Öroninflammationer och eksem...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
TorpSara

Öroninflammationer och eksem...

Inlägg av TorpSara »

Edvard har ju äntligen läkt från sina många eksem och vi har inte sett röken av öronont på två år.
Alexander har fula eksem i hårbotten och på armarna och fick idag sin första öroninflammation bekräftad. Både vår BVC-sköterska och dagens doktor har mumlat lite om komjölk när de sett eksemen och jag tror inte att jag vill gambla med den här lilla. Med Ed så orkade jag inte plocka bort mjölken, men nu orkar jag. ](*,) :evil: Han har inga andra symtom, precis som storebror.

Ni som har koll: Är det minsta dosberoende, eller är det som med gluten? Eller är det som med andra allergier att det är olika från person till person? (Jag tänker främst på mitt intag nu)
Hur är det med får och get?
Nått annat att tänka på?
kiki

Inlägg av kiki »

I min värld går får och getter bra :lol:

Soya produkter som ersättning är NO NO

Havreprodukterna som finns innehåller palmolja.

Kokos olja går bra som smör ersättning.

I min värld alltså :lol:

Lycka till
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Ewa

Inlägg av Ewa »

Minsta lilla KAN ställa till det, ja. Gjorde så för mina. Räckte med att jag fick smör på macken en gång... Så bättre en rejäl orgie ytterst sällan än småduttande, för då retas immunförsvaret dagligdags.

Soja går bort eftersom risken är stor att det triggar igång sojallergi som är livslång. 10% av alla mjölkallergiker får sojaallergi.

Risdryck är godare att dricka som den är än havredryck, men havredryckerna funkar bättre i matlagningen. Tycker jag. Kokos är toppen. Och vill man åt smörsmaken i somliga rätter så kan man göra ghee. Tar sin runda lilla tid, men jag brukar göra stor sats, så klarar den sig länge.

Min allergiläkare avrådde från får och get eftersom det är så snarlika proteiner, vilket (dessvärre) även min läkare instämmer i när jag nu ska hålla mig ifrån alla former av mjölkprodukter. Jag chansade inte när jag ammade, så jag kan inte säga huruvida det påverkar.

Du har ju koll på livsmedelsindustrin, så du faller säkert inte i vanliga fällor som man annars lätt gör, med vasslepulver, smörfett och annat eller med vegetabiliskt fett som kan vara både mjölkfritt och inte. Deklareras det inte att det är gjort av vegetabilisk olja så kan man alltså inte vara säker. Jag har ofta fått till svar vid förfrågningar att det är vanligt margarin. Så okunskapen är stor på sina håll.

Tycker du gör ett klokt beslut - och det är faktiskt jobbigt mest bara en kort stund i början. Sedan går det på rutin lika självklart som allt annat.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

Vad tråkigt med eksem för Alexander! :(

Om du ska pröva att ta bort mjölken, så uteslut den helt. Inte minsta lilla vasslepulver någonstans. Jag skulle inte heller ätit får- eller getmjölk. Kanske kan det funka, när det går igenom dig, men du vill ju ha ett tydligt resultat, så jag rekommenderar att hoppa över det också.

När jag slutade med mjölken, så märkte vi en markant förbättring av eksemen ca en vecka efter jag slutat. Men det tog sju till åtta veckor innan eksemen försvann helt. (Men har du inte märkt någon förbättring inom en vecka, så beror det kanske på något annat!)

Kommer inte på något annat speciellt just nu, men fråga igen om du vill. Det är ju inte så längesen jag ammade min, som det senare visade sig, väldigt allergiske son. Det ända jag kan säga är att det VERKLIGEN var värt ansträngningen. Och visar det sig att det inte har någon effekt, så vet du att det inte är mjölken!

Lycka till!! :D
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack fina ni! :heart:

Jag inser att det enda jag kommer att sakna är fetaost och parmesan, och det var ju det lilla. :D Som tur är så har vi en rätt mjölkfri mathållning redan som det är, och på sommaren är det ju ännu lättare.

Vad gäller Alexander är jag heller inte speciellt orolig. Visst hade vanlig välling varit enkelt, men det är ju faktiskt inte så skitsvårt att hitta på en måltidsordning utan mjölk. Snarare en kul utmaning om man som jag är matroad mer än de flesta... 8) Hur är det med de mjölkfria prefab-produkterna för barn, är de nått att ha?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mina ungar har ju aldrig gillat prefab i någon form, men gör man det så finns det ju. Sinlac är väl inte det roligaste som industrin har hittat på. EgoGo är nog roligare då. Sedan tipsades ju i annan tråd här om prefab-prylar på Quinoa och annat. Men det är för nytt för att jag ska veta något om det.

I övrigt har jag inte så mycket erfarenhet av prefab, så här får andra kliva in. Sedan har du ju mjölkfritt-tråden också, om du vill botanisera vidare.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag har väl provat en hel del av den som marknaden har att erbjuda i mjölkfri väg. Mest poppis här hemma är Yosa som är havrebaserad och EnaGo som man både kan göra välling eller gröt utav. Semper har ju kört igång med ett race av nya mjölkfria produkter som jag vet att bl.a. Coop har tagit in och ersatt EnaGo med. I sådär dryckform håller jag med Ewa om att Rismjölk är mycket godare än havremjölken. Den finns även med + kalcium :D
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
KMI

Inlägg av KMI »

Hej!
Jag uteslöt alla mjölkprodukter när jag ammade vårt andra barn. Jag gav däremot ersättning baserad på getmjölk och det gick hur bra som helst. När vi fick vårt första barn bodde vi i England och där ger man ersättning på getmjölk när barnen ev inte tål komjölken. Hittade det till min stora glädje på ekologiska barnmatsbutiken (finns online) jag gör även välling av en sats sådan ersättning och så tre rejäla matskedar av Holles Hirschgröt i. Fungerar hur bra som helst och så helt mjökl- och glutenfritt. Om du är intresserad finns även gröten på samma butik, brukar också finnas i vanliga hälsokostaffärer. Dock inte ersättningen som är av ett franskt märke och som jag inte sett någon annanstans tidigare.
Ett litet tips bara!
Lycka till!
K :D
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jobbigt Torpsara! :( Hoppas det blir bättre för Alexander snart.
kiki skrev: Havreprodukterna som finns innehåller palmolja.
Vi har just nu Solhavre från ICA och den innehåller bara rapsolja! :thumbsup:

Och jag tycker havredryck är godare än risdryck! :D Smaksak! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack, snälla ni! :D
Ja, eksemen är väldigt mycket finare såhär på femte dygnet mjölkfritt. Iof har han ju fått en duktig dos antibiotika och de var ju rätt inflammerade, men om ännu ett par dagar så får vi ju se vad som är vad.

Just nu äter jag havremjölk med flingor, och det smakar ju mest vatten, haha. Ska testa rismjölk nästa gång.

KMI: Intressant. Här rekommenderas ju inget mjölkprotein alls. Å andra sidan har man ju rätt lite forskning på spädbarnsallergier öht. Kanske är det oftare så att get fungerar när det är sån allergi som växer bort? *snillen spekulerar... * :-k
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"