Sängurhoppare som inte slutar-frustrerad!!!

NlNA

Sängurhoppare som inte slutar-frustrerad!!!

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

Vår tös började för 3 veckor sedan hoppa ur spjälsängen och vi var förberedda på detta och jag visste hur vi skulle gå tillväga efter att ha läst i SHN-boken och här på forumet.

Men det är fortfarande en läggning på 45 min till 1 timme varje kväll :shock: och nu är jag nära ett "utbrott" :cry: .

Vi får inte bukt på detta och det slutar nästan varje kväll med en arg och ledsen tös och en väldigt frustrerad mamma :oops: .

En ny bebis är på gång om ca 2 veckor och jag vill verkligen få fason på detta innan dess :!:

Vi sitter på vakt utanför dörren (lämnar platsen ibland), ibland hinner vi in innan hon klättrar ur sängen och ibland fångar vi henne vid dörren.
Det tar ca 1-2 minuter varje gång hon har lagt sig, så är hon uppe igen. Vi försöker att undervika in- och ut-springandet så mycket som möjligt eftersom det tydligt känns som underhållning för henne när hon håller på så här. Hon får klättra i själv och lägga på sig filten och vid de gånger hon protesterar mot att klättra i själv, det är då vi går in i rummet och "visar". Annars så står vi kvar i dörröppningen och bara säger "gå och lägg dig" när det behövs.
Det känns som att hon bara vill ha in oss i rummet och jag vet inte riktigt längre hur vi ska göra :!:
Till slut är jag så irriterad att jag har lust att skita i allt :oops: :cry:

Dagsluren har vi ibland hoppat över eftersom hon inte alltid somnar och då kan hon få 5 eller 20 minuter till sena em istället. Hon verkar inte alltid ha behov av att sova på dagen och de gånger hon inte somnar försöker vi kompensera till nattläggningen.
Vila till dagen får hon däremot :wink: Hon är väldigt duktig på det själv. Tar sin snutte och gosedjur och drar fram madrassen i köket eller lägger sig i soffan när hon känner att hon behöver det :wink:.

"Nana färdigt" är ett standard-uttryck från henne på kvällen och vi svarar alla frågor och påstående med ramsan.
Kan inte komma på själv vad vi gör för fel, men är ganska säker på att denna fnurra borde vara över nu :roll:

Det jag inte provat än är att låta henne sitta på en stol i rummet om hon inte vill sova och vänta tills hon själv ber att få lägga sig. Eller ska hon då sitta utanför rummet i hallen, så att jag kan få vara upptagen med mitt :?:

Behöver verkligen hjälp med detta nu :!: :!:

Tack för att ni finns :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej NINA!

Ja du jag håller med om att sängurhoppare kan vara riktigt knepiga ibland. Jag brukar säga att det viktigaste är att barnet inte har något för sina urklättrarbravader. Man ska INTE ledsaga tillbaka, INTE lyfta i sängen, INTE lägga på täcket, INTE dutta på något sätt. Precis som du redan gör visar man bara med barsk uppsyn i dörren att hon ska tillbaka till sängen. Sedan en ramsa på det, men det kan räcka med en enda vers så man inte står och ramsar sig torr i munnen. Kan bli underhållning det med nämligen!

Det jag funderar på är om hon kan tycka att det är roligt att se om hon hinner ur eller inte? Du skrev att ibland så hinner ni stoppa henne på väg bort ur sängen, ibland hinner hon till dörren. Tänk om detta triggar henne? Tänk om du skulle köra en ny taktik, och bara finnas ganska nära dörren till hennes rum men upptagen med något annat. Om hon kommer ut är du fullständigt ointresserad av det faktum att hon hunnit ut. Du bara visar med handen och blicken att hon ska tillbaka, och säger något i stil med "DU LIGGER NER" och så natti natti på det. Jag kan inte tro att det skulle vara inressant för henne att fortsätta detta beteende om du inte ens blir arg eller irriterad! Förstår du hur jag tänker? Hon ska inte ha någonting galls, inte ens din reaktion... Hon får inte ana hur sur du är egentligen :wink:

Lite tankar bara...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack SagaLinda för dina tips och råd :!:
Det jag funderar på är om hon kan tycka att det är roligt att se om hon hinner ur eller inte? Du skrev att ibland så hinner ni stoppa henne på väg bort ur sängen, ibland hinner hon till dörren. Tänk om detta triggar henne?
Det är precis detta som jag känner och ser på henne. Triumfen lyser i ögonen på henne :roll: .
Om hon kommer ut är du fullständigt ointresserad av det faktum att hon hunnit ut. Du bara visar med handen och blicken att hon ska tillbaka, och säger något i stil med "DU LIGGER NER" och så natti natti på det.
Kruxet med detta är att hon inte är direkt villig till att hoppas tillbaka i sängen själv om vi inte går in... :roll: Då står hon där och "trotsar". Hur löser vi den situationen :?:
Måste tyvärr erkänna att jag blivit så irriterad och arg på henne vid de tillfällerna så jag har stängt igen dörren i ren frustration och struntat i henne och så har hon fått stå där och bli ledsen.... :oops: Hon vill ju bara att vi kommer in ju...

