3 mån - ingen ramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Carina-71
Kontakt:

3 mån - ingen ramsa

Inlägg av Carina-71 »

Har en fråga jag gärna vill ha hjälp med :?: :?:
Jag lägger Hanna för natten klockan åtta. Jag drar vagnen och när hon är lugn och tyst går jag ur rummet. Försöker göra det inom 2 minuter. Men eftersom hon bara är 3 månader så ska jag ju inte ramsa. Utan jag bekräftar med att vagga vagnen från sida till sida innan jag går ut.

Men sen när frågorna övergått till skrik, och jag måste gå in en vända ska jag dra vagnen och upprepa proceduren enl ovan?. Det pratas och skrivs så mycket ang ramsan men eftersom jag inte ska bekräfta med hjälp av den så är jag lite frågande?? Jag vill ju att hon ska lära sig att somna själv, men jag vill inte att hon somnar gråtandes. :cry: Samma fråga gäller natten, när hon vaknar ska jag dra tills hon somnar eller hur ska jag bekräfta????

Hoppas ni förstod min fråga/mitt problem.
:idea: Tacksam för svar. :idea:
emb

Inlägg av emb »

Läste igenom gamla trådar och här är ett svar på din fråga:

"Kort skak i handtaget, ingen vagning, har jag för mig att Anna sade till mig när Hugo var så liten att jag inte kunde bekräftelseramsa."
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Så varje gång Hanna håller på att skrika upp sig så ska jag vagna :?: Har jag förstått det rätt då :?: Då blir det ju inte så att hon somnar om av sig själv utan vänjer sig vid att bli vagnad för att komma till ro igen :!: Stämmer det.....

Kvällarna har sett ut så här:
Kl 20, släcker ner tillsammans....jag lägger Hanna ivagnen och lägger tillrätta, armar, ben och huvudet så börjar jag vagna. Hanna är då tyst så jag drar bara några tag och bekräftar med att vagga sida till sida. Går snabbt ut ur rummet. Då tar det ett tag så börjar Hanna fråga och fråga och fråga...tillslut innan hon skriker upp sig alldeles går jag in och gör om proceduren. Men nu när jag bekräftar börjar hon att skrika direkt...
Men jag går ut iallafall och väntar och lyssnar....Så håller jag på i ungefär 20 minuter. In och ut.....

På nätterna när hon hör av sig så lyssnar jag först av om hon kan tänkas fråga lite och sen somna om....men icke....inte än.....
Utan för att hon inte ska vakna ordentligt och skrika upp sig så går jag upp och vagnar tills det blir tyst och lugnt....är det ett riktigt beteende av mej :?:

Min första natt var vagning varje timme....Andra och tredje sov hon ifrån kl 20 tom kl 05. Sen har hon vaknat fler gånger igen, under nätterna fyra fem och sex. ](*,)
Undrar vad jag gör för fel :?: :?

Schemat är
7,00 morgon och mat
8,00 sov 1½ tim
10,00 mat
11,00 sov 1 ½ tim
13,00 mat
14,00 sov 45 min
16,00 mat
17,00 sov 45 min
19,00 mat
20 - 20,30 natt

Ibland byter lång och kort sömn plats men mattiderna är "låsta"

Om någon ser nåt som är fel säg till. Varför får jag inte till nätterna :( ](*,)

Tack på förhand
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Felet" är nog trafiken. Hon skriker dig till sig i stället för från sig, om du förstår vad jag menar. Varje gång du går dit ska du tänka UT. Du kommer kanske, men bara för att gå igen. Och du ska försöka tänka att nu vill inte DU ha mer skrik (eller skrik alls) så det är därför du vagnar henne tyst, inte för att hon skriker dig till det. Det är du som "bestämmer", inte hon. Det är så man tar ledningen. En liten psykologisk finess :!: Du känner dig starkare och säkrare om du lyssnar till dig själv också, inte bara till barnet. Barnet gör som du lär henne.

Nu har du vargen i släptåg, oroar dig, tvivlar och tvekar och ställer frågor själv. Den oron planteras omedelbart till barnet, så förjaga den :!: Det här är en vanlig eländig utveckling; allt går så bra först, sedan blir man ängslig när det inte fortsätter som på räls och blir bättre och bättre hela tiden, man börjar överarbeta verktygen, störa, fastna i överkoncentration :shock: och har vips :shock: en hel skock av vargar kring fötterna.

