Vi har en dotter som nu är 13mån som vi tänkt att kura.
Så här ser våra rutiner och hennes sovande ut nu. Vi börjar med byta blöja etc sedan går vi in i sovrummet som är gemensamt då vi bor i en 2:a, sen stojar vi och skojar i våran stora säng och sätter sedan på pyjamasen. Hon älskar verkligen denna stund! Efter det går vi ut och gör i ordning välling tillsammans då hon till 99% börjar gäspa stor. Sedan går vi in i sovrummet igen säger god natt till en lysande jordglob, släcker sätter oss i sängen hon dricker vällingen och jag sjunger en vaggvisa. Ibland somnar hon ibland hinner jag lägga ner henne innan hon somnat då lägger jag handen på ryggen och sjunger vidare ibland tittar hon upp då lägger jag ner huvudet igen. Hon somnar oftast runt 18-18.30.
Sedan kommer då natten och första uppvaknandet brukar vara mellan 10-12 får då välling somnar om, nästa uppvaknande brukar vara 02-03 om hon vaknar en andra gång. Välling även där för att somna om.
Men sen vaknar hon nästan alltid för morgonen 04-04.30 ( "vargtimmen " som vi nu förstått ) vilket är väldigt påfrestande och det har hon gjort nu sedan hon var ca5-6mån.
Vi har försökt med allt tycker vi men hon somnar inte ( hon brukar även bajsa sådär en halvtimme efter upvaket).
Vi har då löst detta med att min kille tar över på morgonen när han kan och jag sover vidare. Jag håller på att bli galen ibland när jag inte får sova jag känner att reserverna börjar verkligen ta slut nu och jag är smått desperat gäller så även min sambo.
Detta sov mönster har ungefär sett lika dant ut under hela hennes första år har sovit ganska långa pass på natten 6-8tim många gånger,men vaknar 2-4 gånger per natt.
Dagssömnen har det var lite si och så med har vaknat ofta efter 30 min, sover inge vidare i vagn vaknar nästan alltid efter ca30 min.
Hon har oftast somnat i bärsele med välling fram tills nyligen. Nu sover hon en gång på dagen högst 1,5 tim.
Lång historia blev det, här kommer frågorna... Jag undrar vad vi kan behålla när det kommer till kvällsrutinerna, kan jag ha kvar vaggvisan vid vällingmålet och ska hon få sista slurken före skratt och godnatt? eller kan hon få den efter? kanske ger fel signaler? Antar att detta bara är en oro och rädsla från min sida, att ta bort och ändra detta för henne? Är jätte tacksam för svar