Vi följer dina exempel i några dagar för att se om vi kan få till en förändring.
Är väldigt tacksam för att du har kunnat förstå det jag har skrivit för när du förklarar så är det precis som att du har sett vår tös "in action".

Tack för ett snabbt svar :heart:
NINA
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej NINA!

Frida hade en liten period när hon roade sig med hopp-ur-sängen, jag känner igen det där :roll:
NlNA skrev:Kruxet med detta är att hon inte är direkt villig till att hoppas tillbaka i sängen själv om vi inte går in... :roll: Då står hon där och "trotsar". Hur löser vi den situationen :?:
Jag använde mig av tråkiga pallen i tråkiga hallen. "Nähä, om du inte tänker sova så får du inte sova, då får du sitta här på pallen - varsågod!" och så blev det pallen och jag satte mig och läste i soffan och OJJJ vad tråkigt det var att sitta på pallen :wink: . Så efter mycket suckande och vridande var hon jättesugen på att lägga sig i sängen igen! Vi har behövt använda oss av tråkpallen 3-4 gånger kanske. Kanske kan funka för er också?

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
NlNA

Inlägg av NlNA »

Tack Sagalinda och miar :!:

Nu är vi laddade inför kvällen och jag känner att era tips har gett mig lite kött på benen :wink: .

Åter kommer med resultat :!:

Kram :heart:
NINA
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi körde också pall, precis som Miar70. I sovrummet med dörren öppen men släck lampa. Tog väl som sagt 3-5 kvällar, sedan lugnt.
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

En uppdatering kommer här:

Startade igår med att placera mig i soffsängen i hallen utanför hennes rum. Bunkrade med en kopp te och min bärbara dator (perfekt tidsfördriv... :) ).

Tog 2 sekunder så var tösen ute ur rummet. Visade med handen, blicken och rösten: Gå och lägg dig i sängen :!:
Efter några turer kändes det fortfarande som underhållning eftersom hon inte gick in i sitt rum igen om jag inte tog mig ur soffsängen :x .

Placerade mig vid dörren istället och knappade hårt på tangenterna för att vara fullt sysselsatt med mitt :wink: .
Nu blev det protester :evil:. Hon kom nu inte ut ur rummet eftersom jag satt i vägen och hon sprang säkert fram och tillbaka mellan säng och dörr 100 gånger, men jag bara satt där och gjorde mitt. Nyfiken var hon...
Hon klättrade i sängen själv (vilket förvånade mig :shock: ) och jag behövde bara höja rösten någon gång då hon började dra fram sina leksaker. 2-3 gånger behövde jag gå in då hon trotsade rejält och vägrade ställa tillbaka leksakerna.

Arg som ett bi :twisted: var hon men detta kändes som att vi var på "rätt väg". Hellre en arg tös än en skadeglad tös... :wink: .

Det tog längre tid än vanligt :roll: , 2 timmar, men det bekom mig inte :!: Jag kunde verkligen behålla attityden utan att ge en vink om hur jag kände det inom mig. Det kändes jobbigt ett tag när hon ställde sig i dörrspringan i samma höjd som mig och bara tittade på mig med hundögon som sa; men mamma... :cry:

Idag tog sambon läggningen då jag var i väg på annat och han redovisade stolt när jag kom hem att det bara tagit 20 minuter idag :shock: :!: :!:
Hoppas att både hon och vi nu kommit till ett slut och lärt oss utav varandra :wink:.

Tack för hjälpen :heart:

Återkommer om detta bara skulle vara en tillfällighet med en läggning på 20 minuter :!: :wink:

Tack för att ni finns :heart:
Kram
NINA
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Tack för rolig läsning och goda nyheter NINA! :D

Jag hoppas ni har fnurrat upp knuten nu :wink:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej igen :!: :(

Med en viss besvikelse har vi konstaterat att tösen hittar på en massa andra "bus" än att sova i sitt rum :roll: .
Fortfarande arg som ett bi :twisted: för att jag sitter i dörröppningen med mitt och hon inte kommer ut :!:
Nu har vi börjat leka med leksakerna i rummet istället och slutar inte när vi säger till henne "gå och lägg dig" och att behöva gå in i rummet flera gånger är åter igen ett underhållande :wink:. Dessutom var hon så arg och förbannad idag att hon började riva ut alla kläderna ur byrån och där gick min gräns :evil: :!: :!:

Så mitt i allt, ändrade jag taktik idag (eftersom det fortfarande tar en läggning på 1½ timme) så det blev "tråkiga pallen vid tråkiga dörröppningen" medan jag satt och läste på andra sidan dörröppningen.
Kruxet är att när hon väl vill gå och lägga sig i sängen och är på väg att kravla sig i, bryter hon ihop igen och vill "sitta pallen" :cry: .
Hur bemöter jag det :?: Har sagt "vill du inte sova får du sitta på pallen" och så har vi gått tillbaka dit igen. Är det rätt metod :?:

Är väl medveten om att vi nu får börja om på ruta ett igen eftersom vi ändrat "metod" men då den andra taktiken inte gav det resultat vi önskade fick vi ta till något annat, kände jag :oops: .
Vad jag förstår av att ha läst i BB-boken så finns det flera metoder för att bemöta trotsen :!:
Hoppas att detta är den metod som nu ska fungera för annars vet jag inga fler förslag än dom ni gett mig.

