Kurkurs i Gastsjön 2010 - Kackel

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Ååååh vilken fantastisk helg vi har haft! Vad många skratt, tårar, möten, aha-upplevelser, framsteg!

TACK kurmammor för att vi fick lära känna er och för förtroendet att ta hand om era juveler :heart: Vilka raringar! Jag ser fram emot att höra mer hur det går för er. Om ni vill så kan ni starta tråden själva genom att trycka "nytt ämne", döpa tråden till det ni vill och starta att skriva :D .

TACK kurkursarna för ert arbete, strålande jobbat! Tack även för alla underbara samtal, möten och skratt :lol: under nätterna. Det kommer jag att leva på länge!

TACK mina kurledarkollegor för ert fina handledande av kursarna! Och allt gott bröd och bakverk vi fått smaka =P~

TACK HÖNSMAMMA och hippo för ert planerande av mat och inköp. Vilka måltider vi har fått njuta av!

TACK SusanD för ett nära och bra samarbete. Tack för alla skratt du underbara människa, du saknas mig :heart: !

TACK mair70 för att du du med varm hand och lugn tog hand om kurmammor och bebisar under dagarna.

TACK bibban :heart: för allt "markarbete" och för tipspromenaden. Hälsa mamma att grytlapparna är sååå fina!

TACK Anna :heart: för att du ännu en gång öppnat upp Gastis :heart: för oss. För att du delar med dig av din kunskap, erfarenhet och kärlek för de små barnen. Jag är så faschinerad över att jag, trots att jag varit med fyra gånger på kurserna, lär mig nya saker hela tiden och får en rad aha-upplevelser.

Nu har jag gosat som en tok med mina juveler och mannen, underbart att återse ala tre. Jag har sovit en hel natt utan att röra mig ur fläcken :lol: :sleep: , var ganska slut när jag nuddade kudden igår.

Jag är så glad över att jag ännu en gång fått vara med om det fantastiska som en SHN-kurs för med de små barnen och deras ömma föräldrar!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
strömming

Inlägg av strömming »

Vilken bra natt för M, polisa! :D Det är så skönt att höra att de lyssnar! Jag hörde att R lyssnade p mig i morse för han tystnade på varje ramsa men började om sedan. Så vi hade en bra diskussion!

Skönt att vara hemma igen men jag hoppas att jag får återse Gastsjön någon gång! Maken till ställe på jorden får man leta efter! Tack Anna!!

Och vet ni, jag inser att jag räddar storasyster lite för mycket :oops: har nog en del att jobba på där också....
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
polisa

Zombiestadie? Femminutare? Justering? Peppning!

Inlägg av polisa »

Lille härlige R, skönt att höra att han fortsätter imponera och att du verkar fixa era dialoger jättebra!

Jag vet inte om jag gått in i zombiestadiet eller vad det är, men jag är så sjukt trött och borta i huvudet. La mig för att vila under MrM´s långvila 13-14.45. Somnade 13.30 och vaknar av något ljud i fjärran. Vet inte om MrM gnällt till och jag sen fortsatt drömma om skrik eller om han skrikit ett tag. Jag flyger upp som i trans, fram till hans dörr och börjar dagsramsa... på tredje eller fjärde sneglar jag på klockan och ser att hon är 14.32 och blir ambivalent och tänkter marginalkvart och lyssnar, hör att han är tyst (i vad jag tänker är en paus) och går in och väcker istället. Han rycker till och blir jätterädd och börjar storgråta... Han hade tydligen hunnit somna om??? Han fortsätter vara ledsen länge och det känns inte alls bra... Jag är fortfarande SÅ trött och blev själv väckt från djupsömn misstänker jag, så jag känner mig full och som om mitt huvud är ett bowlingklot.

MrM känns trött och grötstunden blir inte bra alls, hälften äter han ungefär innan han blir för trött och inte vill ha...

Har nu ringt hem pappan, så han kommer hem vid 17, så jag kan sova ett par-tre timmar innan det är dags för läggning, då jag måste vara med.

Tips? Peppning? Dels om hur jag gör med långvilan, ska jag ramsa om in i det sista där också eller när skall jag tänka att den skall justeras? Han har inte sovit mer än 1,5 och innan Gastsjön om han gjorde en lång så brukade den vara 1 och en kvart.

