Anna i Nyhetsmorgon med Lars H Gustafsson

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
kattklo

Inlägg av kattklo »

:thumbsup: :sleep: :thumbsup:
Det var roligt att se!

Ja, verktygen mot vanmakt, de är så viktiga!
Det förstår nog de allra flesta som tittade. Inte alla har en psykolog eller en Gustafsson i sitt eget vardagsrum eller sovrum klockan 0248 på natten.
Hellre en kur än ingenting alls!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Grymt bra :-)
Du är ju helt fantastisk på att använda rätt ord och i rätt tid!

Kramar Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Inslaget gjorde min dag! Satte bara på tv;n hemma av en slump. Och där var Anna. Talade jättebra och konkret. Inte som Lars, som som sagt bara säger vad man inte ska göra. Sen måste jag bara säga vad jag tänkte mest på, att du var så mycket mer GLAD än Lars ( och alla andra experter). Du utstrålade kärlek och klokhet rakt genom rutan tyckte jag. Hade jag varit nybliven mamma hade jag beställt Barnaboken bara av den anledningen.

:heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ahhh....missat helt när varit på resande fot en vecka och nu strejkar datorn att visa. Blir dock så glad så glad över alla kommentarer och ser framför mig hela scenariot med den kunskap och kärlek jag vet så väl och är så tacksam över.

Varm grattis kära Anna. :heart: :heart: :heart: Tänker på dig.

Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Anna sa " Men det finns ingen hjälp att få!" på BVC och hos läkare då :roll:

Tack för den Anna! [-o< Du för inte bara barnens talan utan oxå oss stackars trasor till föräldrar som sökt och bedjat om hjälp. Vi som tjatat oss blåa om att det lilla barnet sover alldeles för litet och att det inte kan vara bra. Men fått det förbenade svaret att ALLA barn är OLIKA och ALLA barn BEHÖVER INTE sova så mkt. Så ska man ta sina sista krafter, masa sig hem och uppfinna hjulet... :shock: Det är alltså det som är den förträffliga hjälpen! :twisted: Trösta, tyckte jag han nämnde...ack ja, trösta tills vi alla stupar. :roll:

Jag säger det igen, TACK GODE GUD att du uppfann SHN! Till oss alla som VILL och BEHÖVER hjälp!

Bamsekram :heart: Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna-Helene

Inlägg av Anna-Helene »

=D> =D> =D>

Hoppas verkligen de föräldrar som har problem med sömnen (ja, alltså barnens sömn) såg detta och skaffar sig shn-boken.

Lars upprepade ju flera gånger att det fanns hjälp att få, och att det går att få barn att sova på andra sätt. Det är säker sant. Men var finns hjälpen? Möjligtvis kan det finnas bra hjälp tillgänglig för ett fåtal. (Fråga mig inte var och hur, men jag utgår från att han inte ljuger.) MEN jag ser min lille kurade plutt och kan jämföra med min store kille.

Båda sover nu hela nätterna och lägger sig utan problem. Store killen blev aldrig kurad eller uppfostrad enligt sm. (Fick tips om Barnaboken när han var nästan två år...) Ingen hjälp alls på BVC. "Barn lär sig så småningom."Vi lyckades lära honom sov hela natten ändå. Utan kur, utan hjälp. (Han hade inga allvarliga sömnproblem, men vaknade och åt på natten ganska länge.) Så långt allt väl. Men om jag jämför med lill-plutten så är det ändå en skillnad. Vår stora kille har aldrig protesterat mot att lägga sig. Och han sover helst i sin säng. Men Plutten. Oj oj oj. Inte nog med han helst sover i sin säng, han äääääääälskar sin säng. Han skrattar högt varje gång han ska läggas. "Puss på munnen mamma och sedan med ett stort skratt ner i sängen". Verkligen SJÄLAGLAD.

Att se det och förundras varje kväll är värt så mycket. Så varför krångla till det. När den bästa hjälpen med ett sånt fantastiskt resultat finns i en bokhandel/bibliotek nära dig.

Att inte BVC rekomenderar detta är en skandal.

Så återigen, hoppas, hoppas många såg detta! Det var ju ingen tvekan om vem som "vann". :heart:
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
Bibban

TACK!

