3 mån - ingen ramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Ja, som jag ser det finns det inte så många möjligheter. En timme ska läggas till och de naturliga sömnpassen är 45 min, 1 ½ timme eller 2 timmar. :idea:
Om jag då ökar de två 1½ timmars passen till 2 timmar, som hon förresten gärna sover, så får jag ihop en timme till.

Morgon 06,30
Mat 06,30
Sova 8,00-10,00 :arrow: :arrow: 2 timmar
Mellis 10,00
Sova 11,45-12,30 :arrow: :arrow: 45 minuter
Lunch 13,00
Sova 14,00-16,00 :arrow: :arrow: 2 timmar
Mellis 16,00
Sova 18,00-18,45 :arrow: :arrow: 45 minuter
Middag 19,00
Natt + slurk 20,30

Nattsömn 10,0 timmar
Dagssömn 5,5 timmar :arrow: :arrow: Totalt 15,5 timmar.

Det känns riktig bra :D för när jag fått henne att klara av att sova över 45 minuter är hon inte så villig att vakna efter 1½ :cry: så 2 timmar passar nog utmärkt. :P :P

Ja, då har vi ett schema som jag inte kommer att ändra på......
Nu väntar nästa natt och jag ska verkligen försöka ha en bättre ATTITYD i natt :oops: än vad jag hade under natten som var.... :oops:

Men som du sa......titta inte bakåt :idea:

Och om jag förstått dej rätt så ska hon inte behöva vakna till på natten utan när hon gnyr och ställer frågor så ska jag visa att jag finns där och håller :evil: :evil: borta :!:

:heart: :heart: :heart:

Kramisar/Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ska nog bli bra det här :D Se det som ett projekt som ska genomföras, inga frågetecken och inga :evil: :evil: :!:

Natten - ja; läs igen vad vi skrivit och igen och igen :wink: :lol: SOV SÅ GOTT :lol: 8)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

God middag!
Jag sov "ganska" gott :wink:
När Hanns skulle sova så såg jag till att hon inte skrek mig till sig och det gick ganska bra. Skapligt arg och frågande men tystnade så fort jag gick in (pga av att JAG fick nog) och vagnade några tag.
Vaknade faktiskt inte förrän 2,30 första gången :shock: :arrow: vagnade i ca 15 minuter. Hanna somnade om och sov sina 45 minuter, vaknade igen 3,40 :arrow: vagnade i ca 20 minuter...sov 45 minuter. Vaknade 4,45 då fick jag lite nog :-s och vagnade till lugn sen fick hon fråga/skrika lite. Hon lugnade sig så fort jag vagnade men vi höll i gång till 5,30 ungefär :cry:
Sen vaknade hon till 6,15 men jag fick henne lugn och 6,20 gjorde jag morgon :D :D Hanna lika glad som vanligt :P :P

Mat 6,30
Sov stund 8,00 - 10,00 :sleep: :sleep: (då sov även jag gott :) )
Mat 10,00
En liten utestund :!:
Sov stund nu 11,45 - 12,30

Det gick bra igår kväll att tänka på de andra 17 bebisarna som skulle nattas [-( men jag har inte riktigt kläm på om jag ska tänka på dem under nattvagningen också :oops: :oops: :?: :?: Ska jag ha samma resonemang under natttimmarna som jag har under kvällsläggningen :?: :-k

Men för att se det hela under en positiv lupp 8) så var jag lugnare och hade bättre Attityd i natt plus att natten inte var lika illa som den föregående......men som sagt vi ska inte se bakåt [-X

/kramisar Carina

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Och i natt sov jag ännu bättre. :D :D
Nattningen igår kväll, var mycket bra. :thumbsup:
Frågade runt lite men somnade själv utan att jag stod och vagnade. :thumbsup: :sleep: :sleep:
Det gjorde nog att hon kunde somna om själv under natten också. Det var något helt annat än de föregående nätterna.... :P :arrow: :arrow: Hon vaknade, grymtade, vände på sig och somnade om. =D> Det var helt uteslutet förrut.
Jag var upp och vagnade ca 5 min ca 2,30 och 10 min ca 3,30.
Sen var det vargtimmen :evil: då jag vagnade titt som tätt mellan 4,45 - 5,30. Men hon vaknade inte alls till så mycket som hon gjort förrut. Sen vaknade hon 6,30 och vi gjorde morgon.. :shock:

