Behöver lite "stöttning" i mitt beslut om att låta min lille 7 veckors bebis sova på mage eller ej...
Vi har även en dotter (som nu är 2,5år) som från 4-månaders ålder blev SHN-kurad och därmed också fick sova på mage med larm. Sedan dess har hon alltid sovit så gott så gott, och jag har rekommenderat SHN till många vänner som haft bebisar med sömnproblem.
Har nu fått en liten kille som snart är 7 veckor. Han har tills nu sovit på rygg med larm, och han är rätt nöjd med detta fast det knorras och stånkas en del innnan han kommer till ro. Men han är är en nöjd och lung liten bebis.
Även om jag vet att han kommer att sova allra bäst/ännu bättre om jag låter honom sova på mage, så vågar jag inte låta honom göra det då man från BVC redan första veckan får all skrämselpropaganda om PSD, och att bebisar absolut skall sova på rygg.
Behöver sådeles lite guidning och stöttning i vilken väg jag skall ta.
Vad är det egentligen som är så "farligt" med att låta dem sova på mage? Tycker inte riktigt att jag hittar någon bra förklaring på på detta men kanske någon här vet?
Är det någon särskild period under spädbarnstiden då risken för PSD ökar?
Hoppas att någon kan hjälpa mig att komma till ett beslut så jag inte behöver oroa mig för om han kommer att dö bara för att jag lägger honom på mage (jag har larm).
Hoppas på svar och tack för ett riktigt bra forum som många gånger "räddat" mig när jag varit villrådig.