-Så behåll 04.00 matningen. Ni märker om hon vaknar tidigare för mat. Min tanke var i förebyggande syfte förekomma henne och väcka henne för mat 01.00. Men där vet NI bäst, som jag sa, hur och när om nätterna hon vill ha mat.Det handlar mer om att jag märker att hon är så trött på kvällarna och nästan död vid 22, så jag tror att hon skulle må bra av att komma i säng vid 20.30. Dock önskar vi ha kvar kl 4 matningen,
-Inget schema för natten behöver göras om, som du säkert har läst i både kompendiet och i BBJag trodde att om man ska göra om nattschemat med tidigare läggning måste man också göra om dagschemat som jag beskriver ovan. Nu sover hon ju tre pass på dagen a 2,5-2 timmar per gång, dessa hade jag tänkt korta, annars kan hon väl inte sova så länge på natten?
Och som du också har läst, så får man hålla koll på sömntimmar på dagen för att de skall överenstämma med totala dygnets sömntimmar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60
-Håll schemat och ni minimerar risken att det uppstår tron om att dagen börjar 04.00.jag funderar på; om hon sover 20.30-04, finns det inte en viss risk att hon tycker att hon sovit sina timmar vid 04 och anser att dagen börjar då?
-Här får de en blöja vid läggdags och en ny när de vaknar på morgonen.och hur gör ni vars barn sover så många timmar i sträck med blöjbyten? Efter 8 timmars sömn var hennes blöja väldigt full, normalt byter vi alltid blöja vid 04, då hon legat i sängen 6 timmar.
-Personligen föredrar jag att börja en ny dag med nya standards. De flesta av oss rekommenderar det samma. Ny dag - nya tag - nya rutiner.Och OM jag nu ska göra om schemat, ska jag börja med att göra om kvällen då och sen göra om dagen som följer, eller ska jag starta nya schemat from morgonen?
-Salome, jag anser egentligen ingentingNu sover hon ju 22-03.30, 04.00 cirka, utan att äta.
Anser du att det är för länge vid 9 veckor, iom att du föreslår sova 20.30, äta 22 och sedan 03 igen,
alt 01 och 04?
-Genom att väcka henne tar _ni_ ledningen, _ni_ visar för henne att hon kan sova, mamma och pappa håller koll på maten.Och är det viktigt att det är vi som väcker henne, inte tvärtom?
Här gör alla (vi) olika. Många väcker, många låter sig bli väckta. Själv ställde jag klockan en kort period, sen fick Smulan väcka mig. (Till slut sov hon över nattmålen själv och jag behövde aldrig vagna bort dessa).
-Vilka alternativ då? Åter igen, ju äldre de blir ju tidigare vill de ha natt.Därför söker jag andra alternativ till att lägga henne tidigare än 22, utan att hon ska ha 2 nattmål, men det akndke inte går?
Håll koll på sömnen på dagarna, justera ert schema. Så jo, det går.
Tusen var så god i efterhand