vet inte vad jag ska ta mig till...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för bådas svar!

Storebror har fått visa hur skönt det är...men lillebror är svårövertalad!

Ska testa din ide annika, fast med badkaret...alltså kläder i badkaret utan vatten! Eftesom det är där han brukar bada:)

tack tjejeR!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

nu har följande inträffat helt plötsligt; han vaknar efter en halvtimme respektive en timme i båda långa passen och ligger å kikar å pratar i ca 20 - 30 min och är sen omöjlig att söva om...vad händer där? är tiderna fel?

jättetacksam för svar

kram
mamma till L född 030112
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Marialoranga! :D

Det finns i princip två skäl till skarvande:
1) Barnet har inte ätit tillräckligt
2) Det är för mycket sömn på schemat. Vid 3-4 månader behövs ca 15,5h. Om man inte har en extrem tröttis. :wink: Men sånt kan ändras över tid, och skarvande kan vara ett sätt att visa att det är dags att dra ned.

Så se över dessa två saker! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack! har tänkt på det där med maten, det är bara så rackarns svårt att få i han mer, men det är ju inget ni kan göra nått åt :wink: höll jag på att säga haha så jag kämpar vidare med det!

det schema vi har nu är
7 morgon
8.30-10.00 sova
12-14 sova
16-16.45 sova (här kan det bli kortare med ibland)

var ska jag dra ner?

kram och tack
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

nu har jag funderat lite och hittat schemaförslag...jag skulle kunna tänka mig 12-45-2-45 är det bara att byta direkt? Han är ju en tröttis, men nu har han ju börjat vakna pigg lite då och då så då kanske det är dags att byta tänker jag...det schema jag hade innan ser ut så här

7 morgon
8.30-10.00 sova
12-14 sova
16-16.45 sova (här kan det bli kortare med ibland)
19 natt

Med det nya schemat, hur blir mattiderna då? jag får inte riktigt ihop det till fyra mål pluss nattslurk...och ändå ha fyra timmar imellan?

Sen funderar jag på om jag inte får i honom nån nattslurk om jag ska försöka hålla honom vaken längre eller om det är bättre att vänta till han vaknar och ta upp och ge då. Jag har aldrig väckt honom på natten eftersom han vaknar så ofta ändå.

Är det dags att göra nått åt natten nu eller tycker ni fortfarande jag ska vänta till dagarna sitter? Han vaknar väldigt ofta på natten mellan 3 och fem gånger pluss att han vaknar tidigt, vid 4-5 och då vagnar vi nästan hela tiden fram till mellan halv sju och sju. han äter tre gånger på natten också :roll:

tack å hej!
mamma till L född 030112
KMI

Inlägg av KMI »

Hej!

Så här ser vårt schema ut med sov och mat
7-8 mat
8.45-9.30 sova 45 min
10.30-11.30 mat
11.30-13.30 sova 2 timmar
13.30-14.30 mat
15.45-16.30 sova 45 min
16.30-17.30 mat
18.00 bad
18.30 nattslurk
19.00 god natt
3.30 nattmål

det går inte att få 4 timmar mellan målen med ett sådant schema som jag har förstått det. vi är inne på 4e dagen med schema och i natt blir 3:e natten med bara en amning och idag var första dagen som jag märker att han faktiskt äter lite mer än vanligt. jag har också haft väldiga problem att få honom att äta på dagen. för oss funkar det bättre att styra upp nätterna för att dagarna ska funka. första natten var inte så kul, min man tog större delen av natten, men igår gick det bättre, lite gnöl sista timman innan amning. så får vi se hur det går i natt.... jag tycker dagarna har följt med av bara farten.
finns säkert hundra åsikter om detta, men så har i alla fall vi gjort! ja, eller gör fortfarande, ännu är vi inte riktigt över på "andra sidan".

Lycka till!
K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack så mycket för svaret! läste precis din tråd och jag tror som dig att jag måste göra nått åt natten för han äter ju så mycket då så jag får ju inte i honom särskillt mycket på dagen som du skriver.
Väntar med spänning på hur det går för er, det låter ju onekligen som ni är på precis rätt spår! Skönt med en sambo som hjälper å stöttar så pass! Är han hemma om dagarna med?

