1000 frågor inför att börja kura ikväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
smultron

1000 frågor inför att börja kura ikväll

Inlägg av smultron »

Ja nu ska vi testa Sova hela natten kuren.. vi har tjuvstartat lite men inte plockat bort nappen och har väll inte bestämt oss för ett schema till 100% men Vi tänkte köra på riktigt ikväll..

Har läst boken men har lite funderingar:
1:Måste jag och sambon ha olika ramsor eller kan vi köra samma
2: Vår ramsa lyder som följande: Nu är (barnets namn) trött, sov så sött.. eftersom den inte innehåller natt kan vi ha den på dagarna me?
3:Måste de bada varje dag
4: Är rädd att jag torkar ut huden på den lille.
5: hur funkar de me marginal kvartar? låt säga att hon skulle somna vid kl 10 och ska vila 1,5 timme och ska ju då sova till 11:30 men hon somnar inte förrän kvart över 10.. ska jag ändå väcka henne vid 11:30 eller anv man kvarten här till att hon ska sova till 11:45?
6:skrattet införe gonattet gör man de även vid dags lurarna eller bara vid natten?

kommer säkert på fler frågor men vi börjar så här :oops:

När vi provkörde märkte vi att tutten e lixom grunden till att hon slappnar av.. hon skrek hysteriskt och ville ställa sig upp hela tiden men när jag gav upp och gav henne nappen så gav hon efter och somnade.. då fick jag även henne til att hoppa över natt målet efter 30 minuter.. dagen därpå la hon sig på 2 min och sov hela natten från 20:00 till 07:30 då jag väckte henne..

sambon var förs lite så där me att ta bort nappen när allt funkar men de vore ju bra för de e ju som sagt en trygghet för oss.. vi vet att den funkar.. särskilt i bilen..
smultron

Inlägg av smultron »

Ja vad tror ni om detta schema?

vakna: 7:00
Äta: 7:30 välling
sova: 9:30 1,5 timme
Äta 11:30 Middag
Äta 14:00 Gröt
Sova: 14:30 1,5 timme
Äta 16:30
Bada?! 17:30 om man nu behövde göra de varje kväll
Äta 18:30 Nattslurk
Sova: 19:00
:heart: Liten pojk född 9/4-2013 :heart:
:heart: Liten flicka född 16/9- 2009 :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej smultron och välkommen hit! :D

Grattis till ett bra beslut om sömnen. :wink: Ska försöka besvara dina frågor:

1. Ni kan köra samma ramsa.
2. Ja ni kan ha samma dag som natt som du beskriver, men ska hellst inte innehålla barnets namn.
3. Nej, vi har badat varannan.
4. Ha inte för varmt vatten. Jag har smörjt in med en mild bodylotion eller olja efteråt.
5. I det fallet var det inom marginalkvart och därför väcker du alltså 11.45. Somnar hon inte inom en kvart så kortar du luren till en 45 min.
6. Ja man gör allt lika på dagen som natten, busar och skrattar innan läggning.

Om jag var er så skulle jag slänga nappen. :wink:

Schemat ser i stort sett bra ut. Lite nära mellan vissa mål bara. Jag hade ca 14,5 timmars sömn vid den här åldern för att hon var en piggis. Skriver mitt schema så kan ni jämföra lite:

07.00 morgon och frukost
09.15 sova 45 min
10.45 lunch
12.30 sova 1,5 tim
14.00 mellis
17.00 middag
18.15 nattslurk
19.00 sova natt

Lycka till! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
smultron

Inlägg av smultron »

Tack så mycket för att du tog dig tid och svara.. hann dock inte se de innan vi började läggningen..

Oki de hade jag missat att man inte fick ha barnets namn i ramsan.. men blir de galet om vi byter nu när vi kört med den hela kvällen?

ok men att bada varannan känns bättre än varje dag.. upptäckte att vi behövde köpa en balja o ha inne i duschen då de blev ett hav på golvet efter hon badat färdigt.. och jag blev badad på köpet :lol:

Ja nappen skippade vi och så mycket svårare de var ikväll... jobbigast var att man visste med sig att hade vi tryckt in dne nu hade hon somnat på stubinen istället för att vara så hysterisk..

vi får se hur många gånge hon vaknar i natt..

med tätt mellan målen tänker du på mellan målet och sista middagen där? tänkte först ha 17:00 men visste inte om de blev för tätt inpå badet men de kanske är bättre..

har några nya frågor..

när hon skriker och är förbannad ska man bara vänta ut det och inte göra något varken ramsa vid dörren eller gå in utan bara avvakta tills hon låter ledsen?
Vår lilla tjej blev aldrig ledsen utan var fly förbannad från början tillslut. men gick in för att justera henne då hon ställer sig upp och så att ramsan sätter sig lite.. Vi märkte att hon snabbt vande sig vid buffandet och blev tyst bara jag buffat en buffning utan de e när ramsan kommer sen som hon blir fly förbannad..

så varje bekräftelse startade igång henne hela tiden nästan som hon blev arg för att jag störde henne.. men måste man säga den 4 gånger då?

angående margina kvartarna.. så om de hade tagit 20 min för henne att komma till ro så får jag skippa 1,5 och sattsa på 45 min och då får man inte plusa på 15.. alltså 45+15? och i o med att hon inte sovit 1,5 timme då ska man ta de hon missat och lägga de på den andra pausen eller har man förbrukat den chansen så att säga?

hur gör man om hon vaknar en kvart innan de ska upp? måste man ändå hålla på och påminna och om de inte somnat tills tiden gått ut hur gör man med vaknandet?[/quote]
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen. :wink:

Nej det är inte kört med ramsan och jag tror inte det är hela världen. Bara att barnet kan reagera på sitt namn när man säger den. Det blir inte galet om ni byter nu med en gång om ni känner för det. Bara ni är koncekventa med den nya ramsan hela tiden sen.

Det är rätt tätt mellan lunch-gröt och gröt-middag. Tre-fyra timmar brukar vara bra så magen får vila ordentligt mellan målen. :wink:

Första natten går ni in mycket oftare än följande nätter, just för att lugna henne så att hon kan ta emot ramsan när ni går ut. När man fått till lugnet så sätter man ramsan (brukar vara på natt två). Det är vanligt att de går igång på bekräftelsen men den är superviktig för att ramsan ska sätta sig. Bara att börja om tills ni har sista ordet. :wink:

Buffa tills hon blir sömntung och riktigt slappnar av, då ramsar du ut. :wink:

Om du plussar på 45+15 så blir det inte ett naturligt sömnpass, du kommer att väcka mitt i djupsömn. Om det bara blir en 45 min så får det vara så, man plussar inte på det någon annanstans. Tids nog lär hon sig schemat och kommer att sova så länge som hon ska. :wink:

Lycka till i natt och passa på att läsa i boken, det är bra att ha den framme när man påbörjar kuren.

Godnatt! 8)
Kram Bea
smultron

Inlägg av smultron »

Hejsan!

rapport från första dagen..

La henne vid 19:30 och hon blev fly förbannad och buffade i 4 minuter då som först slutade hon försöka kravla sig från mig och slappnade någolunda av och tystnade så då passade jag på att ramsa mig ut och redan på första versen medans jag e på väg ut blir hon fly förbannad. Sen skriker hon i omgångar riktigt argt .. tystnar för att ta sats igen här avvaktar vi för att dels är hon ju inte ledsen så vi ska gå in och så läste jag att man inte ska ramsa när de är arga.
19:40-43 går jag in och ger besked igen och buffar och fortfarande är hon arg som ett bi.. men så fort hon slappnar av och tystnar så ramsar jag ut och hon börjar skrika så fort jag släpt solfjädern och börjar ramsa.. nu pausar hon mycket mellan skriken kanske 1-2 sec
19:44 försöker ramsa genom dörren vid nån av dessa pauser just för att sätta ramsan?? gör jag fel här? hon frågar igen och tystnar och gnölar
19:46 ramsar igen
19:47 ger besked och buffar i 30 sek och nu märker vi att buffningen börjar gillas hon tystnar efter 30 sek.. jag ramsar och hon blir mer och mer arg ju mer jag ramsar. ramsarx8 med hög röst för att överrösta henne.. argare och argare.. efter ett tag tonar hon ner sig.. ett skrik som följt av lite tystnad
19:50 tystnat och jag ger bekräftelse och hinner 2 verser sen blir hon skit irriterad på mig
19:51 påminner
19:53 ger besked och hinner buffa 3 slag sedan e hon tyst och avslappnad.. ramsar mig ut och hon blir hysterisk
19:54 tystnar och jag ger bekräftelse och hon börjar skrika under tiden
19:55 gör samma sak igen
19:56 bekräftar och tystnaden håller i sig..
20:07 kollar så hon ligger ordentligt och hon ligger i rätt position

Sen vaknar hon igen
20:31 in och ger besked och buffningen tar direkt och ramsar ut och då blir hon ilsk
20:33 in och ger besked igen samma visa igen
20:42 in och ger besked hon tystnar nu direkt så buffar bara lite till så hon verkligen lugnar ner sig och ramsar men hon blir så arg på ramsan
20:46 ger bekräftelse men hon börjar skrika under den
20:49 påminner men hon börjar skrika under ramsan ilsk som bara den
20:55 bekräftelse tyst först men sen kommer skriket
21:02 bekräftelse tyst först men sen kommer skriket
21:05 bekräftelse följt av tystnad
21:15 kollar henne och hon ligger i rätt position

vaknar vid
00:37 av ett skrik och jag ramsar direkt och hon tystnar så här bakade jag in bekräftelsen i ramsan kanske fel av mig?!?!

Sen sov hon tills vi väckte henne
07:00 vi sjöng glatt "go morron go morron hör fåglar sjunga glatt..." både pappan och jag och hon var vääldigt trött och tittade på oss som om vi var dumma i huvudet som VÄCKTE henne men sen kom leendet fram..

Så jag tycker överlag att detta gick kanon bra!! För att somna utan tutte menar jag!! jag vet ju att hon hade somnat tidigare med tutten men sammtidigt nu i efterhand så är inte en halvtimme så farligt för vi har ju fått springa under längre tid annars när hon kastat ut nappen osv..

Nu till schemat.. funkar detta då tror du?

vakna: 7:00
Äta: 7:30 välling
sova: 9:30 1,5 timme
Äta 11:00 Middag
Äta 14:00 Gröt
Sova: 14:30 1,5 timme
Äta 17:00
Bada?! 17:30 gör vi varannan kväll
Äta 18:30 Nattslurk
Sova: 19:00

tack igen för att du tar dig tid och kommenterar..

man läser i boken och allt verkar så klart men när man står där så blir man så frågvis..

Eftersom vi upplever att hon aldrig blir ledsen utan hon e arg.. fly förbannad men ändå nästan hysteriskt arg så vet vi inte riktigt när vi ska gå in.. känns som om vi satt utanför mycket och jag är rädd att hon inte hör ramsan tillräckligt ofta..
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Vilken trevlig läsning, ni har ju jobbat på jättebra! Och vad länge hon sov! :D Jag tycker det verkar som att ni gör allt rätt, i natt försöker ni jobba mer med ramsan men går in om det behöver lugnas.

Om hon är ilsken så vänta tills du hör att ilskan går ner något DÅ ramsar du med världens attityd, glatt och betryggande. :wink:

Schemat ser bra ut tycker jag och märker ni med tiden att det blir för mycket sömn så är det bara att korta ner en av lurarna till 45 min. 8)

Än en gång, bra jobbat! =D>

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag trodde jag skulle behöva tampas med skrik och gap när de var dags för dagslur. första var så nämligen så istället för 1,5 h hamnade vi på en 45 min så när de var dags för andra så trodde jag att nu lär hon vara så trött och så grinig
men döm av min förvåning när de bara blir lite skrik av ramsan och sen tystnar hon och sätter sig och börjar leka i sängen..

jag vet inte riktigt vad jag ska göra här om jag ska gå in och lägga henne till rätta eller om jag ska påminna i dörren.. testade lite olika och ingen gav verkan

utan de var jag som blev stressade för att hon inte somnar inom marginal kvarten då jag vet att hon behöver sova nu 1,5 h eftersom hon missade de första.. och nu när de har gått över 45 min så vet jag inte hur länge hon ska sova helt enkelt.. borde vara 20 min pass?? eller tänker jag fel?

hoppas nån kan reda ut detta för mig
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och hej igen. :wink:

Pratar hon så låt henne vara, pyssla med ditt och var upptagen med lite skrammel. Somnar hon inte så hon kan få 45 så blir det 20 om hon nu somnar. Somnar hon inte alls så väck när hon skulle ha vaknat, precis som att hon skulle ha sovit. "Nu är det dags att vakna" typ. :roll:

Tids nog så kommer hon välja att sova dessa stunder men nu är allt så nytt för henne så hon behöver lära sig sina tider. :wink:

Kram Bea
smultron

Inlägg av smultron »

ja jag hoppas ju de men man blir ju lite orolig när de blir så lite sömn men förhoppningsvis leder de till att hon e trött ikväll och läggningen går smidigare..

något jag funderar över är pangramsan jag förstår inte riktigt hur jag ska använda den och när.. på natten gissar jag på men vet inte hur jag ska säga den..

när de är sambons tur gäller de även på dagarna me eller kan vi turas om?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det är bara en omställning innan allt sitter och sen kommer hon ta sin skönhetssömn varje dag och natt. :wink:

Pangramsan använder man i vargtimmen, tidigt på morgonen. Som en upplysning om att det fortfarande är natt. En hög och tydlig ramsa (utan bekräftelse efter).

Ni kan turas om. :wink:

Lycka till i natt!

Kram Bea
smultron

Inlägg av smultron »

ja dagslurarna funkade inte alls.. första skrek hon ju och vägrade sova så de bara blev en 20 min och samma sak vid andra fast hon satt och lekte mest..

läggningen gick till så här..

