Kura 4mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

:)

Inlägg av Barbamamman »

Ja :) Är så glad.

Någon feedback på mailet från igår ang. dagslurar och bajs?
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vaknar han efter 30 min på en 45-minuterslur skulle jag ta upp som vanligt. Man kan ju se över schemat i stort och kolla antal totala sömntimmar men ibland blir det så här ändå. Jag vet att alla mina tre yngsta har haft en period då det sovits just 30 min på em.

Bajseri nattetid går över det med. Jag brukar förebygga med tjockt lager Idomin eller Inotyol till kvällen. Inte för att barnet skall ligga med bajs utan för om jag av någon anledning skulle missa att det bajsats.

Efter ett tag lär man sig nästan att höra på barnet om det är bajs som orsak till oro. Är man osäker kan man ju sticka in huvudet och lukta lite diskret.

Byta i sängen gör jag inte på en säker sovare, då bär jag bara in i badrummet, byter i halvskum belysning och nattar om.

En liten bebis är kanske säkrare att byta på i sängen. Svag belysning och våtservetter är mitt tips. Om du vill ramsa lite lätt på väg ut känner du bäst själv. Ofta stör det mer än det hjälper i sådana lägen tycker jag.

Såg att du skrev lite om att ni känner att ni ibland "stör" mer än ni hjälper med buff och andra ingripanden. Lita på magkänslan här. Och om ingripande är nödvändigt så satsa på ramsan istället för buff.

Kram från Nancy
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Inlägg av Barbamamman »

Hej och tack för svaren!

Denna natten gick också mycket bra men avslutades inte riktigt lika bra (känslomässigt i alla fall).

19.03 i säng och efter argt misstycke med påminnelser och bekräftelser om vartannat somnade han 19.14 och sov till 5.30. Så himla duktig!!! :D

5.30 får han en påminnelse och ligger sedan och småpratar, vysslar glatt fram till 6.15 då han blir ledsen igen. Jag kikar in genom dörren och ser att han ligger PÅ RYGG !!!! är missnöjd och fäktar med armarna. (Sedan vi börjat med kuren har han motoriskt utvecklas explosionsartat och börjar åla och vända sig från mage till rygg). Han har på något sätt tagit sig över på rygg och ligger på tvären (typ där kudden skulle ligga om han hade haft någon). Jag gick tyst in och vände på honom och gick ut med en svag ramsa. Han ligger tyst i några minuter men börjar sedan gnälla som sedan går över i gråt. Jag påminner, han gråter lite till, tystnar, men när bekräftelsen kommer blir han ledsen igen. Jag ger mig inte, påminner och bekräftar när han tystnar, men han sätter igång efter varenda gång. 6.44 har han först varit tyst i några minuter och jag tror att han somnat om, men då börjar han bli jätteledsen (sådär så det inte känns bra längre). Jag går in och försöker lugna mha solfjädern men han blir jättearg, som sedan går över i arg- och ledsengråt.
Påminnesler når inte fram och 6.56 går jag in när han är tyst en sekund och gör "glad morgon".
Mini är ledsen och har tårar i ögonen och jag kvittrar på hur duktig han varit och hur mysigt det är att det är morgon etc(men det skär i hjärtat på en att se honom så ledsen). Känns inte alls bra.

Gjorde jag fel som "bråkade" med honom den sista 45min? Min förhoppning var ju att han skulle få somna om, men samtidigt känner jag mig som en dålig mamma som inte är nöjd när han sovit duktigt i drygt 10h i rad (snacka om skillnad mot hur det var innan) och att han ju vaknat glad och kvittrande. Han låg kanske där utsövd, vaken och blev hungrig och blev bara argare och mer ledsen av mitt ramsande....
Innan vi började med kuren bestämde vi oss för att köra den fullt ut, vilket vi verkligen försöker göra. Jag är lyrisk över de framsteg vi gjort(beter mig som en nyfrälst person :) ), men blev osäker efter morgonen med gråt som jag inte kunde lugna. Mamma-känslan sa mig att plocka upp och trösta honom. Funderar så här i efterhand om det vore bättre att plockat upp honom vid 6.15? Vet att detta inte förespråkas och jag förstår varför. Nästa morgon blir det kanske 6, eller 5.45 osv och han ska ha möjligheten att sova sina timmar... men det var jobbigt att inte känna att verktygen fungerade den sista timmen.