Inlägg av Bibban »

Bra jobbat igen, Anna!
Det finns inte NÅGON som har nån riktig hjälp att erbjuda de barn som inte får nog sömn! Lars-H inbegripen. Ingen utom du!
Tack för att du orkar kämpa!
Ge aldrig upp! Du är verkligen barnens vän!
oakarin

Inlägg av oakarin »

Go´a, go´a Anna vad du är bra! :heart:

Det var precis ett sådant här tv-inslag för några år sedan som fick upp mina ögon för dig och dina böcker. Du hade ett resonemang med en läkare om att barn ska sova på magen och du höll en stor sköldpadda i händerna. Av någon anledning fastnade dina ord i mig och när det några år senare var dags för Maya att göra entré i denna värld kom hon till en mamma som redan läst Barnaboken och som kände sig så beredd man kan vara då man blir mamma för första gången.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, Barnaboken är min kompass som gör att jag som förälder slipper att gå på grund. Vi sover på nätterna, vi utforskar världen på dagarna och har energi till det vi vill göra. "Nej, usch och fy!" är bannlysta i vårt hem till förmån för "ja, bra, så ska du göra!" Tanken på fler barn är inte långt borta (jag som aldrig skulle ha några barn... :shock: ) och vi njuter i fulla drag av vardagen.

Jag hopppas att du förstår hur mycket du betyder för så många barn och att den positiva effekten sprider sig som ringar på vattnet. Man kan inte argumentera mot glada föräldrar vars barn sover. Eller ska jag säga glada barn vars föräldrar sover?! :wink:
Kram på dig Anna!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Underbart Anna :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för alla underbara tillrop :!: :heart: :!:

Jag återkommer med det utlovade skvallret :oops: 8) :lol:

Vill bara citera ett inlägg i Gästboken, innan det försvinner ner och bort :roll: Signaturen Ninna - jag hjälpte henne med första barnet :heart: en gång i tiden, och det blev två barn till :heart: :heart: - ställer en synnerligen berättigad fråga (samma som programledaren Anders Kraft förgäves försökte få Lars H Gustafsson att besvara i TV).

Ur Ninnas inlägg:

:arrow: *Och jag blir fullkomligt galen på dr Gustafsson. "Det finns sätt, det finns sätt, det finns sätt". VILKA DÅ FÖR h-e??? --- Och om han nu tar avstånd från bvc:s huvudråd, dvs 5-min metoden och medicinering, då kanske han som läkare skulle ta och arbeta för att introducera de råd han enligt egen utsago ger i sin bok, på just bvc? *

Jag har läst Lars H Gustafssons bok "Växa - inte lyda" mycket, mycket noga från pärm till pärm inför mötet i Nyhetsmorgon. Så jag kan besvara den rättmätiga frågan:

*Metoder - eller tillvägagångssätt?* - heter det kapitel i boken där Gustafsson "pekar på alternativ" han "menar är bättre". Här är de:

:arrow: "Tillsammans med bvc-sköterskan sitter jag och talar med ett föräldrapar om sömn. De har en tio månader gammal flicka som har svårt att komma till ro på natten. Hon somnar ofta i lagom tid, men efter ett par timmar vaknar hon och gråter. Helst vill hon ha mat - mamman ammar fortfarande morgon och kväll, men flickan vill ha extramål på natten. Hon kan vakna varannan timme på samma sätt. --- Vi sitter en timme och talar om detta. Jag försöker komma bort från metodtänkandet, men det är inte alldeles lätt. Vi talar i stället om sömnomsorg, om sovplats och samsovningens för- och nackdelar, om föräldrarnas arbetssituation, om möjligheterna att hjälpas åt så att båda föräldrarna ibland får sova en hel natt, om amningen och bästa tidpunkt för eventuell avvänjning - en hel del annat hinner vi också med. Den sista kvarten börjar vi sammanfatta. Föräldrarna har kommit med flera uppslag som de vill höra vår uppfattning om, och vi har också en del att bidra med. Till slut enas vi om en plan, skräddarsydd för just denna familj i just denna situation. Vi bestämmer oss för ett uppföljande samtal en månad senare för att se hur det går. --- Här bestämde vi oss för ett tillvägagångssätt, en enkel plan för hur föräldrarna skulle göra för att få flickan att sova bättre och för att själva orka med. Planen var individuellt anpassad till den aktuella situationen. Vi såg problemet som visserligen besvärligt för föräldrarna men ändå gott och väl liggande inom det som vi kan kalla normalområdet. Det är långt ifrån ovanligt att barn i den åldern vaknar på natten - av en rad olika skäl. På något vis måste man handskas med den situationen, och en del föräldrar behöver hjälp för att hitta ett bra tillvägagångssätt. Men någon behandling i egentlig mening är det inte fråga om. Och därför finns i det läget inte heller behov av någon speciell metod. Det är min övertygelse och erfarenhet att många föräldrar i situationer som denna kan bli hjälpta av omsorgsfulla och insiktsfulla samtal med kloka personer som har erfarenhet av sådana bekymmer. Personer som kan finnas i familj, vänkrets, i en föräldragrupp på bvc eller på nätet - eller bland personalen på bvc eller i förskolan. De allra flesta problem av den här slaget kan lösas så."

(Det uppföljande samtalet en månad senare omnämns inte i boken, så hur det gick för den lilla tiomånaders älsklingen får vi av någon anledning inte veta.)

