Krångel med införandet av 6-timmars natt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

Hej ToscaMor!

Ursäkta att du fått vänta så länge på svar :oops: .

Jag tycker att schemat ser bra ut, ni har ju 15 tim 45 min på schemat och Anna rekommenderar ca 15,5 tim vid 3-4 mån. Ja, jag tror att raringen behöver mer mat. Vad tror du om att införa "nattmackan": http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225 Jag skulle heller inte tveka på att "toppa" med ersättning på målen och fortsätta utöka smakisarna.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Tack för svar! (Här har jag fått fina svar utan att tacka för mig! Jag är så mitt i allt stök och bök så jag knappt lyfter blicken.) Vi kämpar på här med lite fast föda men med små framgångar och fortfarande minst två uppvak på nätterna. Den lille fyller 4 månader om 8 dagar,är det för tidigt att "kura"? Han har börjat med att vakna halv sex varje morgon och vi får honom inte att somna om, vagnandes. Nu har jag en känsla av att ju mer vi vagnar desto mer missbrukar vi det verktyget och han blir van vid vagnande på fel sätt. Men då han vaknar halv sex blir iaf halva dagen pannkaka med mycket skrik och lite mat. Den onda cirkeln....

Det känns inte som om jag kan möta den lilles behov på rätt sätt när det blir så här och det är därför jag börjar tänka i "kur-banor". Vad tror ni? Kan jag börja med välling redan nu? Han är inte alls imponerad av gröt längre. Det gick någon dag men nu blir det mest ledset när jag försöker, vilket jag gör varje dag.

Som vanligt så väldigt tacksam för svar! Hoppas ni har chansen att njuta av go-värmen ute också!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Toscamor! :D

Vet du, om problemet, som Elle är inne på, är att han inte får i sig ordentligt med mat så löser du ju inget genom att kura. Eller hur? Och en förutsättning för kuren är dessutom att barnet ska vara över 4 mån och äta fast föda. :wink:

Så mitt tips till dig är istället att lägga ned gröten (Hipps är lite bättre men i allmänhet tycker jag att gröt är klart överskattat! :shock:) och ge dig på fastare föda istället. Vad tror du om mosad banan? Avokado? Eller min absoluta favorit: potatismos. Eller snarare potatisbaserat rot- eller grönsaksmos. Billigt, lätt att göra och kan varieras i det oändliga. Och bebisarna blir mätta som små troll och sover som små grisar. :lol: Intygar Lillebror Bebbo som tyckte att gröt och fruktmos var blä men blev en storätare när han fick potatismos. Riktig karl vill ha riktig mat, det har man ju hört talas om! :D

:idea: Om du vill börja med välling så satsa på majsvälling och blanda den lite svagt i början. Och se till att napphålet är tillräckligt stort så inte älsklingen bara blir arg och frusterad.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hej och tack för snabbt svar!!
Kloka ord, en bra uppstyrning för mig här... :oops: Mätt och belåten ska han bli. Sova som en gris låter förtröstansfullt så det får bli vårt "mål".

Mosad banan mottages på nåder. Men det lät lite skönt att skippa gröten. Hemlagat är bäst. Så nu kör vi på och lagar till istället. Ska bli intressant att se omdömet på potatismos, storasysters värsta mardröm :)

Lite input ang det här med vagningen. När han vaknar halv sex är duvungen nämligen inte alls så vådligt hungrig. Fortsätter vi att vagna? Backar vi för lite helt enklet? Ikväll satt det också långt inne. Jag vagnar tills han slutar härja, skakar och går ut. I princip varje kväll tar detta 20 minuter och det känns inte som om det blir så mycket bättre... :? Då hade jag trugat ordentlig med maten innan för att köra matvargarna på dörren.

Det här med ramsan, smyger jag in den när han somnar in? Känns som om det vore alla tiders att få den med "på köpet".

Tack på förhand - här ska kokas och mosas!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej ToscaMor!

Tycker du har en jättebra attityd till vagningen! Låter toppen! Fortsätt så! Kom ihåg att Rom byggdes inte på en dag, du gör vad du kan och liten förstår mer och mer för varje dag! Ramsan säger man när man LÄMNAR vagnen.

Läs mer här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

:heart:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Vilka snabba inlägg! Tack för all hjälp!
Aha, så man kör ramsan som "vanligt" helt enkelt!

Kände matvargarna komma glufsande. Det är nog här som skon klämmer, stackars pojkens mor som är orolig för matintaget. Måste lära mig att slappna av. Just nu befinner jag mig i ett läge där jag så förtvivlat vill få honom att sova gott så jag blir så ivrig på maten att det ibland blir pannkaka. Nu ska jag lugna mig och ikväll glädja mig åt att han drog i sig heeeela nattmackan (mycket bra tips där!!) och att jag började vagna men hindrade mig själv då han bara låg och bökade utan att vara missnöjd, och fick uppleva det egna insomnandet!! Vad härligt! Jag vågar inte ropa hej, men är glad när framstegen visar sig.