I dag behövde jag inte sova med henne mellan 8-10, jätteskönt! \:D/

:heart: Jag ser lite ljus i tunneln :heart: 8) 8) 8)

Ha en trevlig helg och sov så gott :heart:
Kram Carina

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Nu är det kris. :cry: :oops:
Efter en natt med magknip, försovning, förvirring mm så är jag helt ur. Attityd om jag får be :!: :!: Var vakna i natt i ½ timme med oooonnnntttt. Allt för att jag ville fylla på med ersättning, Semper.
Har nu fått rådet att ge Hanna NAN istället. :idea: :idea:
Har kurat i en vecka nu.... :!:
I måndags fick hon vaccinationsspruta så tisdagen var febrig och hennes ben ömmade. :cry:
I Onsdags var vi och gjorde pricktest så vi kan vara säkra på att hon tål mjölk och ägg.....det gör hon naturligtvis :!: :oops:
Och nu i natt magknip. :cry:
Man kan säga att Hanna inte har haft en allt för trevlig vecka.
Jag ska kura på för allt i världen :!: :!: .
Både Hanna och jag behöver sova på nätterna.... :sleep:

Kram Carina :heart:

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Natten som gick sov Hanna i sin säng igen. 8-[ (Efter en veckas vagnande)Gick jättebra :thumbsup: och hon sov bra fram till 04 sen var det lite si och så fram till 6.30. Men det var ingen fara på taket, helt ok med sömn ändå.... :sleep: :sleep:
Dagen har förlöpt enl planerna och stora framsteg har gjorts med nattningen. :thumbsup: I dag la jag ner henne i spjälsängen, stoppade om henne och gick ut. Hon låg själv och frågade lite :roll: och efter ca 10 min gick jag in för jag hörde att hon låg under täcket och var arg. (Hon ålar sig ner långt under täcket och jag kan tänka mej att det blir såååå varmt.) Och mycket riktig :wink: när jag kom in låg hon under täcket så jag lyfte upp henne på kudden och gick ut igen.
Sen var det tyst...och.......nu sover hon :!: Inte ens någon buffning :!: Hon är så duktigt :P \:D/ :heart:

Nu hoppas vi på en riktigt skön natt också... [-o<
:heart: Kram Carina

Limab?nan

Inlägg av Limab?nan »

Ja, du ser...framsteg :wink:
Super att nattningen gick så bra :D
Det visar ju att hon är kapabel att somna själv och då kommer hon nog på att hon kan göra det även när hon vaknar på natten snart :P

Kramar Linda
Linda, mamma till 3 godisbitar :heart::heart::heart: f?dda -97 -99 och april -05
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Tack Limabönan.....
:heart:
Kram Carina

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ser jättebra ut och du är så duktig :lol: Ingen rolig vecka med allt som hänt men minns att hon verkligen behöver sova när saker omkring inte är så bra. Magknip :?: Tänk bort det. Lugna effektivt och snabbt :!:

Låt henne somna under täcket om så skulle vara, hellre än att du övertrafikerar :roll: När hon sovit tio minuter (inte tjugo) går du in och lägger henne rätt (och har svalt i rummet :!: ). Då kan lyfta henne hur som helst och fixa till, utan att hon märker det :idea:

Du är klart på rätt spår :lol:

Och ja, de andra sjutton bebisarna illvrålar hela tiden du står där hos Hanna. Du måste faktiskt ut till dem :wink: :!: Tänk UT, inte in.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Mmmm, natten går bättre o bättre. \:D/ \:D/
Jag blev väckt några gånger under natten men det var bara att hämta upp henne under täcket, lägge henne till rätta och somna om. :sleep: :sleep: Jag fick bara ställa mej upp och buffa en gång och det var när klockan var 6. Åh, det börjar faktiskt likna något.....underbart! :P :P

