Behöver tips om kurning, del 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Anna09 skrev:Hej,

inte gå in och "störa" med täcket. Då kan hon tro att morgonen börjar.

Det är mitt heta tips. :wink:

Jag har lagt på täcke när jag själv lägger mig, sedan inte varit inne i rummet annat än vid ett fåtal KRISER genom snart året som gått sen vi kurade.

Lita på att hon sover gott ändå. Alla gör vi ljud och inte alltid vill vi ha täcke på oss, visst?!

:thumbsup:
Tack för tipset, ska tänka på det!

Så har vi nyaste problemet... :(

Trots att hon dagligen äter en burk katrinplommon, så är hon ändå så hård i magen att hon blödde sist hon bajsade. Nu är hon innepå sitt rum, JÄTTELEDSEN... Iallafall jämfört med hur hon brukar vara :( Jag vet inte vad jag ska göra, det är säkert magen som gör henne ledsen och därför hon öht vaknat till... Vad svårt det är! :(
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Ja just ja, kom på en sak till när jag satt här och småläste lite.

Vi har verkligen så svårt att få till skrattet till gonattet! Hon känner på sig att hon ska sova, och INGENTING är kul,
inte ens pappa, som annars är favoriten när det gäller tjo och tjim och skoj.
Hon blir inte ledsen, men hon tittar surt på oss.
Inte förrän man lägger henne i sängen börjar gnället, NÄR kommer den underbara tid då hon trivs där? Det känns så jobbigt att lägga henne när man vet hur det blir, fast jag skulle ju såklart aldrig avsölja det för henne :wink:
Jag försöker tänka såhär: Visst, hon är mer ledsen nu än innan kuren. MEN då tog det minst en timme innan hon somnade! Nu tar det 5 minuter ungefär, så om jag vet att det går över så kan jag ta lite gnäll :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ang.magen, har ni provat päron? Det är också lösande för små magar. Man kan ge katrinplommondryck också så får ni i ännu mer.

Om läggningarna tänker jag att om ni håller er coola och inte själva börjar oroa er sådär en kvart före sänggåendet så kommer det att lösa sig. Se till att ni inte ens med minsta lilla kroppsspråk signalerar att ni själva tycker det känns jobbigt för det kommer hon känna hur lätt som helst. Så sakligt och säkert, något skoj kommer ni säkert komma på. Kanske sätta på lite skön musik utanför?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Emma80 skrev:Hej! Ang.magen, har ni provat päron? Det är också lösande för små magar. Man kan ge katrinplommondryck också så får ni i ännu mer.

Om läggningarna tänker jag att om ni håller er coola och inte själva börjar oroa er sådär en kvart före sänggåendet så kommer det att lösa sig. Se till att ni inte ens med minsta lilla kroppsspråk signalerar att ni själva tycker det känns jobbigt för det kommer hon känna hur lätt som helst. Så sakligt och säkert, något skoj kommer ni säkert komma på. Kanske sätta på lite skön musik utanför?

Kram Emma
Jag ska definitivt prova det idag! Tack för tipset.

Jag har kommit på att om hon hör röster lugnar hon sig fortare iallafall,
även om det blir lite ledset gnäll i början. Så igår gick jag runt och pratade som om någon var här! Ja, storebro var ju här, men han är 3 och sa inte så mycket ;)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Man kan ju analysera allt utifrån och in, men jag tänker mer när hon "gråter" efter läggning inte nödvändigtvis behöver vara för att hon är ledsen, hon vill sova men kan inte göra det på stört, måste hitta den rätta ställningen :wink: Sen är skrattet till godnattet ibland en metafor, det är kanske inte kiknande skratt som är det viktigaste, det viktigaste är den goa och glada stämmningen, jag märker tom på mina stora barn om vi glömt "skrattet" då är det inte lika roligt att gå och lägga sig :(

Sen är ljud på utsidan super för att avleda mamman att lyssna för mycket :wink: Man kan tom dammsuga viktiga hörnen av huset :roll:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Tack så mycket för svaret, Nilam!

Jo, jag tänkte skriva upp här ungefär hur det är, så kan ni få se om ni tycker jag gör nånting fel. Blir lite osäker ibland, men försöker tänka att jag HAR ju faktiskt läst på och jag vet allt, men det händer att minnet sviker mig ;)

Ok, 19.00 går hon och lägger sig, Hon börjar gnälla redan när vi kommer in i det mörka rummet och blir ledsen när man lägger ner henne.
Men jag tillrättalägger, solfjädrar en gång (Lätt och snabbt) och ramsar mig ut. Hon gnäller och har sig i ungefär 10 minuter innan hon somnar.
Sen sover hon ganska länge, oftast har hon vaknat mellan 3-6 och ju tidigare desto bättre! Inatt vaknade hon 1.25 och gnällde och så i en halvtimme. Ju närmre 7 klockan är, desto svårare är det att få henne lugn, såklart.
Men, när hon vaknar till under natten, så börjar jag med att ramsa, sätter på klassisk pianomusik och väntar. Hon gnäller absolut inte hela tiden, det ärm est tyst. Men efter ungefär en kvart så går jag in och tilrättalägger, gör en kort solfjäder, tar på täcket och ramsar mig ut. Ofast blir hon arg precis då, men det lugnar alltid ner sig nästan direkt. När jag hört att det är tyst i 10 minuter går jag och lägger mig.

