. Gick till KK som sa att jag troligen har infektion i livmodern. :( Inga prover som styrkte det och ingen feber men överläkaren sa att vi får gå på smärtan så jag ska äta antibiotika i en vecka och då kan jag inte amma lilla Ms S. Fabian är iväg och ska låna ammningspump på BB så jag kan hålla igång. Är såklart orolig att detta kommer att störa det fina arbetet nu och även om jag vet att hon äter bra tar hon inte flaskan så super som man skulle önska. Har ni tips/råd? Tänkte pumpa ut lite innan jag börjar och frysa in så jag kan blanda med ersättning. Om jag nu ska ta ersättning. Eller välling?
Tänkte kanske börja på mat två ggr om dagen också. Hon gillar det verkligen! Vad tycker ni? Hon verkar väldigt hungrig så det kanske vore en idé?

Tacksam för snabbt stöd! Kram Linda
Mamma till Tova född 2002 och Stella 2010, kurad i Gastsjön juni 2010.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lindsey! :D

Jag var ju inte med i Gastsjön och har inte följt precis allt som har skrivits.... men vill du ha snabbt svar så! 8)

Om hon är fyra månader tycker jag att du ska bestämma 2 matmåltider (lunch + middag) och komplettera med ersättning där om det behövs, beroende på hur långt ni kommit i matintroduktionen. Sedan tycker jag att du ska ha "eftermiddagsfika" med ersättning, och frukost + kvällslurk på välling (ev blandad med bröstmjölk i början om du hinner/vill pumpa innan). Majsvälling är snällast mot liten mage, har jag för mig. :wink: Så kan du vara säker på att hon får i sig ordentligt med mat under pencillinperioden, och ändå rätt enkelt gå tillbaka till att del-amma (t ex frukost, eftermiddagsfika och/eller kvällsslurk) efteråt om produktionen håller igång. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
strömming

Inlägg av strömming »

Ojojoj vilken eftermiddag. Och då inte ojojoj i bra bemärkelse utan ojojoj som shit vad hände, var kommer alla frågor ifrån?

R skrek sig igenom hela eftermiddagsluren, 45 minuter i sträck. Ingen ramsa nådde fram, buffning gick ok men solfjäder fungerade inte alls. Som socker på det hela var syster arg när jag gick in till R och gallskrek utanför. Efter 45 min buffar jag lugn och tar upp honom. Han fortsätter att skrika så han skakar i flera minuter.

R har 39 graders feber, åt dåligt till lunch och efter långluren (som efter 90 minuter slutade med FRÅGOR i massor.

En ganska lång eftermiddag blev det här med sjuk R och en småkrasslig syster.

R fick i sig välling viod 18.30 och höll på att somna i min famn. Kan tro det jag. Pappa fick honom att skratta från tårna iallafall och han fick bumsa i säng 18.45. Tystnade fort men efter några minuter började han att fråga. Stora frågor igen. Ramsan gick hem efter 12 verser, han tystnar men böjar om. Efter 10 min går jag in lägger tillrätta, 4 omgångar buff får tyst honom, går med ramsa, stora frågor igen, ramsa, frågor, ramsa, frågor, ramsa. Pang det blir tyst.

Nu känner man sig lite mör. Hoppas på att alvedonen kickar in i R och låter honom sova. Syter har ögoninfektion och feber hon också. Dock ett trevligt avslut på dagen - Pappa, dagis, roligt! :D

Lindsey, vi gör precis som chokladkaninen skriver, ger välling morgon och kväll (blandad med ersättning) och så ersättning rakt av som tillägg efter lunch och middag samt ersättning efter långluren. R har kommit på det där med maten nu också så han får mat både vid 10 och 17 nu. Gillas mycket! :D Hoppas att du frisknar till fort! Kram!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

strömming, det kan inte vara öronen? Min förstfödde hade stora problem med öronen som liten, och fick alltid ont när han blev sjuk. Om du trycker på den där lilla "flärpen" vid ingången till örat så kan man se om det gör ont. En tanke bara :wink: . (Lägger du hans öron i blöt vid badet varje kväll? Jag har gjort det med alla mina tjejer och ingen av dem har nånsin haft en öroninflammation!).

Lindsey, vilket elände :( hoppas du blir bra fort! Håller f ö med chokladkaninen, ge henne två mål mat om dagen och toppa med ersättning. Ge välling/bröstmjölk morgon och kväll. Plus ett rejält grötmål! Hon kan äta, den lilla godingen :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Tack för råden!

Ammningspumpen fungerade dåligt så nu är Fabian och byter den. Hoppas på bättre lycka. Är lite knäckt över detta. Har himla ont och magen är svullen som en ballong. Inte kul. När lilla Ms S dricker välling är det mycket klagande. Hon gillar det men får problem med att hon behöver rapa och kräka upp lite. Så det är svårt att truga i mer. Jag börjar fundera på om det är havregrynsgröten som hon kastar i sig vid 17 som spökar. När hon väl kräker upp lite är det som kommer upp. Hmm. Om jag ska havregrynsgröt som mellis istället och mat kl 11 och 17?

Strömming och Polisa, hoppas att ni alla kryar på er å det raskaste!

Ikväll skulle jag gått ut för första gången på länge med några vänner och det är strålande sol. Buuu!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lindsey skrev: Om jag ska havregrynsgröt som mellis istället och mat kl 11 och 17?
:D Låter toppen!

Tycker synd om dig, hoppas verkligen du blir bra jättefort :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh du vackra Lindsey, det är tufft att pumpa och bara hälla ut det i slasken. Inte nog med att man inte mår bra utan man ska häva ut den värdefulla mjölken man producerar. Blä säger jag bara.

När Emil var, äsch jag kommer inte ihåg men tror han var nån månad eller två, så svullnade halva mitt ansikte upp och halsen och bu vad sjuk jag blev. Kunde inte andas, vilket är mycket praktiskt att kunna, och feber och tillråga på allt såg jag ut som en fotboll storlek jättestor i halva ansiktet. Samtidigt var Pappan i huvudstaden och jobbade, väldigt dålig timing kan man säga.

Antibiotika blev en del av lösningen på problemet och då fick Emil avstå bröstmjölken för att inte förstöra sin tandanlag. Jag pumpade, grät, hällde ut och grät en skvätt till. Emil fick äta ersättning ur flaskan och han var inte helt lycklig över situationen, för att mildra sitt elände höll han alltid en hand innanför min tröja för att åtminstone få känna på härligheten. :oops: Men tiden gick och vips kunde vi återinföra bröstmjölken, vilken var en lättnat för alla inblandade.

Så det går över, ni tar er igenom det även om det är pestigt just nu.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
strömming

Inlägg av strömming »

Ska kolla öronen imorgon. När han var så otröstlig senast så kollade vi öronen på BVC men då ar det ingenting. Han ligger inte i blöt varje kväll med öronen men väl varannan. En liten balja med två barn i blir ibland lite för trångt för blötläggning, men å så kul det är att bada med storasyter!

Här ligger lugnet iallafall och snart ska jag nog sälla mig till skaran av sovandes familjemedlemmar. Jag sitter bara och längtar efter smågodis och sånt får man ju inte på en torsdag. Lika bra att sova då eller hur!
strömming

Inlägg av strömming »

Ett ytterligare strömmingspaminlägg :lol: natten gick verkligen över förväntan! Med den gårdagseftermiddagen kändes det som om natten kunde bli kaos. Men R sov till kl 3 då han bökade lite men somnade om. 05.18 är ett magiskt klockslag, då tittar jag på klockan varje morgon när R bbörjar böka. Så även i natt. Han klagade och fick sig en ramsa, lugnade sig snabbt somnade om! Sedan efter 20 minuter - samma sak. Efter 45 minuter samma sak och kl 7 fick jag väcka honom!

