Antibiotika, antibiotika, antibiotika och lite kortison...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

TorpSara - Tack för länktips!
Dietist har vi fortfarande inte kommit till, så jag famlar på egen hand. (Och med er hjälp :D ) Det är väl lite så jag känner, att vi tagit bort en hel del, men inte kompenserar upp det ordentligt. Hoppas vi kommer till dietist snart.

Ewa - Jajamän, jag har ägnat en shoppingtur med din utskrivna lista i affären och studerat alla tänkbara produkter. H+ finns i kylen, dock har den inte gjort någon succé ner i magen. Än. (Liten är bara van vid vatten. Har aldrig druckit välling eller liknande heller.)
Om olja så har vi bara använt olivolja, men där borde vi nog tänka om. Tack för ännu mer info från dig!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Finns också Ricedream + kalcium som är berikad med kalcium. Den är sötare i smaken än Havredryck eller solhavre.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Johanna w - Tack för tips, ska undersökas. :)
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Uppdaterar lite. I helgen prova vi lax igen, fast den ekologiska "bleka" varianten. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om utfallet. Det blev inga utslag i ansikte, bröstkorg/mage som tidigare. Hon klia en del, men det gör hon vid matintag ibland så det behöver inte betyda något. Var en del skrikig senare efter målet, men om det går att härleda till fiskintaget vet jag inte. Märktes inget speciellt med bajsandet i alla fall. Svårt. Nu ser ansiktet mer ilsket ut, fast det hade börjat redan innan fiskintaget. Att hitta orsaker osv är ju inte lätt.

Telefonkontakt med dietisten igår. Hon skulle skicka info på posten om vad man kunde ge istället. Som hon såg det var det bara kalcium som fattades lilltjejen. Och det skulle det finnas någon gröt man kunde ge henne istället. Om fisk och omega 3 tyckte hon att det skulle vår dotter växa ifrån och då kunde vi ge henne det sen. Jag vet inte om jag är kritisk, men jag kände mig inte särskilt hjälpt av det svaret.

Lite H+ går ner tillsammans med havregtynsgröten på morgonen. Kom i skrivandets stund på att man kanske kan göra gröten på H+ istället för vatten.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hoppar in här utan att ha riktig koll på allt som skrivits! :D :oops: O:)

Jag blandar välling på Havredryck (kalciumberikad) och quinoagröt/vällingpulver (och fettar till det med lite rapsolja! :D ):
http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot ... anilj.html

Man kan göra gröt eller välling på detta pulver, som finns i flera smaker. Dom har även hirsgröt m.m. Nu kanske ni inte vill introducera flera nya saker, men ville i alla fall tipsa, då jag vet flera med multiallergier som använder dessa produkter!

KRAM till er! :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Pippilotta skrev: Kom i skrivandets stund på att man kanske kan göra gröten på H+ istället för vatten.
Japp, går finfint det!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

ElinN - Självklart går det bra att hoppa in utan att läsa allt! Tack för tips och omtanke! :D Vi får se om något av dessa kan passa till gröt så småningom, välling dricker hon inte.

Ewa - Japp, det gjorde det. Prova i morse, ingen skillnad mot med vatten i tyckte jag. Lillan åt som vanligt och verkade inte bry sig om någon skillnad heller. Nu har jag inhandlat linfröolja, så ska se om jag kan få i lite sånt med.

Både hand/fingrar och ansikte är rödare och mer ilsket nu. Inget kul att se. Kanske laxen spökar ändå? Det är ju så trist när det blir värre fast man tycker att man gör allt.

Blev inspirerad att göra pannkakor, där H+ och bakpulver agerade mjölk och ägg. Smaka bra tyckte hela familjen utan liten som bara spotta ut... :roll: (Tidigare har det ätits pannkakor med ägg och mjölk)

För att nämna osten som jag hetsade upp mig om så kan jag berätta att stora dottern efterfråga den några gånger, och fick några skivor till sin middagsvila när liten sov. Det var väl de 4-5 första dagarna efter att vi tog bort den. Sen har hon inte sagt något om det alls. Japp, mamman förstora enormt mycket...
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

En beklagelseuppdatering från trött mamma: Tar det aldrig slut?

Vi har senaste tid smörjt med kortison, Emovat, i ansikte o hand/fingrar. Sistnämnda lugnade sig genast och tillsammasn med DermaSilk-specialvante om nätterna så är det nästan helt borta. Smörjer endast var tredje dag där nu. Så var det ansiktet. Efter några få dagar såg det lite bättre ut, sen blev det värre och nu är det värre än det var innan vi börja smörja med kortisonet. Inte kul, inte kul.

Dags att ta upp barn och peppa upp sig.
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Det lät ju väldigt beklagande i morse. Menade inte att bara gnälla, men i vissa stunder är det tungt. Det känner nog andra i liknande situationer till. Och visst kunde det vara värre. Men inget är väl gott nog åt sina barn. Man vill ju bara att den lilla ska få njuta av livet.

Jag börjar undra om mjölkens vara eller ickevara spelar någon roll för dottern. 8 veckor nu, jag tycker inte att det hänt så mycket. Men jag kanske förväntar mig mer än jag borde. Att kortisonen inte hjälpt alls i ansiktet tycker jag är jobbigt. Att hon ständigt ska ha en stor oval av utslag runt munnen är ju inte kul. Dels för att det ser jobbigt ut. För mig alltså. Men framförallt för att hon störs av det, kliar sig och det irriterar verkligen.

Så, nu har jag klagat färdigt för idag ;)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad har ni för fler allergier? Är det enbart mjölk?

Och du, ibland blir man trött så trött :roll:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Allergier är enligt följande, förutom mjölk (som vi gissa) då:

Vet om, utslag enligt blod- och pricktest: ägg
Gav utslag i ansikte/bröst/mage direkt efter intag: lax (dock provade vi med ekologiska en gång, gav inte alls samma utslag, men vi har hållt oss ifrån fisk helt och hållet)
Äter ej: Tomat, jordgubbar, apelsin (och liknande...)

Allergiläkare har vi en tid hos om en månad, känns ju som det är ganska långt framåt. Dietist fick inget säga om utesluta något annat innan läkaren hade sagt sitt. Enda rådet vi fått via telefon är att tvätta med tvättkräm i ansiktet istället för vatten eftersom det är uttorkande.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tvätta med olivolja :?:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Tack för tips. Just olivolja har vi också undvikt. Hade det på pasta etc förut, men vi tyckte att hon kliade sig mer då. Att det irriterade. Så vi har inte använt det på några veckor nu. Men kan ju vara idé att prova.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad jag vet är att just sädesslags allergier är ökande hos barn. Vet också två olika barn vars kinder var absolut knallröda pga veteallergi. Min tanke väcks med tanke på detta just åt det hållet.
Ta upp det med läkaren, dock är "de" enligt min personliga erfarenhet inte överförtjusta i att plocka bort vete för att testa om inga prover indikerar på att det finns en överkänslighet eller allergi. Men som VI vet så behöver ju inte proverna alls visa rätt...
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Rapsolja :?: (Oavsett olja så bör du använda en kallpressad variant)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"