Några frågor innan vi kurar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
malinle

Några frågor innan vi kurar

Inlägg av malinle »

Hej!
Vi har en dotter som nu är 13mån som vi tänkt att kura.
Så här ser våra rutiner och hennes sovande ut nu. Vi börjar med byta blöja etc sedan går vi in i sovrummet som är gemensamt då vi bor i en 2:a, sen stojar vi och skojar i våran stora säng och sätter sedan på pyjamasen. Hon älskar verkligen denna stund! Efter det går vi ut och gör i ordning välling tillsammans då hon till 99% börjar gäspa stor. Sedan går vi in i sovrummet igen säger god natt till en lysande jordglob, släcker sätter oss i sängen hon dricker vällingen och jag sjunger en vaggvisa. Ibland somnar hon ibland hinner jag lägga ner henne innan hon somnat då lägger jag handen på ryggen och sjunger vidare ibland tittar hon upp då lägger jag ner huvudet igen. Hon somnar oftast runt 18-18.30.
Sedan kommer då natten och första uppvaknandet brukar vara mellan 10-12 får då välling somnar om, nästa uppvaknande brukar vara 02-03 om hon vaknar en andra gång. Välling även där för att somna om.
Men sen vaknar hon nästan alltid för morgonen 04-04.30 ( "vargtimmen " som vi nu förstått ) vilket är väldigt påfrestande och det har hon gjort nu sedan hon var ca5-6mån.
Vi har försökt med allt tycker vi men hon somnar inte ( hon brukar även bajsa sådär en halvtimme efter upvaket).
Vi har då löst detta med att min kille tar över på morgonen när han kan och jag sover vidare. Jag håller på att bli galen ibland när jag inte får sova jag känner att reserverna börjar verkligen ta slut nu och jag är smått desperat gäller så även min sambo.
Detta sov mönster har ungefär sett lika dant ut under hela hennes första år har sovit ganska långa pass på natten 6-8tim många gånger,men vaknar 2-4 gånger per natt.
Dagssömnen har det var lite si och så med har vaknat ofta efter 30 min, sover inge vidare i vagn vaknar nästan alltid efter ca30 min.
Hon har oftast somnat i bärsele med välling fram tills nyligen. Nu sover hon en gång på dagen högst 1,5 tim.
Lång historia blev det, här kommer frågorna... Jag undrar vad vi kan behålla när det kommer till kvällsrutinerna, kan jag ha kvar vaggvisan vid vällingmålet och ska hon få sista slurken före skratt och godnatt? eller kan hon få den efter? kanske ger fel signaler? Antar att detta bara är en oro och rädsla från min sida, att ta bort och ändra detta för henne? Är jätte tacksam för svar :)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Malinie!

Vad roligt att ni bestämt er för kur! :) Snart slipper du alla vällinguppvak ska du se. Jag skulle helt sonica ändra på rutinerna.

1) äta välling - hon behöver en påfyllning innan natten.
2) byta blöja - så att hon inte slumrar till.
3) vaggvisa - för att du tycker det är mysigt, och kanske hon också.
4) buuuuuus! - så att hon kan lägga sig på bästa humör och sedan lära sig att det går alldeles utmärkt att somna utan vaggvisor, välling etc. Du behöver inte vara rädd för att ändra dina rutiner, du kommer att visa henne med all säkerhet vad som gäller nu framöver.

PS. Har ni helt BECKSVART i rummet?

Lycka till!

:heart: /Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

PPS. Hur ser ert tilltänkta schema ut? 1,5 timme på dagen blir alldeles utmärkt så det låter ju bra redan nu :) ...
malinle

Inlägg av malinle »

Hej!
Tack för svaret.

Ja, vi har nu ordnat så att det är becksvart i rummet nu!

Vårat tilltänkta schema ser ut så här:
Morgon 07.00
Frukost 07.30
(Litet mellanmål)
Lunch 11.00
Sova middag 12-13.30
Gröt 14.00
Middag 17.00
Natt 19.00

Undrar om det är viktigt att hålla tiden på eventuellt mellanmål mellan frukost och lunchen? Vet ju att det är viktigt att följa tiderna särskilt i början av kuren.
Nu är matrutinerna inte så jätte fasta i och med att hon sover så olika tid under dagen.
Ser fram emot att få fasta rutiner nu snart :) :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej malinle och välkommen hit :!:

Schemat ser jättefint ut, det kommer att funka perfekt tror jag!

Mellis är ju inget huvudmål, men jag är rätt säker på att ni kommer att ha samma tid för det även om du inte tror det nu :wink: . Sikta på nio om du ska ha det kvar och absolut inte mer än lite frukt eller en liten smörgås eller liknande - minst tre timmar mellan målen är min rumregel och jag har aldrig kört nåt förmiddasmellis. Mina barn har velat ha nåt direkt när de vaknat efter vilan (sömnsura...) för att höja blodsockret lite, så vi har lagt melliset där.

Ska bli spännande att följa er kurarresa!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
malinle

Inlägg av malinle »

Hej igen...
Nu är det snart dax för oss att kura våran dotter, känns lite nervöst.
Men vi är redo!

Har bara en fråga och det gäller första dagvilan?
När vi lagt henne tillrätta i sin säng, ska hon solfjädras då tills hon blir sömnig? sen ramsa mig ut.
Och om hon nu inte somnar på den 1,5 timman hon ska sova, vad gör vi då?
En 5 minutare senare eller :?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Tycker det låter som en utmärkt plan. :thumbsup:
Ni kan t om ge henne en 20 minutare om hon inte sover.