Det är ofta hon "bryter ihop" under läggningsproceduren och lika ofta smilar upp sig när jag möter hennes blick. Detta känns jättekonstigt och jag vet varken varför eller kan förstå henne :? Förstår att hon lider mycket i sin trots nu och jag kan säga att den har kulminerat bara de sista dagarna, t o m dagmamman har reagerat och frågat hur vi ska gå tillväga i vissa situationer. Vi har jättebra kontakt så det känns inte jobbigt på det sättet men inombords känns det jobbigt för mig :cry: .
Detta kommer så otroligt olägligt eftersom jag ska föda vilken dag som helst :roll: och har dessutom fått högt blodtryck de senaste dagarna, så risken att bli inlagd och "lämna henne" är stor nu :cry: .
Sambon kommer att klara detta men hur kommer tösen att må :?:

Vad det rätt att ändra metod mitt i allt och hur förvirrad känner tösen sig :?: Är snart lika förvirrad själv av allt som är runtomkring oss nu :? Men jag känner ändå att jag kan behålla mina tankar, känslor och funderingar för mig själv så att jag inte ger henne några orosvargar och det är väl det viktigaste :wink: .

Hoppas på ett snabbt svar pga tidsbrist, men jag vet att ni gör så gott ni kan :D .
TACK för att ni finns :heart:
KRAM :heart:
NINA
Fanny_carlsson

Inlägg av Fanny_carlsson »

Vi har samma hemma hos oss. Jag satte pallen i hallen och sedan stälde jag mig och strök med ryggen åt. Det tog ca. 30 min och 5 upp och ner på pallen. Dag två 5 min på tråkiga pallen. Nu är allt bra igen, inget spring.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
IDA 070201
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt Fanny att ni kom till rätta med ert problem! Nu ska vi försöka styra upp NINAs problem.

Det jag direkt reagerar på är; hur kan hon leka i rummet? Hur ser hon något? Där ska ju vara svart som sot!!!! Hon ska inte ens kunna se handen framför ansiktet. Har ni en lampa som hon tänder så skruvar ni omedelbart ur den. Inga kompromisser här inte.

Innan mörkläggningen är TOTAL misstänker jag det är svårt att få henne att hållas i sängen!
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej Sagalinda!

Det är mörkt i rummet men eftersom hon öppnar dörren och jag sitter utanför och med blick och ord säger till henne att gå och lägga sig, så kommer det ju in ljus :!:
Det är först när hon ska gå tillbaka till sängen efter en tillsägelse som hon "röjer runt" och på så sätt får in mig i rummet :!:

Var nog inte tydlig i mitt förra inlägg :wink:
NINA
Fanny_carlsson

Inlägg av Fanny_carlsson »

Vi har inte helt mörkt eftersom katten vill sitta i hennes rum och titta ut. Vet att detta inte är rätt. :( Men det har alltid funkat ändå.

vi försökte med att sitta utanför dörren och att bara säja till mm. Men det blev snart en rolig lek. Det enda som har funkat är pallen i hallen.

Lycka till!!
IDA 070201
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Fanny_carlsson skrev:Vi har inte helt mörkt eftersom katten vill sitta i hennes rum och titta ut. Vet att detta inte är rätt. :( Men det har alltid funkat ändå.
För er är det rätt och det funkar! Mina tre små har också en glipa i dörren, en kompromiss :wink: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Hej NINA

hur har det gått? Jag sitter i samma situation och håller på att bli tokig! Vi har också precis fått barn. Har ni fått ordning på urhoppningen?

Vi körde en annan variant i natt... Efter 6 (!!!) urhoppningar, då vi visserligen ledde tillbaka med uppenbarligen dåligt resultat, så lät vi henne ta sin nattpromenad medans vi med alla krafter låtsades sova, bara för att se vad hon egentligen ville göra... vi höll på att skratta ihjäl oss dock :) Lägenheten var kolsvart (hennes rum är totalt mörkbelagt också, men hon verkar se ändå), hon gick runt och kollade, hämtade en docka och hamnade tillslut inne hos oss, där hennes pappa bröt och ledde tillbaka henne. Ut med en ramsa och tyst. Nu så! tänkte vi efter 10 min tystnad. Nähä, sen började resultatet av trafiken- tok gråt!!! Jag satt och ammade och hennes pappa hann on utan att prova ramsa först... Suck- nu sover han med henne på extramadrassen i hennes rum. Det blir arga "gå och lägg dig blickar" eller "tråkig pall" i morgon natt. En fråga bara: säger man "gå och lägg dig!" eller säger man ramsan med "gå och lägg dig" ton?

Väntar med spänning på fortsättningen NINA :)

kram underbara människor och stöttepelare!
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"