19.00 - välling i soffan, på med pyjamas, borsta tänder, nya blöjor.
19.15 - lillasyster som oftast inte har ro att sitta i knät och lyssna på bok får bläddra i sin egen bok i spjälsängen, vi läser en bok för storebror i sängen.
19.20-19.30 - vi säger godnatt och går ut.
Oftast har lillasyster redan somnat och storebror är vaken. Sista tiden så har han haft lite svårt att somna och vill inte sova, gå och lägga sig etc.
Han har börjat med att han vill ha dörren lite mer öppen, en gosehund till, han vill att vi sitter där etc etc.
oftast sover han ca 19.45.
Så våra läggningar är drömmen jämfört med så många andra och vi har aldrig problem med att få dem att somna borta eller att andra lägger dem. Kanske framgår men barnen delar sovrum.
Sen kommer natten.
Minst 4-6 ggr/veckan är vi uppe och springer en eller ett par gånger med napp som tappats(eller hund), (och ja storebror ska ge napparna till påskharens bebisar i påsk
Är det inte sånt är det täcket som är av och lillasyster kan vara hu olycklig som helst och så fort man lägger ner henne igen och lägger över täcket så somnar hon som en stock.
Hon kan börja skrika och gråta i sömnen (drömmar?) och kan ibland ha riktigt ledsna utbrott som varar upp till 15-20 min där ingen tröst hjälper och hon somnar om av utmattning.
Storebror kan ligga och hojta inifrån sovrummet och vilja bli servad.
Sen kl 06 vakar de och ska upp.
Tillägg att på dagen sover de båda två ca en timme (vi har bett att storebror inte ska sova mer än så, kanske fel?) och lillasyster sover också ca en timme (men vaknar efter det). Hon sover ca 12-13 och han 13.00.13,30 och en timme.
Långvarigt spring på natten och nu när båda jobbar har gjort att jag går under nästan av sömnlöshet. Jag har fått sömnproblem som gör att jag vaknar mitt i natten även fast det inte är ”min” natt vilket har gjort att jag inte riktigt orkar ge mina barn det jag önskar för jag är så trött.
Vad kan vi göra med så stora barn så vi kan få sova hela nätterna och gärna kanske ha en sovtid till kl 07?