19:00 besked protesterar under ramsan och ställer sig upp..men tystnar sen efter ett tag
19:03 bekräftelse.. protesterar när jag börjar ramsa..
19:05 påminner.. protesterar inte så mycket..
19:06 bekrätelse följt av tystnad.. hoppas hon somnat men vi ger de 10 min innan jag kikar in.. hör efter några minuter att hon sitter och leker
19:15 skriker varav jag påminner och hon tystnar och gör små ljud ifrån sig..
19:25 går in o ger besked o hon e tyst men somnar inte
19:32 påminner
19:36 ger besked och rättar till henne
19:40 besked och ramsar med inbakad bekräftelse och hon somanr sen

20:23 gnur till och jag pangramsar.. tror jag =) här kanske jag skulle bakat in bekräftelse eller?
00:38 vaknar hon skrikandes och jag ramsar x6 men hon låter rätt hysterisk och så ger besked men inser att det är så varmt i sovrummet så får vädra lite.
00:47 ber besked buffar inte utan håller solfjädern och dröjer kvar några sekunder tills jag känner att hon slappnar av under händerna då går jag iväg och ger besked inbakat me bkräftelse sen blir de tyst..

06:59 hör jag att hon vaknar till och eftersom hon är tyst så gör vi godmorgon direkt vid 7:00.. hon börjar gnöla vid halv när de är dags för mat så de verkar som hon anpassat sig till schemat rätt bra.. ska bli intressant och se hur de går nu på dagen..

insåg att jag har ju för mycket tid på sov tiderna men då måste jag ju lägga in ytterligare en sovpaus för 1 h får hon ju inte sova så måste ju ha en 20 min , en 45 min och en 1,5 h.. men nu känns de så dumt och ändra i schemat ju =(

Men 2:a natten kändes mycke bättre för visst de tog långt tid för henne och somna men hon skrek inte konstant som hon gjorde dagen innan utan de var tyst rätt mycke och hon styrde runt i sängen och de e rätt naturligt för en annan kan ju inte somna på en minut utan man ligger ju och vrider runt sig innan man somnar.. så de e skönt att hon inte e ledsen iaf..
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

God morgon! :D

Vad bra det går för er, härligt! 8)

Är det riktigt kolsvart i sovrummet på natten? Om hon kan sitta och leka menar jag...

Jag tycker du verkar lyssna av väldigt bra så du vet nog själv bäst när du kan baka in bekräftelse och när du ska in med pangramsa. Man brukar säga att man bakar in bekräftelsen helt när ramsan börjar ta så man hör att de reagerar på den och tystnar.

Jag tycker du ska köra på det här schemat i minst en vecka nu, om ni märker att hon fortfarande har svårt att sova någon gång så kan ni korta ner en av lurarna till en 45 min. Jag tyckte det var enklast att korta ner den första för då kunde jag ta bort den helt sen och bara ha kvar den långa mitt på dagen, som vi hade kvar länge.

Kram Bea
smultron

Inlägg av smultron »

Nä de är ju inte 100% mörkt.. men hon brukar ligga och småprata även när de är kolmörkt på natten bara hon har något och pilla på..så tror inte hon störs så mycket av de..

Tänkte på en sak vi har en speldosa som hänger på sängen som har spelats varje natt sen hon föddes och de är låtar från mozart,bethoven och nån mer och igår hade hon satt igång den och sedan somnat.. bör vi plocka bort den eller kan vi ha den som hjälpmedel för att hon ska lugna ner sig?

sen ang dagslurarna.. hon ska sova vid 9:00 och när kl passerad 9:15 då är de inte längre 1,5 h aktuell utan 45 min.. räknas den från 9:15 då? och när övergår den till 20 minutare? e lite osäker på hur jag ska räkna ut hur mycke hon ska sova..

som nu somnade hon 09:34 när ska jag väcka hene?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag rekommenderar att verkligen mörkägga så mycket det går på kvällen, speciellt när det är såhär ljust. Är det kolmörkt är det lättare att inte distraheras av annat. 8)

Har ni en dosa som hon sover med? Har hon den som sovkompis så kan hon ju dra i den bäst hon vill själv. Men jag skulle inte använda den som något verktyg, kan bli ett fasligt spring om hon får för sig att den måste vara på för att hon ska somna. :wink:

45 min klockas från det att hon somnat. Tänk såhär: Om hon ska sova 09-10.30, då väcker du henne senast 10.45 med marginalkvart. Vad får hon in i den stunden? Hinner hon somna innan en kvart blir det hela luren. Då väcker du som du ska 10.30. Somnar hon senare så får du antagligen in en 45. Klockar och väcker efter 45 min. Somnar hon senast 10.25 så hinner hon med en 20 min. Annars blir det bara 5 min eller inget alls. :wink:

Hoppas det klarnade. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"