Ramsan "tar" inte... vad ska vi göra?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

:D Jag hoppas din oro lagt sig, och att ni är på väg eller har löst upp fnurran. I sommartider och det väder som varit nu kan det dröja nån dag innan man får svar på sina funderingar, jag hoppas du hittade tips och kände dig stärkt.

Det är nästintill omöjligt att säga exakt vad du ska göra och när, det är så individuellt och måste kännas rätt att göra. Många kan t. ex. inte använda sig av solfjädern för att de inte känner sig bekväm med den, medans andra hamnar i solfjäderträsket hur lätt som helst. Det viktiga är att man som förälder lär sig lyssna av sitt eget barn och utveckla en dialog - att säga att du ska ramsa fyra gånger och sen vänta i tio minuter funkar alltså inte, inte heller att säga att du ska solfjädra henne tills hon somnar.

:idea: Din uppgift är att lugna Tilda, och då är det viktiga att du gör det med rätt attityd (bättre att göra fel med rätt attityd än att göra "rätt" med tvekan...)

Jag kan berätta hur jag gjort med ramsan när det varit fnurra här (jodå, det fnurras här också ibland :wink: ): jag ger mig inte med mindre än att ramsan når fram, om jag så måste ramsa trettio gånger. Och där måste man verkligen leta fram sin attityd och vara stupsäker på att man gör rätt, övertygelsen ska ligga i varje stavelse!

Hoppas du vill berätta hur det gått för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Tack för dina tips! Jag förstår att man hellre är ute i solen (fastän det varit mycket regn nu sista tiden) än sitter framför datorn :D

Jo vi har nu gjort såhär:

Tilda strular fortfarande. Som regel tar det 30 min för henne att somna. Skillnaden nu från förut när jag hade panik är att då skrek hon nästan hysteriskt och lät ledsen, nu är hon först arg i ca 5 min (och då sk*targ) och sedan ligger hon och gnäller lite efter "mamma". ibland kan hon även brusa upp och bli förbaskad i någon minut men mestadels är det lugna rop efter mamma och gnäll.. Så det jag då gör när jag l'gger henne är att ladda attityden under hela dagen. För det är mycket trots i det här huset nu ska du veta :roll: Hon testa ALLA mina gränser och det om och om igen. Och samtidigt har hon blivit EXTREMT mammig. Jag får inte vara mer än en meter ifårn henne för då tokskriker hon efter mig (tror det är det hon protesterar mot på kvällarna oxå)
Sedan säger jag att nu ska vi gå och titta var "kanin" och "åke" är (hennes nallar. Då svarar hon "nä" (som på allt jag säger :? ) och då säger jag att jo nu måste man sova för att orka imorgon. Och så går vi upp och lägger oss. ibland är hon med på det och då lägger hon sig lugnt och tycker det är superskönt med en solfjäder på ryggen. Men blir vansinnig så fort jag släpper. Men ibland protesterar hon hela vägen in i sängen och ligger och gnäller "mamma" när jag solfjädrar henne (trots att hon ÄLSKAR solfjädern) och när jag går blir hon vansinnig. Jag ramsar mig ut och ramsar tills jag tycker dte räcker (svårt att höra när hon tystnar eftersom jag ramsar så högt jag kan för att överrösta henne) när jag slutar ramsa är hon inte tyst. Och skriker av vrede för att jag bara VÅGAR lämna henne ensam!! :shock:
Jag går då och sätter på tv:n på nedervåningen (hon sover på övervåningen) och det HÖGT. Så högt så hon hör ända in i sitt rum, även om hon skriker, och framförallt så högt så jag inte hör henne. Och så hon förstår att jag inte vill höra henne, att jag vet att hon är arg men man måste sova ändå. Jag FINNS här, jag BRYR mig bara inte om att hon är arg.

Även om det fortfarande tar i snitt en halvtimme för henne att somna så känns det som sagt bättre eftersom hon är lugnare och gnäller, inte tokskriker så hon kräks. Jag vet att skulle jag ramsa igen, eller gå in och solfjädra igen så skulle hon hetsa upp sig igen och det skulle ta ännu längre tid. Så tv:n är dte som fungerar bäst för oss. Husljud av annat slag hetsar upp henne istället för lugnar.

Min fråga nu (efter ett sååååå långt meddelande) är nu helt enkelt; är det vanligt att barn i hennes ålder (20 mån) är så mammiga? Om jag inte visar mig så duger pappa, men annars är hon tvär mot honom och dte är bara jag som gäller. Jag är den som varit hemma hela tiden och ska börja jobba för första gången sedan hon kom nu i augusti.

Tack för att du orkar med mina långa meddelanden! Och tack för alla goda råd!! :heart:
Mamma till Tilda 2007-11-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D :!:

Vad BRA ni jobbar på, du har hittat ett sätt som passar er, det är precis så shn ska funka!