Han har fortfarande feber men idag "bara" 38.5. Var ilsk några minuter efter väckning men efter nästan en hel stor flaska välling så blev han på gott humör och lekte med en kallikåfisk så han garvade högt. Vid 8,45 började han krokna kunde jag se och höra så 8.50 fick han lägga sig, en liten klagan som slutade innan ramsan och sedan har jag hört honom prata lite av och till i några minuter. Prata, inte högt utan bara prata för sig själv där inne! Nu är det tyst sedan 10 minuter!
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Vad skönt att Mr R fick en bra natt!

Jag försökte pumpa mer igår men det var patetiskt lite som kom. Tänkte att jag väntar en natt och ser och så kan jag pumpa på morgonen istället. Men så i morse när jag vaknade var magen mycket bättre. Lite ont men inte alls som tidigare. :) Så jag avvaktar med att sätta in antibiotikan. Så himla skönt. Men tack för all pepp. Och jag ska ändå införa två mål mat om dagen. Det blir topp.

Lilla Ms S sover sin mitt på dagen lur. Känns som om hon kvalar in till en säker sovare nu. Ramsan sitter som en smäck.

Kram så länge!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

He Lindsey, snabbt inhopp från mig också, med tips och pepp:
Mjölken sinar inte på en vecka! Håll igång lite för att tömma brösten när de spänner, mjölken kommer att finnas kvar! OCh när hon börjar äta igenom ökar produktonen. Själv slutade jag amma (tyckte att det var klart), men ångrade mig två veckor senare och började igen! :shock:
Det skriver jag bara så att du inte känner att en veckas uppehåll behöver innebära stopp för amning. ALLS INTE.

Sen matledes, (det är ju mitt specialämne :wink:), ska jag glatt tipsa om milda, lågallergena alternativ till ersättning för en liten Ms S:

Bovetevälling, 2 flaskor
2 dl vatten
2-3 dl havremjölk
2 rågade matskedar bovetemjöl
En dutt kanel

Vispa ner mjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp, vispa under tiden, det klumpar sig lätt. Spä med havremjölk och sila eventuellt av om det klumpat sig.

Havregrynsgröten kan du variera med boveteflingor eller hirsflingor. 1 del gryn/flingor och 2-3 delar vatten. Koka 5 minuter, rör i lite kokosfett (kallpressat) eller rapsolja. Servera med frukt.

Bovete och hirs har en hygglig proteinhalt, mättar och bygger små barnakroppar starka.

KRYA PÅ DIG!!!!
KRAM
Ulrika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lindsey skrev:Lilla Ms S sover sin mitt på dagen lur. Känns som om hon kvalar in till en säker sovare nu. Ramsan sitter som en smäck.
\:D/ :heart: =D> Vackert, jag blir SÅÅÅ glad :D

Sen kan jag bara skriva under på det Ulrika säger: du sinar helt säkert inte, jag har också haft ångerveckor vad gäller amningen och den kom igång så fint, så fint trots många dagars uppehåll!

strömming, jag tror ni hade ett helt vanligt bakslag igår, och eftersom du svarade så fint på R:s frågor har ni kommit över puckeln! Hoppas barnen kryar på sig nu.

:heart:
strömming

Inlägg av strömming »

Ja vet ni vad, R har somnat utan problem på ALLA sina lurar idag. Det var som om han slappnade av när jag la honom i sängen och drog en suck och la ner huvudet :heart: Det jag tänkte när jag la honom på morgonens lur var, det är helt i sin ordninig att sova nu, du är trött och vill sova. PÅ lunchen hade han uppvak i 45 min skarven, det fixade han själv. Efter ytterligare 45 minuter vaknade han igen. Jobbade upp sig lite och fick en ramsa och sedan drog vi igång storstädning. Han somnade om och väcktes på utsatt tid (och då hade vi marginalkvartat på läggningen så han sov 2.15 )

Nu var han så trött igen så jag la honom 10 minuter innan och han bara la sig ner och småpratade några minuter och nu sover han igen.

Förhoppningsvis över puckeln nu som du skriver miar70!
strömming

Inlägg av strömming »

Hejja Ms S! Så härligt att hon svarade så snabbt och verkligen sover gott. Snart är vi också där! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"