Hur är aptiten på morgonen? Hos oss slutade frukosten vara intressant strax efter 4 mån och då kände jag att det var dags. 8)
smekmånad - mm
-
chokladkaninen
Väcker henne vid 8 och lägger henne direkt till bröstet. Då äter hon i sömnen så då går det av bara farten 8)
Om hon hunnit vakna till för mkt innan frukost är hon inte jätteintresserad. Med detta kan man säga att frukost inte är hennes bästa mål...
Vad tror ni om att vänta ytterligare några dagar så att hon äter lite mer välling innan man försöker sig på att ta bort nattslurken?
Eller köra på snarast?
/mammahanna
Om hon hunnit vakna till för mkt innan frukost är hon inte jätteintresserad. Med detta kan man säga att frukost inte är hennes bästa mål...
Vad tror ni om att vänta ytterligare några dagar så att hon äter lite mer välling innan man försöker sig på att ta bort nattslurken?
Eller köra på snarast?
/mammahanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
Kalaskakan
Ha ha ha, jag är lat och så.. jag hade matat på utav bara den i ett gäng dagar, säg 3-4 och sen utvärderat nätterna, kollat om hon tenderat till att sova över själv.
Om inte så hade jag fortsatt att mata och sen vagnat.
Fördelen är att då har man skjutit vargar á la "Åh Gud TÄNK om hon verkligen är hungrig nu då?"

Om inte så hade jag fortsatt att mata och sen vagnat.
Fördelen är att då har man skjutit vargar á la "Åh Gud TÄNK om hon verkligen är hungrig nu då?"
Så om hon sover fram till, låt säga 06:00, så ska jag ge henne mat då? Nattslurken är normalt 04:00 och god morgon är 08:00.Kalaskakan skrev: Om inte så hade jag fortsatt att mata och sen vagnat.
Har jag fattat det hela rätt?
Fast om jag ger henne mat så sent som 06:00 så äter hon nog inte nått vid 08:00....
Hmm... trög kanske?
/mammahanna
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
chokladkaninen
Hej Hanna! 
Jag tycker att det beror på hur barnet är - med min dotter vagnade jag aldrig bort några nattmål utan hur det nu gick till så blev det bara ett nattmål och det hände senare och senare. Eftersom hon hade en grym aptit lät jag henne få "nattmål" om hon vaknade 7 eller tidigare, men väckte henne 8 för frukost oavsett. Och då sov hon över av sig själv till slut.
Men min son kunde inte klämma nattmål + frukost med så kort intervall, utan med honom väckte jag kl 4 tills jag märkte att han inte hade nån aptit vid frukosten 7.30 längre - då vagnade jag bort nattmålet. 8)
Så bestäm dig helt enkelt för din strategi, och så kör på den.
Väcka eller gambla, det är frågan.... 
Jag tycker att det beror på hur barnet är - med min dotter vagnade jag aldrig bort några nattmål utan hur det nu gick till så blev det bara ett nattmål och det hände senare och senare. Eftersom hon hade en grym aptit lät jag henne få "nattmål" om hon vaknade 7 eller tidigare, men väckte henne 8 för frukost oavsett. Och då sov hon över av sig själv till slut.
Så bestäm dig helt enkelt för din strategi, och så kör på den.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Chokladkaninen: Tack
Hmm ... skulle säga att Lillan är typen som inte kan klämma nattmålet för nära frukost.
Inatt råkade jag stänga av klockan
Vaknade med andan i halsen 06:00. Lillan sov gott. Vaknade till 06:40. Vagnade direkt. Upprepade några gånger mellan 06:40-07:40.
07:40 ville hon inte sova mer, låg nöjd och sjung i sin vagn
Söta barn!
Tog upp henne och gav frukost 20 min tidigt. Då åt hon glupskt!
Så man kan säga att det bara råkade bli så att vi vagnade över nattmålet... Och eftersom vi nu börjat med det så tänker jag att det kan vara bra att fortsätta på den inslagna vägen i natt. Tänker jag rätt då?
Ny fundering:
Det tar lite tid för henne att komma till ro på kvällen. Det har blivit lite bättre nu efter att jag börjat lägga henne ca 10 min före natten börjar (Kalaskakans tips) men fortfarande knorras det och gnys allt mellan15 min upp till 30 min innan hon kommer till ro.
Vagnar henne lugn - upprepade gånger.
Tänker att det kanske är dax att sätta ramsan lite mer på allvar. Har smugit in ramsan de senaste 5 veckorna. Ramsar alltid ut ur rummet x 4. Har ännu inte använt den som ett verktyg.
Vad säger ni, är det dax att byta ut vagningen och ersätta den med ramsan? Hur gör ni?
mammahanna
Hmm ... skulle säga att Lillan är typen som inte kan klämma nattmålet för nära frukost.
Inatt råkade jag stänga av klockan
Vaknade med andan i halsen 06:00. Lillan sov gott. Vaknade till 06:40. Vagnade direkt. Upprepade några gånger mellan 06:40-07:40.
07:40 ville hon inte sova mer, låg nöjd och sjung i sin vagn
Tog upp henne och gav frukost 20 min tidigt. Då åt hon glupskt!
Så man kan säga att det bara råkade bli så att vi vagnade över nattmålet... Och eftersom vi nu börjat med det så tänker jag att det kan vara bra att fortsätta på den inslagna vägen i natt. Tänker jag rätt då?
Det tar lite tid för henne att komma till ro på kvällen. Det har blivit lite bättre nu efter att jag börjat lägga henne ca 10 min före natten börjar (Kalaskakans tips) men fortfarande knorras det och gnys allt mellan15 min upp till 30 min innan hon kommer till ro.
Vagnar henne lugn - upprepade gånger.
Tänker att det kanske är dax att sätta ramsan lite mer på allvar. Har smugit in ramsan de senaste 5 veckorna. Ramsar alltid ut ur rummet x 4. Har ännu inte använt den som ett verktyg.
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
Kalaskakan
Hoy där!
Dock as always, ge det några dagar innan du utvärderar. Så att du inte står där 2a och 3e kvällen och tror att den inte tar och blir förvirrad och så menar jag.
(Vi skakade sängen och ramsade oss ut då vi tog bort vagnen. Om hon krisade så slog vi på Vila-skivan efter en stadig handpåläggning/halv solfjäder på ryggen).
Sen, som du vet, ha i åtanke att knorra, gnöla det får man. En hel hop barn har diverse ljud för sig innan de somnar. Jag brukar tänka på det som att det är deras motsvarighet till våra vridande och vändande innan vi kommer till ro och somnar.
!
-Dä' tycker jag att du gör. Du gamblade (om än "ofrivilligt - och tack Chokladkaninen för att du satte mina halvflummiga tankar i ord!) och det funkade. Jag hade ridit på den vågen jag.Och eftersom vi nu börjat med det så tänker jag att det kan vara bra att fortsätta på den inslagna vägen i natt. Tänker jag rätt då?
-Alltså.. jag har inget direkt konkret att säga MHanna. Ja visst, kör så det ryker! Jag tänker att du får inte se resultatet av ramsan förrän du ger dig i kast med att ersätta vagningen med ramsan.Vad säger ni, är det dax att byta ut vagningen och ersätta den med ramsan? Hur gör ni?
Dock as always, ge det några dagar innan du utvärderar. Så att du inte står där 2a och 3e kvällen och tror att den inte tar och blir förvirrad och så menar jag.
(Vi skakade sängen och ramsade oss ut då vi tog bort vagnen. Om hon krisade så slog vi på Vila-skivan efter en stadig handpåläggning/halv solfjäder på ryggen).
Sen, som du vet, ha i åtanke att knorra, gnöla det får man. En hel hop barn har diverse ljud för sig innan de somnar. Jag brukar tänka på det som att det är deras motsvarighet till våra vridande och vändande innan vi kommer till ro och somnar.
tack kakan
Liten utvärdering av "sova-över-nattmålet":
Det går väl sådär kan man säga....
Natt1: (det var då jag råkade sova över nattslurken) Lillan sov fram till 06:40. Vagnade upprepade gånger fram till 07:30.
