Tack för dina tips! Jag förstår att man hellre är ute i solen (fastän det varit mycket regn nu sista tiden) än sitter framför datorn
Jo vi har nu gjort såhär:
Tilda strular fortfarande. Som regel tar det 30 min för henne att somna. Skillnaden nu från förut när jag hade panik är att då skrek hon nästan hysteriskt och lät ledsen, nu är hon först arg i ca 5 min (och då sk*targ) och sedan ligger hon och gnäller lite efter "mamma". ibland kan hon även brusa upp och bli förbaskad i någon minut men mestadels är det lugna rop efter mamma och gnäll.. Så det jag då gör när jag l'gger henne är att ladda attityden under hela dagen. För det är mycket trots i det här huset nu ska du veta

Hon testa ALLA mina gränser och det om och om igen. Och samtidigt har hon blivit EXTREMT mammig. Jag får inte vara mer än en meter ifårn henne för då tokskriker hon efter mig (tror det är det hon protesterar mot på kvällarna oxå)
Sedan säger jag att nu ska vi gå och titta var "kanin" och "åke" är (hennes nallar. Då svarar hon "nä" (som på allt jag säger

) och då säger jag att jo nu måste man sova för att orka imorgon. Och så går vi upp och lägger oss. ibland är hon med på det och då lägger hon sig lugnt och tycker det är superskönt med en solfjäder på ryggen. Men blir vansinnig så fort jag släpper. Men ibland protesterar hon hela vägen in i sängen och ligger och gnäller "mamma" när jag solfjädrar henne (trots att hon ÄLSKAR solfjädern) och när jag går blir hon vansinnig. Jag ramsar mig ut och ramsar tills jag tycker dte räcker (svårt att höra när hon tystnar eftersom jag ramsar så högt jag kan för att överrösta henne) när jag slutar ramsa är hon inte tyst. Och skriker av vrede för att jag bara VÅGAR lämna henne ensam!!
Jag går då och sätter på tv:n på nedervåningen (hon sover på övervåningen) och det HÖGT. Så högt så hon hör ända in i sitt rum, även om hon skriker, och framförallt så högt så jag inte hör henne. Och så hon förstår att jag inte vill höra henne, att jag vet att hon är arg men man måste sova ändå. Jag FINNS här, jag BRYR mig bara inte om att hon är arg.
Även om det fortfarande tar i snitt en halvtimme för henne att somna så känns det som sagt bättre eftersom hon är lugnare och gnäller, inte tokskriker så hon kräks. Jag vet att skulle jag ramsa igen, eller gå in och solfjädra igen så skulle hon hetsa upp sig igen och det skulle ta ännu längre tid. Så tv:n är dte som fungerar bäst för oss. Husljud av annat slag hetsar upp henne istället för lugnar.
Min fråga nu (efter ett sååååå långt meddelande) är nu helt enkelt; är det vanligt att barn i hennes ålder (20 mån) är så mammiga? Om jag inte visar mig så duger pappa, men annars är hon tvär mot honom och dte är bara jag som gäller. Jag är den som varit hemma hela tiden och ska börja jobba för första gången sedan hon kom nu i augusti.
Tack för att du orkar med mina långa meddelanden! Och tack för alla goda råd!!