Fler rapporter kommer!
Tack alla ni som svarar så snabbt och rakt och ger så värdefull hjälp på vägen!! :heart:
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Visst är det häftigt när de somnar själv! Jag vet känslan! :D

Det är svårt att vara lugn, jag vet. Tänk SM i BAKHUVUDET. Inte som lag. Stanna upp ibland och reflektera lite. Döm inte dig själv för hårt och ha en massa krav på tillvaron. Lätt sagt, jag vet. Men ibland räcker det att man stannar upp och tänker de där tankarna, för att man skall ta ett steg tillbaka och känna lite mer lugn :)

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Hallå igen!
Så har vi tagit det lugnt och försökt att finna balansen här hemma. Den lille ekorrungen somnar faktiskt bra själv om kvällar och om dagar. Några vagntag då och då brukar räcka. Vi har börjat ganska bra med mat och han äter rätt bra. Igår satsade vi på en full dag av mat, utomhusvistelse och socialdelaktighet. Alla tre lurarna tillbringades i vagn ute. På dagen åt han majspuré och banan och äppelmos på det och till kvällen fick han i sig både gröt och nattmacka. Vad händer? Han vaknar 23 och sedan ytterligare tre gånger på natten. :cry: :? Trött och sliten idag försöker jag se nyktert på det hela ändå. Mer mat kan jag faktiskt inte få i honom på dagarna, så vad är det som felas? Har han problem med att somna om? Ska jag vagna (eller börja med ramsan på natten?) på nätterna? Eller ta det stegvis och bestämma tid för nattmål som jag senare vagnar bort? Hm, jag står lite handfallen här som ni märker. Fyra månaders sömnen tycks inte infinna sig alls. Uppvaken tycks bli fler och fler för var vecka.

Det känns som om jag befinner mig i något slags vakum där jag varken kurar eller finner kärnan i Standardmodellen. Något slags mittemellan kaos bara. Nya idéer mottages väldigt gärna för här är det stop!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Toscamor! :D

Hur har det gått nu? Om jag hade hunnit svara i fredags hade jag skrivit att det är ganska vanligt att det inte är dagens matintag och övriga aktiviteter som påverkar nattsömnen, utan att det kan röra sig om en eller ett par dagars eftersläp. :shock: Det är därför vi ofta rekommenderar att man matar på av bara den i ett par dagar innan man ger sig på en minikur - för rätt ofta släpper knuten redan där! 8)

Men har den inte gjort det hos er så är det kanske dags för en minikur: du börjar då på natt 2 i lathunden (http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten) och passar på att ta bort alla nattmål, sätta ramsan som huvudverktyg, flytta över till spjälsäng om du inte har gjort det än, och göra ev schemaändringar. Tänk kort sagt igenom vad du vill få gjort, och så gör alla förändringar på ett bräde. Bestäm sedan ett datum då det passar att minikura, läs på, mata på, ladda Attityden, och genomför! :-({|= :sleep: :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ToscaMor

Inlägg av ToscaMor »

Guddagens guddagens! :)
Tack för svar!!!
Natten till lördagen var en smula kaotisk med uppvak nästan varje timme efter midnatt. Phu! Men natten till idag var det två uppvak som vanligt igen. Han har lagt sig till med att vakna halv sex varje morgon, och vi vagnar, skakar och backar men samma visa varje morgon har vi. Han vaknar halv sex och vi kör vagningsmelodin fram till kvart över sex då han plockas upp. Insomning till och från i max fem minuter men annars mest vaket fram tills vi tänder lampan. Vi har väckning halv sju numer men han får den här kvarten varje morgon nu...

Vi har dock fortsatt stormatning och ser vad som händer, för till slutet av veckan ska här kuras var tanken. Ikväll fick han i sig lite majsvälling uppblandad med ersättning så det känns hoppfullt inför nätterna! Vällingen har nämligen ratats tidigare. Ska bli spännande att ser hur han reagerar på kuren faktiskt. Så i veckan ska jag läsa på om och om igen för att uppbåda den stora trygga säkerheten och känna mig tipp topp inspirerad och laddad. En undring här bara: Om två veckor bär det av till Malmö i två nätter, är det ändå ok att börja kura nu på torsdag? Det innebär en tågresa på fem timmar bl a. Hinner saker och ting sätta sig på plats innan dess? Vore så trist att behöva skjuta upp kuren två veckor men om det innebär ett störande moment att resa iväg så får det bli så. Vad tror ni?

Dags att göra kväller för mig med trött som jag är :sleep: :wink:
Tack på förhand!!
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!

Du har inte fått svar på frågan om kurning ser jag :oops:

Hur har det gått för er? Hoppas att du väntade med kurningen tills ni är hemma igen. Det är skönt för alla att vara hemma och låta saker och ting falla på plats först, innan man gör några större utflykter.

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ToscaMor

Tack så hjärtans mycket!

Inlägg av ToscaMor »

Hej!
Vi väntade med kurningen och mitt inlägg på det andra forumet för 4-12 månander såg ut som följer:
Hej!
Inatt gjorde han det min sötaste lille fjant! Han valde att utnyttja marginalkvarten på minuten men 12 timmar sova han den lille precis som vi har jobbat för!! Vilken känsla! Nu återstår det bara för mamma att sova lika gott hon :D

Tack Anna för dina underbara förståelse för barn och för att du delar med dig av detta! Tack alla på forumet för att ni hjälper till så fint med alla undringar och frågor!

:heart: Glad midsommar till er alla!! :heart:
Vilken känsla! Tack för ert stöd här! :heart:
Eleonore född Juli -07
Julius född Jan -10
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning!! \:D/ :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"