Här kommer en fråga ifrån en undrande pappa som skulle behöva lite hjälp med att komma till rätta med dagslurarna för vår nu 7,5 mån gamla dotter.
Låt mig först säga att kuren inneburit ett nytt liv för vår familj i och med att vår lilla ängel numera sover i stort sett oavbrutet nätterna igenom mellan 19 och 07, helt otroligt! Jättestort tack till dig Anna och dina underbara hjärtebarnskontrollanter!!
Så här kan det se ut just nu:
Vi mörklägger hennes sovrum, hon anar oråd och börjar protestera.
Ger beskedet och går ut med ramsa. Starka protester!
Efter en stund (5-10 min), påminnelse. Ännu starkare protester.
Sniff i dörrspringan, har hon bajsat? (händer rätt ofta), ånyo en påminnelse efter en stund. Ett crescendo av skrik och gråt ifrån barnkammaren som svar!
Torktumlare, tvättmaskin och tv igång som sövande ljudkuliss.
En försiktig glutt in för att kolla så dom rätta förutsättningarna råder? Hon har nu intagit ryggläge i protest och gossevovven ligger mörbultad i ett hörn av sängen.
Ett nytt besked, nu ska vi sova, basta! Vår vid det här laget fradgatuggande lilla ängel deklamerar att det tänker hon alls inte göra, och svarar genom att ögonblickligen kasta sig på rygg igen!
Ytterligare tid förlöper på motsvarande sätt..
Eftersom är måna om att inte "störa" i onödan så försöker vi härda ut och låta henne komma till ro själv.
Efter 30 - 40 minuter somnar hon trots allt och vi får ta till marginalkvarten för att skrapa ihop åtminstone 20 min sömn.
Finns det någonting ytterligare som vi kan göra? Varför blir hon så arg?
Till historien kan väl tilläggas att hon i stort sett blev lika arg och ledsen när hon skulle sova dagslur även innan vi kurade henne, med den skillnaden att det tog lite kortare tid för henne att somna in (vi hade ju inte fasta tider då utan la henne när hon signalerade att hon var trött).
Såhär ser sovpassen ut (natt 19-07): 12, 45, 1,5, 45 med ca 2 tim vakentid mellan varje.
Matpassen (hon äter som en häst!): 7 (amma),10.30 (riktig mat), 13.30 (gröt), 16.30 (riktig mat), 18.30 (amma).
mvh, pappa Johan