Jag har gjort ett schema idag, ganska likt ditt faktiskt:D TAck så mycket för förslaget!

kramar
mamma till L född 030112
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tror absolut att ni är redo att minska nattätande nu! :!: :thumbsup: Läs på, bestäm er för precis hur ni ska göra så att strategin är solklar för alla inblandade. Börja på morgonen och se till att det blir en toppendag med mat, skratt, utevistelse, social delaktighet och sen kör ni! :thumbsup:

:heart:
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack för svaret :D

jo jag ska få med sambon på detta med...det är svårt att få i mer mat bara och han äter ju masssor på natten, men jag får väl jobba med det. Ska bestämma ett datum med sen plockar jag nog bort ett nattmål i taget. så jag börjar med att ha kvar det runt 22 och det runt 4.

mörkläggningen är inte kanon heller, men det är svårt att få till det (jag har läst mörkläggningstråden) :)

Men vi ska flytta till sommaren och då har vi gillestuga och till den finns det som ett litet föråd som vi tänkte att han skulle få sova i...är ju inga fönster men det är väldigt svalt där nere och man kan öppna fönster i gillestugan. men det är ju ett tag kvar.

Just ja...var läser jag på om att ta bort nattmål och det? vad är det jag behöver läsa? Jag har ju barnaboken hemma!
mamma till L född 030112
Elle

Inlägg av Elle »

Här i SM-kompendiet så beskriver Anna hur man vagnar bort nattmål: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
KMI

Inlägg av KMI »

hej igen!

kan du försöka fixa mörkläggningen? det har gjort en stor skillnad för oss! jag beställde tyg på textilonnet som jag i framtiden ska sy och sätta på kardborreband och hela den biten, men som just nu är inklämt mellan rullgardinsstången och väggen och sedan har jag mosat ner några halsdukar längst upp för att det inte ska komma in ljus. och tejp på sidorna som jag fäster i fönsterkarmen och som inte lämnar märken, bara så att tyget inte ska fladdra upp. ja det är inte så snyggt som du kanske förstår, men det funkar! så tips är att försöka hänga upp något som gör det bäcksvart, om inte annat för att man ska slippa stå och tänka "tänk om han skriker för att det är för ljust". jag har försökt eliminera alla sådana eventuella orostankar.
pepp, pepp, pepp!!!
kommer gå jättebra!

kram
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

tack elle det ska jag genast läsa!!

och tack KMI känns bra att få tips från nån som är i samma sitts typ! tackar, ska kolla upp det där i morgon med mörkläggningen, har köpt två mörkläggningsgardiner nu, men det siprar ju in ljus ändå. Det ser inte heller snyggt ut, men det får man ju ta:P
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

vill komma med lite glädjande uppdatering (man får va glad åt det lilla)
I morse fick vi väcka Max vilket vi nog aldrig gjort innan!!! råkade bli halv åtta istället för sju då mamma aldrig ställer klockan eftersom det aldrig behövs..jaja. Å vad gjorde max då? han firade det hela med att, så fort han kom ner på golvet, vända sig från rygg till mage för första gången:D

Har inte tagit tag i minskat matintag på natten än, men det ska göras!
mamma till L född 030112
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

=D> :heart: =D> !
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej igen! var ett tag sen jag skrev nu och vi har inte riktigt vågat gå vidare :oops:

Han vaknar och äter några gånger per natt, och några gånger vagnar vi (ibland är det massor gånger)

Undrar lite om ajg ska ta bort alla nattmål eller ett i taget och hur jag ska börja i så fall och när jag ska ta nästa i så fall? Ibland äter han nästan 400 ml på natten! och då blir det oftast ingen frukost:S

Sen har vi börjat med en annan "ovana" han vill inte ha kvällslurken fast vi har honom uppe lite längre och trugar. då lägger vi honom och börjar vagna och han vill inte somna, efter tio min tar vi upp honom och då vill han äta:S
Sen lägger vi honom och får vagna i typ två sekunder.

det var allt från oss nu:D

vi har annars en välidgt glad lite 4 månaders pojk!
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"