SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiMa

Schema...

Inlägg av LiMa »

Hej!

Nu har jag en liten schemafundering igen.

Jag tror att vi har fått bukt med mörkläggningen nu men Kalle vaknar fortfarande lite för tidigt. Inte några jättetidiga uppvak men ca 1h, 45 eller 30min innan sju då han ska upp enligt schema. Som det är nu försöker vi "vagna om" honom, vilket lyckas ibland - ibland inte. Det är supersvårt att få en pigg bebis att somna om :wink: . Det är som att han tycker att han sovit klart vid sex. Vilket inte jag har... Ofta är han heller inte särskilt hungrig och kroknar inom en timme och vill sova mer då. Borde jag justera schemat på nåt vis för att få bukt med dessa tidiga uppvak eller hur kan man göra?

Idag ser schemat ut såhär:

07 uppstigning
08:30 sova
10 mat
12 sova
14 mat
16 sova
17:30 mat o kvällsslurk
20 gonatt
(nattmål x 2 vid ca 01 och 04)

Till saken hör att han kan vara en riktig tröttis ibland på dagen och det är stundtals svårt att få honom att hålla sig uppe sina två timmar åt gången.

/ Linda
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Linda!

Ja tröttmössor är svåra :lol: OCH lätta :wink: för ofta hjälper det att lägga in lite extra sömn. Ha schemat som riktmärke och marginalkvarta järnet! Det kan göra jättemycket. Man kan lägga upp till en halvtimme tidigare på kvällen också, om lilla vännen är riktigt trött!

Tycker schemat ser fint ut, det kan ni ha länge men bara justera sömntimmarna lite osv. Sömn föder sömn!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Anna! Tack för svar, men jag förstod nog inte riktigt. :? Menar du att mer sömn på dagen kan hjälpa oss med de tidiga morgonuppvaken? Tyvärr är det så att även om han är trött på dagen så sover han inte alltid så länge. Svårt att få till långluren på 2h mitt på dan t.ex. Känns som att han vill vara vaken och sova i kortare intervaller, men då blir ju dagen helt uppstyckad.

En annan sak... Några tips på hur man "söver om" ett barn som vaknat för tidigt och är "piggt"? Känns som att man måste använda nån annan teknik än när han faktiskt är trött och behöver sova än när han tycker sig ha sovit färdigt och är mer alert.
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej LiMa! :D

Som Blivandemamman skriver så föder sömn faktiskt sömn - en liten tröttis som inte riktigt får den sömn han behöver kan skarva för att han var övertrött när han lades, och kanske får han inte i sig riktigt tillräckligt med mat heller, och vaknar därför tidigare på morgonen och på en del sovpass. :shock: Så här tror jag att Blivandemamman menar (och menar jag :wink:):

07 uppstigning
08:30 sova - :idea: lägg en kvart tidigare om han har svårt att hålla sig vaken, och/eller ta upp en kvart senare om han inte vaknar av sig själv vid 10. :D
10 mat
12 sova :idea: Samma här, maginalkvart i början och/eller i slutet av sovpasset. 8)
14 mat
16 sova :idea: Ofta är skarvandet värst på det här passet - i så fall är det OK att korta ned det och lägga lite tidigare istället.
17:30 mat o kvällsslurk
20 gonatt - upp till en halvtimme tidigare går det att lägga utan problem! :wink:
(nattmål x 2 vid ca 01 och 04)

Tänk så här så kommer du upp i 16-18h sömn... och det kan låta som ett skämt men en del barn BEHÖVER faktiskt så mycket en bra bit efter 2-månadersdagen. Du kommer att märka när det "bottnar". :lol:

:idea: Och hur går det med matningen nu? Ammar du eller flaskar du eller både och? Att han inte blir för utmattad är ju en förutsättning för att han ska orka äta tillräckligt, sova som folk och inte vakna för tidigt och bli ännu tröttare, äta ännu mindre.... etc.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Chokladkaninen!

Aha... då tror jag att jag fattar. Bra att du tog vårt schema som konkret exempel. Kruxet är bara när han är tröttare än kvartarna (dvs. kroknar efter bara nån timmes vakentid) men sen ändå inte sover särskilt länge. Men jag ska försöka få till det med hjälp av kvartarna (som ibland blir lite längre :wink: ) När det ibland brakar ihop helt försöker jag tänka sovtimmar och få till det någorlunda i rätt tid för läggning (så att läggningen inte blir alltför tidig eller sen). Tänker jag "rätt" då?