Sen, när kan jag lägga in en 5-minutare nu? Inser att den nog måste till då han redan känns trött och bara vill efter mamma hela tiden, klagar och är svårroad och när man själv är så trött så jag håller på att somna här sittande så är det svårt att vara så påhittig och energisk som behövs för att aktivera honom. (obs, middag 18.30 och läggning 20 är det som är kvar på dagens schema, info som kanske är bra för min fråga om femminutaren)

Ursäkta om inlägget verkar förvirrad, men det är precis som det är här nu...

Stor kram, mamma MrM.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Det är så himla bra att komma hem igen efter lyckad "semester"!
Vet ni vad? Jag har fått sååå mkt energi i Gastsjön!
och vansinnigt mkt skratt :lol: :lol: och massa mer erfarenhet!
Känner mig fortfarande som ett popcorn som ska poppa :lol.

Det regnar här i götet idag men det gör mig inget alls för jag har verkligen haft det alldeles underbart med alla nya vänner :heart:

Anna :heart: Tack att du delar med dig och öppnar ditt hjärta. Nu har jag träffat dig i verkliga livet och jag är sååå lycklig för det :heart:. Härliga varma människa!

Tack till alla er andra kurledare, bibban, mammor, barn och ni andra kursare. :heart: :heart:

:heart: mammahanna
(pappamatte....nubliven Hippo... hmm ja ...pust!)
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Liten_med_Mindre

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Full av nostalgi och beundran blir jag av att läsa om äventyren i Gastsjön. Beundran för er som vill hjälpa oss förvirrade föräldrar och barn! Och jag gläds med er föräldrar som får se era barn börja äta o sova som folk på så kort tid. Minns själv hur fantastiskt det var att skicka Bibban att köpa mer barnmat för den medtagna och väl tilltagna matransonen tog slut. :-D

Efteråt sov jag mycket och länge i flera månader...så ni mammor kanske inte ska räkna med att bli sånglärkor på en gång. ;-)

Nu önskar jag bara att jag hade ett Gastsjöbadrum att söva min ständigt pratandes och springande lilltjej i igen. :-) Eller någon som håller en bra i handen och leder en genom kommande trots och annat skoj. Men det får bli med ny modern datateknik vi löser de frågorna...
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära ni alla, som begått årets SHN-kurs i Gastsjön :lol: :heart: :lol:

Lite försenat (p g a oväntat sjukvårdsbesök - ingen fara :wink: ) vill jag tacka er alla och ge vad jag kan av summering av den Sova hela natten-kurs - och kur :wink: - som nu gått av stapeln :P 3- 7 juni (inte juli, haha, Susan D - vad mobbad du blev :roll: Men vi är fler som lider av Lightheimers :oops: )

TACK, ni kära små barn :heart:

:arrow: Unge herr R, 4 mån, en liten dröm till SM-Skräp som bara tacksamt tog för sig av den sköna fröjden att få sova i ICKE lugn och ro, dvs i ett kackalorum av wienermusik, dammsugning, "husljud" bevars (tack för att det blev så fint överallt :lol: ) och ramsande i alla tonarter, högt och ljudligt, ibland VÄLDIGT högt. Och ljudligt. Tyckte Mr R var toppen, liksom allt kacklande mellan en uppsjö damer som stundom inte kunde hålla sig för slkratt (och varför skulle de :?: ) och som diskuterade hej vilt det mesta. Mr R kunde möjligen uttrycka viss förvirring vid Tystnad. Förstår man :P Men sov som en gud. (Och fick sig ett hov :heart: )

:arrow: Unga fröken S, 5 mån, en SM-dröm hon också. Från läggningar på cirkus 4 tim gick hon raskt till 5 min, tackade så mycket och sov som en gris, med magen full av rejäla måltider (i stället för försiktiga små "smakisar") och lärde sig på nolltid - med lite lämplig aptit i bagaget - att glufsa mammas bröst, plastbefriat, om man säger. Vacker är hon, den lilla, smart - och lättad blev hon, alldeles uppenbarligen :wink: :lol:

:arrow: Unge herr L, 7 mån, en monseigneur som av någon anöledning (känd för många herrar) lärt sig slå dövörat till. ("Älskling, vill du skiljas? Varför sa du ingenting förrän det var försent :?: ) Fjärde och sista natten började han LYSSNA också på mamma :!: Jag föreslår att han öppnar kurs i den konsten. Nu kan han :lol: En förkrossande söt liten optimist. Nu blir det vargtimmen som ska begås så fint och ledas vägen genom. Mamma, you fix :wink: :lol:

:arrow: Unge herr M som i mohikan, 9 mån, oemotståndlig och mycket självständig, om man säger (till herr L:s lätta fasa - som Mr L INTE ska "räddas" ifrån - han ska bara bekräftas modell "Ingenting är farligt eller fel") hade sina magproblem, ojoj :shock: MEN somnade om på mammas ramsa - det kallar jag förtroende =D> "Jaha, säger du att allt är lugnt, så är det väl det, då..." Snark :sleep:

Det har gått strålande, alltsammans. Vilket inte betyder att saken är klar - uppföljningsveckan pågår nu, och det är under den de små barnen börjar sova sina tolvtimmarsn ätter (eller elva och en halv, vad man nu har schemalagt), trygga och lugna. Aptiten kommer, livsglädjen strålar, mamma blir zombie och går in i väggen (temporärt :!: ) och möjligen - ofta - blir lilla barnet sjukt i någon krämpa som kan ha legat latent och som barnet nu i tilltagande kraft får ork att ta hand om. Men allting vänder. Under uppföljningsveckan sker mirakel. De började ske här i Gastsjön, på tredje dagen redan. Rosor steg på de små kinderna. Inte hetsigt, febrigt knallröda utan ljuva, lugna, milda, välmående. Blicken klarnade. Ansiktsfärgen gick från blekvit till vackert barnarosa. Svaga, visserligen, men dock skuggor under ögonen, försvann. Styrkan i de små kropparna blev flagrant. Nu skulle det liggas på mage och arbetas :!: Och det gjordes det. Med den äran. Där börjar rörelsen FRAMÅT, som är människans - och hela mänsklighetens :idea: - absoluta imperativ :-({|= Där börjar också kommunikationen med världen, på riktigt, och med alla de fem sinnena.

De små barnen gjorde sina fantastiska genombrott. De fick smak på den goda, sammanhängande tolvtimmarsnatten, den små barn bara kan ta sig om de känner sig SÄKRA till liv och lem - och verkligen tar sig (på mätt mage) när deras ömma överlevnadsgaranter lyckats övertyga dem om att "vargen" (faran för livet) INTE kommer och tar dem. Kära kurmammor, ni gjorde ett famntastiskt arbete, inte minst i det ni lärt er att Sova hela natten-kuren alls inte bara är en fråga om teknik, verktyg, handgripliga metoder utan en fråga om just SÄKERHET. Med därav följande beytryggande Attityd av Självklarhet :wink: :lol: Pris och beröm åt er :-({|= Fortsätt nu arbetet lugnt och fint och skjut alla orosvargar, som - naturligt nog - hotar att sabotera allt vackert ni gjort och gör, som är i BARNETS intresse först och främst, och som är en gåva för livet - god sömn :P :lol: :P (Att man sedan får sova själv också, på kuppen - när man väl har fattat att man kan räkna med lugna nätter - gör inte saken sämre, om man säger. Det brukar ofta nog "göra" annat... Säger inte vad... :lol: )

:D Kära Diplomater =D> TACK för att ni kom. TACK för det vackra arbete ni gjorde. TACK för stoltheten när ni fick era välförtjänta diplom =D> Det var en ära för mig att få fylla i annas vackra diplom och förära er dem, kära Bluna, kära LenaKöhn, kära mammahanna, kära Mrs Green, kära Nya mamman, kära TinasDag. Jag vet att ni för arbetet vidare, vackert och tåligt och entusiastiskt, till hjälp för de små barnen som behöver det (och de är många). Ljuset strålade om er. Ljuset av välvilja, kunskap och engagemang - och av skicklighet :wink: :lol:

:D Kära Kurledare - SusanD, Elle, Miar70, Hönsmamma, /LO, TorsMamma - jag har inte ord. (Det hade ni :lol: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :lol: )

Det är bara att konstatera: utan er ingen kurs. Med er en alldeles strålande kurs. Här sprakade kunskap och värme och tvättäkta kärlek, till de små barnen och till alla som hade vägarna förbi, vilket vi hade :P Jag kan bara säga ett djupt känt TACK =D> :heart: =D>

Kom tillbaka, mina älskade darlings. Kom tillbaka till Gastsjön :heart: Jag är så imponerad att jag är stum. Av hänförelse och beundran :!: Och personlig tacksamhet, peståss. Detta har blivit en alldeles fantastisk liten institution. Varje år har vi sagt oss att just den här SHN-kuren var den bästa... Men det blir ju bara bättre och bättre :lol: :heart: :lol: Hur det nu är möjligt. Och det är det =D>

Kära alla. Även ni saknade: Ilindstrom, Susanne*, Jannika, Tessan, Sussi. Var vissa om att vi har tänkt på er och trott att ni ändå, trots allt, på något vis, skulle hänga där kring köksbordet eller ligga i något hörn för en kort nattlur med öronen på spänn. All min kärlek till er alla :heart:

:D TACK för suverän planering, TACK för suveränt genomförande av SHN-kursen. TACK för de små barnens goda sömn O:) :heart: :sleep:

Ett skriveri kommer att göras. Vi hade för första gången en journalist här (tro mig, jag har portat alla andra genom åren, jag behövde inte mer "kritik" om man säger [-( ) Publiceringen lär dröja lite, men bilder har tagtis så det står härliga till :lol: Sista natten kom jag på ett bevingat ord, om man säger :oops: som jag borde ha kommit på för länge sedan. För journalisten måste ju höra sig för om KRITIKEN :evil: Och jag vecklar in mig i en massa motkritik och tjafs, men det tänker jag sluta med nu. Här är mitt statement, en gång för alla:

:arrow: Jag gör inte det jag gör för att behaga etablissemanget. Jag gör det för att hjälpa de små barnen, och BARNENS kritik lyser med sin frånvaro :wink: :lol:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Och TACK, kära älskade Bibbsen :heart: Utan dig - platt intet.
Senast redigerad av annawahlgren den ons 09 jun 2010, 20:48, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev:Lite försenat (p g a oväntat sjukvårdsbesök - ingen fara :wink: )
:shock: Oj, hoppas allt är bra :heart:

Tack Anna för så fin sammanfattning, ingen kan som du!

Här kommer lite bilder, se och njut :D

:heart: http://www.sexbarnsmamma.se/16219818

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vacker sammanfattning, Anna!
Fina bilder, Mia!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:D Nej, ingen fara, gudskelov och tack. Vår käraste Bibbs är igång igen. Förtog sig möjligen :shock: Det är mycket arbete med det ena och det andra :roll:

:D Underbara bilder, Mia :heart: Och vi får väl se dina mästerverk också sedan, /LO :wink:

K'ärlek, kärlek!

O:) :heart: :sleep:

PS Elle och Nya mamman - era vackra anteckningsblock är på väg :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
strömming

Inlägg av strömming »

Vilken underbar sammanfattning Anna! Gissa om jag njuter av lugn kväll och vetskapen om att jag kommer att få sova i natt! :D

Härligt att se bilder miar70! Min kamera kom aldrig ur väskan så det är skoj att se era bilder!
:heart:
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Underbara foton!
Snälla, kan man beställa kopior...?
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Anna, mina bilder finns på Facebook. Be Bibban att du får titta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Bibban

Inlägg av Bibban »

:!: VIKTIGT MEDDELANDE :!:

Årets vinnare av tipsrundan =D> :
:heart: MAMMAHANNA & TORSMAMMA :heart:
:-({|= STORT GRATTIS!!!!
helamig

Inlägg av helamig »

Tack för fina bilder. Det ser såå härligt ut och Anna du är så vacker :oops: (får man säga så) Ni andra också förstås :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Anna!
Härligt att läsa sammanfattningen. Jag blir helt varm inombords.
Mia, vad fint att se bilderna!

Allt gott till er alla!

Massor av kramar, Linda :heart:
Mamma till Tova född 2002 och Stella 2010, kurad i Gastsjön juni 2010.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"