vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marialoranga! :D

Hur har du det med riktig mat? Har du börjat med smakisar, gröt och sånt?
Jag skulle börja med det först (mosad banan och potatismos går hem hos de flesta barn! :wink:) och sedan kura bort all nattätning på en gång.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej! å tack för svaret! ja det har vi börjat med men inte varit så konikventa :oops:
Undrar lite över det där med. nu brukar vi ge smakis innan 12 och gröt till kvällen, är det bra? ska man hålla dom tiderna?
Vi har ännu inte fått ordning på mattiderna eftersom han äter på natten (och vill då inte ha frukost direkt vilket leder till att han blir hungrig innan han ska sova första passet osv) men vi ska försöka styra det där på nått sätt.
Sen undrar jag om man ska ge smakportion ända till han inte vil ha mer, eller ska man stoppa tidigare så man får i honom lite ersättning med? eller är det bara i början? (vi började när han var ca 3 månader och han är 4 månader nu)

Sen verkar han itne gilla välling som vi gått över till på kvällen, är det så att vissa barn inte gillar välling? vi har sempers välling havresmak, finns det andra som brukar gå hem bättre?

Oj vad frågor det blev, hoppas ni har tid att svara!

kramar från oss!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
chokladkaninen

Hej! :D

Jo, det är nog så att ni inte kommer att få stopp på nattätandet förrän ni får i honom rejält med mat på dagarna. :shock: Om han är van att äta riktig mat nu efter en månad så är det bara att skyffla i så mycket som går i! 8) Jag skulle tänka så här: välling till frukost (för då är man huuuungrig), mat till lunch (puré; igen: jag är övertygad om att potatismos är det bästa, och enklaste, och billigaste), ersättning/välling/frukt/gröt, vad som passar er bäst, till mellanmål, mera MAT till middag, och sedan välling till kvällsslurk. :wink: Poängen är att han behöver rejält med mat, samt förstå att det är på DAGEN man äter.

Ang kvällsvällingen kan det väl visst hända att han inte gillar den (jag vet att t ex Kalaskakans Smulan har ätit mosad banan som "kvällsslurk" istället) men det vanligaste är att de är för trötta för att orka dra i sig den. I så fall är lösningen att försöka ge den något tidigare samt ha en flasknapp med större hål (jag klippte helt fräckt upp en O:)).

Det är verkligen på tiden att du tar tag i nätterna nu. :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack! jättebra svar!

med vällingen, hur mena du att du klippte upp ? klippte ett jack? för jag har köpt två nappar till välling men det blir så himla dyrt att köpa fler...

Jag måste få orken och så måste jag övertala sambon med! å så blir det massa matvargar nu när han inte äter så mycket på dan! och för att jag inte får i honom nattslurken:S oj oj oj ja som du märker är attityden inte på topp:(

ikväll blev han nog övertrött och vi fick vagna rejält då han skrek rätt ut!
vi har varit oroliga att han inte ska va trött vid sju heller och lagt honom senare vilket nog är ganska dumt:S

Mat över huvudtaget får han iaf i sig då han gått upp 1200g på en månad!

kram
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

halloj!

nu har det dykt upp ett nytt frågetecken!! Jag la sonen nu för förmiddagsluren i vagnen, bara la ner och gick därifrån...han var jättenöjd och vände sig efter en stund och nu har han legat och lekt i 20 minuter och är inte ett dugg missnöjd. Jag förstår att vi ska träna på vändningar (han kan vända sig åt båda hållen) men han är ju liksom inte missnöjd. Jag tänker att så fort han ber om hjälp så vänder jag på honom. men då har det ju gått massor tid av sovpasset som är på 45 min och jag ska väl ta tid från det han somnat liksom? vad göra här? låta honom roa sig en stund och sen får det bli försenat eller?

kram
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej Marialoranga,

om ett 45-pass blir försenat så att man inte får plats med 45 min inom marginalkvarten kan man ge ett 20-minpass istället, räknat från när han faktiskt somnar. :wink:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

oj det var ett snabbt svar! tack så mycket! då vet jag! kram
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

ny fråga igen :shock:

tänkte skaffa vyssanlullfötter till spjälsängen då jag aldrig lärt mig buffa och av nån konstig anledning inte känner att jag skulle fixa det, gjorde inte det med storebror heller utan då satt vi hjul på sängen. Men nu till frågan, funkar vyssanlullfötterna lika bra?

kram
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag skulle inte påstå att vyssanlulltassar ger samma sköna buffeffekt som buff by hand nej.
Däremot kan tassarna mycket riktigt användas som ett verktyg i sig :wink:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

okej, tack!

för jag vill inte börja buffa, känner bara att attityden droppar bara jag tänker på att buffa...av nån anledning så vill jag inte ta i honom när jag ska söva honom...tror det har att göra med att det inte gick med storebror när det begav sig.

Men känns som jag har lite av en plan nu iaf...han har svårt att få i sig nattslurken, så om vagningen inte tar inom 10 min så ger vi honom mat, vill han inte ha då så fortsätter vi söva honom och nästa gång han vaknar får han mat direkt. vi har inte tagit tag i natten än eftersom han nu i natt sov så himla bra (för att va han) så vi avvaktar lite.
Och så köper jag vyssanlullfötter och flyttar över honom när han sover hela nätter eller blir för stor för vagnen(kan ta sig ur den)

Så ligger det till! låter det galet?
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Det låter som en plan och det är toppen Loranga!
Har ni planen och inställningen samt kör raka rör så ser jag bara bra resultat :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack kalaskakan:D
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

halloj igen! här strävar vi för fullt, men det är som en berg och dalbana! Tyvär fler sämre nätter än bra nätter! Anledningen att jag inte tagit tag i nätterna är att jag tycker att han äter så dåligt på dagen! Å han sover dåligt med på dagen och jag vet att det hänger ihop men det är lönlöst att truga den lille, han blir rent ut sagt skitförbannad:P
såhär ser vårat schema ut
7 morgon (äter oftast ingen frukost eftersom han ätit på natten)
9-9.45 sova (ibland hela, ibland vaknar efter en halv timme)
10.30 äta ( inte så jättesugen alls)
12-14 sova (vilket han inte gör, antingen är han ledsen eller så ligger han vaken nästa halva passet, och han är inte hungrig!)
14 äta
16-16.45 sova (ibland hela, ibland 30 min)
18 kvällsmat får truga och lirka han är oftst trött här)
19 läggdags utan nattslurk eftersom han skriker rätt ut!

han vaknar några gånger varje natt:( och äter en eller två gånger. :(

jag följer ju min plan jag skrev om innan, men det är så tråkigt när det ska strulas varenda sovpass!! han blir väldigt gnällig och det är ju inte så konstigt!

vad gör jag för fel?

kram
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Hej Marialoranga! :D Det är helt enkelt så att du MÅSTE ta ledningen här och visa sonen att det är på dagen man äter. På natten sover man ju!

Så här skrev jag ett par inlägg upp:
chokladkaninen skrev: Jo, det är nog så att ni inte kommer att få stopp på nattätandet förrän ni får i honom rejält med mat på dagarna. :shock: Om han är van att äta riktig mat nu efter en månad så är det bara att skyffla i så mycket som går i! 8) Jag skulle tänka så här: välling till frukost (för då är man huuuungrig), mat till lunch (puré; igen: jag är övertygad om att potatismos är det bästa, och enklaste, och billigaste), ersättning/välling/frukt/gröt, vad som passar er bäst, till mellanmål, mera MAT till middag, och sedan välling till kvällsslurk. :wink: Poängen är att han behöver rejält med mat, samt förstå att det är på DAGEN man äter.

Ang kvällsvällingen kan det väl visst hända att han inte gillar den (jag vet att t ex Kalaskakans Smulan har ätit mosad banan som "kvällsslurk" istället) men det vanligaste är att de är för trötta för att orka dra i sig den. I så fall är lösningen att försöka ge den något tidigare samt ha en flasknapp med större hål (jag klippte helt fräckt upp en O:)).

Det är verkligen på tiden att du tar tag i nätterna nu. :D
:idea: Kan man inte börja i rätt ände så blir man tvungen att börja i fel ände, ju. Varför ska man äta på dagen när man får äta hela natten? :wink:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

jajag har ju läst det du skrev om vad som ska ätas när och det förljer vi ju! Och jag har väl förstått att vi måste ta tag i natten å börja i den änden!

tack för svaret. nu ska odlas attityd.

kram
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"