Hemligheten är att backa, vilket INTE betyder att man inte gör något eller att man väntar och ser om barnet ska skrika upp sig i ensam förtvivlan à la 5mm. Din uppgift är fortfarande att ge henne förutsättningarna för att kunna (fortsätta) sova så gott, och den som skriker sover inte särskilt bra. Eller alls. MEN detta lugnande, när du vagnar, ska göras kortare och kortare. Lika snabbt - du känner hennes skrik nu och vet vilka ljud som inte behöver åtgärdas alls; du vet vad som kräver åtgärd - men kortare och mycket mer effektivt. Träna med tyngd i vagnen och ta i bättre! Vagnandet ska ögonblickligen få tyst på henne. Och då gäller det att bryta, skaka snabbt som punkt, och GÅ, precis när man tycker att nu så, nu ska jag bara vagna lite till... så somnar hon alldeles strax... Då har man redan stått där för länge :!: :!:

Vid det här laget talar vi sekunder, inte minuter :idea:

Bekräftelse behöver du inte bekymra dig om alls. Snabba skaket sätter punkt, och hennes lugna insomnande, som INTE föregås av skrik, blir sin egen bekräftelse i form av skön, ostörd och alltmer sammanhängande sömn :!:

Försök ha fasta dagslurar också :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Tack snälla för ditt svar :D
Ikväll lade jag Hanna kvart över åtta gick ut direkt, väntade.....var inne en gång ca 1 min, en till gång ca 1.5 min och en tredje gång ca 1.5 min sen var det tyst när jag gick ut. :sleep: Det man inte vet är ju om hon somnade under den minuten eller om hon somnade själv efter min sista bekräftelse. :wink:
Men det lär vi aldrig få svar på

På nätterna då, verkar jag göra rätt där :?:
Då är det nog ännu lättare att jag drar för länge och för många tag. Det är väl samma där det är ju inte jag som ska söva henne väl :?: Ska hon få skrika och ställa frågor då också :?:

\:D/ Jag har idag beställt din bok, SHN-kuren, barnaboken har jag sedan länge, så kanske jag inte behöver undra så mycket..... :oops:

:heart: Emil -92, enl barnaboken
:heart: Malin -98 enl barnaboken
:heart: Hanna -05 enl SHN-kuren förhoppningsvis... :thumbsup:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jadå, du gör rätt på nätterna och är så duktig :lol: Bara tänk på att korta ner, korta ner. Snabbare och effektivare. Och snart mer och mer sällan också, för nu börjar hon veta vad som gäller :idea: Så söva henne ska du inte.

Jag tror Sova hela natten-boken klargör det sista och stärker dig :lol:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Nu blir jag snart tokig...iallafall nattetid ](*,) :cry:

Hanna sov till 01,20, vagnade i ca 15 min till och från.....
Sov till 02,30, vagnade i ca 15 min till och från....
Sen vaknade hon 03,30 och jag vagnade och vagnade och vagnade.....när hon tystnade och det var lugnt slutade jag dra. Hanna suckade vände på sig suckade, grymtade men somna om :!: icke sa nicke. Skrik...Vagna igen och igen..... Klockan gick och gick. Klockan 5 gjorde jag det jag inte ska :cry: jag gav henne mat. Hon blev lugnare men inte somnade hon om :!:
Antar att det var vargar i rummet :evil: :evil: :twisted: en hel drös :!:
Klockan 05,40 somnade hon om och jag lika så.
:sleep: :sleep: Jag ska erkänna att jag var nära ett sammanbrott, eftersom vi har haft fler sådanna här nätter i rad nu. (fast utan mat).

Nu sov vi naturligtvis för länge också så maten blev kl 07,30 istället för 7,00.
Så nu somnade hon kl 09,15. Enl schemat är det mat kl 10 och jag antar att jag ska väcka henne då så vi hamnar rätt i schemat igen :!: :?: :?:

Usch vad eländig jag känner mej :cry:

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En gång är ingen gång. Känn dig inte eländig (lätt att säga). Det är så fasligt lätt att misströsta och det första som ryker är perspektivet. Man tänker och känner ALLTID fast det kanske bara var en enda gång. Man drar sina förhastade slutsatser och oron växer kämpahög på nolltid. Försök sansa dig och skrapa fram Attityden! Du skulle ju faktiskt ha kunnat ha 17 bebisar vrålskrikande i rummet intill som verkligen behövde hjälp, NU. Du har fastnat i överkoncentration och måste helt enkelt tänka på annat ibland, för lilla barnets skull inte minst :!: Hon orkar inte med att vara det nav kring vilket din värld snurrar, hon vill känna sig född till något som redan fanns, något hon nu utforskar och söker sin plats i :!: Läs gärna om beudinlägret i Barnaboken :idea:

Jag undrar om du inte skulle träna upp vagningstekniken lite bättre :?: Läs och lär av mitt förra inlägg, snälla du, noga :!: Kram på dig :P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Och ja, återgå till tiderna :!:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Ok, tänk så lite det behövs, TACK för dina ord! :heart:

Hon fick sin kvart så jag väckte henne kvart över tio. Mat, mat, mat ordentligt med mat. Så umgänge med oss alla till kvart i tolv. Sovdags! :sleep:

Tänk så fort det går att få henne att somna om man lägger henne INNAN hon blir trött :lol: 4-5 drag bara :sleep: :thumbsup:

Jag har nu spikat även sovtiderna.
Frukost 6,30
Sova 8,00-9,30
Mellis 10,00
Sova 11,45-12,30
Lunch 13,00
Sova 14,15-15,45
Mellis 16,00
Sova 18,00-18,45
Middag 19,00
Natt 20,30 (+slurken)

Nattsömn (ska bli :wink: ) = 10 tim
Dagsömn = 4,5
Hmm :!: :arrow: Totalt 14,5 timmar.....minsta laget va :?: :?:
Ska jag kanske lägga henne 20,00 eller lägga till kvartar på dagslurarna :?: :?:

PS. Jag tycker det är beundransvärt att du lägger ner tid på att själv svara oss vilsna föräldrar :heart: :heart: //Puss på dej DS

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack gulliga du :D :oops: :!:

30 min och 60 min är inga "naturliga" sömnrytmspass (det är 5, 20, 45, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim) så jag tycker du ska satsa på 45 min på f m och 1,5 tim middagssömn - de kan behållas lääänge.

Visst, då vet du varför folk frågar: "Men ska du lägga henne :?: Hon är ju inte trött :!: " och kan snart notera deras förvåning, när hon sover på två minuter :lol: Hon som verkade så alldeles klarvaket pigg :lol: :wink:

Så håll tiderna och nu kommer det att gå finfint, för du är så duktig :wink: :lol:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Jaha, vaknade av sig själv efter 45 min dvs 12,30. Inväntade maten så duktigt till 13,00 :P
Nu skulle vi hålla Hanna vaken ända till 14,15 och det gick bra. Avslutade med en 20 min social delaktighet vid matlagning och lunchintag :!: :lol:
14,15 ner i vagnen, tillrättaläggning och dra vagn i ca 1 min.... :sleep: :sleep: :sleep: :thumbsup:
Ja även det passet gick över förväntan. Det har förrut varit svårt att hålla Hanna vaken i mer än 1½ tim men nu gick det fint fint :!:

Men nu ska hon sova 1½ timme och Hanna vaknar oftast efter 45 min, så nu ska jag försöka få henne att somna om :wink: :-({|= .......det kan ju bli lite klurigare.
Men som jag har förstått så, även om det blir lite vaken tid och hon inte somnar om direkt så ska jag hålla sovtiden och hon ska upp 15,45 :!: :!: :?: :?:

Bara jag ger henne möjlighet till att sova... :heart:

Och vad tycker du om att totala sovtiden nu är 14,5 timmar :?: :shock:
Ska jag justera natten eller ska jag avvakta och se om 14,5 timmar räcker:?: :?:

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har förstått så rätt så :wink: :lol:

14.5 tim är för lite; jag gjorde bara ett par förslag till ändringar på två av lurarna. Det betyder inte att de räcker :oops: :roll: En tim till behöver hon, ca 15,5 ska det vara :!:

Pris och beröm på dig! Nu börjar det likna något :lol: :lol: Och din säkerhet växer så det knakar när lilla älsklingens lättnad och lugn visar att du gör alldeles rätt :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Natten ger ju tio tim nu så den tycker jag inte du ska pilla på. Men snickra ihop ett schema så likt det förra som möjligt fast efter de naturliga sömnrytmspassen (45 min har hon ju visat själv, om man säger :lol: ) som jag gav dig, och så att du får ihop de 15,5 timmarna. Presentera sedan :lol: Och tänk efter noga före, för har du väl "spikat" schemat får du inte ens överväga att ändra någonting på allra minst en vecka :idea:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hanna vaknade som jag trodde efter 45 min men var så trött att det räckte med att vagna i ett par minuter så somnade hon om. :sleep: :sleep:

Efter 1½ timme, kl 15,45 sov hon fortfarande väldigt gott men jag väckte henne. Det gjorde att matstunden tog ca 40 minuter eftersom hon försökte att somna om hela tiden...... :?

Har läst vad du tycker så jag ska se över schemat och förlänga två sömnpass under dagen. Jag återkommer med nytt schema :-k

:heart: :heart: :heart:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"