Nu blir det ett megakort svar, är på väg att äta sen grillmiddag :wink: , men vill tipsa om lite länkläsning angående förtrotsen:

:idea: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15

:idea: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=mammig

:idea: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=mammig

(Det finns även länkar i länkarna, glöm inte dem :wink: )

PS: Har du Barnboken? Om inte så tycker jag du ska köpa den, jag tycker det är en av de bästa investeringar en förälder kan göra!

Kram så länge, hoppas du hittar svaren på dina funderingar i länkarna annars hojtar du till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Tack för ditt OTROLGT snabba svar! :lol:

Nu har jag beställt barnaboken och ska läsa den så fort den dimper ner i lådan :wink:

Läder alla trådar och tar till mig dina tips!
Hoppas ni har en smaklig måltid! :D

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mammaMia82 skrev:Nu har jag beställt barnaboken och ska läsa den så fort den dimper ner i lådan :wink:
:D Åh, du har härlig läsning framför dig!

Kram Mia
mammaMia82

Mardrömmar

Inlägg av mammaMia82 »

Hej! Det var ett bra tag sedan jag behövde skriva här, det betyder att allt går bra. Hon skriker lite när man lägger henne nu men max tio minuter. Och det verkar mest vara ett trotsbeteende som hon "tror" att hon måste göra varje kväll, det har liksom blivit en rutin... tyvärr. Men vi står emot utan problem. Det är inte därför jag behöver råd den här gången.

Nu undrar jag hur jag ska hantera när hon vaknar och man nästan kan höra att hon drömt en otäck dröm... som imorse.. då vakande hon 05.25 och skrek på en gång. Starkt, och så ropade hon på mig. Jag låg och hade tokångest över att hon kanske hade drömt läskigt och ville ha mig där, men jag ville inte gå in för jag känner inte att jag kan förmedla trygghet, speciellt inte när jag inte vet om jag SKA gå in eller inte. Om jag hade gått in hade hon säkert tystnad på en gång hon såg mig, lagt sig ner och tagit emot en solfjäder, för att sedan bli förbannad när jag gick och skrika, för hoppningsvis max tio min som på kvällen. Nu gjorde vi ingenting, utan låg i vår säng och lät henne klara av det själv, det tog tio min. Men jag höll på att gå sönder. MEst för att jag kände mig som en hemsk mamma när jag så väl kommer ihåg hur rädd man kan vara efter en mardröm och så kommer inte mamma när man ropar!!! Hemskt.. så min fråga nu är... vad ska vi göra? Gå in eller stanna kvar i sängen? Hade hon skrikit längre så hade vi självklart gått in.

Tack för all hjälp
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej MammaMia!

Vad roligt att höra att allt funkar så bra för er, alltid kul med såna rapporter :!:

Det är jättesvårt att säga när och vad du ska göra om din flicka vaknar, här måste du lita till din egen känsla och lyssna av vad som händer. En av mina flickor drömmer ibland mardrömmar och då går jag in, bäddar om och förklarar att hon drömmer - högt och lugnande och inte "tröstande" och "duttande", det förstärker bara oron. Sen kan du ha tanken "en gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana" i bakhuvudet också, det har hjälpt mig många gånger.

Men såklart ska du gå in om du hör att det är ledsetgråt och mardröm - tänk bara på att inte vara ömkande utan lugnande!

Kram!
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

Hej igen! Tack för dina otroligt givande svar! Jag undrar över en sak bara..."en gång är ingen gång", menar du då att om jag går in en gång så är det ingen gång eller menar du att hon drömmer mardrömmar och jag inte går in är ingen gång? *förvirrad* förstår du min fråga? =)

Och så skulle jag vilja ha lite tips angående hennes eviga kvällsgnäll som blir så fort vi lämnar rummet. Hon säger att hon vill sova och allt är jättebra tills vi släpper den korta solfjädern och går, då blir hon arg. Inget allvarligt bara mellan 5-15 min men det är lite jobbigt ändå. Det är som om hon tror att det "ska gå till så" varje kväll, att det som hör till proceduren... Tänkte bara om du hade något tips.

Kram kram
Hoppas ni njuter av vårvädret! (även om en hel del snö finns kvar här uppe)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror mia menar att om man går in när något händer så är det ingen fara. Men om man kommer på sig med att springa in för minsta lilla så blir det lätt en ovana. Hon kanske drömmer någon gång ibland och då går man in och lugnar. Men är det så att man behöver komma in och trösta varje natt, ja då har det skapats en ovana. Hänger du med?:?

Jag tror att gnället kan försvinna om ni jobbar lite mer på skrattet. Det är lätt att man blir lite slarvig med det när barnen blir äldre. Eller så är gnället hennes sätt att komma till ro. Precis som en som vrider och vänder på sig lite. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "