Schema för blivande kur-barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
leijfi

Inlägg av leijfi »

Dagen har avlöpt väl. Han somnade på ca 5 minuter på båda längre lurarna (fm och lunch). På fm-luren vaknade han efter ca 45 minuter och var tvungen att vagnas några gånger, men sov sedan gott till väckning. Den längre lunchluren gick ännu bättre. Han vaknade nån gång, men somnade snabbt om igen efter hastig vagning.

Eftermiddagsluren tog tio min att slumra in på. Jag lade därför på tio minuter enligt tidigare diskussion. Men precis när jag skulle gå och in och väcka honom vaknade han själv och var tämligen upprörd. Jag ramsade för att lugna, men han reagerade inte nämnvärt på den. Efter en liten stund lugnade han sig tillräckligt för att jag kunde gå in, men när jag "väckte" honom blev han väldigt ledsen och rädd (jag var väl ganska översvallande). Jag försökte lugna honom där på plats, men det var inte lätt.. Hur ska jag göra då? Jag har ju redan gått in och gladat mig så han är ju väldigt medveten om att jag är där, ska jag ta upp honom fastän han är ledsen?

Jag gjorde hursomhelst det i det här fallet, men låtsades inte som om han var ledsen. Jag bara pratade på om hur skönt han hade sovit och hur mysigt och roligt vi skulle ha det i eftermiddag. Tips angående detta?

I övrig känner jag mig stärkt och trygg efter en dag som gått så himla bra. Jag väntar med spänning på natten.. ;)
Mor till Alfred, född 091207, som började kuras 100409
Elle

Inlägg av Elle »

Jag tycker att du gjorde helt rätt, visade med ditt lugn att allt var okej och att du var väldigt glad över att se honom igen :D . Så fortsätt så!

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
leijfi

Inlägg av leijfi »

Hej!

Nu kommer tredje nattens rapport. Läggningen gick inte lika enkelt igår kväll. Jag solfjädrade bara honom, vilket jag tror var skälet till att det tog längre tid att somna för honom.

19.30 Läggning, solfjädrar bara. Han blir sur nästan på en gång efter jag gått ut.
19.32 Påminns och blir mycket arg. Jag tror jag påminde för tidigt.
19.36 Är nu lugnare, pratar mycket högt, blandat med skrik.
19.40 Blir ledsen. Påminner igen varpå han börjar prata istället.
19.41 Tyst. Bekräftar.
19.46 Börjar prata igen. Ignorera honom.
19.55 Tyst.
05.07 (!) Vaknar och pratar "oar" och "äar" men somnar om själv.
05.30 Vaknar och mumlar först. Blir sen lite ledsen. Jag påminner och han tystnar. Jag bekräftar. Först försökte jag baka ihop påminnelse och bekräftelse, men han fortsatte efter påminnelsen, så jag bekräftade när han var helt tyst. Rätt?
06.20 Vaknar gnäller, är lite ledsen. Påminner. Han lugnar sig först, men börjar strax igen. Lugnet kommer dock snabbt. Bekräftar vid tyst.
06.36 Vaknar. Ömsom skriker, ömsom pratar. Påminner efter ca 5 minuter. Han blir sur och snackar på upp och ner. Tystnar 06.45. Bekräftar.
06.55 Vaknar av min man som går in i köket och pratar med mig. Jag påminner igen. Han lugnar sig efter en stund då vi går in och gör god morgon.

Jag är väldigt nöjd med natten. Herregud, han har sovit 9 timmar i sträck. Det gör mig stum. Jag själv har sovit 6 timmar i sträck och känner mig som en ny människa. Älskade unge.

Mitt självförtroende fick sig dock en törn efter läggningen, eftersom den tog längre tid än både första och andra kvällen. Men det repade sig ganska bra på 9-timmars-sovat :)

Men, det känns som att han aldrig riktigt kom till ro efter att han vaknade vid 5-rycket. Han blir väldigt känslig för ljud på morgonkvisten. Tips om hur jag ska hantera detta?

Han ligger nu och sover i vagnen sedan tio minuter. Däri somnade han på nån minut bara. Det är nåt visst med att sova ute.. :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag tycker du jobbar på jättebra! Kom ihåg, arg får man vara. Att du bekräftar när han sedan dämpar sig är helt i sin ordning.

Se framstegen, precis som du gör! Fortsätt det fina arbetet!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
leijfi

Inlägg av leijfi »

Måste bara glad-vräka ur mig. Han vaknade INTE EN ENDA GÅNG under morgonluren. Han sov så gott i sina 1,5 timmar och trynade rejält när jag väckte honom. Han har fått smak på sömnen verkar det som!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

:lol:

Härligt!

Visst är det skönt att få sova som en liten gris.... :wink:

Keep ut the good work!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar rapport!! Strålande jobbat =D> Klart han måste få protestera lite när det sköna buffningen är borta :wink: Extra mycket fokus på skrattet till go´nattet och behåll ditt lugn vid läggningen.

Det är jättevanligt att det tar ett tag innan vargtimmesuppvaken ger med sig. Men vet du, ni är ju bara på natt 3 och tänk vilka framsteg ni har gjort redan. Så fokusera på målet, fortsätt det fina arbetet och ha tålamod!!

Härligt att luren gick så bra :thumbsup:
leijfi

Inlägg av leijfi »

Hej igen!

Återigen avrapporteras natten. Jag har insett att detta är ett bra sätt för mig att se framstegen och hitta svårigheterna.

19.30 Läggs i sängen. Solfjädrar bara. Han börjar mummla och blir sedan arg.
19.35 Påminner. Han blir ännu argare.
19.40 Skriker så mycket att han hostar. Jag blir rädd att han ska spy. Går in och buffar kort för att lugna. Ut med ramsan. Han lugnar sig snabbt. Stegrar upp igen kort. Tyst 19.45 och bekräftar då.
21.30 Vaknar och är ledsen. Påminner. Han tystnar på en gång varpå jag bekräftar.
05.10 Han vaknar av en j-a pryl som hade slut på batteri och började varna.. suck. Men jag pangramsar för att han inte ska vakna för mycket. Det funkar direkt! Han tystnar innan jag hinner avsluta ramsan. Bekräftar dock för säkerhets skull..
06.00 Vaknar och gnäller. Ramsar glatt. Han tystnar snabbt. Bekräftar.
06.45 Vaknar och ligger och sjunger. Det kan man ju inte göra mycket åt.. :) Men han tystnar efter nån minut.
07.00 Går in och väcker en vaken kille. Han ligger och suger på handen i godan ro.

Jag är väldigt nöjd med natten. Om det där rackars larmet inte hade dragit igång tror jag att han skulle ha sovit en bra stund till (jag med för den delen). Det känns som att han sov djupare nu på morgonkvisten än igår, just för att han kom till ro så lätt.

Men jag inser att jag måste öva på att ramsa med min man, för han går i vanliga fall upp före 7 och kommer troligtvis att väcka lilleman i början..

Jag vill också passa på att tacka för er otroliga pepp. Jag blir så glad över att det finns så fina uppmuntrande människor!

/Liv
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken bra natt! Bra tänkt där att pangramsa direkt. Inatt var ju vargtimmen lugnare också, toppen!

leijfi

Inlägg av leijfi »

Återigen har vi haft en succénatt. Jag är så glad att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag kan inte fatta att han sov i 2-timmars intervaller senast i torsdags. Det känns som en hel livstid sen.

Läggningen skötte pappa för första gången. Jag var lite nervös och överöste honom med instruktioner. Han var lugn som vanligt och gick in och la lilleman. Den enda anmärkningen jag kan ha är att han var där inne liite för länge. Men, han sövde honom inte, för han smågnällde i 5 minuter efter läggning, och sen sov han..! Jag måste tillstå att jag blev lite avundsjuk, en så fin läggning har jag aldrig lyckats med. Men det kommer. Pappa är lite mer filbunke än jag.

Han har låtit 3 gånger under natten, men jag tror faktiskt inte att han har vaknat något för de gånger jag gått upp och lyssnat har han tystnat innan jag hunnit fram (jag har flyttat tillbaka till vårt sovrum, och lämnat köket :) ). Jag misstänker att vi har en liten sömnsnackare helt enkelt.

Jag är fullt medveten om att jobbet inte är klart, men jag sitter här och får tårar i ögonen över hur bra det här har gått (jag är redo för bakslagen, när/om de kommer!) . På 5 dagar har jag fått ett liv tillbaka.
Elle

Inlägg av Elle »

Åååh vilken härlig läsning!! Vilket fint arbete ni har gjort med kuren, pris och beröm som Anna brukar säga :D . Tänk vilken gåva ni ger sonen!

Nu har ni uppföljningsveckan framför er, då allt det nya ska sätta sig och bli stabilt.

TACK för att vi får följa er resa!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Underbart, man blir så glad!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
leijfi

Inlägg av leijfi »

Tack! Ja, glad är det minsta man blir.

Natten har återigen gått utmärkt. Han mumlade till vid 3-tiden, men han somnade om eller pratade i sömnen, för det var tyst några sekunder senare. Somnade gjorde han på 7 minuter.

På morgonen fick jag väcka en pojke som sov hårt! Han var lealös när jag lyfte upp honom ur sängen, och han hade nog egentligen ingen lust att vakna.. Det tog 5 minuter att få fram ett leende ur den sömndruckna pojken :)

Igår var däremot dagslurarna lite stökigare. Morgonluren sov han igenom som vanligt. Lunchluren vaknade han några gånger på, så jag fick stå och vagna ett par gånger. Jag slutar alltid så fort han tystnat, så drar han igång igen, varpå jag börjar om. Vi har ett par sådana vändor, och till slut muttrar han bara i vagnen och somnar.

Men, på eftermiddagsluren var han ARG. Det tog 20 minuter för honom att somna. Först tystnade han efter tio minuter, varpå jag bekräftade. Sen satte jag mig framför datorn, och troligen blev det väl för tyst, så han drog igång igen.. Idag ska jag spara all disk till eftermiddagssovat, så får vi se. Det är ju också den enda lur som är inne, och han har alltid haft svårt att sova inne på dagtid. Det är så synd, för det tar alltid 20 minuter för honom att somna, vilket gör att vi inte kan använda marginalkvarten.. Så han får 25 minuter mindre varje eftermiddag än vad som är planerat. Men det kommer väl, något ska man väl fortsätta jobba med ;)

Tack för alla hejjarop och uppmuntrande ord. Ni när mig!
Elle

Inlägg av Elle »

:sleep: Det är skööönt att sova! :sleep:

Ha på radion eller tvn så det är ljud runt honom när han ska sova, det brukar hjälpa. Även att stänga ute synintrycken genom att hänga en luftgenomsläpplig filt över sufletten underlättar.

leijfi

Inlägg av leijfi »

Jodå, filten ligger alltid på vagnen när det är utesova. Musik försöker jag alltid ha på för eftermiddagsluren inne. Men, som sagt. Nu när jag själv får sova har jag så mycket mer energi att vara lugn i de fall han vaknar på dagarna. Tidigare blev jag bara uppgiven. Nu tänker jag bara "Jaja, lille vän. Du ska se att du snart somnar så gott!"
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"