Öka nattsömn 5 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Det handlar mer om att jag märker att hon är så trött på kvällarna och nästan död vid 22, så jag tror att hon skulle må bra av att komma i säng vid 20.30. Dock önskar vi ha kvar kl 4 matningen,
-Så behåll 04.00 matningen. Ni märker om hon vaknar tidigare för mat. Min tanke var i förebyggande syfte förekomma henne och väcka henne för mat 01.00. Men där vet NI bäst, som jag sa, hur och när om nätterna hon vill ha mat.
Jag trodde att om man ska göra om nattschemat med tidigare läggning måste man också göra om dagschemat som jag beskriver ovan. Nu sover hon ju tre pass på dagen a 2,5-2 timmar per gång, dessa hade jag tänkt korta, annars kan hon väl inte sova så länge på natten?
-Inget schema för natten behöver göras om, som du säkert har läst i både kompendiet och i BB :wink:
Och som du också har läst, så får man hålla koll på sömntimmar på dagen för att de skall överenstämma med totala dygnets sömntimmar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
jag funderar på; om hon sover 20.30-04, finns det inte en viss risk att hon tycker att hon sovit sina timmar vid 04 och anser att dagen börjar då?
-Håll schemat och ni minimerar risken att det uppstår tron om att dagen börjar 04.00.
och hur gör ni vars barn sover så många timmar i sträck med blöjbyten? Efter 8 timmars sömn var hennes blöja väldigt full, normalt byter vi alltid blöja vid 04, då hon legat i sängen 6 timmar.
-Här får de en blöja vid läggdags och en ny när de vaknar på morgonen.
Och OM jag nu ska göra om schemat, ska jag börja med att göra om kvällen då och sen göra om dagen som följer, eller ska jag starta nya schemat from morgonen?
-Personligen föredrar jag att börja en ny dag med nya standards. De flesta av oss rekommenderar det samma. Ny dag - nya tag - nya rutiner.
Nu sover hon ju 22-03.30, 04.00 cirka, utan att äta.
Anser du att det är för länge vid 9 veckor, iom att du föreslår sova 20.30, äta 22 och sedan 03 igen,
alt 01 och 04?
-Salome, jag anser egentligen ingenting :) Det ovan är enbart förslag. Åter igen, ni vet bäst hur många nattmål er tjej vill ha/behöver. Kör efter era rutiner, det vi kommer är förslag.
Och är det viktigt att det är vi som väcker henne, inte tvärtom?
-Genom att väcka henne tar _ni_ ledningen, _ni_ visar för henne att hon kan sova, mamma och pappa håller koll på maten.
Här gör alla (vi) olika. Många väcker, många låter sig bli väckta. Själv ställde jag klockan en kort period, sen fick Smulan väcka mig. (Till slut sov hon över nattmålen själv och jag behövde aldrig vagna bort dessa).
Därför söker jag andra alternativ till att lägga henne tidigare än 22, utan att hon ska ha 2 nattmål, men det akndke inte går?
-Vilka alternativ då? Åter igen, ju äldre de blir ju tidigare vill de ha natt.
Håll koll på sömnen på dagarna, justera ert schema. Så jo, det går.

Tusen var så god i efterhand :)
Senast redigerad av Kalaskakan den lör 13 mar 2010, 08:26, redigerad totalt 1 gånger.
salome

Inlägg av salome »

En förkalring bara: med att göra om nattschemat menade jag att göra natt 20.30 istället för nu kl 22. Min man tyckte också att jag varit otydlig :wink:
Alice, född 10-01-07
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salome! :D

Hur har det gått? O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
salome

Inlägg av salome »

Ganks bra, tycker jag!
Lurarna på dagen strular lite, hon vaknar till mycket vilket hon inte gjorde innan. Hon vaknar vid 2-3 nån gång men vi brukar kunna få henne att somna om till 3.30-4 tiden.
Läggning för natten är numera 20.30, funderar på att förlänga sista luren med 30 min så att hon sover 17.30-18.30 istället, hon är ganska trött av sig och jag tror hon behöver den sista halvtimmen för att inte hinna bli för gnällig fram till 20.30
Alice, född 10-01-07
salome

Inlägg av salome »

