Philip 6 mån,buffas lite varje gång jag lägger honom?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nilam

Inlägg av nilam »

Bättre och bättre, jag har alltid haft långluren först för det har passat mig, sen ser jag ju (naturligtvis) :wink: bara fördelar med det, det har alltid varit lättare att ta en 45 min på em om man varit iväg eller liknande, risken med din sena lur är att den kommer för tätt inpå natten, men köper sonen det och det är så DU vill ha det, så kör :!:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
irene

Inlägg av irene »

hej Nilam, tackar för rådet :D Får nog kanske ändå lägga långluren först precis som du har gjort, jag är inte helt säker på att goe Philip har accepterat det helt :oops: Vaknar till efter en timme av långluren på em o sover lite oroligare på natten :oops: :oops: Jag som kanske inte riktigt har koll på vi ska ha det O:) Målet e ju att Philip ska få sova gott :sleep: Ha det nu så gott o åter igen.. tackar för responsen :heart:
Mamma till världen goaste kille,Philip 9 mån,kurad sedan 9 Jan 2010 född 090720
irene

Inlägg av irene »

Vet att detta ämne borde vara slutdiskuterat men det blir nog inte bra för Philip, jag blir inte klok på gullungen ju :lol: Han sover oroligt o vaknar till många gånger på natten men somnar :sleep: dock av sig själv igen, välsignade duktiga kille :heart: Men blir inte klok på mig själv, är det pga hans schema som gör att han inte sover lugnt hela natten? Även på dagen är han lite trött o gnällig mellan vakenpassen. Kanske e det bara jag som pladdrar på, sen e det ju svårt för er andra att ge schemaförslag då sådant e individuellt men frågar ändå er till råds igen. Verkar detta schema helt tokigt :?:
19.30-7.30
välling7,30
gröt8.00
sova 10.15-11.45
mat 11.45
nellis 14.15
sova 15.15.45
mat
17.15
bad. bus18.30
välling 19
skratt/ gonatt 19.30

Supertacksam för alla råd jag har fått hittills o ledsan att jag strular så här mycket o tar upp er tid :oops: Med vänliga hälsningar Irene :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Tänk ut ett schema som passar er bäst. :wink: Mat med tre timmars mellanrum: frukost, lunch, mellis, middag, nattslurk. Lurarna kan ju variera i antal och längd som du redan funderat på. Men utvärdera efter minst en vecka och se om det passar er. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
irene

Inlägg av irene »

Godmorgon Bea, ville bara tacka för rådet, Nu har vi funderat o funderat o åter igen funderat ut vad som passar oss alla sammen :D Så nu kör vi på detta minst en veckas tid o så får vi se. Philip verkar köpa det än så länge [-o< Men åter igen, tack ska du ha o ha det så gott

kram Irene
irene

Inlägg av irene »

Godmorgon på er alla, ville bara snabbt fråga en sak. Vi är så nöjda
med nya schemabytet som nästan precis har skett men hur vi än hade gjort så krockar öppna förskolan som är en gång i veckan mellan 10-12,precis nästan samma tid som goe philip sover. Vad trot ni? Kan man rucka på schemat en hång i veckan eller blir han totallt förvirrad? Supermycket tack för ett underbart forum,underbara hjälpare o underbara Anna Wahlgren!! MVH Irene
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi har också haft det så - men öppna förskolan har aldrig lockat mig och jag tror inte vår dotter har lidit så hemskt mycket av att inte gå dit om jag skall vara ärlig och lite krass.

Hennes värld är stor nog som den är och hennes sömn så mycket viktigare än öppna förskolan. Så har jag tänkt.
:smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
irene

Inlägg av irene »

Hejsan Anna, ville bara tacka för visad respons och dina tankar, lutar mot att jag gör som du :) Tycker det blir förvirrande med klydd i schemat varje måndag :roll: Vi får se tiden an men tack ändå. Ha det nu så gott :)
irene

Inlägg av irene »

Hejsan alla ni goa, en riktig glad påsk till er alla :D Måste bara snabbt smyga in en kanske lite korkad fråga :oops: Jag tänkte korta morgonluren ( 45 min) till en 20 minutare och blir blir lite förvirrad här. :oops: Enligt schema börjar den 10-10.45 men han tar en ca kvart på sig att somna så kortar man ner 10-10.20 eller 10.20-1040 :oops: :oops: Men visst e det väl så att han ska l'ära sig att vara vaken längre på morgonen :) Många varma hälsningar Irene
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Mina mellanflickor var riktiga morgontröttisar första året. Första luren låg 1,5-2 tim efter godmorgon ända tills över året.

Det finns inga rätt och fel här.

Själv skulle jag prova att lägga 10.00 och försöka klocka en 20-minutare från det att han somnar. Detta att han tar en stund på sig att somna kan ändras efter några dagar efter att du dragit ned på total sömntid. Eller så är det så att han är en förmiddagspiggis och då kan du ju lägga vid ex 10.15 istället.

Glad Påsk önskar Nancy
irene

Inlägg av irene »

Glad påsk på dig med Nancy, tackar för svaret, provar att lägga 10. :D Ha det nu så gott!
irene

Inlägg av irene »

Hejsan allehopa, hoppas ni njuter i denna underbara solen! Allt går bra med härliga Philip på 9 mån, men nu har han börjat skrika varje gång vi närmar oss sängen och när han sen ligger i den, han låter mer som arg o osäker. Jag försöker stå fast o säker i min absoluta övertygelse om att allt är precis som vanligt trots att mycket nytt e på gång med utvecklingen men ändå skriks det! Kan behöva goda råd :oops: Snälla någon med ideer? Han sover 12 tim natt 7.30 sov 10.10.45, 13.30-15.00 o natt 19.30. Kan schemat vara helt galet?`Super tacksam om någon har en ide :heart: Med vänliga hälsningar Irene
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Lugn, bara lugn. Schemat är det inget fel på alls. Han behöver kanske en ny skratt-variant före läggningen?

Vi hade lite frågor gällande just läggning här för ett tag sedan. Jag bytte strategi från att skratta utanför rummet till att skratta I SÄNGEN en bra stund. Hon fick med min hjälp klättra i sängen sedan fånade jag mig och vi båda oss på var sin sida spjälorna. Tittut, olika djurläten, grimaser, gömma sig bakom täcket som hänger på ena gaveln etc etc. När hon skrattat som bäst lägger jag henne ner och säger "NU sover vi så gott tills klockan ringer i morgon, natti natti" - och så ramsar jag mig ut, samma ramsa som alltid, fyra säkra glada verser.

Sen går jag till mitt, diskar och grejar som svar på hennes enventuella frågor.

Kom ihåg att själv tycka det är MYSIGT och härligt att gå och lägga sig, känn det med varenda cell i kroppen då ni skrattar och när du sedan lägger och ramsar dig ut.

:thumbsup:

De behöver ifrågasätta tillvaron ibland, inte tveka, bara ge samma säkra svar som tidigare. 8)
//Anna
irene

Inlägg av irene »

Hejsan goa Anna! Ville bara säga att vi provade ditt tips nu ikväll och det verkar riktigt lyckat :D Blev superglad att du tog dig tid att hjälpa oss :heart: Du är en pärla! Nu kör jag på detta och ser tiden an, ha det nu så gott o åter igen, tackar, tackar :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt att läsa och värmande! :heart:

Fortsätt nu det goda arbetet och NJUT av tillvaron med sömnen, den fina ni har! Det gäller att vara konsekvent i sina svar.

:thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"