Nu orkar inte kroppen med mer sömnbrist på nätterna

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sole

Nu orkar inte kroppen med mer sömnbrist på nätterna

Inlägg av sole »

Jag har två barn, en kille som fyllde tre här i veckan och så lillasyster som är 16 månader. Vi har det väldigt bra med barnen för det mesta och de är oftast sams och rutiner har varit a och o under hela deras små liv vilket gjort att vi aldrig har läggningar längre än en 20 minuter max. De ser ut så här:

19.00 - välling i soffan, på med pyjamas, borsta tänder, nya blöjor.
19.15 - lillasyster som oftast inte har ro att sitta i knät och lyssna på bok får bläddra i sin egen bok i spjälsängen, vi läser en bok för storebror i sängen.
19.20-19.30 - vi säger godnatt och går ut.

Oftast har lillasyster redan somnat och storebror är vaken. Sista tiden så har han haft lite svårt att somna och vill inte sova, gå och lägga sig etc.
Han har börjat med att han vill ha dörren lite mer öppen, en gosehund till, han vill att vi sitter där etc etc.

oftast sover han ca 19.45.

Så våra läggningar är drömmen jämfört med så många andra och vi har aldrig problem med att få dem att somna borta eller att andra lägger dem. Kanske framgår men barnen delar sovrum.

Sen kommer natten.

Minst 4-6 ggr/veckan är vi uppe och springer en eller ett par gånger med napp som tappats(eller hund), (och ja storebror ska ge napparna till påskharens bebisar i påsk :-), lillasyster har ingen napp sedan hon ar 5 månader men hon ar en gosekanin hon sover med.)
Är det inte sånt är det täcket som är av och lillasyster kan vara hu olycklig som helst och så fort man lägger ner henne igen och lägger över täcket så somnar hon som en stock.

Hon kan börja skrika och gråta i sömnen (drömmar?) och kan ibland ha riktigt ledsna utbrott som varar upp till 15-20 min där ingen tröst hjälper och hon somnar om av utmattning.

Storebror kan ligga och hojta inifrån sovrummet och vilja bli servad.

Sen kl 06 vakar de och ska upp.

Tillägg att på dagen sover de båda två ca en timme (vi har bett att storebror inte ska sova mer än så, kanske fel?) och lillasyster sover också ca en timme (men vaknar efter det). Hon sover ca 12-13 och han 13.00.13,30 och en timme.

Långvarigt spring på natten och nu när båda jobbar har gjort att jag går under nästan av sömnlöshet. Jag har fått sömnproblem som gör att jag vaknar mitt i natten även fast det inte är ”min” natt vilket har gjort att jag inte riktigt orkar ge mina barn det jag önskar för jag är så trött.

Vad kan vi göra med så stora barn så vi kan få sova hela nätterna och gärna kanske ha en sovtid till kl 07?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Inte roligt med sömnbrist och behöva vara uppe och ränna på nätterna.

Din treåring är inne i trotsen låter det som. :lol: Många trotsbarn ställer frågor både vid sänggående och under natten. Frågor som.-jag måste kissa, jag måste ha fler gosedjur i sängen, jag måste byta pyjamas, jag kan inte sova för att............. Jag kan hålla på i all oändlighet. Det man som vuxen får göra vid dessa "frågor" är att agera och låta som en repig grammofonskiva. Man besvarar allt med ramsan. Hur enkelt som helst när man väl börjat göra det. :D Sen är det nog dags att ta bort dagsömnen för hans del. Vila med bok eller lyssna på saga kan vara bra att införa istället.

Vad gäller lilltjejen så behöver hon få lite mer sömn på dagen. 1 1/2 - 2 timmar behöver hon. Många barn vaknar tidigt och sover oroligt för att de får för lite sömn. Sömn föder sömn.

Mörkläggningen är väldigt viktig. Jobba på den rejält. Brukar vara en pusselbit till tidiga uppvak.

Lägg barnen lite tidigare. Alltså släckning vid 19 så sover de kanske redan kvart över. Läsningen kan ni hålla utanför sovrummet och efter den kan ni busa en stund tillsammans allihop. Ungarna ska vara riktigt glada när de läggs.

Så en lite minkur där ni börjar använda er av ramsan istället för att springa in i rummet hela tiden vid uppvaken. Ge det tre dagar innan du utvärderar.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
sole

Inlägg av sole »

Hej och tack för svar!

Det där med trots låter precis som vi har det nu, tusen frågor och sjunger och hojtar och jag vet inte vad där inne. Mest populärt är "mamma - sitt här med mig en stund" - ungen vet vilka knappar han ska trycka på ;-)

Låter klokt att ta bort dagsvilan och ha mysig stund istället.
Hur avgörande för en "minikur" kan det vara om han tex somnar en stund i bilen om vi ska nånstans?

Lillasyster går på dagis och det är svårt känns det som att få henne att sova längre där, vi får jobba på de lurar hon har hemma istället och lägga tidigare var en bra idé! Mörkt är det i rummet - men kanske lite varmt emellanåt, fast öppet fönster över storebror vill jag inte ha heller nu. och sen har vi en liten nattlampa som lyser (vi använde den först som en tydlig signal att nu är det ok att gå upp, dvs vi ställde timern på den på sex för det var vår gräns för uppvak men vill ju gärna ha kl 07) men nu går den på vid sju och av vid sex.

Så egentligen om jag fattar det rätt nu så kör vi nattningsrutiner utanför sovrummet (är det något problem att de delar rum? Jag är lite dubbel till det för ibland tycker jag den enes dåliga nattsömn stör den andre) och ramsar så fort de vaknar?
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Om storebror slumrar till någon gång i bilen, ja det gör väl inget. Men låt honom bara ta en kortis då annars kanske det påverkar natten. Här är ju barn väldigt olika hur en extra lur påverkar.

Angående natten så jobba för 12 tim natt för båda juvelerna, det behöver dom verkligen. Ha lampa tänd utanför rummet och beckmörkt inne i rummet. Klocka kan ringa när det är morgon och juvelerna kan turas om att stänga av den.

Här hemma har vi gemensam mysstund i soffan innan nattning. Nattslurk/banan el annat gott och saga sedan bus och skoj en stund och ända ner i sängen. Storebror hjälper till att lägga syrran och ge gosedjur och sedan nattar vi honom, ut sedan med en ramsa. Ofta ligger de och småsnackar och sjunger en stund innan de somnar.

Läs i barnaboken om förtrotsen och trotsen så får du flera bra redskap.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "