Nappen bort?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Där kanske du har svaret Lina !! Förkylningen :idea:

Har du lagt öronen i blöt på lillprins ? Har han kanske öroninflammation ? :shock:

Kontrollera med doktorn om förkylningen har satt sig i öronen !

( När min var liten så la jag alltid öronen i blöt så vi hade "bara" 6 öroninflammationen när hon var liten ( pappa och jag är båda öronbarn ! )) Brukade märkas vid läggdax - prova att luta spjälis så han ligger högre och se om det hjälper. Be doktorn kolla honom imorgon och om han är frisk så låt honom fråga !

Min lilla stora tjej har fått streptokocker i rumpan !!! ( visst inte ens att man kunde få det där men är tydligen vanligt på småtjejer) Hände en gång när hon var liten och då må du tro att hon skrek :cry: ! Hon var skinnflådd i rumpan :cry: Men efter penecillin och kylande kräm så sov hon vackert igen ! :D

Kram
Sessan ( som har väldigt ont i halsen , huvudet och är allmänt gnällig :roll: )
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Hm, öronen i blöt? Hur menar du då?

Jo, för idag har vi varit och badat och där är han som alltid som mest lycklig. Med sina dyk kan man lätt säga att öronen låg i blöt. Borde han inte var mer hängig och kinkig dagtid om han hör öroninflammation (ja, jag är också öronbarn & besväras fortfarande ett par gånger per år). Han sover i varje fall nu och det slutade inte med gråt (se mitt tidigare inlägg). :lol:
son född 09-11-04 (v.40+2)
Sessan

Inlägg av Sessan »

Har du inte läst Barnaboken :?: :shock: :roll: :shock: Där lägger man öronen i blöt ! På sid 238 så skriver Anna :

"Påminnelsen om fosterlivet blir tydligare om också öronen sänktes under vatten. Den lilla blev mycket stilla, liksom lyssnande. Då började jag tala och inbillade mig att det hördes precis som när den lilla låg i moderslivet. Lillan såg oavvänt på mig, och jag tyckte mig se en mjuk tillfredställelse i hennes ansikte. Det blev ett långt bad. "

Detta fortsatte Anna med vid varje bad och inget av hennes alla barn fick bekymmer med öronen. Det är minst lika viktigt att tvätta öronen som att borsta tänderna.

Jag följde Annas råd och lillan hade väldigt lite öroninflammationer om jag jämförde med de andra i min mammagrupp .
Öronbekymmer kan komma helt oanmält - flera ggr märkte jag att lillan ( som var en ätare av rang - hon sänkte 330 ml välling 6 ggr / dag :shock: )inte ville äta. Ingen feber, inget övrigt kink förutom vid nattning - då var det öronen.

Men mest troligt är nog att lillprins ställer frågor ( varje skrik är ju en fråga ( de kan ju inte tala ! ))

* Tala lugnande så du överröstar skriket och tänk på att varje skrik är en fråga
* Lyssna, vad säger prinsen ?
* Störta inte in till killen - du säger genom handling " Jajamensan lillen, du har alldeles rätt, här är otrevlig och direkt livsfarligt att vara ! "
* Om du är lugn och säker så kommer frågorna att avta ( en del frågar mer än andra - min frågade väldigt i vissa perioder !! Långt upp i åldern !!
* Ibland händer det mer i huvudet på dem än annars - och då frågar de ibland väldigt mycket.

Kom ihåg att leva , vara lyckliga över underverket och analysera inte sönder allt - Tänk " Sån´t är livet " tänk " klackspark " tänk " Jasså, vad frågar han nu ?" :heart:

Tänk Attityd ( ännu en gång !! :D )

Kram Sessan som nu loggar ut - sov gott så hörs vi i morgon !
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Ja du Sessan,

Jag är ju vaken lite till, så passar på att skriva ner några rader till. Jag har missat det i Barnaboken (inte läst allt måste jag erkänna), men via babysimningen lärt mig att öronen ska ner under vattnet, och det har vi tagit till oss. Vi är själva "vatten-djur" här hemma (trots mina ihärdiga öronproblem), så den skolan ska även Ruben in i. He, he :wink:

Jag ska ta till mig det du skrev om att INTE analysera sönder allt, utan mera "ta det för vad det är". Tack så för dina kloka ord. Puh! Känns lättare då och vi är sååååå glada över det. Jäpp!