Tredje natten med nya schemat var inte alls så bra. Första gången vaknade hon 24, vilket hon aldrig brukar göra. Det var iofs inte särskilt svårt att få henne att somna om. Sen låg hon tyvärr vaken eller i alla fall lät och tjorvade runt i sin säng från och till till vi tog upp henne 03.30 för mat. min man tog henne men jag kunde tyvärr ändå inte somna om efter att ha blivit väckt för många ggr så 05.30 gick jag in till gästrummet o däckade där.Helt slut idag, men säkert värre för min man som måste jobba. Börjar tro att dagana kanske är lite trista för henne, jag är ju mest själv här pch lider lite brist på inspiration vad vi ska hitta på. Det blir ju inte direkt bättre när man själv är så trött. Nu har det gått tre nätter sen vi införde nya schemat och hon sover definitivt sämre än innan. Hoppas på att det är övergående.
Alice, född 10-01-07
salome

Inlägg av salome »

Börjar ifrågasätta om det verkligen var rätt att ändra hennes schema som funkade så bra. Nu sover hon väldigt dåligt på dagarna också, det gjorde hon aldrig innan. Det är mkt mer skrik och missnöje även när hon är vaken.
Undrar om det nya schemat inte innehåller lite för lite sömn. Iom att hon är vaken minst 30 varje natt för nattmålet får hon bara max 15 timmars sömn per dygn enligt det nya schemat. Hon är ju inte ens 10 v så det känns för lite.
Vill som sagt förlänga en av lurarna, kanske den sista från 16.30-18.30 istället för 18, hon är vdgt kvällstrött. Men det är väl knappast mening att backa bandet och ta tilllbaka det gamla schemat med nattning 22 nu? hon börjar väl ändå bli för gammal för att vara vaken så sent på kvällen och dessutom behöver hon väl fler vakentimmar på dagarna nu? känns bara så trist att jag bröt upp nåt som funkade så bra och ändrade till nåt som hon inte verkar trivas med alls. Men jag kanske måste ge det lite tid att sätta sig?
Alice, född 10-01-07
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salome! :D

Rätt och fel, tycker jag! :shock: Du får inte utvärdera direkt, det måste få lite tid att sätta sig! [-X Men, du har rätt i att det ska vara 16h sömn till en så här liten. Så vitt jag kan räkna ÄR det dock 16h i ditt schema?

Natt 20.30-07-30
Sömn 9-10.30
Sämn 12.30-14.30
sömn 16.30-18
natt 20.30 med mat 04.00

Tar nattmålet 20 minuter kan du kvitta det mot en marginalpass på nåt sovpass, tar det 30 minuter blir det två marginalkvartar... :lol:

Jag tycker inte att du ska ge upp nu när du har börjat, utan mata rejäla SM-mål på dagarna och styra mot de tider du har tänkt dig. 8) Pepp pepp!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
salome

Inlägg av salome »

Det känns bättre idag!
Igår sov hon så dåligt och var helt slut när hon la sig för natten 20.30.
Sedan sov hon till 5.15 då jag vaknade upp, insåg att vi inte blivit väckta och fick väcka henne för ett riktigt sent nattmål...Så det blev lång sömn i natt men det behövde vi alla...
Nu tänker jag försöka förekomma och väcka henne 4 varje natt, dock brukar det ju inte funka då hon hela tiden vaknar själv och fortsätter vakna till från 2-2.30 och framåt...men vi får väl se...

Tänker, i och med att hon fortfarande har nattmål som tar ca 30 min, förlänga sista dagsovpasset med 30 min så att hon sover 16-18. Hon är ganska trött av sig, särskilt på kvällen så för att orka 2,5 timme vaken innan läggning behöver hon ett lite längre sovpass, i alla fall just nu. Om några veckor är situationen säkert en annan, de utvecklas ju så snabbt :)
Alice, född 10-01-07
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Låter 'la alla tiders Salome :thumbsup: !
salome

Inlägg av salome »

