Öka nattsömn 5 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
salome

Öka nattsömn 5 veckors bebis

Inlägg av salome »

Min dotter fyller 5 veckor ny på torsdag. Hon har inga direkta sömnproblem men jag skulle gärna vilja ta bort ett av hennes nattmål, det som inträffar någon gång mellan 2-4 vanligen, så att hon får 6 timmars sammanhängande sömn. Har därför några frågor kring hur man går till väga för bäst resultat. Till saken hör också att hon får ersättning jag ammar bara ca 2 ggr per dygn men bara som tillskott, hon ammas alltså aldrig bara.

På dagarna sover hon ibland hela 4 timmar i sträck, vilket gör mig lite stressad i och med att det schema jag tänkt mig då faller samman. Är det lämpligt att väcka ett så litet barn som sover på dagen? Har hitills inte velat störa hennes sömn utan låtit henne sova tills hon vaknat.

Har sedan några dagar tillbaka buffat henne när hon varit vaken ca 2 timmar på dagen, detta har hjälpt henne att somna. HAr inte buffat på natten ännu. är detta att missbruka buffningen? Ska jag bara buffa i nödfall eller är det ok att göra ofta? hon verkar gilla det.

Är det fel att använda ramsa på dagen, om man inte använder ordet "natt"? jag upprepar en ramsa när jag buffat klart och hon är på väg att somna, ca 4 ggr.

I kväll tänkte jag börja ta bort nattmålet. Min första fundering är kring schemat. Hur styr jag när det är dags att sova? Dvs när natten börjar? För det är j därifrån jag ska räkna 6 timmar. Ibland somnar hon 20, vaknar då kanske 23 och äter, somanr om vid 24. ibland 19 osv. Hur kan jag styra detta, om jag alls ska styra det? Seda hade jag planerat att när hon vaknar första gången efter det, vilket troligen blir någon gång kring 3 så tänkte jag buffa till jag förhoppnngsvis får henne att somna om och fortsätta med detta till hon vaknar kl 5, beroende på när de 6 timamrna från första insomnandet förflutit och ta upp henne o ge henne mat som vanligt då. Tänkte sköta detta i spjälsängen istället för att vagna henne i vagnen. Som jag förstått det har vagning och buffning samma funktion. hon brukar aldrig sova i vagnen förutom när vi är ute och buffning i spjälsängen känns mer naturligt för mig. Tänker jag rätt nu?

Känns också som buffningen i sängen är lättare att ta till om hon får återfall senare, eftersom det är där hon sover och aldrig i vagnen på natten.
Är det något annat jag ska tänka på? Är det vanligt att detta tar mer än 3 nätter, eller ska jag ge upp om hon fortfarande vill ha nattmålet trots 3 nätters buffning? Frågan är ju hur många nätter man klarar av själv också, min man jobbar så detta blir mitt ansvar...han atr ett av nattmålen i dag o tycker det funkar bra men jag skulle gärna vilja att hon sov fler timmar i sträck. Jag sköter nu det nattmål som brukar infalla vid 5 och de senaste nätterna har det varit svårt att få i henne speciellt mycket då, hon ahr somnat vid flaskan vilket jag tycker tyder på att hon egentligen kanske inte behöver äta 2 ggr per natt längre och att det mer blivit en vana nu att vakna var tredje timme o vilja gå upp, även om det inte är nödvändigt längre.

Alla tips tas tacksamt emot!
salome

En fråga till!

Inlägg av salome »

Såg att en annan tjej med en 5-veckors fått rådet att behålla nattmålen vid 01 och 04. Gäller det generellt eller är det rätt tänkt av mig att vilja ta bort det vid 01? Jag läste i BB att man kunde göra det vid 4 veckors ålder, visst har jag uppfattat detta rätt?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Salome! :D

Välkommen hit och grattis till lillan! :D

Förutsättningen för att hon ska kunna sova 6 timmar i streck på natten är att hon äter tillräckligt på dagen. Och då måste hon hinna med 4-5 måltider, vilket hon inte gör om hon får sova 4 timmar i streck. :shock: Mitt råd är alltså att du väcker henne efter max 2,5h sömn på dagen. På det sättet visar du henne också att du har koll på när hon behöver äta, vilket känns tryggt för en sån liten nyföding. :wink:

:idea: Har du Barnaboken? Där beskriver Anna väldigt utförligt hur en måltid ska gå till, inom 1,5h. Det finns en rask sammanfattning här också: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Annars tycker jag att du tänker helt rätt som hjälper henne till ro när hon har varit vaken max 2h (ja, buffa går bra! :D). Börjar du bara strukturera upp vakentiden lite på dagen så tror jag att du snart ser ett mönster av regelbundnare tider, och det där nattmålet kan mycket väl falla bort av sig själv. 8) Jag tycker inte att du ska ge dig på något regelrätt schema än, utan försöka sträva mot att hålla rytmen 2h vaken - 2h sova. När natten resp dagen börjar bestämmer du! O:)

Ang ramsan så är det lite tidigt för den än; så små bebisar söker efter ett ansikte till rösten som talar. Så nöj dig med buff/solfjäder eller vagning/skak i handtaget än så länge, och spara ramsan tills hon närmar sig 4 månader. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

PS Jag kom också att tänka på att ni kanske har vänt på dygnet en smula? 8) Om du försöker få ihop 7-8 vakentimmar per dag och håller så mörkt och "sömnigt" som möjligt under nattmålen blir det lättare för er att vrida dygnet rätt. :D
salome

Inlägg av salome »

Tusen tack!
En annan fråga: en annan mamma fick rådet att vänta med att få bort nattmålet (hennes bebis var i samma ålder som min) till den fyllt 7-8 v eftersom det ändå inträffar en ökningsperiod då som hon hon lika gärna kunde vänta in.

Vad innebär denna ökningsperiod mer konkret och bör jag kanske ta samma råd som hon?
chokladkaninen

Snabbt svar: Jag skulle strukturera upp dagen först och avvakta med natten - det är så pass stor chans att nattmålet faller på plats av sig själv när du får ordning på dagen.
Ökningsperioden kan ställa till det för en del (bebisen blir hungrigare och vill äta mer) men i o m att du flaskar i princip helt betyder det mest att du behöver öka doserna. Om man ammar måste ju brösten hänga med också, och då kan det bli lite knepigare. :D
salome

Inlägg av salome »

Jag förstår, ja en del saker är ju enklare när man flaskmatar :D
En annan fråga: du säger att jag inte ska tänka så mycket på att göra ett schema än utan fokusera mer på 2-2 under dagarna, vilket verkar vettigt! Men i och med att det i princip är vi vuxna som ska bestämma när dagarna börjar och slutar och vi ska försöka strukturera dagen utifrån 2 sovtimmar och 2 vakna timmar så blir det ju nästan som ett schema redan nu, känns det som? Eller menar du kanske att vi inte behöver köra dagarna exakt likadana så här tidigt i hennes liv, dvs ena dagen kanske dagen slutar 23 och ena dagen kl 20? Kan man tillåta sig den flexibiliteten nu?
Och hur viktigt är det längre fram att varje dag schemaläggs exakt likadant utifrån exakt samma klockslag?
Superpositivt såklart att barnen sover på nätterna, mindre positivt att flexibiliteten i ens liv blir så begränsad.
En annan fråga, kanske dum, men det slog mig bara: hur länge i barnens liv kör man på sådana hr tidsscheman? Alltså är det upp till ett år, 6 mån, 8 mån eller vad?
Håller ju precis på att lära mig :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Saloma och välkommen! :lol: ,

Man får ha i åtanke att SM är just en "modell" något man kan ha i ryggraden. Alla tolkar vi den lite olika andra gör lite olika.

Min son hoppade över 01 målet först och det var vid 6 veckor automatiskt. Det jag rekommenderar är att man spikar sina nattmål 22(23)-01 och 04. Skall man sen enl. AW och BB vagna bort nattmål så är det enl. BB 01 målet man tar bort precis som du tänker. :wink:
Sen vid 3 mån är det 22(23) målet man tar bort och sist vid 4 mån tar man bort 04 målet, eller om dessa mål då "faller" bort som BB skriver.

Här kan man göra lite som man vill. Vissa avvaktar, andra vagnar bort och andra faller bort. Du måste själv känna efter vad som passar er.

Dock skulle jag INTE ha en lur på 4 timmar mitt på dagen om jag vore du utan låta sova 2-2,5 MAX 3 timmar och INTE längre. Det viktiga är som de andra skriver att du får ihop lite vakentimmar på dagen så de inte infaller om natten. :wink:

Jag skulle ha en tid när dagen startar om jag vore du. Hett tips. Då behöver inte alla dagar se helt lika ut men de blir ändå ganska lika, men du slipper stressen med om barnet sovit 1,5 tim eller 2,5 på rätt eller fel tid om du hänger med. :D
dvs ena dagen kanske dagen slutar 23 och ena dagen kl 20? Kan man tillåta sig den flexibiliteten nu?
Precis min mening, detta är inte superviktigt än.