Är väldigt tacksam för tips hur man ska tackla detta? Tänker jag fel?
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej
Ni gjorde helt rätt skickar med lite strategi som jag hittat i en annan tråd :D
Träna ramsan!!!!! Om hon vaknar så tidigt jämt så skulle jag inte vänta med ramsan, även om hon inte är ledsen från början. Nej, ge henne en riktig "PANGramsa" (som Mammut kallar det) direkt, där du bestämt visar vad som gäller, "här ska sovas vidare!". Avvakta sen, och ramsa igen när du känner att du vill BUFFA, inte förr. Då måste du kunna ramsa NER hennes protester (det är detta som jag har fått öva, öva och åter öva på! ). Inte förrän jag fattade att jag inte kan sluta ramsa när hennes skrik fortfarande stegras, lyckades jag få henne att somna om. Låt din ramsa vara bestämd, men väldigt utdragen och långsam. Ibland har jag fått ramsa x12 innan hon verkligen gick ner i röststyrka (låt dig INTE luras av hennes andningspauser som ofta följs av ännu högre protester! Du ska höra att hon verkligen går ner i ton innnan du slutar).

Att få henne att somna om är det som gör att vargtimmen sakta blir kortare och kortare, inte att bara få henne tyst och härda ut tills det är dags för morgon! Inte förrän jag fick henne att våga somna om, och sova i 30 min, började vargtimmen sakta men säkert krympa. Detta gör du med ramsans hjälp.

Använd marginalkvarten åt andra hållet så att hon får ännu mer tid på sig att somna om. Detta låter JÄTTEjobbigt jag vet - 30 min TILL av skrikande! Men när jag bestämde mig för att inte ta upp henne förrän 06.45 (morgon hos oss är 06.30), så lyckade hon för första gången somna om (tack Mammut! )

Överkoncentrera inte! Vi har en väldigt liten lägenhet, vilket gjorde att det var svårt för mig att göra andra saker för att lugna henne och ta bort min överkoncentration. Till slut skaffade vi en liten radio som jag satte på ganska lågt utanför köksdörren (hennes rum ligger innanför köket), samt satte på datorn som står i hallen utanför köket. Jag läste en massa på den här sidan, svarade på inlägg, ordnade med våra digtalfoton och skicka mejl som jag annars aldrig får iväg. Det gjorde att mitt fokus flyttades från henne och det funkade!

Fick också tipset att lägga henne 30 min tidgare, för då sover de ofta längre (konstigt nog!). Vi gjorde detta och då sov hon hela natten i 2 nätter, men sen gick det tillbaks igen och det var då jag fick ramsan att funka. Det fungarar alltså med tidigare läggning, men det var ingen lösning för oss. Dock skönt att få sova 2 nätter!
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Barbamamman, hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

TACK:)

Inlägg av Barbamamman »

Hej Elle, Nilam och ni andra!

Tack snälla för att du frågar Elle :) (Såg att det fanns en del obesvarade frågor från andra, så jag ville ligga lite lågt och inte uppta er dyrbara tid).

Det har gått jättebra, men har så klart lite kvar att jobba på...

Sammanfattning:

Natt 7: Somnade på 9min:) Gör ljud 2 gånger under natten men hann inte påminna förrän han var tyst igen :) Vaknar 5.40. Påminner och bekräftar, han tystnar en liten stund men sätter igång igen. Vi håller på så till 6.56 då det blir glad morgon. (Det tar verkligen ett tag att få ett leende när han inte somnat om och varit vaken/arg/ledsen så länge. Försöker ge "PANG-ramsa" (ni menar med mycket magstöd va?) men det gör honom oftare ännu argare. Är inte säker på att jag förstod det som stod i citatet som Nilam klistrat in. Var kan jag hitta ursprungs-tråden? Vill någon förtydliga eller utveckla vad man ska göra i dessa morgontimmar?
De två första lurarna på dagen sker på rygg i vagn och de går oftast mycket bra- bara vagnen rullar. (Snacka om att jag får motion! Puh!) Måste ändra detta sedan. 2h och 45min är för mycket. Jag får ingenting gjort hemma :) När rekommenderar ni att man gör justeringar i schemat?
Eftermiddagsluren tog 12min att somna (inne på mage) och vaknar efter 30min (igen!!!)
Natt 8: Somnar på 7min. Ramsar en gång 4.35. Han är vaken och ligger och småpratar glatt från 6.30. Vi väcker 6.53:) Vilken toppennatt!!! Dagslurarna ute går mycket bra men inneluren på eftermiddagen tar nästan en halvtimma att få honom att somna, så det blir bara en 20mins lur.
Natt 9: Somnar på 3min :D
Behöver ramsa vid 5.30, han tystnar men efter 6.30 blir han rätt högljudd...
Utelurar bra, eftermiddagslur tar 11min att tystna.
Natt 10: 13min att bli tyst. Sover till 6.15 (jätteduktigt), men får inte honom att somna om hur mycket jag än ramsar. Försöker låta riktigt bestämd när han låter arg men det gör honom ännu argare. :cry: Tar tacksamt emot fler tips.

Har i övrigt några frågor till. Uppskattar om någon har tid att ge feedback/ge förslag.
1) Finns det något sätt att göra nattningen lite mysigare utan att frångå SHN filosofin? Så fort jag lägger honom tillrätta och börjar ramsa blir han nu skrikig (ibland bara en kort stund) men skulle önska att nattningen var mer harmonisk... Han blir arg och stretar emot om jag försöker solfjädra. Buffning älskar han ju men blir bara jättearg när man slutar.
Tidigare sjöng vi en godnattvisa och så hade han en snuttefilt så fort han skulle sova. Den får han nu bara när han ligger i vagnen. Har dragit mig för att lägga den i sängen nu när han sover på mage. Är rädd att han ska köra ner den för långt i halsen. (Tidigare hade ha ju napp som hindrade detta).

2) Eftermiddagsluren blir bara 30min hur jag än gör. Lade honom en kvart innan idag (för att han bara sovit ca 1h av sin 2hs lur mitt på dagen). Somnade på 2min men vaknar ändå 30min senare. Försökte ramsa när han vaknade, men fick honom inte att somna om på den kvarten som var kvar.

3) Han verkar vakna någon gång mellan 5.30-6.15 och har svårt att somna om. Han ligger glad och pratar länge och under denna tiden vänder han sig från mage till rygg. När han sen inte är så glad längre och man går in för att ge nytt besked (om det behövs) så hittar man honom 180 grader roterad från hur man lade honom och på rygg. Ska man gå in och vända honom när man ser att han hamnat så (utan att titta honom i ögonen) eller blir det för mycket spring?

Tack snälla för att ni finns!!!

kram Barbamamman
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: TACK:)

Inlägg av Elle »

Vad roligt att höra från er :D . Har tänkt på er! Bra jobbat med kuren, vilka framsteg ni har gjort!!
Barbamamman skrev: Har i övrigt några frågor till. Uppskattar om någon har tid att ge feedback/ge förslag.
1) Finns det något sätt att göra nattningen lite mysigare utan att frångå SHN filosofin? Så fort jag lägger honom tillrätta och börjar ramsa blir han nu skrikig (ibland bara en kort stund) men skulle önska att nattningen var mer harmonisk... Han blir arg och stretar emot om jag försöker solfjädra. Buffning älskar han ju men blir bara jättearg när man slutar.
Tidigare sjöng vi en godnattvisa och så hade han en snuttefilt så fort han skulle sova. Den får han nu bara när han ligger i vagnen. Har dragit mig för att lägga den i sängen nu när han sover på mage. Är rädd att han ska köra ner den för långt i halsen. (Tidigare hade ha ju napp som hindrade detta).
Jag skulle ge honom snuttefilten även till natten. Båda mina har haft det sedan start, det är ju jättemysigt att ha något att gosa med! Busa och skoja innan läggningen, kort tillrättaläggande och gå ut med ramsan. Kanske dröjer du dig kvar för länge och gör läggningen för utdragen? Juvelen kanske vill vara ifred? :wink:
Barbamamman skrev: 2) Eftermiddagsluren blir bara 30min hur jag än gör. Lade honom en kvart innan idag (för att han bara sovit ca 1h av sin 2hs lur mitt på dagen). Somnade på 2min men vaknar ändå 30min senare. Försökte ramsa när han vaknade, men fick honom inte att somna om på den kvarten som var kvar.
Då skulle jag låta den vara så om det passar raringen bäst. Det finns ju en del juveler som vaknar efter 30 resp 1 tim esf 20 och 45 min.
Barbamamman skrev: 3) Han verkar vakna någon gång mellan 5.30-6.15 och har svårt att somna om. Han ligger glad och pratar länge och under denna tiden vänder han sig från mage till rygg. När han sen inte är så glad längre och man går in för att ge nytt besked (om det behövs) så hittar man honom 180 grader roterad från hur man lade honom och på rygg. Ska man gå in och vända honom när man ser att han hamnat så (utan att titta honom i ögonen) eller blir det för mycket spring?
Hur är det med mörkläggningen? Är det beckmörkt frampå morgontimmarna? Jag skulle ge en ramsa direkt när han vaknar för att upplysa om att det ännu inte är morgon. Vid KRIS så skulle jag gå in en gång, lägg tillrätta, kort solfjäder och sedan ut med ramsa. Precis som du skriver så får det inte bli för mycket spring för på natten sover ju alla som grisar och det är det vi ska förmedla. En del trivs med att sätta på Mozart när juvelen vaknar. Gå via "sök" så hittar du massor av trådar om vargtimmesuppvak.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Re: TACK:)

Inlägg av Barbamamman »

Hej igen!

