Tokarg dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Principessa

Tokarg dagslurar

Inlägg av Principessa »

Hej!

Här kommer en fråga ifrån en undrande pappa som skulle behöva lite hjälp med att komma till rätta med dagslurarna för vår nu 7,5 mån gamla dotter.

Låt mig först säga att kuren inneburit ett nytt liv för vår familj i och med att vår lilla ängel numera sover i stort sett oavbrutet nätterna igenom mellan 19 och 07, helt otroligt! Jättestort tack till dig Anna och dina underbara hjärtebarnskontrollanter!! :heart:

Så här kan det se ut just nu:

Vi mörklägger hennes sovrum, hon anar oråd och börjar protestera.
Ger beskedet och går ut med ramsa. Starka protester!
Efter en stund (5-10 min), påminnelse. Ännu starkare protester.
Sniff i dörrspringan, har hon bajsat? (händer rätt ofta), ånyo en påminnelse efter en stund. Ett crescendo av skrik och gråt ifrån barnkammaren som svar!
Torktumlare, tvättmaskin och tv igång som sövande ljudkuliss.
En försiktig glutt in för att kolla så dom rätta förutsättningarna råder? Hon har nu intagit ryggläge i protest och gossevovven ligger mörbultad i ett hörn av sängen.
Ett nytt besked, nu ska vi sova, basta! Vår vid det här laget fradgatuggande lilla ängel deklamerar att det tänker hon alls inte göra, och svarar genom att ögonblickligen kasta sig på rygg igen!
Ytterligare tid förlöper på motsvarande sätt..
Eftersom är måna om att inte "störa" i onödan så försöker vi härda ut och låta henne komma till ro själv.
Efter 30 - 40 minuter somnar hon trots allt och vi får ta till marginalkvarten för att skrapa ihop åtminstone 20 min sömn.

Finns det någonting ytterligare som vi kan göra? Varför blir hon så arg?

Till historien kan väl tilläggas att hon i stort sett blev lika arg och ledsen när hon skulle sova dagslur även innan vi kurade henne, med den skillnaden att det tog lite kortare tid för henne att somna in (vi hade ju inte fasta tider då utan la henne när hon signalerade att hon var trött).

Såhär ser sovpassen ut (natt 19-07): 12, 45, 1,5, 45 med ca 2 tim vakentid mellan varje.

Matpassen (hon äter som en häst!): 7 (amma),10.30 (riktig mat), 13.30 (gröt), 16.30 (riktig mat), 18.30 (amma).

mvh, pappa Johan
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord, du rara människa :heart:

Med tanke på trådrubriken antar jag att det är dagslurarna du avser och inte kvällsläggningen, när du beskriver hennes - hm - lilla cirkus :?:

Ni mörklägger hennes sovrum, skriver du - på dagen alltså :?: Det är det som kan få henne att "ana oråd", dvs förvirras. Det är ju inte natt på dagen. Ska hon sova natt :?: Det vill vi inte hon ska tro. Så kör halvdunkel, vanliga kläder, filt i stället för täcke (eller vad ni nu har på nätterna), lite dagsmodell alltså, så att hon förstår att det bara är fråga om en liten lur, inte tolv timmars natt mitt i alltihop. (Sover hon någon lur utomhus :?: Bör hon göra :!: )

"Sniffandet" och "gluttandet" stör. Överlämna henne i lugn och ro åt sömnen och stör henne inte sedan! Dra bort både öron, orosvargar och dina tassande fötter från hennes viloläger. De har faktiskt ingenting där att göra (tänk dig själv om du skulle ta en liten lur på soffan...) :roll:

Vad du kan ta till när du lägger - inte mitt i - är solfjädern modell "kris", dvs en tillräckligt långvarig solfjäder som gör henne sömntung i kroppen och hinner meddela lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Inklusive ryggvändningar.

:arrow: Se till att hon skrattar och är glad inför varje dagslur (också).

:arrow: Lägg tillrätta - armarna upp, benen ut, huvudet åt sidan bort från dig - utan prat, distinkt och vänligt men bestämt.

:arrow: Parkera solfjädern med vitt utbredda händer över hela lilla kroppen, fortfarande utan prat. Stå där, statiskt, rakt uppifrån, utan rörelser alls. Tänk på annat och låt det ta den tid det tar. Hon ska överlämnas åt sömnen, lugnt och fint, och bli sömntung i hela lilla kroppen till slut. Huvudet ska hållas lätt på plats liksom hela lilla älsklingen, som inte ens ska komma på idén att snurra över på rygg. Första gången kan det ta 20 minuter, andra 10, tredje 5 och sedan kanske bara någon minut, som markering - då minns hon.

Underbart att hon äter som en häst :lol: Tro mig, hon vill sova som en gris också :wink: Men lite hjälp kan stundom behövas.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Principessa

Inlägg av Principessa »

Hej Anna och tack för ditt svar!

Jag skulle bli väldigt tacksam över lite feedback. Är det meningen att de små liven ska kunna resa sig upp på armarna under solfjädrandet?

Jag vet inte om det beror på att vår lilla tjej är osedvanligt stark, men det har varit ett jobbigt moment för oss.

mvh Johan
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, lägg tillrätta först, distinkt som beskrivet, i tre tydliga steg med huvudet bort från dig som sista. Håll sedan ett par fingrar under solfjädern över nacken / bakhuvudet på barnet, så att lilla barnahjärnan får en chans (tid nog) att fatta att här liggs det tydligen plafs stilla, alltså är det dags att sova :wink: :lol:
Principessa

Inlägg av Principessa »

Ok Anna, tusen tack för hjälpen! :D

mvh johan
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

:thumbsup:
Principessa

Inlägg av Principessa »

Hej igen!

Med tiden som går stöter vi på nya situationer som leder till nya frågor :D

Sedan någon vecka tillbaka sover lilla M inte hela långluren ut, trots att den alltid sker i vagn och hon alltid sovit som en klocka 1,5 timme ända sen kurstart. Nu vaknar hon redan efter 45 min-1 timme och somnar inte om!!!

:?: Hon ska nu till att fylla 8 mån om någon vecka och vi funderar över om det är läge för en schemaändring (dvs korta ner eller ta bort någon lur)? Hon kanske signalerar att hon inte är tillräckligt trött? 45 min lurarna har ju också varit svåra en längre tid (se tidigare inlägg).

:?: Vilken ände börjar man liksom i, i så fall, eller hur går man tillväga?
Om jag förstått rätt låter man långluren vara så länge som möjligt? Idag har vi schemat 12, 45, 1.5, 45 med ca 2 timmar mellan varje. Morgon 07 och natt 19. (Nätterna funkar fortfarande jättebra!)

Varma hälsningar från
både mamma och pappa :heart:
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, antingen går man ner på 2 lurar eller så kör man på tiderna 12-45-1,5-20. 7+8 mån = 14,5tim :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Principessa

Inlägg av Principessa »

Okej :D, det har alltså ingen betydelse vilken av lurarna man börjar med att ta bort?

Om man tar bort em luren, hur gör man om man då skulle vilja skjuta lite på långluren så att em inte blir så lång? Den ligger nu 11.30-13.00, tänkte att vakentid från 13.00 -19.00 kanske blir väl långt?? Skjuter man den stegvis en kvart i taget? Eller bör man inte rucka på den alls?

= Hur mycket kan man ändra utan att det skapar total förvirring för henne? :roll:

Om vi istället väljer att korta ner en lur till 20 min, kan man lika gärna göra det på fm luren då? Och hur gör vi med att hon oftast behöver ca 15 min att somna in på kortlurarna, så det bara blir 5 min kvar? Ska vi använda marginalkvarten även på 20 min lurar då?

Ojojoj, 10.000 följdfrågor som vanligt :oops: Hoppas okej.

:heart: :heart: :heart:
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om ni bestämmer er för 2 lurar så kan ni skjuta fram långluren lite (kanske till 12.30).

Det vanligaste är nog att man kortar ner den sista luren. Det beror lite på när det är som tröttast. Jag kortade ner den sista och tog sedan bort den helt. Sen kortade jag ner den första och tog sedan bort den helt. Små enkla förändringar och långluren hänger med länge. :wink:

Ge det en vecka (alltså räkna med att det tar någon vecka att vänja sig med det nya).

Om det strulas innan så lägg några minuter innan tiden så har ni lite till godo. Annars kan man ta en kort lur på promenad istället. Men det kan hända att det löser sig av sig själv när ni ändrar och tar bort lite sömntid. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Principessa

Inlägg av Principessa »

Tack Bea!

Idag fyller hon 8 mån och igår sov hov bara 35 min av 1,5 tim på middagsluren! Och har de senaste dagarna vaknat 06.00 istf 07.00

Usch, vi måste ju agera (!) är rädd att nattsömnen ska börja strula om vi inte gör nåt snart. Men vi känner oss ärligt talat rätt så förvirrade över i vilken ände vi ska börja ändra i schemat och har kört fast, dagarna bara går och inget blir gjort :oops:

Hur vi än vrider och vänder på det innebär förändringen antingen för långt till nattsömnen, mellan målen eller dylikt? Vore SÅ tacksam för förslag på förändrat schema för 8 mån (vårt gjordes för 5,5 mån)

Sen undrar jag HUR man gör, om man helt sonika bara ändrar schemat, ex. flyttar middagsluren till annan tid, fr.o.m en bestämd dag?