Lycka till! :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
malinle

Inlägg av malinle »

Idag började vi att kura våran dotter och det hände något oväntat...

Så här gick det.

Tyckte att det var svårt att lägga henne tillrätta, hon var snabb att vrida sig men jag lyckades börja solfjädra, hon började somna till efter stark protest efter bara några minuter, ramsade mig ut fortfarande tyst liten kort stund sen började hon protestera igen.

Jag väntade gick in igen lade tillrätta solfjädrade tills hon slappnade av och tystnat, gick ut på ramsa hon reagerade igen samma som tidigare.
Nu har det gått ca 20 min sedan jag började...

Går inte in mer utan påminner endast, hon tystnar efter 10 min.
Jag ger bekräftelseramsan och hon sover.

Sen händer det...
Hon vaknar efter ca 25 min går in direkt ska lägga tillrätta och hon spyr!
Saken är den att innan vi nattade henne ikväll så bajsar hon diarré blev lite fundersam över detta men vi tänkte att vi kör kuren ändå.

Jag vet inte vad jag ska tro men antagligen är hon inte frisk eller fått i sig nått!?
Men det känns inget vidare jag börjar tvivla på om jag gjort rätt? Var det en reaktion på mitt kurande. För jag tvivlar inte på själva kurandet i sig, tycker att det är en bra metod.
Ja som ni förstår så är det mycket känslor nu, oro, misslyckande osv... behöver stöd. vad tror ni om detta?

Nu lite ledsen mamma... :(
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Det verkar ju gått precis så bra som man kunde vänta sig. Bra jobbat! :)

Vad gäller att hon kräkts, hm visst kan man vara magsjuk. Jag skulle köra på som du hade tänkt från början med tillägget att om hon kräks igen (vilket nog ändå tyder på ngn magsjuka) vänta några dagar tills det gått över. Att kräkas av kuren tror jag inte hon gjorde. Jag har hört om några små som kräkts för att de vid t ex "trotsutbrott" skrikit så att de kräkts men hon var lugn innan eller hur?

Kollar in här snart igen ifall det dyker upp ngt mer!

Det kommer gå jättefint! Lycka till!

/nimrah
malinle

Inlägg av malinle »

Nu igen...

Vi valde att börja med kuren igen denna kväll då hon inte spytt på hela natten och dagen.
Jag gav henne välling vid 18.30 hon åt bara halva flaskan försökte truga då hon knappt ätit någon middag.
Sen skoj i sängen och godnatt kl.19.
Hon var helt lugn när jag la ner henne ingen protest, hon stönade lite tyckte det var lite konstigt. Men hon verkade börja somna in så jag vände på klacken gick ut.
Lyssnade efter reaktion men tyst så jag gav bekräftelse. Då började hon gnälla till och sen hör jag att hon spyr och gråter.
Tar då upp henne byter pyjamas hon är lugn och sansad, vi beslutar att fortsätta då vi tänker att allt stoj i sängen nog får magen att reagera!?
Jag ger resten av vällingen och lägger ner henne. Samma denna gång hon är tyst och lugn inga protester. trycker till lite som man ska och ska gå ut ur rummet och hon spyr igen.
Jag börjar tro att jag trycker så att trycket hamnar på en punkt på magen så den reagerar. Jag tycker inte att jag trycker för hårt? med tanke på att hon inte ger motstånd.
Hon tar allt med ro, men jag beslutar att ge henne välling och hon somnade och jag la ner henne i sängen.
Nu undrar jag när allt blev så tokigt!? Ska jag fortsätta kura när hon vaknar nästa gång? brukar vara runt kl. 23.

Hoppas på svar innan, men annars väntar vi till imorgon :)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Sover hon på mage nu? Har hon gjort det tidigare?

Själva kurandet eller ert jobb tror jag inte heller det är ngt fel på. Det är ju inte heller idag så att hon skriker tills hon kräks. Om du inte tror att hon är sjuk så skulle jag fortsätta med kuren. Jag hoppas att det finns ngn där ute som kanske känner igen det här. Är hon FÖR mätt? Hur är har ni gjort med nattrutiner nu?

Kramar/Nimrah
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

PS Inte för att jag tror att du trycker för hårt men egentligen behöver du bara lägga en lugn hand på henne utan tryck så att säga.
malinle

Inlägg av malinle »

Hon somnar alltid på mage har gjort det länge.

förstod inte riktigt frågan på slutet om nattrutinen? menar du hur vi nattar henne nu på kvällarna?
Isf så ger vi välling 18.30 sen byter vi blöja osv sen in i våran stora säng där vi busar på med pyjamas, sen är det god natt i säng! Funderar nu på att ge vällingen kl.18 så hon inte är så mätt. Innan kuren var det bus, sen välling och i säng.
Och tack för tipset på solfjädern ska inte trycka för mycket.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ja det var den nattrutinen jag undrade över. Hm, inga stora förändringar alltså från förut. Men fortsätt ni att kura som ni tänkt, jag ser inte ngt hinder för det. Se vad som händer vid nästa uppvak om det kommer mer kräkningar då? Lite mystiskt är det allt men så länge hon inte är magsjuk så skulle jag fortsätta.

Hur gjorde ni igår natt?

Som sagt lugna fina händer med bara handens egen tyngd räcker fint. Prova lite högre upp på ryggen?

Hoppas att attityden inte sviker och att det löser sig under natten. :)

:thumbsup:
malinle

Inlägg av malinle »

Tack för råden vi kurar ikväll om hon inte spyr mer. Igår natt avbröt vi då vi trodde att hon var magsjuk.
Kram och tack!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "