vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marialoranga! :D

Jag vill också protestera! :shock: Det behövs ett längre sovpass på dagen tills barnet är uppemot två år... och dessutom behöver du få ihop 15h sömn totalt över dygnet ett tag till, och det går inte heller med kortlurar.

:idea: Hos oss har vi lagt upp det så att långluren (den enda vi har kvar nu när Lillebror är 1,5 år) tas hemma i sängen. Under den tiden är det paus för alla; mamma/pappa får vila, surfa, läsa eller vad man nu vill, och Storasyster (3 år) har en stunds ensamlek med "storbarnssaker" - pärlor, saxar och sånt som Lillebror helst inte ska använda. Sedan ligger hon på soffan en stund och lyssnar på en skiva, och inte helt sällan somnar hon en stund där också.

Min poäng är att alla, stora som små, behöver den där pausen mitt på dagen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

okej, kanske ska ändra det iaf då, som ni säger! då får det bli 45-1,5-45 då?
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,
marialoranga skrev:då får det bli 45-1,5-45 då?
Det låter mycket bättre, för på kortlurarna hinner man inte sova så där riktigt djupt och gott som man behöver för att utvecklas ordentligt. Ska det dessutom vara fyra korta lurar så får du inte göra annat än att lägga och väcka.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen, tack för svaret sussan!

jag menade igentligen att sen när jag ska minska på sömnen tänkte jag ha 45-45-45 så det blir tre sömnpass, men det ska jag inte göra nu när jag vet bättre:P

Dock så vill jag fortfarande ha 1,5 timmar på förmiddagen...alltså
1,5-45-45. Kan jag ha så nu och sen ändra till långpass på dagen när jag max blir större och bara ska ha ett pass?
Vi vill ha såhär för det fungerar bättre för familjen, för på förmiddagen sover han inne i sängen och middagspasset sover han i vagnen och då har vi itne tid eller ork :oops: att gå så länge med honom och det är lite bök att bära upp vagn så han får sova på balkongen. Det jag vill säga är väl att det liksom passar familjen bättre :roll:

några tankar nån? Vet ju att det kommer va bättre med långlur mitt på dagen (har ju fått många fina tips om det) Men jag bara tänkte om jag kan ha det så här just nu?

kram
mamma till L född 030112
Elle

Inlägg av Elle »

Hej marialoranga!

Jag säger bara: leta inte problem där inga finns :wink: Funkar det för er så kör på det!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack! tänkte faktiskt så med så nu har vi som innan:D

kram
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

en liten fråga bara...hur gör ni när barnen är sjuka och därför inte alls äter som dom ska på dagen? ska man fortsätta som vanligt eller behöver man ge dom mat på natten då?
vill helst inte ta upp honom då vi inte gjort det innan, men vill ju inte att han ska vakna och va hungrig mitt i natten. Jag menar att jag tänker ju inte väcka honom, men om han vaknar? han vaknar ju på natten annars med men då söver vi ju om honom!

kram
mamma till L född 030112
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här hemma har alla sjuka barn faktiskt sovit hela natten lång fastän de har varit sjuka, har någon vaknat så har vi ramsat och så har de somnat om. Vi har försökt att låta bli med några extra insatser nattetid om det inte varit riktig kris - är sängen nedspydd så byter vi naturligtvis men barnet ifråga har inget hellre velat än få kommer till sängs och fortsätta sova.

Så lite pyssel som möjligt på natten när man är sjuk, har de hög feber så är det möjligt att man måste ge dem lite vätska då och då och så lite febernedsättande förstås.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"