* * * * *

Vad gäller medicinering - med Theralen och Lergigan (m fl) som den gode barnläkaren tvår sina händer ifrån men samtidigt i boken kallar "mildare former av sömnmedel" - vilket första bästa psykpatient, vågar jag påstå, kan intyga är ungefär som att kalla sprängbomber för tomtebloss - förnekar han sig inte. På sid 193 tipsar han:

:arrow: "För tonåringar som helt vänt upp och ner på dygnet finns särskild hjälp att få, både med läkemedel och kognitiva metoder."

Läkemedel :?: :!: Till tonåringar som "helt vänt upp och ner på dygnet" :?: :!: Ska man ge dem i spruta i häcken så de ramlar ner på golvet från datorn :?: :!:

Jag slog larm redan 1980 (se månadens krönika) om det vansinniga, oförsvarliga, vedervärdiga tilltaget att droga barn med nervlugnande mediciner - "med kända biverkningar", som Gustafsson också tillstår i sin bok:

:arrow: (sid 213) *Trötthet nästa dag, muntorrhet och förstoppning är vanliga. Men allvarligast är att man hos spädbarn sett några fall av andningsstörning.*

I första Barnaboken av 1983 finns min larmartikel med. Här är ett stycke för barnläkaren Lars H Gustafsson et consortes att besinna - trettio år senare. Kanske rentav besvara :?: :!:

:!: *Samhället har förändrats. Barnen har stötts ut ur den sociala gemenskapen. När deras dagliga tillvaro skilts från de vuxnas, avsäger sig föräldrarna sin uppgift som ledare och förebilder. Expertisen blir den enda auktoriteten. Är det därför ursäktligt att droga barn?

:!: *Vad gör man med barn i trotsåldern, som får så starka utbrott av vanmakt att de halvt förlorar medvetandet i sina krampryckningar? Ska man söva dem också?

:!: *Vad gör man med barn som ljuger, stjäl, skolkar, mobbar? Finns det meiciner mot det?

:!: *Vad gör man med tonåringen, som springer ute om nätterna? Ger man henne en spruta, så att hon stannar hemma? ---

:!: *Var drar man gränsen för vilket beteende som är normalt? Vem drar den gränsen? Är det normalt, och hur länge till i så fall, att protestera?!*

O:) :cry: O:) :cry: O:)

Senast redigerad av annawahlgren den tis 06 apr 2010, 15:30, redigerad totalt 2 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz

Inlägg av Tetz »

Vilken bra bok han verkar ha skrivit... :mrgreen: Jag tror att farbror doktorn precis vann pris i tävlingen att med fyrahundra ord säga absolut ingenting. Det påminner faktiskt lite om den där Renault-reklamen där en politiker klättrat upp i ett träd och snackar med en uggla om alla fina "åtgärder" de ska vidta för miljön. :lol:

Jag hoppas innerligt att fler föräldrar därute säger tack och godnatt till alla icke-råd från BVC och barnläkare, för att istället kavla upp ärmarna och leta lösningar. [-o<
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Jannika

Inlägg av Jannika »

"Tillsammans med bvc-sköterskan sitter jag och talar med ett föräldrapar om sömn. De har en tio månader gammal flicka som har svårt att komma till ro på natten. Hon somnar ofta i lagom tid, men efter ett par timmar vaknar hon och gråter. Helst vill hon ha mat - mamman ammar fortfarande morgon och kväll, men flickan vill ha extramål på natten. Hon kan vakna varannan timme på samma sätt. --- Vi sitter en timme och talar om detta. Jag försöker komma bort från metodtänkandet, men det är inte alldeles lätt. Vi talar i stället om sömnomsorg, om sovplats och samsovningens för- och nackdelar, om föräldrarnas arbetssituation, om möjligheterna att hjälpas åt så att båda föräldrarna ibland får sova en hel natt, om amningen och bästa tidpunkt för eventuell avvänjning - en hel del annat hinner vi också med. Den sista kvarten börjar vi sammanfatta. Föräldrarna har kommit med flera uppslag som de vill höra vår uppfattning om, och vi har också en del att bidra med. Till slut enas vi om en plan, skräddarsydd för just denna familj i just denna situation. Vi bestämmer oss för ett uppföljande samtal en månad senare för att se hur det går. --- Här bestämde vi oss för ett tillvägagångssätt, en enkel plan för hur föräldrarna skulle göra för att få flickan att sova bättre och för att själva orka med. Planen var individuellt anpassad till den aktuella situationen. Vi såg problemet som visserligen besvärligt för föräldrarna men ändå gott och väl liggande inom det som vi kan kalla normalområdet. Det är långt ifrån ovanligt att barn i den åldern vaknar på natten - av en rad olika skäl. På något vis måste man handskas med den situationen, och en del föräldrar behöver hjälp för att hitta ett bra tillvägagångssätt. Men någon behandling i egentlig mening är det inte fråga om. Och därför finns i det läget inte heller behov av någon speciell metod. Det är min övertygelse och erfarenhet att många föräldrar i situationer som denna kan bli hjälpta av omsorgsfulla och insiktsfulla samtal med kloka personer som har erfarenhet av sådana bekymmer. Personer som kan finnas i familj, vänkrets, i en föräldragrupp på bvc eller på nätet - eller bland personalen på bvc eller i förskolan. De allra flesta problem av den här slaget kan lösas så."
Det kan säkert finnas en och annan själ därute som känner sig hjälpt av "förtroendefulla" samtal med en person som har erfarenhet av samma sak. Man ska inte underskatta de goda samtalen även om jag tvivlar på att barnet kommer att sova så där värst mycket bättre av det. :roll: Men jag hade förstås föredragit samtal med en varm och inkännande person som DESSUTOM kunde hjälpa mig rent konkret. Det var just sådan hjälp som dr Gustafsson erbjuder som jag fick innan jag kontaktade Anna. Varma BVC-människor som med sina huvuden på sned och sin luddighet fick mig att känna mig än mer misslyckad och maktlös. I all vänlighet.

Var sak har sin tid. I sömnlöshetens och maktlöshetens rike hjälpte inte vänlighet och samtal, då hjälpte Anna mig med konkret handling och återupplivat hopp om sömn. En väg ut, ljus i tunneln. En rimlig väg som inte innebar mer av samma sak - vänlighet och psykologiserande. Det är nämligen lätt att bli både personlighetsförändrad och depressiv av sömnbrist och hopplöshet.

Med handfasta råd och med erfarenhetens struktur styrde Anna mig förbi mina avgrunder av skuld, med blicken riktad framåt mot hela nätter. Det hade räckt. När vi närmade oss det kunde jag se målet om njutning och glädje tillsammans med mitt lilla barn. Den eufori jag kände går nog att liknas vid stark förälskelse eller religiösa upplevelser. Jag hade fått ett nytt liv!

Jag är glad att jag inte nöjde mig med den hjälp jag fick, att jag någonstans i mitt hjärta kände att det fanns något annat, något bättre och att jag fortsatte söka det mitt i krisen. Jag är mer än glad och tacksam över att Anna sträckte ut en hand och tog emot mig, en människa hon inte kände, sakligt och med den största tillit till både min och mitt barns förmåga.

Så, nej Lars H Gustafsson, samtal, oavsett hur omsorgsfulla och insiktsfulla, var inte det jag behövde. Jag behövde fungerande hjälp att få mitt barn att sova och njuta av livet så att jag kunde göra detsamma. Jag liknar det vid att tala tröstande till någon som är på väg att drunkna istället för att slänga ut en livboj. NU har jag gärna de där insiktsfulla och omsorgsfulla samtalen. :D Var sak har sin tid.

Jannika
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Vi såg problemet som visserligen besvärligt för föräldrarna men ändå gott och väl liggande inom det som vi kan kalla normalområdet. Det är långt ifrån ovanligt att barn i den åldern vaknar på natten - av en rad olika skäl. På något vis måste man handskas med den situationen, och en del föräldrar behöver hjälp för att hitta ett bra tillvägagångssätt. Men någon behandling i egentlig mening är det inte fråga om. Och därför finns i det läget inte heller behov av någon speciell metod.
Jag undrar ju då vad han vet om alla dessa olika anledningar till att barnet vaknar på natten. Ge mig en tack! Låt höra! :)

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Till barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson :!:
Jannika skrev: :arrow: Det var just sådan hjälp som dr Gustafsson erbjuder som jag fick innan jag kontaktade Anna. Varma BVC-människor som med sina huvuden på sned och sin luddighet fick mig att känna mig än mer misslyckad och maktlös. I all vänlighet.

:arrow: Det är nämligen lätt att bli både personlighetsförändrad och depressiv av sömnbrist och hopplöshet.

:arrow: Jag är glad att jag inte nöjde mig med den hjälp jag fick, att jag någonstans i mitt hjärta kände att det fanns något annat, något bättre och att jag fortsatte söka det mitt i krisen. Jag är mer än glad och tacksam över att Anna sträckte ut en hand och tog emot mig, en människa hon inte kände, sakligt och med den största tillit till både min och mitt barns förmåga.

:arrow: Så, nej Lars H Gustafsson, samtal, oavsett hur omsorgsfulla och insiktsfulla, var inte det jag behövde. Jag behövde fungerande hjälp att få mitt barn att sova och njuta av livet så att jag kunde göra detsamma.

:arrow: Jag liknar det vid att tala tröstande till någon som är på väg att drunkna istället för att slänga ut en livboj.
O:) :heart: :sleep:

Tack, Jannika :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jannika

Inlägg av Jannika »

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"