Och det verkar som att Hanna förstår att jag måste ut till de andra 17..... det känns helt ok just nu! \:D/
Det är verkligen som du, Anna, :heart: har sagt många gånger, kuren är en process :!: :idea:

:heart: Tack för hjälpen Anna och alla andra vänliga föräldrar :heart:
Kram Carina :santa:

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, du kära :lol:

Tåget (processen) tuffar vidare. Snart kommer du fram men aldrig stannar du särskilt länge vid samma station :lol:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej igen :P

Tänkte bara dela med mej av en episod som hände i Tisdags.
Efter nån veckas kurande så var vi tvungna att lämna husets lugna vrå och åka iväg 7 mil för att handla vagn mm.
Vår dotter Hanna har sovtid 8-10 så vi kom iväg kvart över 8 och Hanna somnade direkt i bilen. :)
Vi kom fram och satt oss ner, tog en fika plus att vi väntade på att klockan skulle bli 10. Då gav jag Hanna mat och min man sprang iväg till affären. Sen skulle Hanna ha vakentid fram till kvart i tolv då nästa sov pass infaller. Hon satt på min arm och tittade runt i "Barnens Hus" på alla fina leksaker och färger.......Hon var helt nöjd. :P
Plötsligt kom det lite missljud ur henne och jag kom då på att klockan hade stuckit iväg. Ett biträde sa "jasså hon börjar få nog". Jag frågade henne vad klockan var och jag anade vad hon skulle svara. Och mycket riktigt hon sa "tjugo i tolv". Jaha sa ja, då är hon trött för hon ska sova kvart i tolv. Jag la henne på mage uppe på min arm, satt på henne toppluvan och drog ner den för ögonen så somnade hon på två minuter. :sleep: Biträdet sa, "ja titta nog var hon trött".
Så lätt kan det gå när barnet har vant sig med att somna en viss tid. .....Dessutom behöver man ingen klocka längre :P :P :thumbsup:

:heart: Carina

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

En liten rapport om nu läget. :lol: :lol:
Nattningen går över förväntan :thumbsup: , kväll efter kväll blir jag lika förvånad :shock: hur duktig Hanna är. Vi släcker ner tillsammans och nattar den fina kristallampan i sovrumsfönstret. I mörkret lägger jag ner henne i spjälsängen. Lägger henne till rätta, benen armarna och huvudet. Hon säger ingenting. Jag stoppar om henne och går ut och "för lite väsen" i köket, jag har ju annat för mej. :!: Efter ca 10 min börjar hon skrika upp sig och när jag tycker att det är nog går jag in och lägger henne tillrätta igen och buffar tills hon är lugn och tyst, därefter en kort solfjäder med bekräftelse, tar bara någon minut. Sen går jag ut igen. Efter det så somnar
hon..... :sleep: :sleep: .
Natten som var sov hon till 06 då hon grymtade till. Jag vaknade nog endast för att jag sovit så gott och så mycket. Hon grymtade nog i sömnen för nästa gång jag tittade på klockan var 07 och Hanna hade vaknat, hon låg och pratade lite. :P :P
Dagarna går också bra. :D Det enda kruxet :wink: (om det nu är ett krux) är att när hon ska sova så lägger jag henne tillrätta och låter henne vara. Hon är så nöjd så hon kan ligga i 30-40 minuter och bara titta. Hon varken gråter eller somnar. Jag undrar lite om jag gör rätt :-k , men samtidigt tänker jag att eftersom hon inte är missnöjd så...vad ska jag göra :?: Schemat håller jag. Så blir hon gnällig och jag vagnar så får hon sova 5 min, 20 min eller 45 min. Jag tar det som passar bäst beroende på vad som är kvar på sovtiden.

Tillvaron är skön, lugn och trevlig. Hanna är social, glad och mycket pratglad. Tack vare lite hjälpverktyg och en bra attityd. :P

Tack för hjälpen Anna och ha det så bra

:heart: Kramar Carina och Hanna :heart:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"