Nu läggdags här med. Ruben snarkar på tvären i sin säng, och hoppas det nu förblir så till 07.30 för då ska han upp med ett skratt och möta en ny härlig dag. \:D/

Hoppas din lilla tjej nu slipper kli/besvär i rumpan mer och att du nu bombarderar dig med vitaminer & sömn, så ska väl halsflussen väck.
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Kan nu berätta att kvällens läggning "bara" tog 30 min, och då utan gråt. Så nog är vi på rätt väg igen. Den lilla sprattelmannen har bara så mycket som ska utforskas även från en säng i total mörker, men då får så vara.

Min sambo nattade Ruben ikväll, och la honom glad på mage den här gången och ramsade ut. Ruben var först tyst men började snart snacka. Snacket övergick efter ca 15 min till knorr ett tag och sedan missnöjes-skriket, då min sambo gick in och fann honom längst ner vid fotändan. Han la Ruben till rätta och gick ut. Småsnack från den lilla igen, men nu bara 5 min och sedan tyst. Nyss var vi in och kikade till en sött sovande liten kille, som alltid... högst upp i hörnet av sängen, snarkandes ljudligt. Känns som om vi snart kommer hitta tillbaks till läggningarna om 5-10 min. Det viktigaste är i varje fall att det nu inte är skrik och gråt för Rubens del, utan glädje från vår lilla solstråle. Som förresten vaknade tidigt i morse, allt för tidigt, snackade lite och.... somnade om! :heart:

Dagen sedan har varit full i upptåg och för första gången har vi varit i parken och gungat. Vilken hit!!! :lol: Det ska numer ingå i den "dagliga rutinen" för killen fullkomligen bubblade över av lycka.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Fantastiskt !! :D

Vad skönt !! :lol:

Ni är på rätt väg - men han kommer att fråga igen och igen och igen. Det viktiga är att hans föräldrar fortfarande är lugna, lugna och visar vägen med lugna rörelser och handlingar.

Du är duktig - tur att han har dig till mamma :heart:

Vänta tills precis innan han börjar krypa - den frustrationen fick min lilla att tjuta av besvikelse eller precis innan hon kunde gå - hon hatade att sitta, ville så gärna och hu så frustrerad hon var...... ( minnet kommer tillbaka när man "pratar " om det )

Ladda attityden - det är med den i magen ( och inget eller överanalyserande) ni kommer att komma ut ur tunneln

Stor kram till er båda som är så duktiga

Sessan, mamma till stora lilla Sagatrollet och Tigge Tugg, valpuschling
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Tack för värmande ord! Nu ligger tyvärr lillkillen och gallskriker och har så gjort i ca 30 min, men han var glad när jag la ned honom och jag ramsade mig ut. Vet inte mer vad jag ska göra, så då får han ligga där och skrika. Är jag helt fel ute? Känns dock som att när jag går in och buffar "väcker & retar" jag honom ännu mer. Har försökt att ramsa vid dörren, men inget resultat. Tänker som så att himlen håller i varje fall inte på att rasa ner över honom. Han har ätit, fått ren blöja, haft roligt in i det sista. Vad mer kan jag göra?

Okey! Gallskriken ger med sig lite. Kanske fattar han själv att sovrummet är lika tryggt som igår och att man eg. sover ganska skönt i sin säng. Hoppas det!

Nu åker vi till Frankrike på måndag, så får ser hur det kommer gå. 2,5 vecka som jag har inställningen kommer gå galant.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej !

Duktiga du som lyssnar av skriken !! =D> Din magkänsla är styrande, känner du att du stör så gör du förmodligen det !

Han frågar och frågar och varje gång behöver han föräldrar som svarar lugnt och tryggt att : - Ingen rädder för vargen här, vi är vakna och håller vakt, du kan sova tryggt ( detta kan man få in i sitt tonläge i ramsan ) \:D/
EFTERSOM mamma och pappa även har sex skrikande bebisar i varenda rum i hela huset eller lägenheten :shock: :roll: :lol: att ta hand om !

Jag surfade på forumet som en galning och svarade på det mesta 8) :roll: - det blev mina "bebisar " ( Lillan, jag hinner inte komma nu, sov du så ordnar jag allt !! )

Resan kommer gå som en dans - ni kommer att ha det jätteskönt och precis så där underbart som man ser i alla filmer :wink: ( ha det i huvuet )

GLÖM NU INTE (JAG SKRIKER SÅ ATT DU VERKLIGEN SKA FATTA DETTA ) ATT LÅTA BLI ATT ÖVERANALYSERA ALLT - NJUT AV TILLVARON, NJUT AV DITT BARN OCH NJUT AV SEMESTERN OCH MAKEN.
:heart: :thumbsup:
Stor kram

Sessan
Lina & Oskar

Världens Prins

Inlägg av Lina & Oskar »

Hej igen,

Tänkte bara meddela hur allt har gått senaste tiden och allt det som fungerar. Tjoho!!! Okey, allt fungerar inte perfekt men... så nära som. Ruben var iväg på sin första utlandsresa och 3 veckor tillbringade vi i Frankrike. UTAN NAPP, SÖMN HELA NÄTTERNA och MAT I MASSOR. Dagpassen sov han väl lite olika bra, men tror nog att det berodde på värmen. Vi höll oss till våra tider och vissa dagar gick allt som på räls, andra dagar blev det mindre dagsömn, men han höll humöret på topp ändå. Goa, glada lilla under. :heart:

Nu har jag lärt mig att slappna av själv och inte analysera allt och bli orolig då han inte sovit exakt 14,5 timma. Njuter av denna lilla krabat vid min sida och har fantastiska dagar med honom (å hans pappa med så klart).

Men snart är det väl något annat som kommer ur balans och jag kommer slita mitt hår och be om råd & hjälp igen, men nu... är allt bara ENKELT & TOPPEN!!!

// Lina med prinsen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag blir varm i hjärtat när jag läser ditt inlägg. Tack för att du delar med dig.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Jo, men nog måste man dela med sig av allt det enkla och fina också, då tillvaron känns lätt. De stunderna måste jag lära mig att minnas och tänka på, nästa gång något blir ur balans. :wink:

Men just nu är det bara underbart mest hela tiden. Om kvällarna när vi har lagt den lille, tar det max 5 min och sedan är det knäpptyst. Det var inte länge sedan vi kämpade med skrik och gråt vid dessa tillfällen och då kändes allt tungt och hopplöst. Numer bara "måste" jag gå in efter 15 min på kvällen, för att på nytt stoppa om, klappa den lilla armen med sin hand och pussa på huvudet. Han "gonar" sig lite då, men sover som en stock och det bara är så mysigt att man vill krypa ner brevid. Härliga lilltroll! :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

När du känner för det skulle det vara underbart om du kunde skriva ner er historia i tråden "livet efter kuren"

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Till dig Ida,

Hur gör jag för att skriva lite i en tråd "Livet efter kuren"? Berätta gärna, så ska jag se till att göra det.

// Lina
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Här är länken till tråden. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=210

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Sessan

Inlägg av Sessan »

Vad glad jag blir att du har lärt dig att slappna av och inte överanalysera lillen :D

Kommer du ihåg när jag sa att du skulle komma ut på andra sidan - där är du nu ! :lol: Ni har varit väldigt duktiga både du, pappa och lillprins :D

Han kommer att fråga oändligt massa gånger men så länge han får betryggande svar från er så kommer han att sova - det lovar jag dig - precis som Anna en gång lovade mig det. Tro på dig själv och din förmåga att leda och visa hur man lever i denna värld.

Jag är glad för din skull och hoppas att jag inte var för tuff mot dig med mina "sparkar där bak ".

Nu får du ett råd till :

* Känn efter i magen hur du och pappa beter er mot Lilleman nu - känn hur kärleken leder er rätt - känn att förvissningen om att allt inte blir perfekt varje dag inte behöver betyda katastrof utan med Attityden av självklarhet och massor med kärlek så går man inte vilse.

Om du får bekymmer igen så hör av dig så ska jag försöka hjälpa - om du inte får bekymmer så berätta för alla vad som hjälpte dig !

Stora kramar

/ Sessan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"