Nu behöver vi hjälp!!
För ca 2 v sen la vi om Alice schema, natt är numera 20-04 (matning).
Det har fungreat över förväntan och vi är jätteglada. De senaste två nätterna, särskilt i natt, har dock varit jättejobbiga. I natt vaknade hon en gång i halvtimmen från 23-03.30, då vi gav upp och matade henne. Vi fattar ingenting, visst kan alla ha en dålig natt men sen hon föddes kan man räkna på en hand hur många gånger hon sovit så här dåligt på natten. Därför skulle jag gärna vilja ha tips eller idéer på vad detta kan bero på? Hon fyller 11 v idag och äter bara mjölkersättning, när tror ni man kan gå över till ersättning nr 2? Läste nånstans här på forumet att barn som inte ammas kan gå över till den tidigare? Den borde väl mätta henne snabbare? JAg har fått för mig att hon börjat sova dåligt för att hon behöver mer mat så försöker öka mängderna men det är inte alltid jag får i henne så mycket jag hoppats under dagen. Visst är det fortfarande 16 timmars sömn som gäller, trots att hon närmar sig 3 månader?
Alice, född 10-01-07
Majsans

Inlägg av Majsans »

Jag kan bara inflika att när min pojke var ungefär tre månader hade han två eller tre nätter då han plötsligt vaknade efter att ha sovit gott utan uppvak sen smekmånaden (och knappt då) Han fick mer mat, och blev sen nöjd igen. Kanske är detsamma som gäller hos er? Ersättning vet jag inget om tyvärr
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

salome skrev:Nu behöver vi hjälp!!
För ca 2 v sen la vi om Alice schema, natt är numera 20-04 (matning).
Det har fungreat över förväntan och vi är jätteglada. De senaste två nätterna, särskilt i natt, har dock varit jättejobbiga. I natt vaknade hon en gång i halvtimmen från 23-03.30, då vi gav upp och matade henne. Vi fattar ingenting, visst kan alla ha en dålig natt men sen hon föddes kan man räkna på en hand hur många gånger hon sovit så här dåligt på natten. Därför skulle jag gärna vilja ha tips eller idéer på vad detta kan bero på? Hon fyller 11 v idag och äter bara mjölkersättning, när tror ni man kan gå över till ersättning nr 2? Läste nånstans här på forumet att barn som inte ammas kan gå över till den tidigare? Den borde väl mätta henne snabbare? JAg har fått för mig att hon börjat sova dåligt för att hon behöver mer mat så försöker öka mängderna men det är inte alltid jag får i henne så mycket jag hoppats under dagen. Visst är det fortfarande 16 timmars sömn som gäller, trots att hon närmar sig 3 månader?
Hej Salome :lol:

På NAN2 paketet står tydligt med pytteliten text att man kan ge den från födsel om man inte ammar, så gå över tyckar jag. MER MAT!

Sen för en 3+4 mån är det 15,5 tim sömn som skall in på schemat. MEN, man byter inte förrän barnet signalerar ATT det behövs. Altså inte exakt efter ålder mao, utan efter barnets BEHOV. :wink:

Ett tips kan då vara att förlänga natten ytterligare till 19-07 för att få ytterligare en timme utan mat på natten. Men behåll nattmålet 04 tycker jag tills det är dags att ta bort det helt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
salome

Inlägg av salome »

Jag tror det är maten som är kruxet, i natt hade vi ytterligare en jobbig natt, för första gången sen hon var 5 veckor åt hon två gånger på natten. Jag tog upp henne när hon gnydde strax efter 00, en vaknade hon igen 4.30, åt som en häst båda gångerna. Var det fel att ta upp henne 00? Ville inte ha ytterligare en natt då hon vaknade en gång per halvtimme.

Vad är risken med att gå över till Nan 2? Kan hon få magproblem? hur märker man om hon tål det? Kan man blanda Nan 1 och 2 i början för att få en övergång? Nu ger vi iofs mest Semper men kanske inte spelar någon roll?
Alice, född 10-01-07
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det finns inga fel! Du måste gå på magkänsla. Ett hungrigt barn somnar inte om, så är det!

Jag har bara gett Sempers ersättning och jag började blanda med BabySemp 2 tidigare än det stod på paketet i alla fall. BabySemp 2 är mer mättande än NAN2 vad jag vet. NAN brukar dock tålas bättre av känsliga magar - i alla fall i min bekantskapskrets! Gällande NAN, så innehåller NAN2 främst mer järn jämfört med 1:an. Järn kan vara lite stoppande för en del barn... Som du skriver kan det vara bra att blanda 1 & 2 i början och fasa över till 2.

:thumbsup: :heart:
salome

Inlägg av salome »

Vi ger också mest semper så tror det blir semper 2. Alltså, blandade du pulvret från 1:an och 2:an i samma flaska eller gav du 1 till frukost och 2 till middag, tex?
Alice, född 10-01-07
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"