Sova på mage?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmapirma

Sova på mage?

Inlägg av Irmapirma »

Hej!
Behöver lite "stöttning" i mitt beslut om att låta min lille 7 veckors bebis sova på mage eller ej... :?

Vi har även en dotter (som nu är 2,5år) som från 4-månaders ålder blev SHN-kurad och därmed också fick sova på mage med larm. Sedan dess har hon alltid sovit så gott så gott, och jag har rekommenderat SHN till många vänner som haft bebisar med sömnproblem.

Har nu fått en liten kille som snart är 7 veckor. Han har tills nu sovit på rygg med larm, och han är rätt nöjd med detta fast det knorras och stånkas en del innnan han kommer till ro. Men han är är en nöjd och lung liten bebis.

Även om jag vet att han kommer att sova allra bäst/ännu bättre om jag låter honom sova på mage, så vågar jag inte låta honom göra det då man från BVC redan första veckan får all skrämselpropaganda om PSD, och att bebisar absolut skall sova på rygg.

Behöver sådeles lite guidning och stöttning i vilken väg jag skall ta.
Vad är det egentligen som är så "farligt" med att låta dem sova på mage? Tycker inte riktigt att jag hittar någon bra förklaring på på detta men kanske någon här vet?

Är det någon särskild period under spädbarnstiden då risken för PSD ökar?

Hoppas att någon kan hjälpa mig att komma till ett beslut så jag inte behöver oroa mig för om han kommer att dö bara för att jag lägger honom på mage (jag har larm).

Hoppas på svar och tack för ett riktigt bra forum som många gånger "räddat" mig när jag varit villrådig. :heart:
Anna Karin - mamma till Irma född i augusti 2007 och Viggo född i februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skickar på dig en massa krönikor om magläget. Det är inte bara sömnen som blir bättre utan motoriken blir MYCKET bättre kan jag lova och därmed hjärnans utveckling.

Största risken för PSD inträffar mellan 2-4 mån för att sen avta efter ca 6 mån men det finns ett barn så gammalt som 1,5 år som dog i PSD i Australien.

Men jag känner ärligt talat inte till något barn som dött i PSD med andningslarm i alla fall.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -sanningen

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... kall-segra

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -professor

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage

osv... det finns massor på ämnet och många synpunkter, så läs fråga. Men ta beslutet! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen!
Tack för ditt svar och en massa bra läsning.
Lill-skrutten sover sedan igår kväll på mage med larm och han sov som en liten gris inatt :sleep: och vaknade efter 5 timmar - vilket är rekord!!

En kort fråga till: hur gör jag när jag har honom i vagnen på promenad? Hur kan då larmet känna skillnad på hans andning och skakningar av att vagnen rullar? Om du förstår vad jag menar...

Tack & kram.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

Ja, magläget är i sig sömnbefrämjande. Så är det bara, även om ungefär en fjärdedel av de små barnen - de nyfödda, vill säga - sover lika bra på rygg, på sida eller ståendes på huvudet i garderoben :mrgreen:

På promenad i vagnen brukar jag ha larmet med, och på, hela tiden. Var tredje minut stannar jag till och kollar att lilla lampan blinkar. Kan låta stressigt, men har man inget larm måste man ändå kolla var tredje minut att barnet andas... Man lär sig snabbt, det blir en vana, och en ganska betryggande sådan :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Irmapirma

Snart dags att sluta med nattamat

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen,
Lilleman har nu sovit på magen sedan jag skrev här sist och vi har följt SMs råd & rekomendationer med framgång. :D :D

Om en vecka blir han fyra månader och vi har redan börjat med BabySemp2 och gröt. Skall i dagarna även introducera lite annan mat.
Han sover verkligen jättebra. Hans natt börjar vid 19-tiden och han vaknar inte igen förrän vid 3-4 tiden för att äta igen. För att sedan somna om igen.

Hans nya schema kommer nu vara natt 19-07, 45-min lur på fm, 1,5h mitt på dagen och 45-min lur på em och så mat däremellan.
Jag SHN-kurade storasyster när hon var 4 månader och har bra koll på hur detta skall genomföras, men jag kommer ju inte behöva "kura" lillebror på samma sätt eftersom han redan är "intrimmad", men är då osäker på hur jag skall göra för att få bort nattmålet.