Ja just ja! På kvällen vid 19 när hon lägger sig så brukar jag antingen diska, eller sätta på fläkten i köket. Och så pratar jag i normal samtalston. Är lillans pappa hemma så pratar jag med honom, annars pratar jag med mig själv och beskriver vad jag gör :lol:

Vad tycker ni, ser ni nånting som är fel i det jag gör? Skulle kännas så skönt att få bekräftat att man gör rätt, eller få belyst vad man kanske ska ändra på :)
(Tack återigen till alla er som läser och svarar! Det är guld värt!)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Läggningen tror(vet) jag kommer att gå bättre och bättre ju längre tid det går, DU måste bara tänka på att du inte förväntar dig skrik/gnöl vid läggning, då förmedlar du det till tösen :?

Din strategi vid uppvak på natten, hmmm, Anna använder klassisk musik oftas i vargtimmen, ibland vid KRIS mitt i natten, om barnet "fastnat" i sitt skrik.
Jag hade vid uppvak innan vargtimmen (4-6) låtit barnet vara, när det skriker upp sig hade jag ramsat ner barnet, alltså ramsat så många gånger det behövs för att barnet ska gå ner i ton, avsluta mjukt.

Sen är vargtimmen en helt annan grej och då kan man välja sig av EN strategi och hålla sig till den ENBART, sök på vargtimme om/när du känner att du behöver det :D
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

nilam skrev:Hej

Läggningen tror(vet) jag kommer att gå bättre och bättre ju längre tid det går, DU måste bara tänka på att du inte förväntar dig skrik/gnöl vid läggning, då förmedlar du det till tösen :?

Din strategi vid uppvak på natten, hmmm, Anna använder klassisk musik oftas i vargtimmen, ibland vid KRIS mitt i natten, om barnet "fastnat" i sitt skrik.
Jag hade vid uppvak innan vargtimmen (4-6) låtit barnet vara, när det skriker upp sig hade jag ramsat ner barnet, alltså ramsat så många gånger det behövs för att barnet ska gå ner i ton, avsluta mjukt.

Sen är vargtimmen en helt annan grej och då kan man välja sig av EN strategi och hålla sig till den ENBART, sök på vargtimme om/när du känner att du behöver det :D
Vad bra, tack för svaret! :) Nu inatt har hon tokat sig rejält! Gnällt några gånger, men bara tillräckligt för att jag ska hinna upp ur sängen! När jag väl står i vardagsrummet, redo att ramsa, då har hon varit knäpptyst :lol:
Ända fram tills nu, då. Runt 5.25 gnällde hon, och så samma sak 10 minuter senare. Nyss så nös hon, och nu är hon nog vaken, men iallafall inte arg :) Man får väl vara glad för det! :)
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

När vi kurade hittade jag det här svaret i en forumtråd och det tyckte jag var så bra så den har vi hållt oss till.

"Vargtimmen:
Gör upp en handlingsplan och håll dig sedan till den, morgon efter morgon. Efter 4-5 morgnar brukar det vara över. Ett förslag:
Pangrams vid första pip. En hög, tydlig och punktsättande ramsa som talar om att morgonen inte har kommit än. Föreställ dig själv (i hjärnan) att klockan är 02 på natten - då är det lättare att jobba för ett omsomnande. För däri ligger nyckeln.
Låt henne sedan vara. Avvakta, avvakta, avvakta.
Skulle hon fastna i en evig klagosång som vare sig går upp eller ner ger du en ramsa till. I det här läget är det många som tar till Mozart eller husljud. Detta skapar en ridå mellan dig och barnet som får barnet att lyssna på något annat än sin egen stämma och dig att tänka på något annat och hålla överkoncentrationen borta. Skulle TOTAL kris utbryta kan du gå in och lägga tillrätta - men bara en gång/uppvak.
Ha sedan en väckarklocka som ringer när tiden för glad morgon inträffar. Då vet hon snart när det är dags att gå upp.

Bekräftelseramsan tycker jag du kan lägga åt sidan nu. Baka in den som ett avslut på den "vanliga" ramsan genom att gå ner i tonläge på sista versen/verserna. Har hon varit ruggigt ledsen kan du fortsätta att köra bekräftelsen separat men inte i vargtimmen. Så här långt in i kuren (5 dagar) stör den mer än gör nytta. Poletten har redan trillat ner."
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"