Natt2: Vaknade 04:45. Vagnade måååånga gånger fram till 07:30, typ mest hela tiden faktiskt (mer eller mindre i alla fall)
Natt3: Vaknade 03:45. Vagnade sov till 05:00, vagnade, sov till 06:00 sedan vagnades det mer eller mindre hela tiden fram till 07:30 (ps. morgonen börjar egentligen 08:00 men vid 07:30 går det inte mer. Hon är klarvaken, jollrar eller börjar smågråta).
Natt4: vaknade 02:45. vagnade kort sov vidare till 05, vagnade kort. sov till 06:15. Vagnade mer eller mindre hela tiden fram till 07:30.
so... what to do? Den där vargen Kakan pratade om verkar trivas hemma hos oss och vill tydligen gärna stanna.
Börja ge henne nattslurk igen eller ge det ytterligare några dygn? För hon är verkligt hungrig när hon får mat 07:30.
Ger henne smakisar (hon vill helst INTE ha) och välling (som hon helst inte vill ha... men ...."ok, om du tjatar så kan jag ta några klunkar".
Jobbar på det men måste nog säga att det går lite trögt.
mammahanna
Liten utvärdering av "sova-över-nattmålet":
Det går väl sådär kan man säga....
Natt1: (det var då jag råkade sova över nattslurken) Lillan sov fram till 06:40. Vagnade upprepade gånger fram till 07:30.
Natt2: Vaknade 04:45. Vagnade måååånga gånger fram till 07:30, typ mest hela tiden faktiskt (mer eller mindre i alla fall)
Natt3: Vaknade 03:45. Vagnade sov till 05:00, vagnade, sov till 06:00 sedan vagnades det mer eller mindre hela tiden fram till 07:30 (ps. morgonen börjar egentligen 08:00 men vid 07:30 går det inte mer. Hon är klarvaken, jollrar eller börjar smågråta).
Natt4: vaknade 02:45. vagnade kort sov vidare till 05, vagnade kort. sov till 06:15. Vagnade mer eller mindre hela tiden fram till 07:30.
so... what to do? Den där vargen Kakan pratade om verkar trivas hemma hos oss och vill tydligen gärna stanna.
Börja ge henne nattslurk igen eller ge det ytterligare några dygn? För hon är verkligt hungrig när hon får mat 07:30.
Ger henne smakisar (hon vill helst INTE ha) och välling (som hon helst inte vill ha... men ...."ok, om du tjatar så kan jag ta några klunkar".
Jobbar på det men måste nog säga att det går lite trögt.
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
chokladkaninen
Hej Mammahanna! 
Du får gärna läsa i min tråd om du vill, den är låååång men den action som är intresserad av börjar några inlägg ned på sid 6.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0 Den springande punkten är om hon har fattat att nattmålet är borta, i så fall är det BACKA som gäller.

Men i ert fall vågar jag påstå att det är maten på dagen som är den springande punkten!
Alla barn gillar inte gröt eller burkmat...
så vi är rätt många här på forumet som har satt i system att tillverka egen barnmat, utan att för den sakens skull vara särskilt framstående eller ambitiösa i köket.
Det skriver jag också lite om i min tråd - Lillebror var nämligen inte intresserad av gröt, eller frukt, och det som hittade hem hos honom var helt enkelt potatis, kokt (ev tillsammans med nån annan grönsak eller flera: morot, broccoli, majs, ärtor, jordärskockor, fänkål, palsternacka...), mosad med stavmixer och med en klick raps- eller olivolja på. När han fick det, blev han äntligen MÄTT. 
Med vällingen gäller det att ha större hål i nappen.
Jag är nästan helt säker!
Du får gärna läsa i min tråd om du vill, den är låååång men den action som är intresserad av börjar några inlägg ned på sid 6.
Men i ert fall vågar jag påstå att det är maten på dagen som är den springande punkten!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
chokladis
har läst lite i din gamla tråd, tack! Det ger mig insikt i att det kan vara lite rörigt att få bort nattmålet.... för många fler än bara för oss 8).
Alla ni där ute i landet, visst känns det ibland som att det bara är just DU/NI som inte riktigt får till allt sådär smidigt som man gärna vill
. MEN ni är inte ensamma, jag lovar
Efter våra fyra nätter med "ta-bort-nattslurken" insåg jag att "ja, Lillan är hungrig".
Inatt (natt 5) fick Lillan mat när hon var hungrig...
. Vaknade redan 03:15 (nattslurken har varit 04:00), gav mat, hon åt med mkt god aptit. Efter det sov hon fram till 06:40, då hon frågade med glade joller "är det morgon nu?". Vi svarade med tystnad att "nej det är natt, morgonen börjar 08:00".
Nöjd var Lillan fram till 07:30, sedan övergick jollret till gråt och klagan. "jag har tråkigt nu och jag är lite hungrig"-typ.
Så jag känner mig lite låg idag.... man vill ju sååååå att de små ska vara mätta och sova gott om natten
. Min tanke är att fortsätta ge henne nattslurken (Chokladis.. göra som du gjorde med din kille). Jobba vidare med att få henne att äta något mer än bara bröstmjölk på dagarna. När jag känner att smakisarna och vällingen äts lite bättre än nu så ska jag återigen överväga att ta bort nattmålet.
Låter detta klokt?
Eller hur hade ni gjort?
tack för all stöttning!/mammahanna
har läst lite i din gamla tråd, tack! Det ger mig insikt i att det kan vara lite rörigt att få bort nattmålet.... för många fler än bara för oss 8).
Efter våra fyra nätter med "ta-bort-nattslurken" insåg jag att "ja, Lillan är hungrig".
Inatt (natt 5) fick Lillan mat när hon var hungrig...
Nöjd var Lillan fram till 07:30, sedan övergick jollret till gråt och klagan. "jag har tråkigt nu och jag är lite hungrig"-typ.
Så jag känner mig lite låg idag.... man vill ju sååååå att de små ska vara mätta och sova gott om natten
Låter detta klokt?
tack för all stöttning!/mammahanna
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
chokladkaninen
Mammahanna! 
En gång är ingen gång - och du gör som du vill, och som känns bäst för dig, förstås, men jag skulle INTE gå tillbaka till att nattmata nu när ni faktiskt har tagit bort nattmålet! Om man får äta på natten behöver man ju inte äta lika mycket på dagen, eller hur?
Det är ingen brådska, visst, men Lillan behöver sova på natten, lika mycket som du behöver det, och hon behöver också börja äta ordentligt på dagen.
En gång är ingen gång - och du gör som du vill, och som känns bäst för dig, förstås, men jag skulle INTE gå tillbaka till att nattmata nu när ni faktiskt har tagit bort nattmålet! Om man får äta på natten behöver man ju inte äta lika mycket på dagen, eller hur?
Det är ingen brådska, visst, men Lillan behöver sova på natten, lika mycket som du behöver det, och hon behöver också börja äta ordentligt på dagen.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
hej hopp!
Jo, jag bestämde mig för att behålla nattslurken.
Kämpar på med att mata Lillan med mos och gröt. Det går väl sådär - fortfarande....
Hon verkar vara typen som vill ha mammas mjölk - bara
Storasyster älskade smakisarna från första början så jag blev rätt paff när Lillan sa "nej tack"
Gröten är det som går bäst och så hemmagjord potatis/palsternacksmos. Fruktpurè är tvärstopp.... Välling är tvärstopp....
Med små steg är vi påv äg mot att sova hela natten utan nattslurk. Ännu är hon inte redo. Har gett smakisar i dryga tre veckor nu. Lite svårt känns det, men eftersom det inte finns någon annan väg att gå än att mata på, mata på och mata på så är det bara att rusta sig med tålamod le och säga "riktig mat är smaskens". Såsmåningom lossar väl det!
Ytterligare matråd? Eller goda recept?
mammahanna
Jo, jag bestämde mig för att behålla nattslurken.
Kämpar på med att mata Lillan med mos och gröt. Det går väl sådär - fortfarande....
Hon verkar vara typen som vill ha mammas mjölk - bara
Storasyster älskade smakisarna från första början så jag blev rätt paff när Lillan sa "nej tack"
Gröten är det som går bäst och så hemmagjord potatis/palsternacksmos. Fruktpurè är tvärstopp.... Välling är tvärstopp....
Med små steg är vi påv äg mot att sova hela natten utan nattslurk. Ännu är hon inte redo. Har gett smakisar i dryga tre veckor nu. Lite svårt känns det, men eftersom det inte finns någon annan väg att gå än att mata på, mata på och mata på så är det bara att rusta sig med tålamod le och säga "riktig mat är smaskens". Såsmåningom lossar väl det!
Ytterligare matråd? Eller goda recept?
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.
-
Kalaskakan
Tillbaka igen!
En liten uppdatering...
Lillan är drygt 5 månader.
Äter bra på dagarna - äntligen! Det satt långt inne att få henne att äta riktig mat. Hon ville ju bara ha mammas mjölk....
Sover bra på dagarna. Och på nätterna med undantag av nattmålet.
Morgon: (amma - vill oftast inte ha), gröt
lunch: mat och fruktpure, amma
em: amma och gröt med banan
kväll: mat och fruktpure, amma
kvällsslurk: amma, hon ammar gärna, mycket och länge här
nattslurk: amma, hon är hungrig här... för hungrig, det blir mer än en sluk
Nattslurken ska infalla vid 4. Ofta vaknar hon redan vid 3 och vill ha mat. När jag ammar henne är hon HUNGRIG. Äter mkt och länge... Det indikerar ju att hon bör äta ännu mer på dagtid
. Och jag jobbar verkligen på det.... på herdesord 8)
Hur då gå tillväga med att få bort nattsluken?
Jo, jag tänkte så här. Öka fodergivan
ytterligare de närmaste dagarna. Sedan blir det till att vagna så det står härliga till några nätter.
För visst är det allra enklast att anvnända vagnen för att få bort nattmålet?
Först planerade jag att lägga över henne i sin säng (sover fortfarande i vagnen) och använda mig av ramsan. Att göra en nattmålskurning.
Men när jag funderat på det så känns det som att det mest effektiva ändå är att vagna bort nattmålet.
Håller ni med - tycker ni att jag är rätt ute nu?
Paralellt funderar jag på att sätta ramsam.
Målet är att hon ska somna utan vagning både på kvällen och på dagen. I dagsläget krävs det ibland vagning för att hon ska komma till ro. Och ibland skarvar hon på 2-timmaraspasset.
Det är ju så mkt bättre att kunna använda ramsan istället för att vagna.
vad tror ni om att sätta ramsan paralellt med att vagna bort nattmålet?
mammahanna
ps. jo, jag vet.... jag tänker och funderar och vänder och vrider på problemet länge innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
Men det brukar bli bra när jag tänkt färdigt. Hoppas ni står ut med mig

En liten uppdatering...
Lillan är drygt 5 månader.
Äter bra på dagarna - äntligen! Det satt långt inne att få henne att äta riktig mat. Hon ville ju bara ha mammas mjölk....
Sover bra på dagarna. Och på nätterna med undantag av nattmålet.
Morgon: (amma - vill oftast inte ha), gröt
lunch: mat och fruktpure, amma
em: amma och gröt med banan
kväll: mat och fruktpure, amma
kvällsslurk: amma, hon ammar gärna, mycket och länge här
nattslurk: amma, hon är hungrig här... för hungrig, det blir mer än en sluk
Nattslurken ska infalla vid 4. Ofta vaknar hon redan vid 3 och vill ha mat. När jag ammar henne är hon HUNGRIG. Äter mkt och länge... Det indikerar ju att hon bör äta ännu mer på dagtid
Hur då gå tillväga med att få bort nattsluken?
Jo, jag tänkte så här. Öka fodergivan
Först planerade jag att lägga över henne i sin säng (sover fortfarande i vagnen) och använda mig av ramsan. Att göra en nattmålskurning.
Men när jag funderat på det så känns det som att det mest effektiva ändå är att vagna bort nattmålet.
Paralellt funderar jag på att sätta ramsam.
Målet är att hon ska somna utan vagning både på kvällen och på dagen. I dagsläget krävs det ibland vagning för att hon ska komma till ro. Och ibland skarvar hon på 2-timmaraspasset.
Det är ju så mkt bättre att kunna använda ramsan istället för att vagna.
ps. jo, jag vet.... jag tänker och funderar och vänder och vrider på problemet länge innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
Tilda född 091109.
Tilda född 091109.