Och kunde man använda marginalkvartar även på 20 min lurar om vi väljer att gå ner tilll det?

19-07 natt
07.00 amma
(bör jag stoppa in en andra frukost m gröt?)
09.00 sova 45 min (har inte blivit mer än 30 min senaste mån)
10.30 riktig mat
11.30 sova 1,5 tim
13.30 gröt
15.15 sova 45 min (blir nästan aldrig 45 min heller...)
16.30 riktig mat
18.30 amma nattslurk
19.00 sova

Beklagar lång utläggning, hoppas nån har tid att hjälpa oss att bringa reda i förvirringen!

Kram kram kram.
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle tolka det som om hon är redo att gå ner till två lurar per dag. Jag har helt enkelt tagit bort eftemiddagsluren och flyttat långluren en halvtimme till mina barn. Vad tänker du om det?

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Principessa

Inlägg av Principessa »

Jo, jag tänker att det kanske är så vi ska göra i alla fall, verkar som att nästan alla verkar börja med att slopa em-luren. Känns så himla läskigt att ändra i schemat bara, nu när det satt sig så bra, så man vill liksom göra "rätt" från början... :oops:

Jag har tänkt lite att fm-luren kanske borde tas bort först eftersom det är på luren efter den som hon vaknar? Fast det kanske inte funkar så, utan mer handlar om den totala mängden sömn :?:

Det som gör mig lite tveksam är att även om vi förskjuter middagsluren en timme så blir det 5 timmar vakentid fram till läggdags, hur har era erfarenheter av detta varit :?:

Sedan undrar jag över hur det blir med mattiderna, blir det för stort glapp att äta 10.30 och sova 1,5 -2 timmar senare? Då kanske hon inte sover gott för att det var för länge sen hon åt? Samtidigt kan jag inte lägga andra målet så mycket senare för då blir det 4 timmar från frukost?? Hur ska jag tänka här? Ska jag även skjuta mellanmål och middag en halvtimme framåt :?:

Det blir ju liksom en total schemaändring i så fall när man tar bort en lur, brukar det vara så, och brukar det funka? :)

Hm..som ni märker är jag livrädd att laborera nu när allt satt sig och det funkar så bra. Är så himla rädd att förvirra och förstöra... :(
Därför är jag så otroligt tacksam för ert stöd och hjälp, det betyder otroligt mycket. Allt känns fortfarande ganska nytt, även om jag tycker att vi lyckats så himla bra hittills.

Kram :heart:
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Principessa

Inlägg av Principessa »

Nu blir det mycket tankar här, hoppas någon har tid att förbarma sig....

Det som känns knasigt med att ändra schemat som vi pratade om i tidigare inlägg är att balansen som fanns i ursprungschemat mellan mat och sov, rubbas ganska mycket. Vi har därför även ett alternativt schema i tankarna:

07.00 amma
09.45 gröt
10.45-12.15 sova 1,5 timme
13.00 lunch
15.15-16.00 sova 45 min
16.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova

Nackdelen är att detta blir ett helt nytt schema och att långluren är innan lunch. Den kanske är bättre att behålla till efter tolv om det är så man gör på dagis? Kommentarer på det?

Snurr snurr snurr :? 8-[ :oops: i huvudet...oj oj oj.
Lilla M 2009-07-23

Kurstart 2010-01-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Det hela beror på hur det passar er och om det är tröttast på förmiddag eller eftermiddag. Det vanligaste är nog att man tar bort eftermiddagsluren. Jag tänkte så att på morgonen behövs bara en kort lur eftersom hon innan sovit en hel natt, middagsluren behöver vara lång för att den är mitt på dagen och sen klarade hon lång vakentid för hon skulle sen få sova hela natten. :wink:

Vad tror du om detta:

07.00 Frukost amma + gröt
09.15 Sova 45 min
10.45 Lunch
12.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Natt

Det här schemat hade jag vid 8 mån och det funkade jättebra. Om du märker att det blir för hungrigt innan långlur så kanske det kan slinka ner en banan innan luren?

Lugn ni kommer inte att förstöra något, ändra allt på en gång med en självklar attityd så köper er lilla det fort. :wink: Det är härligt när man har en säker sovare. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"