När man SEN spikar ett schema så kommer det inte diffa på mer än 15 min hit och dit är tanken. FÖRutsägbart och tryggt, med mycket tid för glädje och gos.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
salome

Inlägg av salome »

ok, det låter ju bra!
i natt har hon sovit 3,5+4,5 vilket nog är rekord

har funderat mycket på det här. är narurligtvis helt logiskt att för mkt vakentid på nätterna leder till strul på nätterna. mem låt oss säga att man väljer att aldrig sätta ett exakt schema med exakta klockslag. däremot är man noga med antalet mål, antalet vakna resp sovtimmar. Hur skulle det funka i praktiken och vad skulle det göra med nätterna? Jag antar att det i många familjer funkar i proncip så, rutiner utan exakta tidsangivelser och scheman? Skulle vara intresant att veta hur deras nätter ser ut!

om man nu väljer att göra ett schema, hur gammalt ska barnet vara då?
Och hur funkar det till exempel om man är på stan en dag och har barnet i vagn, hur gör man då efter 2-2,5 timme när barnet sovit klart? Hur håller man barnet vaket i vagnen efter att man matat det? Att följa detta när man är hemma är ju inte så svårt, men hur gör man när man är utanför hemmets fyra väggar? min största oro är trots allt att bli för låst i detta, samtidigt som det är skönt att ha något att luta sig mot, jag gillar ju rutiner :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Många gör som du beskriver fram till fyramånaders ålder då barnen brukar kräva fasta tider för att må bra (se Barnaboken). Oftast har barnen själva en starta-tid som är densamma när de blir två månader, och efter det så får du ett hyfast stabilt schema, med en halvtimmes diff per dag kanske.

Jag skulle inte morgonväcka, utan låta dagens program starta när barnet gör morgon, men där gör vi olika, lite till mans. :wink:
salome

Inlägg av salome »

Lite uppföljning...
våra nätter verkar nu te sig så här..Alice är vaken 19-22, sen lägger vi henne efter att hon fått mat under två omgångar under dessa 3 timmar, oftast flaska 150 mlX2. Hon vaknar nästa gång runt 2-tiden och vill ha mat, sen sover hon till 6-tiden så då blir det ju morgon, lite tidigt tycker jag som gärna skulle gjort morgon 7 istället...Synpunkter på detta? Det verkar ju som att hon själv valt att hopp över nattmål nr 2, som ju ofta inträffar runt 4, istället för nattmål nr 1.
Inte riktigt som jag tänkt, men skulle vara helt ok, om hon bara kunde vakna 7 istället för 6...Då blir det ju bara ett nattmål och det skulle jag och min man kunna sköta varannan natt. Dock är inte han så sugen på att ta det vid 6, eftersom han ändå ska upp 7 till jobbet så det målet sköter jag.
Några synpunkter på Alices nattmönster och hur man kan få henne att förlägga morgonstarten till 7 istället?

En annan fråga: har märkt att när man lämnar huset under hennes sovperiod, den som var meningen att inträffa mellan 13-15.30 så blir sömnen väldigt upphuggen. idag gjorde jag ärenden under den perioden och tog sedan en promenad under vilken hon vaknade flera gånger, hon vaknade också när jag gjorde ärenden och hon lyftes in och ut i babyskyddet. Hur hanterar man detta? Nu däckade hon hos morfar kl 15 efter promenaden så jag lät henne sova till 16 istälelt för 15.30 och när hon väcktes fick hon mat. Sedan var hon vaken till 17.15 så vi kom hem men sen var jag tvungen att lägga henne igen, hon verkade så trött efter den upphackade sömnen.

Nu tänkte jag låta henne sova till 19 och sen blir utmaningen att hålla henne vaken till kl 22 innan det blir kväll. Hur gör ni när ni lämnar huset? promenader måste ju liksom göras under sovperioden, omöjligt att hålla henne vaken i vagnen ju...
Tror iofs hon sov sämre i vagnen idag, eftersom hon nu är van att sova på mage i sängen och i vagnen låg hon på rygg. Maken kommer hem med ett andningslarm ikväll så i fortsättningen får hon nog ligga på mage även i vagnen.

Man måste ju kunna lämna huset. Hur hanterar ni andra detta? Och är en upphackad sömnperiod katastrof, så länge man ändå prickar in matningstillfällen, antalet vakna timmar samt sömntimmar per dygn?
salome

Inlägg av salome »

Uppdatering igen...

Nu verkar det mesta fallit ihop här. Hon fyllde 5 veckor i torsdags. HAr en bok hemma av två holländska spädbarnsforskare som handlar om spädbarnets utvecklingssprång under första året. Ett sådant ska inträffa v 5 och det märks verkligen här.

Hon är helt förändrar. Jätteklängig, buffningen funkar inte längre för att hjälpa henne till ro och så fort man lägger henne i sängen så vaknar hon och skriker. Vakenpassen blir längre och hon vaknar upp hela tiden o skriker när man är ute och går med vagnen också.

I natt så fick hon mat mellan 1.30 och 2, sen vägrade hon ligga i spjälsängen utan skrek bara, trots buffningsförsök, vilket inte hänt förut, så då testade jag vagning i vagnen istället för första gången. Fick henne genom detta att sova i vagnen till 5, då hon vaknade och tyckte det var morgon. Sedan vagnade jag nog 10 ggr mellan 5 och 6.30 innan jag tog upp och matade henne. Vagnade nog ca 10 min varje gång, vilket ledde till 10 min sömn och sen skrik igen. Vad gjorde jag fel? Vagnade jag för kort tid varje gång? Tyckte det verkade som hon sov så jag tassade därifrån men hann knappt lägga mig efter varje gång förrän hon började skrika igen. Vi känner inte igen henne här hemma men har hopp om att detta är övergående, så tydligen mycket händer i spädbarnets hjärna just nu och detta lede tydligen till ökad otrygghet och därmed klängighet. Har ni också upplevt detta? Behöver lite stöd nu, känner jag :) Maken tycker bara att jag överanalyserar och oroar mig i onödan.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Salome :D

:idea: Du får gärna underlätta för oss här på forum att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korrigeringar" i våra svar! :lol:

Jag känner till boken du talar om MEN jag resonerar som så här....

Barn Speciellt små barn befinner sig i utveckling hela tiden, det viktiga är inta alltid att leta "varför" till allt i livet, vet du varför?

JO, för svaret är detsamma hela tiden. Sova bör man, äta bör man och må gott bör man oavsett vart i utvecklingen man befinner sig.

BB skriver också om olika utvecklingssprång och dessa utvecklingssprång som BB beskriver är mera de psykiska inte de motoriska och alla andra som sker kontinuerligt så att säga. Dessa infallar vid 8 mån, 1,5 år och 3 år (ca så klart) och då låter man världen få vara lite "Liten" en tid men samma kvarstår, sova som folk, äta som folk och skratta som folk.

så till viss del håller jag med maken, de två största bovarna i SM är "oro och strävan efter perfektion", jag är skyldig till båda men har lärt mig med tiden att vara lite mera avspänd.

SÅ, läs, läs och läs i BB allt om spädbarnsvård och sluta läsa den där andra boken för du kommer att bli heltokig på alla utvecklingssprång om du läser den.

Använd mycket mat och vagnen för sömn den första tiden är mitt tips. Då går det lättast.

har du varit inne och flanerat bland "våra favoriter"? En guldgruva kan jag lova. LÄS!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
salome

Inlägg av salome »

Har lagt till hennes födelsedatum nu, hon är idag 5v +2 dagar och jag gick en vecka över tiden. Så du tycker man ska skippa spjälsängen helt första tiden?
När bör man börja använda spjälsängen att sova i då?
Något speciellt man ska tänka på när man vagnar? Ska jag köra 20 minuter varje gång efter att hon har skrikit eller ska jag sluta så fort hon somnar oavsett om jag då måste hålla på i 5 eller 25 minuter?
Alice, född 10-01-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

salome skrev:Har lagt till hennes födelsedatum nu, hon är idag 5v +2 dagar och jag gick en vecka över tiden. Så du tycker man ska skippa spjälsängen helt första tiden?
När bör man börja använda spjälsängen att sova i då?
Något speciellt man ska tänka på när man vagnar? Ska jag köra 20 minuter varje gång efter att hon har skrikit eller ska jag sluta så fort hon somnar oavsett om jag då måste hålla på i 5 eller 25 minuter?
Tack för födelsedatum! :D

Läser du BB så står där att man introducerar spjälsäng och eget rum till ca. 5 mån dagen. Vissa har sängen från början (jag hade det) men min son behövde inte buffas och när han var så här liten så somnade han i vagn först och flyttade till sin säng när jag ammat första amningen. Så alla gör lite olika, det viktiga är att du läser BB och bestämmer dig för HUR DU skall göra. Vi tipsar mest efter hur vi själva gjort. Dock kan jag säga att de "erfarna" här på forum OCH Anna har haft vagn till ca 4 mån och då gett eget rum, hel natt och säng samtidigt i princip.

Man vagnar aldrig till sömns, igen läs bland våra favoriter och i BB så vet du hur du skall göra. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"