Matningen går faktiskt bättre nu. På natten ammar jag ett bröst vid varje mål och på dagen får brösten (eller bröstet) vara förrätten och ersättningen varmrätten. Han visar mer tydligt att han är hungrig nu och det känns inte längre lika problematiskt runt matsituationen. Vilket är jätteskönt. :) Nu gäller det bara att upprätthålla en någorlunda god mjölkproduktion för att ha tillräckligt vid nattmålen. Har ingen lust att greja med ersättning på nätterna.

En fundering som slog mig idag... :?: Hur länge ska man egentligen fortsätta försöka söva om ett barn som vaknat i en skarv? Idag t.ex inför långluren mitt på dan så kroknade Kalle redan vid 11:30 (han ska sova 12). Jag la honom 11:40 men han vaknade igen redan ca 12:20 (45skarven). Jag försökte buffa honom i omgångar för att få honom att varva ner igen men när jag buffat i nästan 20min (till och från) tog jag upp honom och erbjöd bröstet som han tog. La honom igen och försökte buffa men då blev han jättearg och ledsen och när klockan började närma sig 13 gav jag upp och tog upp honom, lugnade honom, gav mera mat och la honom igen först vid ca 13:40 då han inte längre var ledsen. Jag tänker att jag i alla fall gav honom möjligheten att sova men att han inte ville/kunde just då av nån anledning. :? Det går liksom inte att stå och buffa i all evinnerlighet när han bara varvar upp sig mer och mer, eller blir lugn ett tag för att sedan dra igång igen. Nånstans känns det som att man måste bryta. Idag undar jag även om det inte var nåt med magen igen. Kalle brukar bajsa varje dag, men nu har han inte bajsat på typ tre dagar. Väntar på en jätte-bront anytime now. :)

Sorry för långt inlägg... hade tydligen många funderingar... :wink:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Tack chocko :heart: bra översatt 8)

På fråga 1 tycker jag att du tänker rätt, absolut! Strävan är tanken, ibland blir det inte klockrent och då har jag tänkt i sovtimmar. Det sätter sig så småningom... Men viktigt att du är mer ihärdig på att få honom att sova under sovtiden. Annars orkar han inte äta ordentligt, blir gnällig och kroknar för tidigt som du skriver. Och konstig i magen kan ju vem som helst bli av småätande 8) :lol:

Varför vagnar du inte? Det är mycket enklare att få till sömnen. Vagna tills liten blir tyst/lugnar sig och LÄMNA vagnen. Låt barnet sköta gnölet själv lite mer och övervaka inte det. Lite musik och lite sysselsättning för mamman är inte fel :wink:

Jag röstar för vagning, konsekvent!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
LiMa

Inlägg av LiMa »

Tack för svar. :)
Varför vagnar du inte? Det är mycket enklare att få till sömnen. Vagna tills liten blir tyst/lugnar sig och LÄMNA vagnen. Låt barnet sköta gnölet själv lite mer och övervaka inte det.
Jag har buffat ist för att vagna för att han sovit i en säng under dagslurarna (om vi inte varit ute på vift), men nu kör vi konsekvent med vagnen som han även sover i på natten. Du har helt rätt i att det är lättare att vagna än att buffa. Blir lite nervös av tanken på att han snart blir för stor för vagnen och vi då bara har buffandet kvar. Men förhoppningsvis har det satt sig bättre tills dess. :)

Idag har dagslurarna gått bättre. Höll mig hemma (istället för att bege mig ut på stan som jag tänkt) för att få lite styr på det. Lättare att det hela faller när man är iväg på äventyr.

Natten gick dock inte så bra. Två nätter i rad nu har Kalle tyckt det vara en bra ide att vakna fyra ggr. :? Inatt vaknade han halv ett, tre, halv fem och och sex. Första två gångerna var det inom ramen för nattmålen och jag ammade honom. Vid halv fem försökte jag vagna om honom men gav upp när han bara vaknade till mer och mer och erbjöd bröstet istället vavid han somnade när jag la ner honom igen. Så himla svårt att hålla moralen uppe så dags på morgonen när man bara vill somna om. Föll för minsta motståndets lag... :oops: Men det är som sagt riktigt svårt att få honom att somna om när han vaknat till. Inte alls som då vi lägger honom inför kvällen. Det funkar hur bra som helst. Vid behov vagnar jag några drag och går sedan därifrån varvid han tillslut somnar själv efter lite gruff. "Omsövandet" är en helt annan femma. Vid sex lyckades dock sambon faktiskt få honom att somna om igen, men han sov ytligt och vaknade igen vid tjugo i sju. Vi funderar på att försöka vagna bort det första nattmålet nu till helgen då maken är ledig tor-sön. Kalle visar inga som helst tendenser till att sova förbi det för egen maskin. :wink:

Behöver lite pepp tror jag... :)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej LiMa!

Jag tycker att ni jobbar på alldeles strålande! Fortsätt så! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LiMa

Inlägg av LiMa »

Tack Elle! :)

Första natten i vår "mini-kur" avverkad. :) Jag sov på soffan med öronproppar i och sambon vagnade till och från på förnatten och fram till fyra då jag ammade. Det blev en del gruff och protester men ingen direkt ledsenhet. Mer förvirring över den uteblivna "nattmackan" vid ett. :wink: Idag har vi en pigg och glad (och inte ens särskilt hungrig) pojke som glatt pratar med oss och sin mobil och busar och sprattlar. Han är så himla härlig! :heart:

Håller tummarna för att det går bra (ännu bättre) inatt.
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! Bra jobbat!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hallå alla, Kalles pappa här bakom tangentbordet.

Vi har som sagt försökt vagna bort Kalles tidiga nattmål nu under helgen med hyfsat resultat. Dock så har Kalle, alla tre nätter, vaknat mellan kl. ett och två, men vi har lyckats söva om honom ganska bra.

:?: En fråga som dök upp är huruvida man, just under omsövningar på natten, som vanligt bara vagnar tills han lugnat ned sig och tystnat eller om man skall vagna tills han faktiskt somnar. Jag har under helgen vagnat tills han somnat vilket har tagit mellan fem och tio minuter. Han har dock aldrig hunnit bli ledsen under natten utan det har mest varit ganska beskedliga grymtningar som jag illa kvickt har vagnat bort. Dessvärre så har han ännu inte någon natt sovit fram till kl fyra då det faktiskt serveras mat, utan alltid vaknat till några gånger innan.

Tips mottages tacksamt hur vi på bästa sätt söver om lilla Kalle när han vaknar under sovpassen och om någon törs titta in i kristallkulan och berätta när han kan tänkas fatta galoppen att det inte längre serveras mat vid kl ett. :wink:
chokladkaninen

Hej Kalles pappa! :D

Problemet med att vagna tills barnet somnar är han sedan vaknar (kanske redan i nästa skarv) och funderar på varför det inte rullar så där skönt längre....8) Så som jag ser det är det två saker som ska till nu:

1) Börja backa med vagningen. :shock: Ni har hållit på i tre nätter nu, va? Och då har Kalle fattat att det bara blir ett nattmål - men han vet inte när. Så sluta reagera vid minsta kurr (man kan ju låta lite när man sover, böka, sucka, gruffa etc utan att för dens skull vakna ordentligt), och reagera bara om han skriker upp sig. Och då vagnar du rejält klargörande, tills han är tyst, men inte tills han sover. O:)

2) Fundera över om det finns nåt sätt för Kalle att få i sig mer mat på dagen. Större hål i flasknappen? Kraftigare ersättning? Eller rent av börja med smakisar? Det är matintaget över hela dagen som spelar roll för nattsömnen. :wink:
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Chokladkaninen!

Mamsen här igen... :wink:

Vi har nu avverkat fem nätter i vår kur som tyvärr inte blev någon direkt "mini-kur" som vi hade hoppats. :wink: Vi turas om med nattpassen.
Börja backa med vagningen
Jo, vi har backat nu. Hittde "pm för 4månaders" här på forumet där Anna beskriver utförligt hur man ska vagna bort nattmål. Vi var lite osäkra på hur man skulle göra i början och vagnade för mycket. Inatt vagnade jag bara när han tjoade och slutade så fort han tystnade, vilket tyvärr inte höll i sig så länge i taget. Var uppe och vagnade till och från mellan 01 och 02 (mer eller mindre som en jojo upp och ner ur sängen) :roll: tills han tillslut somnade. Sen vaknade han igen vid 03 och kom inte till ro förrän vid 05 (och då hade han ändå fått sitt nattmål vid 04). Har blivit bättre på att inte gå upp vid minsta gruff och Kalle är ofta bra på att reda ut sånt själv. Men han har väl vant sig vid en viss överdos av vagning. Idag är vi minst sagt möra både Kalle och jag. Behöver känna att vi går framåt snart för att inte tappa modet. Men som sagt är det nog först nu som vi vagnar "rätt".
Fundera över om det finns nåt sätt för Kalle att få i sig mer mat på dagen. Större hål i flasknappen? Kraftigare ersättning? Eller rent av börja med smakisar?
Vi har bytt napp på flaskan (Dr Brown nr2) och han äter något mer nu, även om det såklart blir lite ond cirkel även med maten när nätterna blir som de blir. Men han är en kämpe vår lille Kalle :) och håller gott mod trots sömnbrist. Idag äter han BabySemp1. Kan man börja med BabySemp2 tror du? Byter man rakt av då eller fasar man in den? Smakisar redan alltså? Typ banan?

Kram och tack!
chokladkaninen

Hej LiMa! :D

Det verkar som att du ställer helt rätt diagnos själv :thumbsup: - när man vagnar bort nattmål ska man reagera på stört första natten. Och möjligen andra. Sedan är det dags att börja överlåta mer och mer åt det lilla barnet.

Jag är inget ersättningsprofs, men tror inte att det är några problem att övergå till Babysemp2. Det viktiga är ju att han blir mätt! 8) och att fasa in den är väl en bra idé.

Vi är många här som har upplevt att barnen blir hungrigare än vad mjölk/ersättning biter på omkring 3 månader. Men gå upp i ersättning först och se om det är tillräckligt för att han ska bli mätt. Ge det ett par dagar och utvärdera sedan! Och nästa steg är mosad banan, gröt eller rent av potatisbaserat grönsaksmos (som var det enda min 3-månaderskille köpte :lol:). Det finns många trådar om matintroduktion på Mat mage barnakropp.

Och så ville jag länka till min egen tråd - jag började nämligen hänga på forumet när jag var i precis din situation: en 3-månaderskille som inte sov över nattmål av sig själv, och en minikur som drog ut på tiden. Tråden är aslång, men det kanske är upplyftande att se att andra har varit med om samma sak. Och några insikter fick jag väl längs med vägen.... :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147
LiMa

Inlägg av LiMa »

Tack Chokladkaninen för pepp och inspiration. Läste att ni haft det rätt tufft ni med i samma period. 8)

Nu har vi lite funderingar och kval här igen...

Vi ser tyvärr inga direkta framsteg än är jag rädd. De senaste nätterna har sett ut såhär:

Natt 5: Vaken 01:05 - 01:45 samt 03:15 - 05:00 (dvs både före och efter 4-målet). Ingen skojig natt för någon part :(

Natt 6: Vaken 01:20 - 02:45 samt 05:40 - 06:06

Natt 7: Vaken 02:00 - 03:15

Natt 8 Vaken 23:30 :!: - 00:15 samt 01:15 - 02:15 och 06:00 - 06:20 (inte heller nån kul natt)

Nu till frågorna och tvivlen...

1) Vi har börjat backa mer och mer med vagningarna och låter honom tjoa av sig lite frustration innan vi går in och vagnar, annars känns det som att han helt kommer förlora förmågan att somna om själv i och med att han nu börjat protestera direkt efter att vi slutat vagna och om vi skulle reagera på en gång då så blir det ju nästan att vi vagnar konstant. Tänker vi rätt då? Det blir ju en del skrik och klagosång. Inte så ledset, mest förbannat och krokodilgråt a la "uhu uhu vad det är jobbigt nu och vad trött jag är mamma/pappa".

2) Vi har börjat tvivla på om det verkligen är 01-målet som ska bort i och med att han fortsätter vakna vid 01 varje natt. Han kanske är superhungrig då? :? Borde vi kanske helt tänka om och ta upp honom vid 01 och tok-tanka honom då för att istället försöka få bort 04-målet?

3) Idag har Kalle fått sina 3mån-vaccinationer. Hur gör vi om han får feber? Måste vi inte ändå ta upp honom då så han får i sig vätska? Och hur blir det då med kuren?

Förvirring som ni ser... Gärna snabbt svar om nån har tid... Känner oss så osäkra inför natten som kommer :?

Tack tack för all hjälp! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"