Behöver hjälp med min snart 7 månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

tack tack så jätte mycket för svaret =)

Jag prövade idag å det gick väldigt bra, bara la honom gunggade lite på vagnen, gnällde lite men han somnade väldigt fort tyvärr vet jag inte om han somnade under vaggningen el när vagnen stod still. ( var del fel?)
var på mamma barn träff så prat och barn skrik i bakgrunden så han sov väldigt gott och vaknade efter sina 45 min :) duktig kille..

är det så här jag ska göra:

lägga honom men tex sked i handen, när jag packat in honom färdigt ska jag då ta bort lekseken?
Mörklägga med svart handuk å sedan låta vagnen stå tills han somnat?
och om han skriker upp sig ska jag vagna då el ramsa först?
Ramsan har jag än när jag lägger i sängen...

Jag vill få honom att somna stillastående först för då e det lägg å lägga honom när man tex e på café el nått anant ställe där man inte kan gå omkring, vill att han ska kunna sova tryggt i vagnen vart man än är =)
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej igen! :P

Verkade som du grejade första gg väldigt bra :D .
Det är nog inte så viktigt hur han somnade första gg.

Du skrev: "lägga honom men tex sked i handen, när jag packat in honom färdigt ska jag då ta bort lekseken? " JA :D
Mörklägga med svart handuk å sedan låta vagnen stå tills han somnat?
JA :D Alltså, lägg på handduken
Skrik: vagna, skak sida sida ramsa med inbakad bekräftelse
Tyst: ramsa med inbakad bekräftelse
Halvsover vid inpackning: Inget.
Ska du röra på dig måste du här i början alltid vänta 10 min innan du kör iväg med honom. Sedan när han verkar haja grejen kan du köra direkt. Inga problem. 8)

Vagningen är ett krisverktyg, SKRIKER/GRÅTER liten? ja, då vagnar du. Oavsett när han gör detta. I början, slutet eller mitt i en lur. Detta gör du tills han tystnar. Ska ta 2 min högst om din vagning är effektiv- kom ihåg vad som står i SHN boken, sid 138- där står hur du backar, så att säga :wink:


Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Hejsan. länge sedan man var här inne nu.

Har ett litet problem, oscar har börjat vakna 6 på morgnen å då ger jag välling, vet inte exakt varför jag gjorde det men blev påverkad av min mamma som sa att han e väl hungrig å han somnar ju om, har nog gett välling i en vecka, fast i morse ville han inte somna om.. kände att nu har jag förstört allt, hur ska jag få honom att sova till halv åtta...

Han sover 45 på fm och 1½ lunch.. har också börjat krångla på fm luren, ska jag skära ner den till 20 min?

han har vaknat tidigt ett tag å vill inte somna om vaknar ca kvart i sju. är det då man ska lägga om lurarna på dagen?

7,30 morgon med välling
8,15 gröt
9,30 45 men måste nog ge honom 20 min el?
11,30 lunch
12,00-13,30 lunch lur
14,30 mättande mellan mål
17,30 kvällsmat
18,15 bad å lek
19,15 kvälls slurk
19,30 natt

Ibland har han svårt att äta vill liksom inte.. så då e han jätte hungrig vid nästa mål, har varit hård i magen, om det kan ha någon inverkan på hur han äter.


han sover iaf hela natten å de e underbart, jag å sambon kan äntligen se film på kvällen =)
kanske vaknar på natten å skriker lite men somnar alltid om själv =)
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Först ang vällingen vill jag bara säga been there, done that :oops: Ibland gör man bara saker utan att tänka, NU är det problem för dig och NU tar du tag i det :D

Ang schemat så är det inte första luren som jag funderar på utan andra som kommer endast 1,45 efter lur 1
Kan tänka mig att du har dagistider att passa, men jag skulle skjuta på lurarna, han är 10 månader och behöver 14 timmar så visst 20 min kan vara ett alternativ men det är fortfarande väldigt tätt till lur 2

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

hum... jag hämtar på dagis kl kvart över två, men jag kan fixa att gå promenad tills jag ska hämta på dagis men måste ändå ta bilen för bor 1 mil från dagis.


sova 12,30-14,00
el 13,00-14,30

hur ska jag göra?

hade att jag la 09,15-10,00

kanske ska lägga 09,15-09,35 (20 min)
och 12,30-14,00..
då blir det 13 tim + 50 min i totlat tid.
är så svårt när man behöver ändra i schemat..

:?
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej
Tycker att det sista ser bra ut, du har ju alltid marginalkvarteen att ta till på långluren.
Kom ihåg att köra stenhårt en vecka och utvärdera sen :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
paula81
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 15 jan 2010, 14:24
Ort: brunskog värmland

Inlägg av paula81 »

Idag gäspade Oscar vid kvart över nio så det var inte svårt att lägga honom, vaknade kl sju idag så märktes att ha sover längre när de bara är 20 min på fm.

tack så jätte mycket för de snabba svaren =)

kör så här en vecka nu =)
070529 Sonen Rasmus föddes
090623 Sonen Oscar föddes,kör SHN med honom just nu :)
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

:thumbsup:
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"