Natt 11 gick mycket bra. Somnade på några minuter, gjorde lite ljud 2 ggr på natten men hann inte ramsa innan han tystnat. Vid 6 började han snacka, så jag gick in, lade tillbaka honom på mage, ramsade och gick ut och satte på Mozart. Han somnade om och jag fick väcka honom vid7 :D Är så himla glad!

Angående nattningen(beskedet):
Elle skrev:Kanske dröjer du dig kvar för länge och gör läggningen för utdragen? Juvelen kanske vill vara ifred? :wink:
Nej, jag tror inte att den är utdragen, snarare tvärtom. Eftersom jag upplevt det som att han blir mer ledsen om jag buffar (eller snarare när buffet slutar) och solfjäder stretar han bara emot och blir arg av, har jag bara lagt honom tillrätta, sagt ramsan och gått ut. Hittills har han alltid svarat på detta med skrik (ibland enbart någon minut, men ändå...) Tänker att han kanske tycker det går för fort och inte riktigt hänger med.... Därav min fråga om man kan göra något som gör att det känns mer harmoniskt.

Undrar när ni rekommenderar att man gör ändringar i schemat? (Skulle vilja ha även den första 45mins luren inomhus.)

Undrar även över en sak gällande amningen som är schemalagd i 1h varje gång. Ser att det på vissa ställen står att man ska erbjuda dem bröstet under en timme och på andra ställen står det en halvtimme. Vilket är det som ni rekommenderar?

Tack ÄNNU en gång!

Kram Barbamamman
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej
Lycka att få väcka :heart:

Mat inom timmen rek AW att man matar när man ammar enl SM Alltså mål 1 börjar 7 ohc när barnet är mätt efter trugande mm så erbjuder du påfyllning typ vid 7,50, så barnet är proppfullt. mat inom timmen
När barnet blir större (kan inte ex månader) så drar man ihop maten ännu mer alltså inom halvtimmen.

Tycker absolut du kan ha första luren ute nu :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Lur inne/ute

Inlägg av Barbamamman »

Hej,
Just nu får han de både första lurarna (45min) och (2h) ute i rullande vagn. Jag får grymt mycket motion men får absolut ingenting gjort här hemma och skulle vilja ha enbart 2timmarspromenaden ute.

Undrar därför efter hur länge efter kuren som ni rekommenderar att göra ändringar i schemat?

Inne sover han på mage i sin spjälsäng men ute ligger han på rygg i vagnen. Någon som har tips på hur man lär dem sova i vagnen utan att man konstant måste rulla? Tänker att det kanske vore trevligt att bara sätta sig på en bänk ute, men så fort det inte rullar så vaknar han efter ett litet tag.

Tack för att ni finns!
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Förlåt, jag läste fel :oops: , du vill inte promenera 2,45 timmar per dag :shock: :wink:
Tycker du kan ha första luren INNE nu :wink:

Med daglurarna gör du precis samma sak med som när du började kura, lägg i vagn gå bort med dagramsa, skrik, vagna tyst, ramsa, skrik, avvakta, jag du förstår, sen när barnet sovit 10 min kan du börja promenera om du känner för lite härlig motion :D

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

sköldpadda

Inlägg av Barbamamman »

Hej igen,

Mini har nu blivit så företagsam så att han så fort han blir nerlagd i sängen vänder sig från mage till rygg. Där ligger han sedan och sprattlar som en sköldpadda som hamnat på skalet och SKRIKER och blir JÄTTEledsen. (Det är tydligt att han inte gillar och aldrig har gillat att ligga på rygg.) Vi går in och vänder honom, buffar några tag om det behövs och försöker solfjädra så att han blir lugn. Så fort vi går ut vänder han sig igen och det börjar om med skrik etc
Om vi låter honom ligga på rygg skriker han upp sig så att vi inte når fram med ramsan.
Vad ska man göra? Tar tacksamt emot hjälp och tips.

kram Barbamamman
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Här kommer en bra tråd om detta: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Barbamamman
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 09 apr 2010, 10:16

Tack

Inlägg av Barbamamman »

Tack Elle!
Precis den läsning jag behövde. Vi har gjort en kombo av Ewas strategi 1 och en egen som var "Vänd, buffa, solfjädra och ramsat ut". Den var mindre lyckad så nu testar ni strategi2. TACK för all hjälp :heart:
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"