Minsta lilla KAN ställa till det, ja. Gjorde så för mina. Räckte med att jag fick smör på macken en gång... Så bättre en rejäl orgie ytterst sällan än småduttande, för då retas immunförsvaret dagligdags.
Soja går bort eftersom risken är stor att det triggar igång sojallergi som är livslång. 10% av alla mjölkallergiker får sojaallergi.
Risdryck är godare att dricka som den är än havredryck, men havredryckerna funkar bättre i matlagningen. Tycker jag. Kokos är toppen. Och vill man åt smörsmaken i somliga rätter så kan man göra ghee. Tar sin runda lilla tid, men jag brukar göra stor sats, så klarar den sig länge.
Min allergiläkare avrådde från får och get eftersom det är så snarlika proteiner, vilket (dessvärre) även min läkare instämmer i när jag nu ska hålla mig ifrån alla former av mjölkprodukter. Jag chansade inte när jag ammade, så jag kan inte säga huruvida det påverkar.
Du har ju koll på livsmedelsindustrin, så du faller säkert inte i vanliga fällor som man annars lätt gör, med vasslepulver, smörfett och annat eller med vegetabiliskt fett som kan vara både mjölkfritt och inte. Deklareras det inte att det är gjort av vegetabilisk olja så kan man alltså inte vara säker. Jag har ofta fått till svar vid förfrågningar att det är vanligt margarin. Så okunskapen är stor på sina håll.
Tycker du gör ett klokt beslut - och det är faktiskt jobbigt mest bara en kort stund i början. Sedan går det på rutin lika självklart som allt annat.
Kram