Om någon har några kloka idéer att dela med sig av så är jag väldigt tacksam!
Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Vad fint ni haft det med standardmodellen i ryggen, vilken glädje för både er vuxna och lilleman att få sova så gott om natten - bra jobbat :thumbsup:

Jag har gjort så att jag avvaktat och låtit mina barn sova över nattmålet själva, det "brukar" bli nånstans mellan tre och fem månader. Eftersom din gosse är ett sm-barn sen länge tror jag att han kommer att sova över nattmålet av egen kraft. Så mitt råd är att du väntar nån vecka och ser om han fixar det själv vilket jag tror att han gör! Men det är vad jag tycker, det :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Tack för ditt snabba svar. Jag håller med dig. Har lite is i magen och ser vad som händer, annars återkommer jag!
Är det någon tanke med att minska lite på mängden nattamat så att man successivt jobbar bort detta??
Hej så länge!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har erbjudit samma mängd mat till alla målen (2 dl) och tyckt det varit enklast så :wink: . Men jag är rätt bekväm av mig 8) så det beror kanske på det 8) ?!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

hej igen o tack för alla svar!

Några nya frågor som dykt upp:
1. skall jag börja ramsa när jag lägger honom? han somnar ju så fint men ramsan är kanske bra att införa ändå?

2. även om lilleman ännu inte sover igenom natten (utan äter vid 3-4 tiden) så undrar jag om vi ändå kan ha honom i eget rum? eller skall jag vänta tills dess att han sover hela natten?

3. har börjat ge gröt som ett av hans mål (på kvällen) samt lite annan smakis på fm dvs 2 mål med annat än flaska per dag. Detta har resulterat i att han inte är så intresserad av flaskan längre och spottar & fräser och är mest kinkig när han skall äta. har bytt till större napp så att det rinner på bättre men det verkar som om han inte tycker om det längre. kan det vara så? några bra tips?

Tack igen! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Se mina svar nedan. :D
Irmapirma skrev:hej igen o tack för alla svar!

Några nya frågor som dykt upp:
1. skall jag börja ramsa när jag lägger honom? han somnar ju så fint men ramsan är kanske bra att införa ändå?

Man kan ju börja med att "bekräftelse ramsa" tycker jag. Då går ramsan in bakvägen och finns där redo för användning. Läs på. :wink:

2. även om lilleman ännu inte sover igenom natten (utan äter vid 3-4 tiden) så undrar jag om vi ändå kan ha honom i eget rum? eller skall jag vänta tills dess att han sover hela natten?

Visst kan du ha eget rum, inget problem. Det är det många som har. Ställ din väckarklocka på typ 3.30 så missar du inte att mata om det känns viktigt för dig. Se till att det är KOLSVART i sovrummet. Tejpa upp aluminiumfolie eller sopsäckar så ni vet att det är mörkt där han sover.

3. har börjat ge gröt som ett av hans mål (på kvällen) samt lite annan smakis på fm dvs 2 mål med annat än flaska per dag. Detta har resulterat i att han inte är så intresserad av flaskan längre och spottar & fräser och är mest kinkig när han skall äta. har bytt till större napp så att det rinner på bättre men det verkar som om han inte tycker om det längre. kan det vara så? några bra tips?

Min son tog aldrig flaska så bra så vi fick gå över till mat och gröt. Gröt är nästan samma som välling så det kan man ersätta mycket med. All BM serverades i pipmugg. Men det säkraste sättet att få till flaskan är att ge när barnet är riktigt hungrigt och i bland kanske innan maten om man vill vara säker. Man kan säga att detta är en "attityd" fråga som med så mycket annat. Sen är det ju så att har man fått smak på maten så är ju mat himla poppis. :D

Tack igen! :heart:
Tack själv! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Halloj :D
Tack för all pepp & kloka ord. Forumet är min "bibel" och ni är alla ett fantastisk stöd. Även nu när allt flyter på bra, men när man ändå har lite frågor och känner sig lite osäker... :oops: :oops:

Vi testade faktiskt med eget rum i natt och det gick toppen. Jag testade också att inte mata under natten för att se vad det skulle få för reaktion. Fick lägga honom tillrätta ett par gånger men ingen större kris. Fick också vända tillbaka från rygg vid 5-tiden och vi gjorde morgon vid 06.30. Då åt han sin ersättning med god aptit och sover nu sin 1,5h som en klocka :-) Är så glad!
Är det fel av mig att gå in till honom som jag gjorde i natt?? Vill inte att han skall börja leva rövare alltför mycket så han väcker storasyster...
Skall börja med bekräftelseramsa så det kan sätta sig.

Ville bara rapportera våra framsteg :D :heart: kram :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Irma!

Vad roligt att det går så bra för er!

Gällande att gå in och hjälpa till magläge så är det en avvägning tycker jag.

Det är helt rätt att göra det när/om de ber om hjälp. Gör man det däremot för att _man själv_ tycker det ena med det tredje så riskerar man att 1. Undanta dem möjligheten att dels lära sig att somna om på rygg och dels att undanta dem möjligheten att lösa det själva och 2. Att inviga onödig trafikerande på nätterna.

-Så mitt tips är öva öva öva på vändningar under vakentid på dagarna :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"